Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:25

Ik denk dat dit voor veel mensen al wel duidelijk is, voor mij in ieder geval wel. :j

Wel een interessant onderzoek!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:27

Mindim: Dat vind ik ook het gevaar van dergelijke onderzoeken die op een forum teruggebracht worden tot een paar leuke punch-lines.... mensen gaan er conclusies uit trekken die wellicht helemaal niet waar zijn en het paard is weer de dupe als Jantje of Klaasje ineens met alle goede bedoelingen vele kilometers in een veels te voorover hangende verlichte zit op niet optimaal passend zadel gaat maken :=

Theoretische weetjes hebben gewoonweg vaak heel veel mitsen en maren en pakken in de praktijk vaak effectief heel anders uit....ltijd linke soep met half-lezende en voorbarige-conclusie-trekkende mensen zoals het merendeel van de bevolking denk ik toch wel :P

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:52

Citaat:
Bij lichtrijden gaat de ruiter iedere pascyclus even in de stijgbeugels staan en daarna weer zitten. Uit haar metingen kwam naar voren dat bij het doorzitten een hogere piekbelasting op de rug van het paard voorkomt. De Cocq: “Gewicht zorgt ervoor dat de paardenrug iets doorzakt. Bij lichtrijden heeft de paardenrug minder te verduren.”

Ik ben benieuwd wanneer die piekbelasting bij het doorzitten dan optreedt. Lijkt me dat je bij het doorzitten net zo goed af kunt veren op je enkels en knieën als bij de verlichte zit, toch?
Het lijkt me logischer dat er een piekbelasting juist bij het lichtrijden optreedt, op het moment dat de ruiter gaat zitten.
Het gewicht is trouwens in iedere gang precies hetzelfde, namelijk het gewicht van ruiter + zadel :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:03

hmm grappig. een tijd geleden was er een aflevering van 'alles voor het goud' (of zoiets?) met Anky van Grunsven en daar reden ze met een pad met druksensoren. daaruit bleek net dat je bij lichtrijden een wisselende druk voorhelft-achterhelft van het zadel hebt die op het sta-moment hoger was dan de continue druk van het doorzitten.
vergeet ook niet dat puntbelasting misschien wel veel sneller een blessure kan opleveren dan een gemiddelde constante druk (hetzelfde gewicht over een groter opp. verdeeld dus). Bij het staan in de stijgbeugels, komt de druk toch voornamelijk op het gebied rond de beugelriemen en ter hoogte van de schoft bij het paard.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:12

uhm niet zo vanzelfsprekend voor iedereen.
Kan me nog een discussie herrineren in op buitenrit in rengalop dat iemand toch 100% overtuigd was dat doorzitten veel minder belastend is als lichtrijden.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:19

Ik vind het niet zo gek logisch eigenlijk, heb meer het idee dat ze voor deze tests een ruiter/ruiters hebben genomen die niet goed kan doorzitten..? Immers, als je goed doorzit en het paard heeft een goede gang en is in balans is dat een veel constantere houding/zit dan lichtrijden of verlichte zit?

Verlichte zit kan ik inkomen, je steunt in de beugels en zit niet op je kont, hierdoor veren je benen en vang je daarmee gewichtsschommelingen op. Maarja, als je dus goed kan doorzitten vang je die gewichtsschommelingen op met je rug. Plus lijkt het me niet heel relaxted voor jezelf om in die houding hele ritten te maken, laat staan voor de voorhandsbelasting van je paard als je telkens voorover hangt

Lichtrijden lijkt mij juist het minste van alle houdingen, omdat je daarin zelf telkens niet constant bent en dus wel schommelingen in gewicht krijgt, en dus piek belasting. toch?? (ik rij zelf niet zo graag licht, zit voornamelijk door)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:21

Het verschil zal hem bij een goed passend zadel (voor ruiter èn paard!) vooral in de kwaliteit van de ruiter zitten denk ik :)

Een ruiter die goed doorzit en dus niet zit te hotsen en botsen, zal veel rustiger aanvoelen op de rug dan een ruiter die zijn gewicht steeds verplaatst door het lichtrijden.

Heb je echter een ruiter die klotsend en butsend doorzit dan kan ik me voorstellen dat (niet al te lomp) lichtrijden prettiger is en een betere belasting geeft.

