Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:44

Apart.

Goh net filmpje bekeken, wat een vreselijke commentator zeg.

Maar het allerergst in dit hele verhaal zijn de ronduit groffe, vrouwenhatende, sexueelagressieve bedreigende opmerkingen onder het youtube filmpje...

Valt me steeds vaker op dat op internet mannen ongebreideld agressief sexueel getinte opmerkingen over iedere vrouw menen te moeten maken, misselijkmakend gewoon...

@Rowi: mensen gaan niet vanzelf anders denken, daar is confrontatie, dialoog, bewustwording voor nodig. Of tinkebell dat zo goed doet laat ik maar in het midden, maar 'Het is nou eenmaal zo', heeft nog nooit verandering teweeg gebracht.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:45

Tja ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat er staks uit gaat zien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:45

En dan vinden ze het vreemd dat sommigen roepen dat op kunst moet worden bezuinigd. De manier waarop ze zogenaamd een punt wil maken slaat helemaal nergens op. Het komt steeds weer neer op dieren mishandelen of (na hun dood) vernederen om te laten zien dat dieren mishandelen en vernederen slecht is. Wat gaat ze doen zodra het publiek is afgestompt op doodgemartelde dieren en ze geen opzien meer baart? Kinderen verkrachten om te laten zien dat kinderen verkrachten slecht is?

Een 'kunstenaar' zoals zij wil voortdurend in de schijnwerpers staan, het gaat al lang niet meer om de boodschap maar om haarzelf. En dan heb je ook nog mensen in de kunstwereld die het verdedigen met 'maar ze weet het wel onder de aandacht te brengen'. Ik betwijfel of dankzij haar knotsgekke acties ook maar iets aan dierenwelzijnsverbetering is bereikt. Ik denk dat ze meer had kunnen betekenen als ze bijvoorbeeld vrijwilliger voor de Dierenbescherming was geworden. Maar ja... die staan niet voortdurend in de schijnwerpers...

Vala

Re: Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:22

Inderdaad Arno8, het is zuiver vernederend en heeft niks met verbeteren van dierenwelzijn te maken. Het is gewoon walgelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:24

En op een dood dier rondlopen is dan niet vernederend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:28

Om eerlijk te zijn snap ik de ophef niet. De meeste mensen zal het een zorg wezen hoe het stukje vlees op hun bord geleefd heeft, hoe het er terecht is gekomen en het stukje vlees wat net zo makkelijk weg gegooit als er geen honger meer is. Ik vind dat net zo respectloos en een stukje struisvogelpolitiek. Leren jassen, tassen en bontkragen worden geaccepteerd maar een stuk huid wat nog werkelijk op het beestje lijkt mag niet?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:29

Zit zeker iets in Judith. Maar vind het wel een soort van luguber..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:29

Ik vind op leren schoenen rondlopen echt heel iets anders dan een handtas maken van je overleden kat die je eigenhandig om zeep hebt gebracht omdat je zin hebt er een tas van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:31

Vala schreef:
Ik vind op leren schoenen rondlopen echt heel iets anders dan een handtas maken van je overleden kat die je eigenhandig om zeep hebt gebracht omdat je zin hebt er een tas van te maken.

De koe is eigenhandig door de slager om gebracht omdat mensen zin in vlees en leer hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:32

Nee, vlees en leer nodig hebben! Een kat als handtas is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:33

Vlees en leer is ook geen levens behoefte. ;)

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:34

Vala schreef:

Vlees en leer zijn absoluut niet nodig, we kunnen perféct leven zonder.
Het zijn beide luxeproducten, mijns inziens. :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:37

Maar als je zo denkt hebben jullie dus ook kunststof zadels en kunstof hoofdstellen, eten geen vlees en geen leren schoenen? En wel een kat als handtas ;) ? Ik weet dat we geen vlees nodig hebben en ook geen leer hoor maar vind het gewoon persoonlijk toch anders dan een kat als handtas.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:39

Vala schreef:

Je zeurt toch ook niet over een koe als handtas, nee, leer is nodig... Volgens mij wordt er trouwens wel vaker honden of kattenbont of ponybont in de modeindustrie verwerkt, ik denk ook niet dat het voor een hond of kat erger is om een handtas te worden, dan voor een koe.

Waarom is het dan anders?

En Vala: wij denken zo niet, jij denkt zo. ;)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 16-04-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:39

Judith_ schreef:
Vala schreef:

De koe is eigenhandig door de slager om gebracht omdat mensen zin in vlees en leer hebben.

Door een normale manier van slachten en niet door zelf de nek te breken van je kat omdat het dier een depressie heeft. Daarnaast dient het ook nog een werkelijk doel, voedsel en schoeisel.

Ik heb niets tegen het eten van dieren, het opzetten of gebruiken van 'restproducten'. Ook niet direct iets tegen kunst van restproducten. Maar wanneer je een maatschappelijke kwestie gaat gebruiken als excuus voor dierenleed in je kunst, dan ben je verkeerd bezig. Als je zelf je dier om brengt voor die kunst op een manier die hoogstwaarschijnlijk niet pijnloos is geweest, bah. Netzoals het gebruik van bont in de mode, wat een onzin.

Maar dat deze dame haatmails krijgt en mensen zich zo tegen haar misdragen op het internet is net zo schandalig.
Maar heel eerlijk, het is een aparte vogel. Wat mij betreft mag ze zo veel mogelijk restproducten gebruiken, maar geen onnodig dierenleed veroorzaken.
(en ja, ik ben mij zeker wel bewust waar mijn stukje vlees vandaan komt ;) )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:40

Citaat:
werkelijk doel, voedsel en schoeisel.

