Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:50

Woods,

Id dat is klinkklare onzin dat hij daar verkondigde. Huidige fokkerij is verdringingsfokkerij waar men via de moederlijn altijd terug zuiver fries toevoegt terwijl de moederlijn meer meegeeft aan het fokproduct. Mocht men ook invers gefokt hebben dus arabische merrie dekken met de fries zodat je via vader & moederlijn arabische genen krijgt dan kan je meer positieve invloed verwachten in de verder onderlinge fokkerij.

Wat die oude teksten betreft die zijn al lang van het net gehaald geweest (door mij persoonlijk trouwens want die stoorden mij ook). Ik kan toch naast een zeer positieve noot niets in bovenstaand artikel vinden dat storend kan zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:32

uryanne schreef:
De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.

Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.

Waarop baseer jij deze opmerking Uryanne? "De gebruikers"? Baseer jij dit op alle mensen die je kent in je naaste omgeving die met arabofriezen werken, of baseer je deze mening op de artikelen door het stamboek zelf geschreven?
Er zijn een aantal gebruikers positief. Er zijn er helaas ook een heleboel teleurgesteld die hun paarden te koop hebben staan en ze aan de straatstenen niet kwijtkunnen. Paarden die ze gefokt hebben op basis van de juichende artikelen, en die nu absoluut niet blijken te zijn wat ze dachten. Korte propjes met korte halzen en korte benen die matig bewegen, daar gaat je droom van een topsportpaard.... En vaak ook nog uit relatief goede friese merries, dus daar ligt het in deze gevallen niet aan.

JandeRegelaar, als jij een jury die 11 op 10 geeft serieus neemt dan heb je een ander beeld van fokken dan ik. En dat heeft niets met azijnpisserij te maken, maar met gewoon logisch nadenken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:53

Je schopt weer Horseyfries. Misstanden zijn er genoeg, zeker bij het KFPS. En ook bij het KWPN. Leven en laten leven. Jouw geageer tegen ieder bericht waar maar het woord Arabo in voor komt is slecht voor je hart. Het veroorzaakt onnodige stress want je kunt er toch niets aan veranderen.

Je kunt die energie beter gebruiken om iets positiefs te doen, daar word je zelf een stuk gelukkiger van.

En als je een hypothetische opmerking over een cijfertje zo gaat opblazen dan zit je rancune wel erg diep.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:15

@arun: nee hoor, daar heb je gelijk in. Ik gaf alleen aan dat ik de stekelige reacties wel snap ;).

[quote="horseyfries]... Korte propjes met korte halzen en korte benen die matig bewegen, daar gaat je droom van een topsportpaard.... En vaak ook nog uit relatief goede friese merries, dus daar ligt het in deze gevallen niet aan.
.[/quote]

eh... nou daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ja, in het begin zijn kwalitatief goede merries gebruikt, maar als je kijkt naar de moederdieren van de arabo's die nu 1-6 jaar zijn, dan spreek ik dat toch tegen. Ik vermoed dat de meeste gebruikers die nu zo teleurgesteld zijn over hun "korte propjes met korte halzen en korte benen", met name de gebruikers zijn die gapend naar de voorzitter luisterden en niet kritisch naar hun eigen moederdier keken. En ach, die paar minpuntjes, die verbeterde de arabo-fries toch wel (volgens het verhaal van de voorzitter).

Mayasfrenk

Re: Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:29

Ik reageer niet snel in topic´s maar wou me er nu toch even mee bemoeien. Ik ken toevallig 5 Arabo friezen die het heel erg leuk doen in de men sport en ook op 2 na allemaal M dressuur zijn nu. Omdat het zon jong stamboek is zijn de oudsten nu meen ik 8 of 9. Dus niet zo raar dat ze nog niet op het aller hoogste niveau lopen. Zelf rijd en men ik met twee `normale` Friezen. Hierdoor vind ik mezelf kundig genoeg om een kleine vergelijking te maken. De Arabo´s zijn wat sensibeler. Hebben inderdaad meer uithoudings vermogen maar wel het betrouwbare van de Fries. Het is inderdaad nu afwachten wat ze in de sport gaan laten zien. Maar ookal zijn het misschien niet allemaal potentiele grand prix paarden ( Die van jullie wel dan??) Zolang de eigenaren en fokkers er happy mee zijn wie zijn wij dan met zijn allen om er zon uitgesproken en vaak niet geweldig onderbouwde menen over te hebben?? Ieder wat hem het beste bevalt toch??