Helaas zie je maar weinig mensen goed lichtrijden, de meesten komen op zijn minst al te ver omhoog uit het zadel, oplopend tot mensen die zichzelf echt tot rechtopstaand in de beugels omhoog trappen en zich daarbij ook nog wat optrekken aan de teugels...en zich vervolgens weer net wat te lomp in het zadel laten ploffen waarna ze zich weer omhoog roeien..... dus al met al valt het nog mee als je alleen maar wat te veel gaat "staan" in plaats van je door het paard net iets uit het zadel te laten veren zoals het hoort :=

kyrkelover

Re: Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:25

haha pmarene geweldige beschrijving van slecht lichtrijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:29

Gini schreef:
Ik mis een degelijke conclusie.
LICHTrijden en verLICHTe zit heten niet voor niets zo. Daar had ik dit extra onderzoek niet voor nodig.

Dat eerste is dus onzin: ja als je lichtrijdt sta je bij de helft van de passen, maar zelfs de beste en lichtste ruiter is zwaarder dan zijn lichaamsgewicht bij het neerkomen in het zadel. Dus lichtrijden is niet per definitie licht ;) Bij het doorzitten weegt de zwaartekracht niet zo sterk mee, immers je komt amper uit het zadel. En als je de passen goed opvangt in de rug komen er een stuk minder krachten bij vrij dan afzetten en gaan zitten zoals bij het lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:34

Volgens mij is dit wel de reden dat veel mensen (waaronder ik) gaan staan in de beugels wanneer je buiten in volle galop wil. Dan kan een paard pas echt hard :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:37

Ik doe dat staan vooral vanwege het comfort: het paard kan dan lekker onder je door bewegen en je knieën kunnen de beweging veel fijner opvangen dan wanneer je met je kadetten in het zadel blijft zitten om de hele boel te trotseren :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:52

pmarena schreef:
Ik doe dat staan vooral vanwege het comfort: het paard kan dan lekker onder je door bewegen en je knieën kunnen de beweging veel fijner opvangen dan wanneer je met je kadetten in het zadel blijft zitten om de hele boel te trotseren :P

Plus dat een normale sportBH dan voldoet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:54

Op zich ook wel lekker inderdaad :')

Bij een rengalopje daarentegen beweegt de rug nauwelijks +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:56

pmarena schreef:
Mindim: Dat vind ik ook het gevaar van dergelijke onderzoeken die op een forum teruggebracht worden tot een paar leuke punch-lines.... mensen gaan er conclusies uit trekken die wellicht helemaal niet waar zijn en het paard is weer de dupe als Jantje of Klaasje ineens met alle goede bedoelingen vele kilometers in een veels te voorover hangende verlichte zit op niet optimaal passend zadel gaat maken :=

Theoretische weetjes hebben gewoonweg vaak heel veel mitsen en maren en pakken in de praktijk vaak effectief heel anders uit....ltijd linke soep met half-lezende en voorbarige-conclusie-trekkende mensen zoals het merendeel van de bevolking denk ik toch wel :P

Extreme jockeyhouding werkt ook alleen maar als je een jockeygewicht hebt, lijkt me, om met 90 kilo gewicht hetzelfde te doen, lijkt het me dat je een heel andere verdeling krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:36

s6801881 schreef:
Gini schreef:
Ik mis een degelijke conclusie.
LICHTrijden en verLICHTe zit heten niet voor niets zo. Daar had ik dit extra onderzoek niet voor nodig.

Dat eerste is dus onzin: ja als je lichtrijdt sta je bij de helft van de passen, maar zelfs de beste en lichtste ruiter is zwaarder dan zijn lichaamsgewicht bij het neerkomen in het zadel. Dus lichtrijden is niet per definitie licht ;) Bij het doorzitten weegt de zwaartekracht niet zo sterk mee, immers je komt amper uit het zadel. En als je de passen goed opvangt in de rug komen er een stuk minder krachten bij vrij dan afzetten en gaan zitten zoals bij het lichtrijden.

