Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:45

Dakotah schreef:
Ik heb mijn veulens pas bij de moeder weggehaald toen ze er beide aan toe waren.
Weinig stress gehad, niet van moeder en niet van veulen.

Tja daar is het onderzoek ook niet voor gedaan lijkt me. Dit onderzoek betekent dat als de moeder om wat voor reden niet bij haar veulen kan (bijvoorbeeld omdat het veulen geopereerd moet worden of erger nog omdat het dood is gegaan) dat je de moeder kunt helpen en rustiger kunt laten zijn door een modelveulen in haar omgeving te plaatsen. Dan is de merrie rustiger en minder gestressed.

Het is geen onderzoek naar het ideale scheidmoment voor merrie en veulen maar een onderzoek naar het kalmeren van de merrie als er toch om wat voor reden dan ook een scheiding plaatsvindt of moet gaan vinden.
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-03-12 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liekiej20

Re: Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:46

ik begrijp nog steeds niet wat er dan met een veulen gebeurd als die niet rustig word

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:46

_Esther_87_ schreef:
Een modelveulen op drie meter afstand....Zou dat qua effect vergelijkbaar zijn met het veulen gewoon een box tegenover de merrie geven? Lijkt me dan een logischer en simpeler oplossing.

Soms moet een veulen weg bij de merrie omdat de merrie ziek is of omdat het veulen ziek is. Het is toch goed om te weten waar je de merrie dan mee kunt troosten/kalmeren?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:47

Als mensen hun veulen nou wat langer bij de moeder laat, is er geen enkel probleem

Hier lopen de veulens zeker tot 7 a 8 maand bij de moeder, We halen de veulen en moeder van elkaar af en er is geen enkel probleem.
Het veulen word bij een ander gezet zodat hij/zij niet alleen komt, en de moeder is blij dat ze weer ruimte in de stal heeft! Dus hier totaal geen stress..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:48

liekiej20 schreef:
ik begrijp nog steeds niet wat er dan met een veulen gebeurd als die niet rustig word

Dan mag ie weer bij zijn moeder, want het is hier namelijk een testsituatie om te kijken hoe je de stress bij mams kan verlagen als het veulen om wat voor reden dan ook er (even) bij weg moet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:16

winia4ever schreef:
Als mensen hun veulen nou wat langer bij de moeder laat, is er geen enkel probleem
Hier lopen de veulens zeker tot 7 a 8 maand bij de moeder, We halen de veulen en moeder van elkaar af en er is geen enkel probleem.
Het veulen word bij een ander gezet zodat hij/zij niet alleen komt, en de moeder is blij dat ze weer ruimte in de stal heeft! Dus hier totaal geen stress..

Ja en dat kan dus niet altijd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:19

ElCid schreef:
Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!
Dus een keuze maken tussen fokken of sport en natuurlijk goed en genoeg voeren ("het veulen trekt de merrie leeg" :(:) ) en gezonde moederdieren gebruiken ; dat zijn nl. altijd de excuses die gebruikt worden om veulens bij de merrie weg te halen.

Dit lijkt me dus sterk, geld niet voor elke merrie met veulen. Ik ken iemand die het ook deed. Dat veulen dronken met 2 jaar nog bij de merrie, wel niet zoveel maar deed het wel. liepen ook altijd bij elkaar, werden ze even uit elkaar gehaald, wisten ze niet hoe snel ze bij elkaar konden staan weer. En sommige veulens worden ook verkocht, tja kun je maar moeilijk de merrie meegeven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:22

Brainless schreef:
Afbouwen is het beste natuurlijk, maar als de merrie met spoed geopereerd moet worden (en het veulen dus "weg" moet) is het heel fijn dat ze nu weten dat een dummyveulen de merrie rustig maakt.

En waarom moeten gezonde merrie's en veulens daar een trauma door/voor oplopen? Dit onderzoek slaat imo nergens op, alleen maar extra stress voor merrie/veulen. . . ik begrijp best dat het handige informatie is, maar de manier waarop die informatie aan het licht is gekomen is niet juist.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:23

De veulens die gescheiden werden bij dit onderzoek moesten zelf ook een onderzoek/behandeling ondergaan.
Dus dit is niet zomaar voor de lol/niks gedaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:28

Sorry, maar dat geloof ik niet. . . dan hadden ze het onderzoek imo veel grootser aangepakt, er zijn zeker in klinieken meerdere veulens/merrie's aanwezig.

En dan nog, welke debiel gaat er nou een veulen platspuiten? Een beetje vent kan met enig verstand van paarden een veulen echt wel de baas :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:44

Ailill schreef:
Sorry, maar dat geloof ik niet. . . dan hadden ze het onderzoek imo veel grootser aangepakt, er zijn zeker in klinieken meerdere veulens/merrie's aanwezig.

En dan nog, welke debiel gaat er nou een veulen platspuiten? Een beetje vent kan met enig verstand van paarden een veulen echt wel de baas :)

Er staat toch ook in het bericht dat het onderzoek nog steeds loopt :?.

En het komt wel vaker voor dat veulens gesedeerd worden voor onderzoek, dat is echt niks nieuws onder de zon.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-03-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:44

Ailill schreef:

De veulens moesten een behandeling onder gaan....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:08

Op zich een goed en nuttig onderzoek, alleen jammer dat ze niet gekozen hebben voor een manier waarop het veulen niet rustig gespoten moet worden...

