Belgische BLID boos om paard aan een ketting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Belgische BLID boos om paard aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:48

Hou er niet van, paarden aan de ketting maar deze kan tenminste nog grazen, dat kunnen al die duizenden "toppers" op hun dure pensionstal niet zeggen, dan liever zo.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:57

Maartje1990 schreef:
Langcara schreef:
hoezo overdreven? Ik vind niet dat paarden aan een ketting horen te staan en al helemaal niet zonder drinken. Die persoon hoort geen paarden te hebben en ze moeten in beslag worden genomen. Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

Hij krijgt toch regelmatig drinken? Waarom níet aan de ketting, wat dan? Los in de wei, moddervet worden, insuline resistentie ontwikkelen, hoefbevangen worden. Of in een stalletje van 3 bij 4 opsluiten wat om de een of andere vage reden wél mag?

Ik zie het probleem niet :n

Ik wel. Aan een ketting vind ik net zo erg als ophokken.
Iedereen leeft mee met legbatterij kippen maar paarden moeten maar opgehokt worden of anders aan de ketting.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:05

Gaan ze dan ook gelijk controleren op 24/7 in een betonnen bunker (stal)????

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:12

Er is wel een groot verschil tussen een lang halstertouw en een lange ketting (of bijv dik touw) waar ze aan grazen. Het lang geknoopte halstertouw is vele male gevaarlijker....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:00

Ik neem de BLID al heel lang niet meer serieus.
Wat een gemieper.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:16

ben het met vele van jullie eens. Wat een drama om totaal niets. Paard ziet er op de foto glanzend uit en geen grammetje te mager. Dat dit voor de eigenaar van het paard werkt, prima. Geef hem tips hoe hij het aan zou kunnen pakken om het paard vrij rond te laten lopen en laat de man voor de rest met rust.
Sommige paarden staan idd 24/7 in een stal en zien nooit de buitenlucht, hooguit 2x in de week even in de manege bak. Nou dan denk ik dat dit paardje gelukkiger is met lekker grasjes knabbelen aan een ketting. Doordat hij aan een ketting staat, is het rond zijn been draaien minimaal en de ketting rond zijn nek is er ene die niet in zijn huid snijd.
Er zijn genoeg weilanden waar paarden overdag ook niet kunnen schuilen, dus dan moet daar ook gelijk naar worden gekeken.
Prima, dit is niet de optimale manier van een paard houden, maar ik denk zeer zeker niet dat dit een geval is voor de dierenbescherming. (zover het te lezen is in dit artikel)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:30

Het is niet ideaal maar mischien staat hij een paar uurtjes buiten en drinkt daarna gewoon weer op stal. Of hij krijgt een paar keer drinken aangeboden omdat hij gelijk met de emmer gaat slepen. En mischien staat hij wel vast omdat je hem anders niet meer te pakken krijgt. Ik weet dat nu half bokt begint over grondwerk ed maar ja mischien wil deze eigenaar hem gewoon even naar buiten hebben omdat het lekker voor het paard is en heeft die geen zin om een uur achter die knol aan te zitten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:07

Caira schreef:
Gaan ze dan ook gelijk controleren op 24/7 in een betonnen bunker (stal)????

Daar valt helaas niet op te controleren.
Maar het zou wel verboden moeten zijn. En als iemand dan aantoonbaar dat bij zijn paard doet, dan moeten er regels zijn om hem/haar daarop af te rekenen.

Want omdat dingen kúnnen, moeten ze toch niet mogen? Dat is toch een slechte reden?
Er zijn ook kinderen die verkracht kunnen worden. Valt niet op te controleren. Maar gelukkig is het toch wel verboden dat zodra mensen betrapt worden hierop, dat er ingegrepen kan worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:19

Langcara schreef:
Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

Hoe achterlijk Nederlanders zijn...is terug te vinden in de huidige economie. :(:)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:22

ceasario schreef:
Langcara schreef:
Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

Hoe achterlijk Nederlanders zijn...is terug te vinden in de huidige economie. :(:)

Nederlanders zijn achterlijk op andere vlakken, maar hier ging het om een paard aan een ketting en dierenwelzijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:32

Idd overdreven reactie aan ketting kan prima echter zou ik dan wel andere halsband (koeienband) gebruiken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:13

Langcara schreef:
[Nederlanders zijn achterlijk op andere vlakken, maar hier ging het om een paard aan een ketting en dierenwelzijn.