Hoezo onzin?
"Echter, tijdens de draf werden twee pieken gezien tijdens één stap. Voor de eerste piek was de waarde (ruiter in het zadel) voor het lichtrijden lager dan die voor het doorzitten. De tweede piek (ruiter stond in de beugel) was ook lager bij het lichtrijden. Dus de gemiddelde verticale kracht was hetzelfde tijdens het lichtrijden en doorzitten, maar de piek krachten waren hoger tijdens het doorzitten.
...
Het lijkt dus dat lichtrijden minder zwaar is voor het paard."
Bron: http://www.nhk.nl/index_2450.php

Kan je iets meer uitleg geven omtrent jouw standpunt (echt interesse, geen aanval)? En misschien zelfs een verklaring waar het woord lichtrijden dan vandaan komt?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:51

is jockey-houding dan zo extreem? Lijkt wel of ze over aliens bezig zijn :p

verwonderd mij helemaal niet eigenlijk.. Het werd eens tijd dit onderwerp onderzocht werd!!
Wel jammer dat ze niet uitgebreider vermelden wat de mogelijke rugblessures zijn en wat er aan gedaan kan worden behalve rust..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:09

Aziza_XX schreef:
is jockey-houding dan zo extreem? Lijkt wel of ze over aliens bezig zijn :p

verwonderd mij helemaal niet eigenlijk.. Het werd eens tijd dit onderwerp onderzocht werd!!
Wel jammer dat ze niet uitgebreider vermelden wat de mogelijke rugblessures zijn en wat er aan gedaan kan worden behalve rust..

Menig ruiter doet het niet na hoor.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:11

Gini, ik heb deelgenomen aan een zadelmetingproef. Daar bleek uit dat precies het moment waarom je land in het zadel een zwaardere belasting geeft op de rug van het paard dan het ruitergewicht. Dat is ook wel te verklaren (wetten van Newton, Wetten van energie): je komt immers neer, en daarbij spelen een neerwaartse kracht een rol (het naar beneden komen) en het ruitergewicht. Maar ik moest zeggen dat ik dat onderzoek wat jij hebt aangehaald ook een tijd terug heb gelezen en ik het wel aannemelijk vind, zeker als je het vergelijkt met niet perfect doorzitten. Echt goed doorzitten houdt voor mij in dat je een continu contact hebt met het zadel, en door een verende rug en bekken de passen opvangt. Een kunst die ook ik na jaren oefenen nog niet perfect onder de knie heb :o

Wat ik mij overigens wel afvraag, heeft deze dame wel gecontroleerd voor het gewicht van de ruiters? Het staat er namelijk niet bij, maar als ze jockey's van 40-50 kg vergelijkt met de gemiddelde ruiter van zeg 60-80 kg krijg je per definitie verschillen, en dan is het maar de vraag waar dat eigenlijk aan ligt. Zeker omdat ook de jockey's de bewegingen opvangen in de benen, en dat zich toch ten alle tijden vertaald naar de rug. Daarnaast is een echte rengalop een stuk vlakker dan de ronde gangen die we in de dressuur graag zien.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:17

Dioxide schreef:
Wat ik dan niet helemaal snap... Een slechtere ruiter gaat bij lichtruiden en verlichte zit juist in de beugels steunen waardoor je meer piekbelasting krijgt.

Als het goed is steunt elke ruiter in de beugels.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:21

44Myrthe44 schreef:
Dioxide schreef:
Wat ik dan niet helemaal snap... Een slechtere ruiter gaat bij lichtruiden en verlichte zit juist in de beugels steunen waardoor je meer piekbelasting krijgt.

Er is wel een verschil tussen opdrukken in de beugels (gaan staan in de beugels) of lichtrijden vanuit de knie, en steunen (balans houden) in de beugels ;) ruiters van het eerste soort geven twee behoorlijke piekpunten op de rug bij het lichtrijden :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:21

Kan iemand mij de echte theorie over licht rijden uitleggen ??

Ik als niet paardrijder, maar wel heel veel kijkend naar paard rijders zie het zo.

Bij licht rijden in draf ontlast je de paarden achterhand, zodat het paard zijn achterbeen er makkelijker onder kan brengen.
We doen dit in de bak, waar we weinig rechte lijnen rijden.
Dus bij linker volte, het binnenbeen vrijgeven door omhoog te komen.
Kontje van ruiter en kont van paard komt omhoog.
Dus omhoog komen voor het moment dat het binnenbeen naar voren komt ???
Je gaat dan staan in de stijbeugel, je gewicht komt op de voorhand terecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:44

Sammie schreef:
http://www.wur.nl/

“Neen, ik geef toe, buiten de racesport neemt geen ruiter die extreme houding aan. Maar lichtrijden of de verlichte zit zijn wel aan te bevelen, zeker als je weet dat je paard rugproblemen heeft. Zo krijgt de rug kans om zich te herstellen.”, zegt de promovenda.

