Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:47

hmmz, nu je het zegt...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:51

MrUlbe schreef:
hij gaat ook rijden in Nederland (nijmegen en omgeving) wat heeft istanbul dan voor rol in dit spel? buiten dat hij daar te paard heen reist

"Vakantietrip"...en de firma voor Aambeienzalf sponsort. :+
Komt hij ook weer te paard terug?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:38

ceasario schreef:
"Vakantietrip"...en de firma voor Aambeienzalf sponsort. :+
Komt hij ook weer te paard terug?

Sinds wanneer krijg je van paardrijden aambeien?!

En nee, hij komt niet te paard terug. Ze rijden met een vrachtwagentje terug naar Nederland...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:11

Loetie84 schreef:
[En nee, hij komt niet te paard terug. Ze rijden met een vrachtwagentje terug naar Nederland...

Dan hadden ze het beter andersom kunnen doen...Nu gaan ze de hitte tegemoet.
En de vraag of ze nog terug mogen komen..i.v.m. veterinaire omstandigheden w.o. de dreigde paardenpest en noem maar op.

Loetie84 schreef:
[Sinds wanneer krijg je van paardrijden aambeien?!

Erger, een steenpuist op je reet. :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:57

Ik vind het een super intiatief! Ik wens ze dan ook alle succes!

Ben het er overigens wel mee eens dat ze t geld beter aan onderzoeken/behandelingen kunnen besteden... imo wordt informatie al genoeg gegeven tegenwoordig, maar goed.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:23

Buiten dat er al informatie al genoeg is, helpt informatie in veel gevallen toch niet om kanker te voorkomen.
Een gezonde leefstijl is zeker geen garantie voor een kankervrij leven, aangezien ik denk dat daar een groot deel van de informatie over zal gaan.

Geld voor onderzoek naar kanker lijkt mij nuttiger.

Een leuk vakantie tripje, maar niet echt heel nuttig in mijn ogen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:36

Ontzettend gaaf! Of het zin heeft of niet kan ik niet beoordelen... misschien helpt deze publiciteit met het vinden van wat grotere/continuëre (hmm, vast geen goed woord) geldschieters. Wie zal het zeggen. Het initiatief is in ieder geval goed bedoeld en de organisatie schijnt er blij mee te zijn dus wie is 'Bokt' om te bepalen dat het onzin is... Geld ophalen voor Brooke wordt ook toegejuigd terwijl dat dus ook op deze manier gedaan wordt en dus net zo goed 'onzin' is... Laat een mens toch doen als hij/zij zich zo voor een goed doel wil inzetten. Altijd nog beter dan niks doen en op je luie kont kritiek leveren achter een beeldscherm... denk ik dan maar.

Voor mensen die twijfelen of het kan... lees de verslagen op de Long Riders Guild maar, daar staan verslagen van nog veel langere reizen te paard. http://www.thelongridersguild.com/ Dat soort ondernemingen zijn zou oud als de tijd dat mensen paarden als rijdier gebruikten. Zolang je geen haast hebt/maakt kan dat prima (alleen wil 'men' zo'n onderneming vaak binnen de 3 weekjes vakantie plannen en proberen we zo veel mogelijk kilometers in een week te proppen. En dan gaat het mis ja...)
Zelf hoop ik over een paar jaar naar zuid Polen te rijden, waar mijn paard vandaan komt, en als ik genoeg tijd vrij kan maken, door naar Roemenië en de Zwarte Zee.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:10

Het is ook leuk, zo'n vakantietrip, maar ze weten niet wat ze op de hals halen met die paarden als ze het Suezkanaal oversteken..

Zeker als je kijkt hoe de EU tegen turkeye aan kijkt. Dit kan mijn inziens ambtelijk nog wat vragen geven ter plekken en dan over en weer.

http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/tur ... net_en.pdf

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:36

Details Ceasario... transporten van vee en dieren leveren gemiddeld veel meer en ander problemen op wat grensoverschrijdingen betreft, dan wanneer jij in je eentje te paard door de natuur kruist en ongemerkt grenzen passeert. 9 van de 10 keer ga je niet eens een grensovergang over maar rijd je ergens 'in the middle of nowhere... Uiteraard moet je zorgen dat je papieren in orde zijn maar je moet 't ook niet spannender maken dan het is. Hier wat voorbeeldjes http://www.thelongridersguild.com/completed.htm Lees de lijst eens door, dan zie je dat er landen zijn die men doorkruist heeft die heel wat meer problemen op leveren dan bijna-EU-land Turkije. Dat is nou net de charme van zo'n tocht en 'vakantieritje' is dan ook wel heel simpel gesteld. Als je er zo in gaat weet je idd zeker dat je al vlot strandt.
Laatst bijgewerkt door Francis op 04-04-12 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:36

ceasario schreef:
Het is ook leuk, zo'n vakantietrip, maar ze weten niet wat ze op de hals halen met die paarden als ze het Suezkanaal oversteken...
Het Suezkanaal.... :')

Maar even serieus; als Noud Dirks goed op de kaart kijkt (en de meest efficiënte route kiest)
komt hij daar vast niet langs :+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:14

Francis schreef:
Dat is nou net de charme van zo'n tocht en 'vakantieritje' is dan ook wel heel simpel gesteld. Als je er zo in gaat weet je idd zeker dat je al vlot strandt.