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:51

Angela schreef:
Op zich een goed en nuttig onderzoek, alleen jammer dat ze niet gekozen hebben voor een manier waarop het veulen niet rustig gespoten moet worden...

De veulens moesten een behandeling ondergaan en volgens mij is dat de reden dat ze zijn 'plat gespoten'

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:57

VinandoW schreef:
Angela schreef:

De veulens moesten een behandeling ondergaan en volgens mij is dat de reden dat ze zijn 'plat gespoten'

Ik heb ook begrepen dat de veulens een CT scan moesten ondergaan. Kan alleen maar met algemene anesthesie lijkt mij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:18

los dat het inderdaad een beetje maf onderzoek is, ik ga met elcid mee
vraag ik me dan af waarom ze geen dummi voor de veulens gemaakt hebben en of dat zou werken als een veulen een merrie zou zien staan op 3 meter afstand
in de regel doen veulens maffer bij scheiden als de merries zelf

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:21

Door de reacties hierboven ook het engelstalige onderzoeksrapport doorgelezn. Ik haal daar ook uit dat de veulens inderdaad een onderzoek ondergingen (ik begrijp dat dit ook voor onderzoeksdoeleinden was, dus niet direct medische noodzaak, maar ja.. ). Dat is in ieder geval nog iets, de scheiding zou er dus toch al zijn. Lijkt me inderdaad ook zinvol om te onderzoeken hoe het veulen rustiger te houden is als de merrie onderzocht moet worden (danwel gereden wordt...).

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:46

ElCid schreef:
Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!
Dus een keuze maken tussen fokken of sport en natuurlijk goed en genoeg voeren ("het veulen trekt de merrie leeg" :(:) ) en gezonde moederdieren gebruiken ; dat zijn nl. altijd de excuses die gebruikt worden om veulens bij de merrie weg te halen.

nou hier ben ik het helemaal mee eens.
niks niet afspenen, laat de natuur het doen.
waarom moeten de veulens met 3,4,5,6,7 maand afgespeend worden.
als het goed is laat de merrie het veulen vanzelf niet meer drinken.
heb je ook geen dummy veulens nodig.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:57

Citaat:
nou hier ben ik het helemaal mee eens.
niks niet afspenen, laat de natuur het doen.
waarom moeten de veulens met 3,4,5,6,7 maand afgespeend worden.
als het goed is laat de merrie het veulen vanzelf niet meer drinken.
heb je ook geen dummy veulens nodig.

Omdat je soms niet anders kan... Bijvoorbeeld door sterfte of ziekte van het veulen, isolatie, andere problemen waardoor de merrie of het veulen in levensbedreigende situaties terecht kunnen komen.

Waarom blijft iedereen hierover doordrammen, dit onderzoek heeft wel degelijk nut... Wat je eigen visie is omtrent het spenen, doet er in weze niet toe.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:57

En waarom zou dat niet kunnen?

_San87_ schreef:
winia4ever schreef:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:01

winia4ever schreef:
En waarom zou dat niet kunnen?

_San87_ schreef:

Euh, dood veulen, medische behandelingen veulen, medische behandeling moeder, verzin het maar. Er zijn genoeg situaties te bedenken waardoor het veulen (tijdelijk) bij de moeder weg moet. En als zo'n dummy de stress bij mama weghaalt, lijkt me dat prima :).

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 06:27

Ons veulen is geboren op 11 mei en heeft 1 januari voor het eerst alleen geslapen in zijn box naast mama.
Overdag lopen ze gewoon samen in onze mini-kudde en 's nacht slapen ze apart.
Helemaal geen stress gehad. Geen last van uier ontsteking en mams heeft hem zelf afgespeend omdat de melk gewoon opraakte.
Hij probeert het nog wel eens hoor, maar dat doet hij ook bij mijn andere merrie :+ en hij weet wat het resultaat is: een klap voor zijn kop :j

In de huidige maatschappij moeten de veulens er allemaal maar zo snel mogelijk af met alle problemen van dien.
Geeft de natuur nou gewoon de tijd dan komt het allemaal wel goed.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:38

helaas spenen echt niet alle merrie's hun veulens op de juiste tijd af.
en leuk en aardig maar een 2 jarige die nog af en toe een slokje haalt vind ik niet helemaal de bedoeling.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:53

Nuttig onderzoek.

Vorig jaar een veulen gehad met geelzucht en resus, veulentje kon niks en stond 24uur onder toezicht, merrie mocht er absoluut niet bij want de moeder melk vergiftigde het veulen. Enig idee wat voor stress die merrie gehad heeft 1.5week lang? Veulen is na dag 3 van moeder weggehaald..

En een merrie zal een veulen echt niet altijd na 9 maand afstoten, alleen als ze opnieuw gedekt word.

Onze veulens gaan altijd met 6 maand van de merrie, nooit stress gehad omdat ze tegen die tijd al een hoop gewent zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:54

Had ik dit onderzoek maar eerder gelezen. Dan had ik een nepkind op drie meter afstand kunnen proberen en had ik niet zo'n last gehad van lege nest syndroom. :+