De eind conclusie is een vreemde. Wat mevrouw onderzocht heeft klopt en is bekend. Dat is de reden dat we al eeuwen lang van de grootmeesters geleerd hebben hoe een paard werkelijk goed gereden moet worden, opdat zijn rug zo min mogelijk belast wordt en het hele paard zijn gewicht meer op achteren zet. Namelijk in de achterbenen zit meer "veer" als het waren en daar moet dus het gewicht naar toe als er een ruiter opzit. In de (Duitse) klassieke dressuur leren we dat nog elke dag. Paarden goed loswerken en opwarmen voordat we gaan rijden, zodat we met de juiste gereden halve ophouding op een verende paardenrug door de baan kunnen. Door dit op de goede manier te doen (doorzitten dus) gaat je paard meer in evenwicht zodat hij ons de ruiter die in balans zit, goed kan dragen. Dat is het doel van de dressuur. Je paard zo rijden dat hij het ruiter gewicht goed kan verwerken in zijn lichaam. Dat doe je dus niet met licht rijden.
Maar als je die kennis en dressuur niet beheerst dan kun je beter blijven lichtrijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:04

Lastig, lichtrijden geeft piekbelasting bij neerkomen en verlichte zit concentreerd het ruitergewicht op de stijgbeugels wat weer piekbelasting geeft op de rug afhankelijk van pasvorm en boomvorm. Doorzitten doet dit beide niet. Alhoewel alle 3 uiteindelijk een combi nodig hebben van goede rijkunst en correcte bespiering om een paard heel te houden.

Rest daarnaast nog de vraag hoe het dan kan dat als we wat verder terug gaan in de geschiedenis en ook kijken naar de werkrijstijlen dat we eigenlijk alleen maar doorzitten in draf tegen komen ivm stil platform voor wapengebruik en werken met vee. In beide gevallen is het trainen van de paarden kostbaar en tijdrovend, wat stukrijden door doorzitten op zijn minst onlogisch maakt. Op de een of andere manier bleef/blijft een werk/oorlogspaard dus onder een doorzittende ruiter toch heel. Hoe kan dat dan uitgaande van dit onderzoek?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:12

44Myrthe44 schreef:
Dioxide schreef:

Als het een goede ruiter is juist niet... (een goede ruiter kan prima zijn balans vinden en houden zonder beugels! Lichtrijden wordt dan inderdaad wel wat moeilijker :D )

Persoonlijk verbaas ik me wel een beetje over het onderzoek en het resultaat, maar ik zou het hele artikel en de manier van werken beter moeten kunnen bekijken om een idee te hebben of de conclusie die bij de metingen is getrokken ook wel past...

Soms zijn er nl dingen over het hoofd gezien, waardoor een voor de hand liggende conclusie wordt getrokken terwijl in werkelijkheid andere dingen spelen.

oa de vaardigheid van de ruiter, het passen van het zadel en ook waar de pieken op de rug waargenomen worden zou ik van belang vinden. Daarnaast is niet allen gewicht van belang bij het voorkomen van rugblessure....

Verlichtte zit is in mijn eigen optiek vooral "op de voorhand"-zit, terwijl je bij correct doorzitten gelijkmatiger en dichter bij het paard blijft.

De vraag is dan ook wat zwaarder weegt voor het paard (en zijn rug) de piek in gewicht of de piek in balansverstoring...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:59

Bij een goede verlichte zit, houd je je eigen zwaartepunt boven dat van je paard en daardoor worden de krachten die jij uitoefend makkelijker door je paard opgevangen.
Een waarheid die al meer dan een eeuw oud is.
Maar wie leert er vandaag de dag nog goed verlicht zitten.
Dat is meer dan voorover hangend staan in de beugels, of liever gezegd, dat is het niet.
Alles draait om balans.
En wie leert nog van les 1 af aan goed lichtrijden.
Zit, sta,zit, sta......
de garantie om het NIET goed te leren.
Afzetten in de beugels en en neerploffen achter de beweging van het paard of juist er voor uit.
Ik zie het veel meer dan
goed lichtrijden.
Alweer, geen balans.
Bij een goed onderzoek zouden die dingen meegenomen moeten worden.