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:50

horseyfries schreef:
uryanne schreef:
De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.

Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.

Waarop baseer jij deze opmerking Uryanne?

Die baseer ik op sportuitslagen, gesprekken met een eigenaar, advertenties, artikelen in onafhankelijke vakbladen e.d.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:53

Citaat:
En vaak ook nog uit relatief goede friese merries

Was dat maar !
Op wat basseer je eigenlijk dergelijk uitspraken want dit is zeer misleidend. Jij weet net als ik dat als de merrie niet deugd de hengst geen wonderen kan verrichten. Dit heeft niets te zien met het concept fries met of zonder druppel vreemd bloed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:24

Simpel, deze uitspraak baseer ik op het feit dat ik in dezelfde les moeder en kind heb lopen, moeder volbloed Fries en kind Arabofries. De eigenaresse zegt zelf dat ze achteruit gefokt heeft, en dat is ook duidelijk te zien. Dat is één voorbeeld. Dan iemand een dorp verderop, heeft Friese merries die bij de Friese paarden altijd eerste premieveulens gaven, goede bewegers met leuke Friese nakomelingen. Heeft met Arabo's gefokt en heeft nu heel slappe nakomelingen staan die losse knieên hebben en alleen maar recreatief te gebruiken zijn. Wil je nog een aantal voorbeelden horen? Namen en adressen? Je kunt het allemaal krijgen hoor, ik verzin niets, en dat weet je héél goed Arun! Dat je dit dus misleidend noemt zegt alweer genoeg over jullie transparantie in de fokkerij.
Natuurlijk zijn ook niet alle Friezen toppers. Het verschil is dat wij dat bij de Friezen ook heel duidelijk benoemen en deze paarden geen premies en punten krijgen die ze niet verdienen, en in onze artikelen niet spreken over dat alle paarden zo geschikt zijn voor de topsport.

Uryanne, de artikelen in de onafhankelijke bladen die jij meent te mogen vertrouwen zijn artikelen ingezonden door de Arabofriezen zelf en zijn bepaald niet objectief te noemen. Om over de advertenties nog maar te zwijgen. Ik heb op een gegeven moment een hengstenhouder die adverteerde dat de hengst ZZ licht liep gemaild of ze even wilden vertellen waar en wanneer dat paard ging starten, want dat ik graag wilde komen kijken. Nooit antwoord gehad.... En dat kon ook niet, want het paard liep nog in de Z. Sportuitslagen? Eén zwaluw maakt nog geen zomer, oftewel één Maestro wil niet zeggen dat DE ARABOFRIES het zo goed doet in de sport.

Mayasfrenk, misschien moet je je de volgende keer eerst nog iets beter verdiepen in de materie voordat je reageert, want de leeftijd die je noemt is ondertussen ALLANG gepasseerd. Dat was eerst ook de grote smoes van de vereniging zelf, dat alle paarden nog zo jong waren, en vervolgens werden er verschillende paarden genoemd die volgens hen absoluut in de toekomst de prix st georges zouden halen. De artikelen kan ik zelfs nog wel voor je terugvinden als je wilt. Die paarden zijn ondertussen al tussen de 12 en de 15 jaar. Denk je nu zelf dat ze dan nog op dat niveau gaan lopen, als ze nu de Z nog niet ontstegen zijn?
M niveau dressuur is natuurlijk het begin van de basis, en absoluut niet het niveau waar je aan zit te denken als je topsportpaarden wilt fokken. Er lopen Friezen in de Grand Prix, een heel aantal Prix St Georges en Intermediaire I, dus als je dan een kruising promoot die zegt die sportkwaliteiten te kunnen verbeteren dan verwacht ik een paard wat wel iets hoger loopt dan M.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:40

janderegelaa schreef:
Je schopt weer Horseyfries. Misstanden zijn er genoeg, zeker bij het KFPS. En ook bij het KWPN. Leven en laten leven. Jouw geageer tegen ieder bericht waar maar het woord Arabo in voor komt is slecht voor je hart. Het veroorzaakt onnodige stress want je kunt er toch niets aan veranderen.

Je kunt die energie beter gebruiken om iets positiefs te doen, daar word je zelf een stuk gelukkiger van.

En als je een hypothetische opmerking over een cijfertje zo gaat opblazen dan zit je rancune wel erg diep.