De charme is dat je op dit moment de verkeerde nationaliteit hebt.( Uitwijzingsbeleid, EU toetreding,Eu-steun.Balkanoorlog etc ) Of je nu naar het oosten of zuiden gaat. :(:)

Hasjam_Poe schreef:
Het Suezkanaal.... :')

Kan gebeuren. :9

Afbeelding

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:50

Ik vind dit wel een goed iets, ookal zou ik het liever gebruiken voor betere onderzoeken naar kanker.. Er word nog best veel ge-experimenteerd zonder ooit een echt resultaat gehad te hebben..

Ik zou serieus best mee willen :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:38

Ceacario... heb je je eigen linkje wel doorgelezen? Uitzetting, Balkanoorlog... je slaat een beetje door hoor...
Jouw link gaat naar een document waar allerlei regelingen in staan i.v.m. met toetreding tot de EU. Waar voldoet Turkije nu aan en wat wat moet er nog gebeuren/veranderen. Daar gaat jouw documentje over... Niks meer en niks minder. Scroll even naar Artikel IIb Veterinary Policy en lees eens rustig door... Daar staan gewoon de voorwaarden waar dieren (huisdieren en vee), voedsel enz. op dit moment aan moeten voldoen om in Turkije getransporteerd te worden of ingevoerd te worden. (in IIIb. staat wat er voor toetreding tot de EU nog moet gebeuren). Niks bijzonders, elk land heeft dat soort regels en er zijn Balkan landen waar het een STUK lastiger is maar toch ook mogelijk (ok, kost wat tijd en doorzettingsvermogen) om de juiste papieren gewoon te regelen. En heb je dat voor elkaar dan is er gewoon niks aan de hand. Enige waar je locaal tegenaan kunt lopen in dat soort landen is bureaucratie (en soms corruptie van individuele personen, maar dat zul je locaal moeten oplossen) als het om verkrijgen van papieren gaat maar dat wil niet zeggen dat het niet kan of gevaarlijk is. 't Kost alleen wat moeite en vooral tijd. Maar als dat iets is wat je tegen houdt om zo'n tocht te gaan maken, dan zou ik adviseren om er niet aan te beginnen, want tijdens een tocht kun je voor veel hetere vuren kunnen te staan.
Zoals ik al zei... als je het als een vakantietripje ziet en zonder voorbereiding 'pompiedom' op weg denkt te kunnen gaan naar dat soort landen, dan moet je er niet aan beginnen. Maar gemiddeld genomen weten mensen die er een jaar of langer voorbereiding in hebben zitten écht wel waar ze aan beginnen.

noudirks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:54

Wat ontzettend leuk dat ik nu ook al op Bokt.nl vermeld wordt. Bij veearts Sarah en de hoefsmid Frank ben ik in de leer geweest zodat ik ook in nood kan enten en een gebrekkige hoef kan verwijderen of vastzetten. Jan&Karel zijn goed getraind en voorbereid. Nagenoeg iedere dag zijn ze in de weer is, dus goed op orde. Ik vind het het belangrijkste dat ze 's nachts op stal staan en rust hebben. Daar gaan we dus danook steeds weer naar op zoek. Er is een degelijk voedingsschema voor de paarden opgesteld, waarbij Havens paardenbvoeders goed heeft geholpen. Ook al heb ik pas drie jaar een paard onder het zadel, in totaal zijn dat toch ruim 3.000 uur rijervaringsuren. Iemand die al 25 jaar twee maal per week in de bak rijdt, samen 1,5 uur, heeft er 1.500 uur rijtijd op zitten. Ook goed en prima en zij staan meestal bekend als heel ervaren rijders. Das mooi en goed. Jan is een Appaloosa, 11 jaar jong en zeer goed Westerrn getraind. Karel is een kruising KWPN met wrs een Quator, ook
leuk getraind en lekker eigenzinnig. Bij SE Stables in Heumen, Saskia en Elly Banning heb ik echt heel fijn paard leren rijden. De tocht in no time afleggen is niet mijn streven. De paarden moeten een fatsoenlijke tijd hebben en ook genieten van het iedere dag lekker lopen, draven en soms in galop. Ongeveer 25 tot 30% van de 3.250 km leg ik lopend naast het paard af. Fijn voor Jan&Karel en ook heerlijk om je benen te strekken en zelf te lopen. Kortom ik heb heel veel zin in de tocht, Jan&Karel zijn goed voorbereid en ik verwacht weer heel huids met z'n drietjes begin september door de Heumense bossen (bij Nijmegen) rond te kunnen rijden.

