Glutenintolerantie coeliakie komt ook bij paarden voor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:26

karuna schreef:
Joyce in stro bodembedekking zitten altijd wel aren, eten ze dat krijgen ze het binnen. En de eiwitten zitten ook wel in de halmen alleen in mindere mate.

En er zitten ook nog ontsnapte graan korrels in. :7

geerke

Re: Glutenintolerantie coeliakie komt ook bij paarden voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:30

graan is voor kippen....misschien dat mensen daar nu eens achter gaan komen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:01

Door het publiekelijk te maken, zullen wellicht paardeneigenaren zich eerder melden bij de universtiteit voor onderzoek met dit soort paarden.
Ik had indertijd ook een arabiertje met een (zeldzame) spierziekte: daar is gratis wat onderzoek op verricht. Daar hadden ze geen proefdieren voor nodig.

Ze zullen de clinische klachten -denk ik- combineren met een biopt uit de dunne darm en zo tot deze conclusies zijn gekomen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:28

En uiteraard had paardlief gisteravond normale mest. Hij had ander gras gekregen. Aanmelden voor vervolg onderzoek doe ik pas wanneer daar een officieel schrijven voor is geweest, dan wil ik eerst het onderzoeksprotocol gelezen hebben en precies weten wat er getest gaat worden. Eerst wil ik het hele onderzoek gelezen hebben voor ik ook maar iets doe.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:00

karijn schreef:
En uiteraard had paardlief gisteravond normale mest. Hij had ander gras gekregen. Aanmelden voor vervolg onderzoek doe ik pas wanneer daar een officieel schrijven voor is geweest, dan wil ik eerst het onderzoeksprotocol gelezen hebben en precies weten wat er getest gaat worden. Eerst wil ik het hele onderzoek gelezen hebben voor ik ook maar iets doe.

Ben wel benieuwd wat ze gaan onderzoeken precies.... enkel een bloedje & mest of hebben ze nog meer voorgesteld?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:59

Bij mensen kan je het echt pas weten met een biopt.

Je moet het zo zien.

In je 12 vingerige darm(dunne darm) Zitten vlokken.
Ziet dit als je hand.
Met een eiwit intolerantie stompen die vloken af.
Je krijgt dus een gladde binnenkant.
Met een dieet kan je dit weer herstellen.
Blijf je de darm blootstellen aan die eiwitten kan je dus nog meer sypmtomen krijgen en bij mensen een vergrote kans op kanker.

Tenminste dit wordt door sommigen artsen gezegt.
Zo glutenvrij dieet is niet bij iedereen de verlossing...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:26

geerke schreef:
graan is voor kippen....misschien dat mensen daar nu eens achter gaan komen?

:D Ik wist het! :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:46

Scoxx: geen idee, daarom ben ik wel benieuwd naar het protocol. Ik las wel op internet dat de waarden die ze in het betreffende onderzoek hebben gemeten niet statistisch significant verschillend was tussen de twee onderzoeksarmen. Dat houdt dus in dat vervolgonderzoek nodig is om echte uitspraken te kunnen doen. Dit onderzoek wijst enkel aan dat glutenintolerantie kan optreden en dat de groep met een glutenvrij dieet verbetering liet zien op de waarden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:33

Chronische dunnedarmontsteking wordt inderdaad vastgesteld door middel van een biopt. Lijkt me praktisch gezien eerst nodig om dit te constateren, voordat er in het wilde weg geroepen gaat worden dat gluten voor een specifiek paard probleem zijn. Maar als een paard er écht intolerant voor is, kan ik me voorstellen dat de details (evt/ stro waar wat lacherig over wordt gedaan) best invloed kunnen hebben.

karijn, heb je meer info op internet gevonden? Zou je de links willen laten weten (evt, via pb :) )

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:15

Bienotje:Behalve een abstract nog steeds geen fulltime paper gevonden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:24

Als net als bij mensen net zo streng gevolgt moet worden....
Moet je dus bijv al kijken met wat voor bemesting je wei wordt bemest en wat er in zit etc.

Bij de mens is al met je mes in een pot pindakaas not done...dan is de pindakaas namelijk besmet met zelf miniscule kruimels..en kan de patient al ziek van worden...

Maar net als bij mensen zou je eerst goed moeten onderzoeken en dan na een biopt een dieet volgen en vaak wordt er na een tijdje zelfs nog een biopt genomen en eens in de zoveel tijd bloed prikken.

Als coeliakie echt bij paarden voor komt kunnen symptomen als ecxeem etc ook onder de loep worden genomen.

Het is namelijk een auto-immuum ziekte

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:40

Barcelano schreef:
Als net als bij mensen net zo streng gevolgt moet worden....
Moet je dus bijv al kijken met wat voor bemesting je wei wordt bemest en wat er in zit etc.

Bij de mens is al met je mes in een pot pindakaas not done...dan is de pindakaas namelijk besmet met zelf miniscule kruimels..en kan de patient al ziek van worden...