Mij hebben ze altijd geleerd dat het heel goed is voor je hart als je zegt wat je op je lever ligt, en als je gelijk zegt wat je dwars zit, dus maak je over mijn hart en stress maar geen zorgen, want dat gaat super zo! :D

Ik schop niet, ik geef slechts aan dat de waarheid een stuk genuanceerder ligt en dat veralgemenen bij voorbaat onjuist is.

Positiviteit in overvloed hier, dus ook wat dat betreft geen zorgen, maar heel fijn dat je zo bezorgd bent! _/-\o_

Leden van een vereniging mogen verwachten dat een jury zijn taak serieus neemt, en cijfers geeft die hun een duidelijk beeld geven, nu én in de toekomst, hoe hun fokkerij zich ontwikkelt. Wat moeten zij met een jury die nu al 11 op 10 geeft? Wat als er in de toekomst een beter paard komt? Krijgt die 12 op 10? Nogmaals, dit is puur logisch en foktechnisch nadenken, met zo'n beoordeling kun je helemaal niets en kun je alleen maar vaststellen dat deze fokkerij zichzelf niet serieus neemt, al helemaal niet van plan is om pijnpunten aan te pakken en duidelijk te maken aan hun fokkers dat er nog de nodige verbeteringen te maken zijn.
En dat is geen rancune (zou niet weten waarom, zijn hele aardig mensen die arabofriezenfokkers) maar simpelweg mijn mening die gebaseerd is op mijn manier van denken over hoe je een beter sportpaard kan fokken. Niemand die er iets mee hoeft te doen, je hoeft er ook niet op te reageren, dit is een openbaar forum en over dit onderwerp schrijf ik hier mijn mening. That's all.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:11

Citaat:
jullie

Horsey voor alle duidelijkheid ik behoor niet de groep die jij met 'jullie' benoemt.
Ben reeds één jaar geen lid meer van het stamboek trouwens.

Nu zal je altijd combinaties hebben waar je niet vooruit gaat maar dit heeft helemaal niets te zien met het feit dat er een drupje arabier inzit. Ik wil je een waslijst punten geven waar veel friezen zwak op scoren en die je ook ziet bij vele arabo-friezen maar helemaal niet bij de arabier. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat je een beter sportpaard kan fokken door het combineren van beide rassen doch beweer niet dat de huidige fokkerij cq stamboek daar in slaagt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:16

Hoe kun je overtuigd zijn van iets wat niet bewezen is, en waarvan je zelf zegt dat het stamboek er niet in slaagt?
Je kunt hooguit hopen.... maar dat is in mijn ogen dan een beetje tegen beter weten in.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:56

Ik weet niet waarin ik nu beland ben, maar dit ken ik niet. Ik wist dat bij de Friese paardenliefhebbers wel wat haat en nijd naar andere rassen/ stamboeken was, maar dat het zo erg is als de reacties die Horseyfries geeft.... Ik zou me als KFPS jurylid toch wat anders opstellen. Je hebt toch een voorbeeldfunctie lijkt mij...

Om toch nog even verder te borduren op 'de problematiek bij de Friezen'; zwakke ruggen, dwergroei, de inteeltproblematiek. Ook bij het KFPS is het niet allemaal super-de-super.

En dan nog wat persoonlijks; hoe weet iemand op bokt die ik verder helemaal niet ken, welke artikelen ik lees (en van welke bron ze afkomstig zijn) en met welke mensen ik spreek?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:47

Horsey het is niet omdat het EAFS dit niet doet dat niemand anders dit reeds gedaan heeft! Ik kijk wel verder dan de lage landen om kennis op te doen.
Trouwens denk niet dat de positieve invloed van de arabische rassen op de algemene sportpaarden stapel nog moet bewezen worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:14

uryanne schreef:
Ik weet niet waarin ik nu beland ben, maar dit ken ik niet. Ik wist dat bij de Friese paardenliefhebbers wel wat haat en nijd naar andere rassen/ stamboeken was, maar dat het zo erg is als de reacties die Horseyfries geeft.... Ik zou me als KFPS jurylid toch wat anders opstellen. Je hebt toch een voorbeeldfunctie lijkt mij...

Om toch nog even verder te borduren op 'de problematiek bij de Friezen'; zwakke ruggen, dwergroei, de inteeltproblematiek. Ook bij het KFPS is het niet allemaal super-de-super.