Allemaal veel plezier en zie je iets in kankerbesrijding door onderzoek of preventie, stort dan een bijdrage op 11223307 o.v.v. Op weg naarIstanbul. Bedankt allemaal. Volgen van de tocht?? www.opwegnaaristanbul.nl

Allemaal groetjes Noud Dirks

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:36

Nourdiks, Leuk dat je hier bent. Gave tocht ga je maken.

Mag ik je gelijk een tip geven? Hoewel ik zelf (nog) geen long-ride gemaakt heb lees ik er veel over en de ervaring is dat het voor de paarden beter is om 's nachts juist niet op stal te staan. Je loopt toch de hele dag en daar kunnen pittige etappes tussen zitten als je verdwaalt, geen slaapplek kunt vinden of straks in bergachtiger gebied komt. Door je paard op een paddock of wei te laten overnachten kunnen ze een beetje in beweging blijven en dat is beter dan 's nachts in een stal. Dan krijgen ze veel meer last van spierpijn e.d. Daarnaast zullen ze moeten eten onderweg dus 's nachts op een wei kunnen ze eten wat ze overdag te kort zijn gekomen, mocht je geen goede graasplekken tegen zijn gekomen.

Je schrijft dat je ook wil galoperen, heb je bepakking mee of heb je iemand die met de auto mee gaat. Galoperen met volle bepakking zou ik vergeten... gewoon niet doen want bepakking gaat scheef hangen (als het al blijft liggen), je paard wordt verkeerd/scheef belast met alle gevolgen van dien. Long-ride = stappen. Een jogje als je je bepakking goed vast hebt wil nog wel maar zou ik ook geen hele stukken doen. Heb je al met bepakking getrained, hoe je het verdeelt, wat in welke tas gaat zodat het gelijk verdeeld is enzo?

Je schrijft dat Havens een voedingsschema voor je heeft gemaakt, ik ben heel benieuwd wat je daar mee bedoelt en hoe je dat van plan bent te gaan doen. Normaal als je op een trektocht gaat leeft je paard van het gras wat je'm onderweg laat eten (daarom dus ook maar weinig kilometers per dag met meerdere pauzes en 's nachts op een wei, je paard moet de kans krijgen voldoende te eten). Ik ben dus wel heel benieuwd hoe jij je paarden van plan bent te gaan voeren onderweg als Havens voor jou een schema op maakt (met krachtvoer in dat voerschema neem ik dan dus aan).

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:22

Jaaaa weer een echte avonturier *\o/* Niks aantrekken van zwartkijkers, je goede gezonde verstand gebruiken, en gáán <3 Als je voorbereidingen goed zijn geweest, je bent zelf uit het juiste hout gesneden en je hebt paarden met 'n paar goede hoeven en een goed stel hersens, en goed passende tuigage, dan wordt dit de belevenis van je leven! Héél veel succes gewenst, ik ga volgen, ik vind het fantastisch +:)+ Mocht je nog e.e.a. willen lezen, kijk 'ns op http://equilibreopreis.punt.nl , alweer 5 jaar geleden maar nog dagelijks blij dat ik 't gedaan heb!
De tips van Francis komen volledig overeen met mijn ervaringen, ruwvoer bij-eten is VEEL belangrijker dan een krachtvoerschema, die van mij hebben 1500 km lang amper brok gezien, ging prima zolang ze maar goed gras en hooi hadden, liepen altijd buiten. Op stal worden ze stijf! En een klein unstertje kan ontzettend veel bepakkingsellende voorkomen doordat je daarmee tot op 100gr nauwkeurig elke dag opnieuw het gewicht van je tassen gelijk kunt maken. Steeds andere meerijders heb ik ook gedaan over 350km van Delfzijl naar Vaals twee jaar geleden, gun jezelf af en toe ook een dag voor jezelf en neem je paard dan als handpaard mee! Steeds afstemmen op andere mensen voor wie het "maar een week" is, als je eenmaal in een meermaands eigen reisritme zit, echt hondsvermoeiend...

Heel veel plezier! Ik ga volgen :))

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:00

echt goed van die man !
hoop dat t paard t volhoud maar als hij goed heeft getraind dan moet dat lukken.

wow zou ik ook ooit wel willen doen ! en dan voor zon goed doel, echt top

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

Noud ik heb je zien rijden vandaag! Nou ja lopen. Ik had net mijn paarden gevoerd en zag je bij de school in Gennep lopen. Ik had dit topic nog niet gezien en ook geen foto's enkel een bericht op teletekst, maar dacht meteen dat moet hem zijn. Succes met je tocht!