Te dikke pony's vertonen vaker ongewenst gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:18

bigone schreef:
Vette pony's = verwende pony's, en dikkertjes hebben nou eenmaal minder zin om aan het werk te gaan, bij mensen zie je dit soms ook.

Dit vind ik dus weer nergens op slaan. Ken genoeg dikkertjes die keihard werken en magere latten die liever lui op de kont zitten en de kantjes er dus aflopen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:30

Vroeger zij de boer hier al, als een paard lastig was, die is te weelderig, vreet teveel en werkt te weinig :Y)

Daar zit wel een kern van waarheid in, aan de andere kant zie ik toch vaak manege pony's die ondanks dat ze niet te dik zijn en veel werken, ongewenst gedrag vertonen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:59

magriet schreef:
bigone schreef:
Vette pony's = verwende pony's, en dikkertjes hebben nou eenmaal minder zin om aan het werk te gaan, bij mensen zie je dit soms ook.

Dit vind ik dus weer nergens op slaan. Ken genoeg dikkertjes die keihard werken en magere latten die liever lui op de kont zitten en de kantjes er dus aflopen

Idd, mijn pony's zijn alledrie goed opgevoed, Grietje is altijd het dikkertje geweest, maar zij is gefocust op eten. Dus ze doet ook meer haar best om daarbij te kunnen, dus ontsnappen en andere slimmigheden gooide ze in de strijd om tot haar doel te komen. Nu ze op goed gewicht is probeert ze dat nog steeds overigens :') Overigens vind ik het niet gek dat dikke pony's onder het werk uit proberen te komen, met overgewicht loopt nu eenmaal minder fijn. Grietje is nu juist heel werklustig terwijl ze vroeger liever lui dan moe was. Maar zoals ik al zei,dat snap ik volkomen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:44

Citaat:
Het risico op ongewenst gedrag werd groter tijdens dagen dat de pony moest presteren tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Ook bij pony’s die dik waren of obesitas hadden nam dit tot drie maal toe. Het risico nam ook toe als pony’s minder dan 5 dagen per maand werden gereden of op een voedingsrijke weidegrond stonden. Bij pony’s die meer dan drie keer per week werden gereden nam het risico op ongewenst gedrag af.

Dit is toch logisch? :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:48

magriet schreef:
bigone schreef:

Vind ik ook nergens op slaan... Ik ga dagelijks fietsend naar mijn pony, doe alle stalwerkzaamheden en werk zondag op een stal waar ik miss. een half uurtje met pauze stilzit...
Ik vind dit niet meer dan normaal, als ik het niet zou doen dan zou ik me vervelen.. En ik ben ook niet dun ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:57

_/-\o_ veel komt me bekend voor bij een pony :') die ook dik is

Maartje1990

Re: Te dikke pony's vertonen vaker ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:00

hmm... wat voor pony's hebben ze getest? Ik bedoel shetlanders bijv. staan er nogal bekend om zulk gedrag te vertonen, maar óók staan ze er om bekend dat ze váák te dik zijn. Maar dat is uit dit onderzoek niet duidelijk? Ik vind 't maar een beetje een slap onderzoek om eerlijk te zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:36

snowdon schreef:
Hmmz ik heb zo mijn twijfels bij dit onderzoek. Ik krijg meer de indruk dat het te maken heeft met een vergelijkbare lakse houding ten opzichte van omgaan met richtlijnen qua gedrag en huisvesting , waardoor dit resultaat er uit komt.
Ga binnenkort het hele onderzoek eens lezen.

Dat idee heb ik ook.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:08

Logisch... overtollige vetmassa's belemmeren beweging: moeilijker uit schouder, niet in staat om onder de dikke buik de achterbenen onder de massa te plaatsen, moeite met galopperen. Vetmassa die bij iedere beweging natrilt, snel buiten adem.
Logisch dat een paard deze grote ongemakken zal proberen te ontwijken, goedschiks danwel kwaadschiks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:18

idd , ik ben nu intensief bezig met een dikke pony en die heeft er ook last van. ze wil wel ze kan al meer , maar toch is het een belemering :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:48

_Amigo schreef:
Citaat:
Het risico op ongewenst gedrag werd groter tijdens dagen dat de pony moest presteren tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Ook bij pony’s die dik waren of obesitas hadden nam dit tot drie maal toe. Het risico nam ook toe als pony’s minder dan 5 dagen per maand werden gereden of op een voedingsrijke weidegrond stonden. Bij pony’s die meer dan drie keer per week werden gereden nam het risico op ongewenst gedrag af.

Dit is toch logisch? :')

Inderdaad.

Als een paard/pony rijden léuk vindt is dat 1 keer per maand gewoon éxtra leuk.

Wat is er dus logisch?
Dat een paard/pony welke meer geniet van de kwali-tijd in de wei, meer weerstand heeft tegen het onleuke van wat onleuks moeten.
Leerpunt: Doe dus wat aan het onleuke ipv aan het minder rijden :)*

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:58

Idd, ga dus buitenritten maken, als je paard dressuur in de bak helemaal beu is!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:30

Klinkt bekend :')
Ken inderdaad aardig wat kleine pony's die helaas te dik zijn en zeer vervelend (om het vriendelijk te zeggen) Maar meestal zijn het ook shetlander in mijn geval.
Ik kan niet met shetlanders opschieten en zij niet met mij }:)
Dikke verwende beesie ~~}>

Maar het verhaal komt mij zeker wel bekend voor. Had wel willen meehelpen met het onderzoek, lijkt mij reuze interessant om te doen. -:)