En dan nog wat persoonlijks; hoe weet iemand op bokt die ik verder helemaal niet ken, welke artikelen ik lees (en van welke bron ze afkomstig zijn) en met welke mensen ik spreek?

Weet je hoe iedereen weet wat de problematiek van de Friezen is? Van het stamboek zelf wat over deze kwesties heel open is en er veel geld in investeert om deze problemen op te lossen, iets waar ze al hele grote stappen in gemaakt hebben.
Een totaal ander beleid dus, wat ervoor zorgt dat het ras verbetert en problemen opgelost worden, door niet te juichen voor de resultaten geboekt zijn.

Leuk dat je in mijn profiel hebt gekeken. Het feit dat ik KFPS jurylid ben wil niet zeggen dat ik niet op Bokt mag praten over kruisingen. Zoals je zelf in een ander topic zei: Bokt is toch een discussieforum? Beetje raar dat je mij er nu op aanvalt dat ik hier discussieer, wat ook mijn goed recht is.

Wat ik zeg is geen haat en nijd, het is slechts een vaststelling van wat er de afgelopen jaren gebeurd is.
Maar als jij me één objectief artikel wat niet geschreven is door de vereniging zelf maar door een onafhankelijk journalist, waarin ook de negatieve zijdes belicht worden kan aanwijzen, dan geloof ik je gelijk dat mijn vaststelling onterecht is. Er zijn bijzonder weinig paardenbladen die ik niet lees maar mocht er in zo'n blad toch een objectief artikel hebben gestaan, dan hoor ik dat graag van je. Ik leer graag bij en geef graag mijn fouten toe.
Ik wil je wel een heel aantal artikelen inscannen en even de onwaarheden erbij aangeven die erin vermeld worden over de prestaties van de Arabofriezen, dan krijg je misschien een iets duidelijker beeld hoe mijn mening tot stand is gekomen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 30-03-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:16

arun schreef:
Horsey het is niet omdat het EAFS dit niet doet dat niemand anders dit reeds gedaan heeft! Ik kijk wel verder dan de lage landen om kennis op te doen.
Trouwens denk niet dat de positieve invloed van de arabische rassen op de algemene sportpaarden stapel nog moet bewezen worden.

Vergis je je nu niet met de engelse volbloed? Ik zie in weinig topsportpaarden de invloed van arabische rassen terugkomen, als ik even naar de EK's, WK's en Olympische Spelen van de afgelopen decennia kijk. Alleen in de endurance is dat duidelijk, maar in dressuur, springen en mennen is dat een verwaarloosbaar klein percentage.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:49

@horseyfries,

Is het dan echt zo verschrikkelijk met de arabo's? Wat is het grote verschil tussen een raszuivere fries en een arabofries?

Ik ben niet overtuigd van je argumenten. Een minuut of tien op google en niets negatiefs over een arabo. Enkel een aantal berichten van, met name, menners die zijn overgestapt op arabo's ivm uithoudingsvermogen. Een minuut op google zoeken op de fries en het gaat over inteelt en de nadelen daarvan.

Ik ben niet tegen de arabo en niet tegen de raszuivere fries, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom jij zo geirriteerd raakt.
Ik begrijp dat je wat bevooroordeeld bent als kfps jury, en dat is je goed recht, maar om dan alleen maar negatief te zijn over een arabo? Is het echt zo slecht?

Inderdaad, bokt is een discussieforum. Maar dan moeten de mensen die discuseren ook argumenten hebben. Die mis ik nog een beetje. Ik zie veel tegenstrijdigheden.
Artikelen die ik heb gelezen zijn afkomstig uit Mensport (toch een objectief blad. Een nummer later gaat het weer over de klasse die een fries laat zien voor een authentiek rijtuig). Verder lees ik veel in de paardenkrant en op internet. Soms objectief en soms niet. Daarbij, sportuitslagen liegen niet, of wel?

Yk dark danilo, maestro zijn er twee die zo bij me opkomen.
Bij de friese paarden kan ik er veel meer noemen, maar die populatie is ook veel groter.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:52

Citaat:
Vergis je je nu niet met de engelse volbloed?