Tot voor kort staan/stonden er in Nederland nog genoeg dieren op stands.
Over achterlijk gesproken. :(:)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:32

ceasario schreef:
Langcara schreef:
[Nederlanders zijn achterlijk op andere vlakken, maar hier ging het om een paard aan een ketting en dierenwelzijn.

Tot voor kort staan/stonden er in Nederland nog genoeg dieren op stands.
Over achterlijk gesproken. :(:)

Ik geloof dat ze dat toch ook meer en meer gaan afschaffen, gelukkig.
En ook hier zijn we er nog láng niet qua dierenwelzijn, of dacht jij van wel?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:37

Waarom geen graasmasker? Kan het dier nog een rondje lopen ook, op deze manier is het voor hem ook moeilijker om met zijn soortgenoten om te gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:47

Maartje1990 schreef:
Langcara schreef:
hoezo overdreven? Ik vind niet dat paarden aan een ketting horen te staan en al helemaal niet zonder drinken. Die persoon hoort geen paarden te hebben en ze moeten in beslag worden genomen. Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

Hij krijgt toch regelmatig drinken? Waarom níet aan de ketting, wat dan? Los in de wei, moddervet worden, insuline resistentie ontwikkelen, hoefbevangen worden. Of in een stalletje van 3 bij 4 opsluiten wat om de een of andere vage reden wél mag?

Ik zie het probleem niet :n

Langcara schreef:
Ik wel. Aan een ketting vind ik net zo erg als ophokken.
Iedereen leeft mee met legbatterij kippen maar paarden moeten maar opgehokt worden of anders aan de ketting.

oh nou, ik ben echt voor 24/7 buiten hoor :j Beter gezegt, ik ben tegen 24/7 op stal maar als in de wei geen optie is dan vind ik aan een ketting oid nog beter dan in een stal opsluiten. En zeker om insuline resistentie te voorkomen.... nee doe maar aan een ketting zetten.

en graasmasker..... valt dat te krijgen in die maat????

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:25

ik ben wel tegen een ketting
ook tegen de manier hoe dit paard vast zit.

ik heb dan liever een halster met een ketting daar aan vast

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:33

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:39

:n Jeetje.. en lekker strak die ketting :( Kan hij niet beter gewoon een klein stukje wei afzetten?? Wat prikkers en band zijn toch zo geregeld?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:59

Tafje schreef:
:n Jeetje.. en lekker strak die ketting :( Kan hij niet beter gewoon een klein stukje wei afzetten?? Wat prikkers en band zijn toch zo geregeld?!

Dat helpt alleen als paard er ook achter blijft.
Graasmaskers kunnen niet alle paarden mee uit de voeten en de frustratie maakt dat sommigen gaan jagen op kuddegenoten, die onrust wil je ook niet.

Mits het water geven verhaal klopt heb ik hier geen problemen mee. Al zou ik liever een halsband ipv ketting om de hals zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:38

Tafje schreef:

strak? dat is toch helemaal niet strak?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:18

Maartje1990 schreef:
Tafje schreef:

strak? dat is toch helemaal niet strak?

Sorry? Vindt je dat normaal dan zoals op die foto??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:31

tja, normaal... nee, maar zoals ik al in eerdere postst zei, ik vind 't helemaal niet zo erg. Paard zit er harstikke goed gezond uit. Dus ik zie het probleem niet zo. Zoals ik eerder óók al zei, ter voorkoming van insuline resistentie/hoefbevangenheid kan ik het me best voorstellen dat ze het doen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:33

Wat dan? Aan zo;n koeienband? Trekt zo'n paad binnen no-time uit de grond ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:33

Maartje1990 schreef:
tja, normaal... nee, maar zoals ik al in eerdere postst zei, ik vind 't helemaal niet zo erg. Paard zit er harstikke goed gezond uit. Dus ik zie het probleem niet zo. Zoals ik eerder óók al zei, ter voorkoming van insuline resistentie/hoefbevangenheid kan ik het me best voorstellen dat ze het doen!

Idd! :j