Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
uryanne schreef:De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.
Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.
. horseyfries schreef:uryanne schreef:De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.
Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.
Waarop baseer jij deze opmerking Uryanne?
Citaat:En vaak ook nog uit relatief goede friese merries
janderegelaa schreef:Je schopt weer Horseyfries. Misstanden zijn er genoeg, zeker bij het KFPS. En ook bij het KWPN. Leven en laten leven. Jouw geageer tegen ieder bericht waar maar het woord Arabo in voor komt is slecht voor je hart. Het veroorzaakt onnodige stress want je kunt er toch niets aan veranderen.
Je kunt die energie beter gebruiken om iets positiefs te doen, daar word je zelf een stuk gelukkiger van.
En als je een hypothetische opmerking over een cijfertje zo gaat opblazen dan zit je rancune wel erg diep.
Citaat:jullie
uryanne schreef:Ik weet niet waarin ik nu beland ben, maar dit ken ik niet. Ik wist dat bij de Friese paardenliefhebbers wel wat haat en nijd naar andere rassen/ stamboeken was, maar dat het zo erg is als de reacties die Horseyfries geeft.... Ik zou me als KFPS jurylid toch wat anders opstellen. Je hebt toch een voorbeeldfunctie lijkt mij...
Om toch nog even verder te borduren op 'de problematiek bij de Friezen'; zwakke ruggen, dwergroei, de inteeltproblematiek. Ook bij het KFPS is het niet allemaal super-de-super.
En dan nog wat persoonlijks; hoe weet iemand op bokt die ik verder helemaal niet ken, welke artikelen ik lees (en van welke bron ze afkomstig zijn) en met welke mensen ik spreek?
arun schreef:Horsey het is niet omdat het EAFS dit niet doet dat niemand anders dit reeds gedaan heeft! Ik kijk wel verder dan de lage landen om kennis op te doen.
Trouwens denk niet dat de positieve invloed van de arabische rassen op de algemene sportpaarden stapel nog moet bewezen worden.
Citaat:Vergis je je nu niet met de engelse volbloed?
arun schreef:Citaat:Vergis je je nu niet met de engelse volbloed?
Neen ik vergis me niet en de Engelse volbloed is ook afkomstig van de arabier. Persoonlijk ben ik niet zo gek van de hoge EV invloed op de warmbloeden.
Alleen zit het arabisch bloed veel verder weg dan de EV. Kijk maar eens de Trakheners die hebben in het fundament van hun fokkerij veel arabisch volbloed & shagya's gebruikt. Kijk maar naar de holsteiners de ganse R-lijn stamt af van Ramzes wiens moeder Jordi was een Shagya arabier. Ramsez is nog steeds de belangrijkste vererver voor springpaarden als je de cumul maakt wat alle toppers gemeenschappelijk hebben in hun pedigree.
Dit dateert allemaal van de tijd van de staatstoerijen en dat de fokkerij een lange termijn visie had.
Het is een beetje raar om te denken dat nu juist dat ene kleine beetje voor succes heeft gezorgd, terwijl die paarden ook héél veel ander bloed voeren. uryanne schreef:@horseyfries,
Is het dan echt zo verschrikkelijk met de arabo's? Wat is het grote verschil tussen een raszuivere fries en een arabofries?
Ik ben niet overtuigd van je argumenten. Een minuut of tien op google en niets negatiefs over een arabo. Enkel een aantal berichten van, met name, menners die zijn overgestapt op arabo's ivm uithoudingsvermogen. Een minuut op google zoeken op de fries en het gaat over inteelt en de nadelen daarvan.
Ik ben niet tegen de arabo en niet tegen de raszuivere fries, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom jij zo geirriteerd raakt.
Ik begrijp dat je wat bevooroordeeld bent als kfps jury, en dat is je goed recht, maar om dan alleen maar negatief te zijn over een arabo? Is het echt zo slecht?
Inderdaad, bokt is een discussieforum. Maar dan moeten de mensen die discuseren ook argumenten hebben. Die mis ik nog een beetje. Ik zie veel tegenstrijdigheden.
Artikelen die ik heb gelezen zijn afkomstig uit Mensport (toch een objectief blad. Een nummer later gaat het weer over de klasse die een fries laat zien voor een authentiek rijtuig). Verder lees ik veel in de paardenkrant en op internet. Soms objectief en soms niet. Daarbij, sportuitslagen liegen niet, of wel?
Yk dark danilo, maestro zijn er twee die zo bij me opkomen.
Bij de friese paarden kan ik er veel meer noemen, maar die populatie is ook veel groter.
).
Als je als menner een toppaard of een topspan zoekt, dan lijkt het mij niet handig om je te beperken tot een select clubje, gezien het grote aantal eisen waaraan een toppaard of vooral topspan moet voldoen. Vind maar eens een vierspan (dus uiteindelijk zes paarden) die nuchter genoeg zijn, goed genoeg bewegen, zowel dressuur als marathon goed kunnen, een goede stap hebben maar ook een uitstekende draf en acceleratievermogen en schakelvermogen in galop.
Ben zelf juist absoluut geen Friezen-fan, maar juist wel Arabier-fan. Vindt altijd dat Arabieren nogal rondgestrooid worden als het om kruisen gaat, maar het is dan ook een geweldig ras. Sterk, gezond, mentaal super en ook nog een prachtig om te zien.