Neen ik vergis me niet en de Engelse volbloed is ook afkomstig van de arabier. Persoonlijk ben ik niet zo gek van de hoge EV invloed op de warmbloeden.
Alleen zit het arabisch bloed veel verder weg dan de EV. Kijk maar eens de Trakheners die hebben in het fundament van hun fokkerij veel arabisch volbloed & shagya's gebruikt. Kijk maar naar de holsteiners de ganse R-lijn stamt af van Ramzes wiens moeder Jordi was een Shagya arabier. Ramsez is nog steeds de belangrijkste vererver voor springpaarden als je de cumul maakt wat alle toppers gemeenschappelijk hebben in hun pedigree.

Dit dateert allemaal van de tijd van de staatstoerijen en dat de fokkerij een lange termijn visie had.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 07:50

arun schreef:
Citaat:
Vergis je je nu niet met de engelse volbloed?

Neen ik vergis me niet en de Engelse volbloed is ook afkomstig van de arabier. Persoonlijk ben ik niet zo gek van de hoge EV invloed op de warmbloeden.
Alleen zit het arabisch bloed veel verder weg dan de EV. Kijk maar eens de Trakheners die hebben in het fundament van hun fokkerij veel arabisch volbloed & shagya's gebruikt. Kijk maar naar de holsteiners de ganse R-lijn stamt af van Ramzes wiens moeder Jordi was een Shagya arabier. Ramsez is nog steeds de belangrijkste vererver voor springpaarden als je de cumul maakt wat alle toppers gemeenschappelijk hebben in hun pedigree.

Dit dateert allemaal van de tijd van de staatstoerijen en dat de fokkerij een lange termijn visie had.

Als je heel ver teruggaat is er altijd wel ergens iets te vinden wat hetzelfde is hé ;) Het is een beetje raar om te denken dat nu juist dat ene kleine beetje voor succes heeft gezorgd, terwijl die paarden ook héél veel ander bloed voeren.
Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat succesvolle mensen altijd afstammen van Europeanen. Als je heel ver teruggaat in het verleden zul je in bijna elke stamboom wel een Europeaan tegenkomen. Wil dat dan zeggen dat dat voor het succes heeft gezorgd?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:59

uryanne schreef:
@horseyfries,

Is het dan echt zo verschrikkelijk met de arabo's? Wat is het grote verschil tussen een raszuivere fries en een arabofries?

Ik ben niet overtuigd van je argumenten. Een minuut of tien op google en niets negatiefs over een arabo. Enkel een aantal berichten van, met name, menners die zijn overgestapt op arabo's ivm uithoudingsvermogen. Een minuut op google zoeken op de fries en het gaat over inteelt en de nadelen daarvan.

Ik ben niet tegen de arabo en niet tegen de raszuivere fries, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom jij zo geirriteerd raakt.
Ik begrijp dat je wat bevooroordeeld bent als kfps jury, en dat is je goed recht, maar om dan alleen maar negatief te zijn over een arabo? Is het echt zo slecht?

Inderdaad, bokt is een discussieforum. Maar dan moeten de mensen die discuseren ook argumenten hebben. Die mis ik nog een beetje. Ik zie veel tegenstrijdigheden.
Artikelen die ik heb gelezen zijn afkomstig uit Mensport (toch een objectief blad. Een nummer later gaat het weer over de klasse die een fries laat zien voor een authentiek rijtuig). Verder lees ik veel in de paardenkrant en op internet. Soms objectief en soms niet. Daarbij, sportuitslagen liegen niet, of wel?

Yk dark danilo, maestro zijn er twee die zo bij me opkomen.
Bij de friese paarden kan ik er veel meer noemen, maar die populatie is ook veel groter.

Ik zeg nergens dat het zo verschrikkelijk is bij de Arabo's. Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb. Ik heb al eerder gezegd dat er mensen heel blij zijn met hun Arabo, maar ook een heleboel mensen heel teleurgesteld. En dat is een feit waar je niet omheen kan. Kijk maar naar het aantal dekkingen over de jaren, als mensen zo tevreden waren, waarom lopen die dekkingen dan zo drastisch terug en gaan veel Friezenfokkers weer terug naar KFPS dekhengsten? Ze hebben het geprobeerd, een kans gegeven, en vaak niet gekregen wat hun beloofd was: een topsportpaard.

