Eerste bitloze wedstrijd Finland succesvol verlopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Re: Eerste bitloze wedstrijd Finland succesvol verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:59

Respect :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:07

Laten we hier geen kibbeltopic van maken dat bitloos net zo scherp / scherper is dan het bit. Daar zijn er hier al genoeg van!
Ik vind de paarden (voor zover je dat kan zien op foto's) er relaxt uitzien. Geen gespannen halzen en niet zo overmatig schuimend als je vaak ziet met bit / s&t. Dat is sowieso al positief!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:11

Werkelijk prachtig! :j

Het kan dus wel anders! *\o/*

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:14

En zo zie je maar weer dat het niet de optoming is die het doet, maar de combinatie - wat je ook aan je paard hebt hangen! +:)+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:21

Heeft mss niets met wel/geen bit te maken, maar van sommige foto's word ik toch echt niet zo vrolijk. Nr. 3 bijvoorbeeld (de bonte), en dan in die 4 serie foto's die koudbloedachtige (?)(stuwt alleen maar ipv dragen) en die donkerbruine waarbij de amazone zo ongeveer in de nek van haar paard zit. Leuk dat ze dan bitloos rijdt, zou toch ook wel fijn zijn als ze dan ook eens naar de ligging/pasvorm van haar zadel zou kijken, wel zo prettig voor de rug van haar paard ;) Zo algemeen dus afgaand op de foto's, zijn de paarden nu beter af omdat ze bitloos gereden worden?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:32

Bitloze rijders claimen als het goed is niet @aslo dat ze beter voor hun paard zijn. Hoofdstel alleen bepaalt niet inderdaad of er goed gereden wordt of niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:56

@Muppet: ik heb het niet alleen over het feit of er wel/niet goed gereden wordt. Alhoewel dat ook van invloed is op het welzijn van het paard. Wat mij voornl. stoort is dat je blijkbaar goed bezig bent als je bitloos rijdt (gezien de reacties), en dat goed bezig zijn zie ik niet in alle foto's terug. Waar staat dan het belang van het paard in dezen? Voor mij is het zeg maar een 50/50 geval, zowel bitloos als met bit kan kwalijke gevolgen hebben, ligt helemaal aan het wel/niet passen van de optoming en het gebruik. Dus het maakt me helemaal niets uit of je wel/niet bitloos rijdt, wat me wel uitmaakt is dat aan je aan alle 'voorwaarden' zo goed mogelijk moet voldoen in het belang van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:02

Yesss!!!!! Opsteker dit!!!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:04

Wauw wat onwijs leuk dit!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:48

Kijk en dit zie ik maar graag...

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:59

Kan niet wachten tot het moment dat S&T afgeschaft word en bitloos ingevoerd word! :)

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:02

Respect!
Ben met mijn paard ook van plan de bitloze dressuur in te gaan als ze volledig beleerd is en wat zou het gaaf zijn om aan dit soort wedstrijden mee te doen in Nederland! *D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:25

Wat leuk, zo'n succes voor bitloos rijden :D!

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:26

leuk hoor! valt mij ook op dat de winnaar zonder sporen rijdt! Echt een leuk plaatje!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:38

amyyy55 schreef:
Kan niet wachten tot het moment dat S&T afgeschaft word en bitloos ingevoerd word! :)

Denk niet dat wij dat nog mee gaan maken.

Verder erg leuk dat het zo goed is gegaan.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:12

Toppie! +:)+

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:14

Leuk om te zien dat het zo ook kan al vind ik de neusriem van ene Anna Kristina (2e foto van dat setje van 4) wel heel erg laag zitten!!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:42

Super :D
Zien mensen eindelijk eens in dat het ook anders kan!!
Als rest dan ook nog eens goed is, trainen, materiaal enz. is het al helemaal super!
Ik vind klassieke dressuur goede manier van trainen

Camilla_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:07

Hier meet foto's. Na de proef mocht iedereen wat tonen voor de show, daarom staat er ook een springfoto tussen. De twee zwaardere paarden (zwart en geschoren) zijn Finse paarden. Die zwarte liet als show-nummer iets spaans zien (met dat lange stokje), daarom Spaans zadel.

Dit paard heeft ook een ander hoofstel, ik denk met die gekruisde riemen onder de kin, maar je ziet het niet zo goed op zwart, iig geen LG. Oorspronkelijk zouden alle paarden met dit hoofdstel rijden, maar de voorkeur ging naar LG (dus hefboom). Het zwarte Finse paard was al gewend aan het andere hoofdstel en ging daarom niet mee overschakelen. Misschien rijden ze al langer bitloos. De paarden oefenden 2 weken voor de wedstrijd, dus nog wat onwennig. En voor die bonte was dit de eerste wedstrijd, op foto's te zien dat hij wel wat gespannen was. Amazone heeft wel GP gereden.

Wedstrijd was door een paardenmagazine gesponsord, Tunne Hevonen (Ken je paard), die een beetje Ros-achtig is met meer alternatieve onderwerpen. Waarschijnlijk heeft de magazine de hoofdstellen inderdaad via een sponsor geregeld, na de wedstrijd werden ze geveild. Er is verder (zo ver ik weet) nog geen/weinig discussie over bitloos wedstrijden doen in Finland, maar hopelijk komt het door deze show-wedstrijd op de agenda.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:40

Ik was 1 van de eerste ruiters die bitloos durfde te rijden (al weer enige jaren terug). Gelukkig zien steeds meer mensen in dat het prima kan. Ik prefereer nog steeds de 'Cook' versie. Het 'Glücksrad' nooit geprobeerd overigens.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:40

Ik heb mijn paard in 2007 bit-loos ingereden. Mensen die we tegen kwamen op het ruiterpad stonden te kijken dat ik een jong paard zonder bit durfde te rijden. Voor mij was de normaalste zaak van de wereld.
Heb hem wel een tijd met bit gereden omdat mij dat toen aangeraden werd.
Nu weer zonder omdat hij ook met neck rope goed te sturen is in de binnen bak. Heb een bit-loos hoofdstel met kin-riemen die elkaar over-kruizen, dus zonder poespas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:22

Cowgirl schreef:
amyyy55 schreef:

Denk niet dat wij dat nog mee gaan maken.

Dat kan in het licht van de steeds breder gedragen roep op een verbod op ruiter´sport´ verrassend uitpakken.

Een dergelijke ontwikkeling gaat in het begin het langszaamste.

Dat er nu een wedstrijd is verreden met ruiters van internationaal niveau is al een paar forse stappen voorbij een begin.

Eline_Pine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:59

Super leuk! / *\o/*

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:03

goed dat het succesvol is verlopen ! *\o/*