Wel een interessant onderzoek!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Bij lichtrijden gaat de ruiter iedere pascyclus even in de stijgbeugels staan en daarna weer zitten. Uit haar metingen kwam naar voren dat bij het doorzitten een hogere piekbelasting op de rug van het paard voorkomt. De Cocq: “Gewicht zorgt ervoor dat de paardenrug iets doorzakt. Bij lichtrijden heeft de paardenrug minder te verduren.”
Gini schreef:Ik mis een degelijke conclusie.
LICHTrijden en verLICHTe zit heten niet voor niets zo. Daar had ik dit extra onderzoek niet voor nodig.
pmarena schreef:Mindim: Dat vind ik ook het gevaar van dergelijke onderzoeken die op een forum teruggebracht worden tot een paar leuke punch-lines.... mensen gaan er conclusies uit trekken die wellicht helemaal niet waar zijn en het paard is weer de dupe als Jantje of Klaasje ineens met alle goede bedoelingen vele kilometers in een veels te voorover hangende verlichte zit op niet optimaal passend zadel gaat maken
Theoretische weetjes hebben gewoonweg vaak heel veel mitsen en maren en pakken in de praktijk vaak effectief heel anders uit....ltijd linke soep met half-lezende en voorbarige-conclusie-trekkende mensen zoals het merendeel van de bevolking denk ik toch wel
s6801881 schreef:Gini schreef:Ik mis een degelijke conclusie.
LICHTrijden en verLICHTe zit heten niet voor niets zo. Daar had ik dit extra onderzoek niet voor nodig.
Dat eerste is dus onzin: ja als je lichtrijdt sta je bij de helft van de passen, maar zelfs de beste en lichtste ruiter is zwaarder dan zijn lichaamsgewicht bij het neerkomen in het zadel. Dus lichtrijden is niet per definitie lichtBij het doorzitten weegt de zwaartekracht niet zo sterk mee, immers je komt amper uit het zadel. En als je de passen goed opvangt in de rug komen er een stuk minder krachten bij vrij dan afzetten en gaan zitten zoals bij het lichtrijden.
Aziza_XX schreef:is jockey-houding dan zo extreem? Lijkt wel of ze over aliens bezig zijn :p
verwonderd mij helemaal niet eigenlijk.. Het werd eens tijd dit onderwerp onderzocht werd!!
Wel jammer dat ze niet uitgebreider vermelden wat de mogelijke rugblessures zijn en wat er aan gedaan kan worden behalve rust..
44Myrthe44 schreef:Dioxide schreef:Wat ik dan niet helemaal snap... Een slechtere ruiter gaat bij lichtruiden en verlichte zit juist in de beugels steunen waardoor je meer piekbelasting krijgt.
Als het goed is steunt elke ruiter in de beugels.
Sammie schreef:http://www.wur.nl/
“Neen, ik geef toe, buiten de racesport neemt geen ruiter die extreme houding aan. Maar lichtrijden of de verlichte zit zijn wel aan te bevelen, zeker als je weet dat je paard rugproblemen heeft. Zo krijgt de rug kans om zich te herstellen.”, zegt de promovenda.
44Myrthe44 schreef:Dioxide schreef:Wat ik dan niet helemaal snap... Een slechtere ruiter gaat bij lichtruiden en verlichte zit juist in de beugels steunen waardoor je meer piekbelasting krijgt.
Als het goed is steunt elke ruiter in de beugels.