Je zegt dat een minuut of tien op Google jou niet kon overtuigen van mijn argumenten. Ik zou juist denken dat je dan steeds meer overtuigd werd. Je vind wel iets over inteelt bij Friezen en niets over inteelt bij Arabofriezen, en dan denk jij dat het fokkerijbeleid van de laatste goed is? Weet je dat er Arabofriese dekhengsten zijn goedgekeurd met veel meer inteelt dan je ooit bij de Friezen zal tegenkomen? Dit is een voorbeeld van hoe de vereniging met de hele fokkerij omgaat. Ze lichten hun fokkers niet voor over negatieve aspecten, hemelen alles alleen maar op, waardoor niemand er over nadenkt of het misschien ongezond is om in te telen. Als je het percentage immers niet vermeld ziet staan dan kraait er geen haan naar?

Je bent nieuwsgierig waar mijn irritatie vandaan komt. Ik zal het uitleggen met een vergelijking: stel jij bent een hondenfokker van rasechte Labradors en doet al jarenlang je best om met je honden de best mogelijke Labrador te fokken. Verdiept je in bloedlijnen, selecteert, denkt na over je keuzes, met heel veel voorlichting van je stamboek waar je overal op moet letten. Vervolgens komt je buurman, die ook een Labrador heeft, op het idee om zijn Labrador te kruisen met een heel ander ras, en noemt vervolgens de puppy's die hij gefokt heeft "verbeterde Labradors". Zou jij als fokker niet verbaasd en zelfs beledigd zijn als gedegen fokker van echte Labradors, zeker als je in elk vakblad vervolgens hoogdravende artikelen leest van diezelfde buurman over zijn topsportLabradors?

Ik heb de Mensport net als vele andere bladen. In de Mensport heeft niet één objectief artikel gestaan over de Arabofriezenfokkerij (en dat is waar we het hier over hebben). Wel over individuele successen, en dan is het artikel natuurlijk gebaseerd op een interview met de betrokkenen, dat lijkt me logisch.

Sportuitslagen liegen niet zeg je. Nee, als je het hebt over de daadwerkelijke wedstrijduitslagen geregistreerd bij de Federatie dan is dat idd objectief. Iets anders wordt het als je doelt op artikelen of advertenties waarin sportuitslagen beschreven staan, want dan kan ik je al vertellen dat er een aantal behoorlijk afwijken van de waarheid als het de Arabofriezen betreft.
En als we dan even naar die echte sportuitslagen kijken, dan kunnen we vaststellen dat het vierspan van Gert Schrijvers het geweldig gedaan heeft met internationale successen. Maestro, die je ook noemt, heeft het internationaal nooit echt waar kunnen maken, die was meer getalenteerd voor de dressuur dan voor de marathon. En dan zie je nationaal misschien nog een paar combinaties en dan houdt het op. Sportuitslagen liegen niet!
Goede menpaarden zijn zeldzaam, zowel bij het KFPS (denk aan het tweespan van Jacob Jan Kramer wat jarenlang in het A kader zat, en Ito Werkman, of de vierspannen van Kraaijenbrink en Verhoeven) als bij de Arabofriezen, en zelfs bij KWPNers moet men lang zoeken naar een goed menpaard, omdat zo'n paard een enorm brede waaier van kwaliteiten moet bezitten.

In verschillende artikelen wordt gezegd dat de Arabofries ook voor de dressuursport meer aanleg heeft dan de Fries. Wereldwijd lopen er een heel aantal rasechte Friese paarden op Grand Prix niveau, nationaal al heel veel combinaties Lichte Tour. Nog geen enkele Arabofries heeft het verder dan ZZ gebracht. Sportuitslagen liegen niet?

Het is niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie te starten over de vergelijking Fries, Arabofries, omdat dat niet ontopic is, maar het blijkt moeilijk te zijn voor mensen om mij niet aan te vallen op het feit dat ik Friezen heb als ik commentaar heb op deze fokkerij, dus zie ik me genoodzaakt dingen te verduidelijken.
Ik hoop dus dat we nu terug ontopic kunnen discussiëren over de selectie van de dekhengsten bij de Arabofriezen want dat is waar het hier over gaat, en ik hoop ook dat het duidelijk is dat ik niets tegen de Arabofriese paarden heb, er zitten hele leuke tussen waarvan ik er zelf één heb gereden (al was hij niet zo goed als mijn rasechte Friezen ;)).
Ik stel mij slechts de vraag hoe een fokkerijcommissie zichzelf serieus kan nemen als ze alleen maar positieve punten noemen en al met cijferverhoudingen van 11 op 10 gaan werken. Hoe moet een fokker selecteren uit dekhengsten als ze niet weten wat de positieve en wat de negatieve punten zijn, waar zo'n hengst hun merrie kan verbeteren en waar niet, wat het inteeltpercentage van een hengst is, enz.enz.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:30

Ok. Nu heb je een en ander verduidelijkt. En heb ik wat meer begrip voor je standpunten.
Ik vond het een beetje vervelend dat je het in twijfel trok of ik wel voldoende artikelen gelezen had en mensen gesproken om een oordeel te vormen.