Maar net als bij mensen zou je eerst goed moeten onderzoeken en dan na een biopt een dieet volgen en vaak wordt er na een tijdje zelfs nog een biopt genomen en eens in de zoveel tijd bloed prikken.

Als coeliakie echt bij paarden voor komt kunnen symptomen als ecxeem etc ook onder de loep worden genomen.

Het is namelijk een auto-immuum ziekte

Er wordt idd vaak lacherig gedaan, zelfs in een kliniek waar ze niet snappen hoe zorgvuldig je moet zijn om ziek worden te voorkomen. Ja de stal is strovrij maar het hooi ligt op het stro gestapeld en is daardoor onbruikbaar. Moet je voor je eigen hooi zorgen en ze echt op het hart drukken alleen dat te voeren en niet even snel hun hooi.

Het is idd de bemesting, maar ook waar wij in hooi een keer tegen aan zijn gelopen was hooi van een terrein dat het jaar daarvoor nog voor tarwe was gebruikt en in sommige balen zaten nog tarwe resten. Medicijnen en wormenkuren met als vulmiddel tarwezetmeel of mais. De bijna onmogelijkheid krachtvoer te vinden dat echt graanvrij is en ook geen kruisbesmetting met afvullen heeft plaatsgevonden. En dan nog moet je elke schep controleren op foute brokjes of graan dat toch in de zuivere lijnzaad zit. Een stal waar ook stro is met als risico dat er strostof op het hooi komt of in de stal waardoor je uiteindelijk een echt strovrije stal moet zoeken als je paard echt gevoelig is.

Brokjes die op de grond vallen en je een paard hebt dat die gegarandeert vindt, zelf een boterham eten en dan heel erg goed moet opletten dat je handen en kleren broodvrij zijn. Je moet echt met alles allert zijn. Onze tinker heeft vorige week wat gemorste brokjes op en hoest nu nog steeds ondanks zware medicijnen. Dat heeft meestal een week nodig om het slijm uit zijn luchtpijp te laten verdwijnen en een week daarna om zijn longen te laten herstellen.

Ik hoop volgende week wat meer te horen van utrecht.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:29

Dus nu geeft een dunne darm probleem door gluten allergie al een hoestend paard.

:7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:36

Ariebren schreef:
Dus nu geeft een dunne darm probleem door gluten allergie al een hoestend paard.

Terwijl dat meestal samen gaat met lactoseintolerantie. Bij mensen dan he.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:18

Weet je wat het is..Bij mensen is er bij coeliakie al niet veel over bekend.
Tenminste ze weten wat het is ze weten de symptom en en waar ze moeten kijken....
Maar ik zelf bijvoorbeeld past dus niet geheel in het hokje...Ik heb niet alle symptomen en het dieet werkt niet bij mij....
Zo dieet betekend dus niet meteen klachten vrij...
Ik heb ong 4 x al een biopt gehad coeliakie komt er wel steeds uit maar zo is mijn dunne darm ook een keer bekeken terwijl ik me even niet meer aan het dieet hield en toen bleven de vlokken in mijn darm redelijk gelijk...

Ook waarom dat mensen het ontwikkelen is vrij onduidan zo gelijk.

Toen ik nog klein was heeft me moeder me me volgens de regels van zo bureau opgebouwd met brood volgend mij met bruin brood want volgens hun als je teveel van wit brood kreeg dan kon je dus coeliakie ontwikkelen..kan ook andersom geweest zijn maar iets zou het dus triggeren.
Nou heb als nog coeliakie gekregen dus dat was echt kul...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:39

Ariebren schreef:

Connor gaat idd hoesten van granen zijn keel zwelt er van op. Je kunt er om lachen maar er valt niet mee te lachen. Hij kan er van stikken. Ik heb bijna de neiging om je het da rapport met diagnose glutenallergie onder je neus te duwen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:46

karuna schreef:
Ariebren schreef:

Connor gaat idd hoesten van granen zijn keel zwelt er van op. Je kunt er om lachen maar er valt niet mee te lachen. Hij kan er van stikken. Ik heb bijna de neiging om je het da rapport met diagnose glutenallergie onder je neus te duwen. :(

Dit klinkt meer als een tarweallergie, die dus op de slijmvliezen slaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:51

Het is niet alleen tarwe. Er is destijds van alles onderzocht getest enz en dit was toen de conclusie. Misschien dat er tegenwoordig een ander naampje aan hangt. Diarree heeft hij zowiezo al erg snel maar daar valt redelijk mee te leven.

Ik heb geen zin me hier ook al te moeten verdedigen. We zijn bijna 3 jaar aan het zoeken geweest naar een oorzaak.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:22

Je hoeft je niet te verdedigen. Je geeft juist aan wat de gevolgen zijn van de aandoening van jouw paard en waar jij op moet letten en wat je er allemaal aan doet. Daar heb ik alleen maar bewondering voor. Je zou het ook voor je kinderen doen dus waarom niet voor je paard?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:16

Ik heb meegewerkt aan een vooronderzoek, dus mocht je iets specifieks willen weten kan ik misschien meer info geven per pb