Maakt voor het dier natuurlijk niet uit, en zou ook niet moeten uitmaken in onze beleving van dierenleed, maar doet dat wel. ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:41

randalinpony schreef:
Vala schreef:

Je zeurt toch ook niet over een koe als handtas, nee, leer is nodig... Volgens mij wordt er trouwens wel vaker honden of kattenbont of ponybont in de modeindustrie verwerkt, ik denk ook niet dat het voor een hond of kat erger is om een handtas te worden, dan voor een koe.

Waarom is het dan anders?

En Vala: wij denken zo niet, jij denkt zo. ;)

Er staat toch ook een knipoog bij mijn post. Jullie 'pakken' mij gelijk op het feit dat vlees en leer neit nodig zou zijn en daarom maak ik de vergelijking weer met zadels etc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:43

@ Vala, Ik ben vegatarier en zoveel mogelijk kunststof. Maar wel een leren zadel omdat ik a) vind dat alls dieren dan toch dood gaan alles met respect gebruikt moet worden en b) ik voor mijn paard kies en een goed passend zadel voor zijn rug erg belangrijk is als blijkt dat het model wat goed voor hem is alleen in leer is ben ik bereid om mijn eigen principes voor mijn paard op zij te zetten.

Ik snap je opmerking alleen niet waarom ik geen leer zou mogen gebruiken maar wel katten als handtas? Ik gaf juist aan dat ik niet begrijp waarom iedereen over paardenhuiden en kattentassen valt terwijl men met het zelfde gemak wel met koeientassen en schapenhuiden e.d. rond loopt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:45

Dat was ook maar een grapje...zucht...laat maar...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:47

Ik heb wel eens het idee dat mensen honden en katten soort van vermenselijken, terwijl ze een koe of schaap als niet meer dan het voorstadium van een biefstuk of leren bankstel beschouwen.

Een soort shoarma waar de pootjes alleen nog afgehakt moeten worden, zeg maar.

en dat terwijl bijv. een varken minstens zo intelligent is als een hond. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:50

Ik zie het probleem ook niet echt, okay de dame in kwestie is een beetje apart. . . maar als je echt gaat kijken naar haar actie's an sich, begrijp ik haar wel. Het is nu eenmaal een feit dat mensen iets leren/onthouden als dat op een niet alledaagse manier gebracht wordt. Ik begrijp haar boodschap wel degelijk, de uitvoering zou echter niet mijn manier zijn.

Ik lees hier ook iets over een (dood) dier vernederen? Ik begrijp niet helemaal hoe je een dood dier kunt vernderen? Dieren beschikken vaak over minder intelligentie dan wij mensen dus die zouden vernedering (zoals wij die zien) dus niet begrijpen. En als ze dood zijn begrijpen ze die vernedering nog minder ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:51

Wacht wacht, is hier de stelling, vlees eten en leer gebruiken = dierenleed? Want bij mijn weten is nederlands vlees 'redelijk' vrij van dierenleed. Daarnaast is de slachtig snel en de koeienhuid een mooi 'bijproduct'. Ja ik ben mij bewust van plofkippen, de manier van massale slachting van kippen, megastallen en varkensflats. Het probleem ligt echter niet bij de boer, maar bij de consument die zijn ogen sluit en niet meer wil betalen voor een stukje vlees zodat de omstandigheden verbeterd kunnen worden.
Je wilt niet weten hoe de condities zijn van het stukje biefstuk van de aldi dat uit Agentinië komt.. :(

Maar dat lijkt mij hier niet de discussie. Hier kom je eerder in de discussie, mag een kunstenaar dierenleed veroorzaken als kunst en dit onder de noemer, de consument bewust maken van het leed? Lijkt mij meer dan genoeg andere manieren om dit duidelijk te maken.

Een ander punt wellicht, mogen dierlijke resten gebruikt worden als kunst. Mogen dieren opgezet worden niet ter behoefte van educatie (denk universiteiten, biologielokalen, natuurmusea) maar als vermaak voor de massa? En hoeverre mogen zij verwerkt worden tot iets anders, zoals een MLP?

Deze discussie kan je ook voeren over Damian Hurst die ook dieren gebruikt in zijn exposities (en dat is kunst wat voor miljoenen verkocht wordt). Afbeelding

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:53

Nee hier is de stelling dat als je dit soort 'kunst' niet vind kunnen je dan ook geen vlees moet eten of leren schoenen moet dragen. Terwijl dat voor mij gevoelsmatig 2 heel verschillende dingen zijn!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:58

Ik ken deze mevrouw in kwestie niet, maar je eigen dier zijn nek omdraaien? Is dat ècht waar? Zoja, dan vind ik het wel een beetje freaky..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:59

Maakt het voor het dier verschil, of het na zijn dood wordt opgegeten, tentoongesteld, in een tas of huidcreme verwerkt of in een autostoel wordt verwerkt?
Kortom, wordt een dier vernederd omdat het niet op de juiste wijze geëxploiteerd wordt?

Maakt het ook nog verschil wat voor dier of is ieder dier evenveel waard en waarom dan?
Kortom, wordt een dier vernederd omdat het niet het juiste dier is?

En wat is het verschil tussen damian hirsts werk en een paar heel dure schoenen van slangenleer?