Zoals gezegd, ik heb geen belangen bij zowel friezen als arabo's. Ik hecht er wel waarde aan om kritisch te zijn bij beide rassen. En de plus- en minpunten daarvan te horen/ zien.

Toch wel grappig dat je Jacob Jan Kramer noemt. Van friezen naar arabo's en nu weer met andere kruisingen. Ik denk dat die omzwerving misschien wel goed verwoord dat veel topmenners toch wat missen bij beide rassen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:05

Inderdaad ;) Als je als menner een toppaard of een topspan zoekt, dan lijkt het mij niet handig om je te beperken tot een select clubje, gezien het grote aantal eisen waaraan een toppaard of vooral topspan moet voldoen. Vind maar eens een vierspan (dus uiteindelijk zes paarden) die nuchter genoeg zijn, goed genoeg bewegen, zowel dressuur als marathon goed kunnen, een goede stap hebben maar ook een uitstekende draf en acceleratievermogen en schakelvermogen in galop.
Volgens mij hebben wij dressuurruiters het een stuk simpeler....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:05

Kleine correctie op je uitgebreid stukje : die cijferverhouding is gegeven door de persoon die de verrichting afgenomen heeft om aan te duiden dat deze hengst duidelijk een super karakter heeft. In Vlaanderen mogen er geen cijfers gegeven worden, dit 'zeer goed' op het officiële verslag. Maar een fokker heeft aan deze info id weinig boodschap. Inteeltpercentage is wel gekend dat reken je vlug even uit maar dit is ook weinig relevant in mijn ogen. Wat is wel relevant en dat niet gegeven word : wat zit hierachter nl. welke genen zijn zichtbaar & wat kan hij vermoedelijk vererven op basis van zijn pedigree. Welke genetische aansluiting zoek je beter en welke mijd je beter. FPS heeft zoiets ook niet bij mijn weten maar de trakheners doen dit bv wel (ik doel niet op fokwaarde schattingen maar echt een duidelijk verklaring van de fenotype kenmerken en van waar deze komen uit de pedigree).

Voor de rest kan ik je best volgen in uw betoog en dat weet je ook heel goed. Het is ongeacht het ras steeds lang zoeken naar een goed paard dat bekwaam is om topsport te bedrijven. Als je dat goed paard dan hebt moet het nog klikken met de ruiter of menner. Als de populatie relatief klein is dan is de kans dat die topper erin zit al zeer klein dan moet hij nog net bij de juiste mensen terrecht komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:16

Hoeveel fokkers van Arabofriezen ken jij die "vlug even uitrekenen" wat het inteeltpercentage is? Sterker nog, die weten wat überhaupt de formule is die je hanteert bij dat uitrekenen?

Het lijkt me niet dat je als stamboek of vereniging die weet dat ze zich bezighouden met een kleine populatie je ogen kan sluiten voor het gevaar voor inteelt, en daar geen informatie over verstrekt aan je fokkers als je wilt dat zij op de lange termijn niet in de problemen komen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:26

Mooie dier :j Ben zelf juist absoluut geen Friezen-fan, maar juist wel Arabier-fan. Vindt altijd dat Arabieren nogal rondgestrooid worden als het om kruisen gaat, maar het is dan ook een geweldig ras. Sterk, gezond, mentaal super en ook nog een prachtig om te zien.

Voor de (dressuur)sport vindt ik echter zowel Friezen als Arabieren niet de beste keuze dus ik snap ook de kruising niet goed als ze op dressuur hoger willen scoren. Zullen qua karakter wel enórm fijn zijn, gevoelig en sensibe als een Arabier en lekker cool in 't koppie als een Fries :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:30

Het inteelt spook is relatief gezien het geen gesloten stamboek is.
Zodra de software van de stamboeken in vlaanderen hiervoor aangepast is zal dit ook op de pedigrees komen. Wanneer dit komt geen idee ben hierbij niet meer betrokken en dan is nog de vraag op hoeveel generaties ga je berekenen 4 of 16.