CDA wil meldplicht paardenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:46

Toch wel typisch dat de paardensector zich denkt verheven te voelen boven de veehouderij. In de veehouderij is zo'n situatie echt ondenkbaar. Dan moet iedere scheet gemeld worden. Ik vind persoonlijk dat in het belang van de sector en de dieren een meldingsplicht gewoon hoort. En juist omdat je dan gewoon je maatregelen kan treffen: buiten de risicogebieden kun je gewoon gaan en staan. Nu wordt er paniekerig gedaan omdat eigenlijk niemand weet waar het nog meer zit. En dus die adviezen om maar geen paarden te vervoeren (wat ik een beetje overtrokken vind). Breng het (verplicht) in kaart en iedereen kan zijn maatregelen treffen.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:48

Bij bv papegaaienziekte is er ook meldingsplicht en wordt er niet geruimd...
Ik ben zeker voor meldingsplicht, maar laten ze het dan ook open en eerlijk naar buiten brengen. Mijn instructrice heeft de afgelopen dagen uitgebreid onderzoek gedaan naar besmette bedrijven en dat zijn er wel een paar meer dan de KNHS vermeld! Dat zou je toch willen weten, als het om de gezondheid van je paard gaat?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:49

Zelfs voor bijenhouders is er meldingsplicht voor vuilbroed. Om maar een voorbeeld te noemen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:49

Mocht je van rauw koeienvlees houden dan is het best mogelijk om MKZ te krijgen, alleen mensen worden er niet zo ziek van als koeien. En vogelgriep is nou niet echt goed voor mensen he... :=

Als er in mijn omgeving paarden verlamd raken en dat kan mijn paarden ook overkomen, wil ik dat wel graag weten. En niet iedereen is even sociaal om dat door te geven.

Enne ruimingsplicht, zie je al voor je dat ze de koninklijke stallen/Anky's stallen ruimen als daar 1 ziek dier staat? := Kom op zeg met paarden wordt héel anders omgegaan dan met andere dieren. O.a. door de eurootjes. Ik denk ook liever dat ze een koeienboer hebben die boos is om een ruiming dan een topruiter die boos is om een ruiming. Na de MKZ ruimingen was er al een enorme ophef omdat het een beetje overtrokken was, ze gaan niet onoverdacht over op een MKZ2-rel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:58

Ik vind het een moeilijk iets.
We willen allemaal weten waar het zit. Doordat dat nu onduidelijk is wordt er onnodig paniek gecreëerd, geruchten de wereld in geholpen, enz. Paniek die door mensen zelf veroorzaakt wordt overigens.
Aan de andere kant, wat gebeurt er met de meldingen? Wat is het vervolg?

Als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, voorzorgsmaatregelen neemt en voorzichtigheid in acht neemt, dan blijft de uitbraak beperkt.
En als je als pensionhouder een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt, dan meld je zonder de meldingsplicht ook.

duifje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:00

meldpunt vind ik prima, als het gevaarlijk dichtbij komt kan ik de nodige maatregelen treffen (zover dat kan).

ruimingsplicht ligt wat moeilijker, naast dat het veel verdriet zal doen, kan het soms wel beter zijn. Een compleet gebied ontruimd, kan het volgende gebied redden. ( met oog op het virus voor zijn, voor het verder verspreid)

Maar eerst maar eens afwachten, misschien valt het uiteindelijk allemaal wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:01

Amanda schreef:
We willen allemaal weten waar het zit. Doordat dat nu onduidelijk is wordt er onnodig paniek gecreëerd, geruchten de wereld in geholpen, enz. Paniek die door mensen zelf veroorzaakt wordt overigens.

Als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, voorzorgsmaatregelen neemt en voorzichtigheid in acht neemt, dan blijft de uitbraak beperkt.
En als je als pensionhouder een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt, dan meld je zonder de meldingsplicht ook.

Ik durf er bijna geld op te zetten dat er meer pensionhouders het geheim zouden houden dan dan dat er pensionhouders zijn die het melden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:02

Eens Asyaa. Dat denk ik dus ook. Niet vanuit de goedheid van de mens uitgaan bij deze.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:03

Ruimingsplicht met Rhino is gewoon ondenkbaar. Gezien het feit dat veel paarden gewoon drager zijn. Dus dat heeft ook geen zin.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:05

Een petitie heb ik al getekend en mag door gezet worden vind ik. Dit is in mijn mening wel nodig.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:10

Amanda schreef:

Zo denk ik erook over! Er moet meer duidelijkheid zijn waar de besmettingen vinden om zo geruchten en roddels te beperken en meer rust te creeeren en zodat wij als paardenliefhebbers daar ons eigen maatregelen voor kunnen treffen. Maar meldingsplicht via overheid lijkt me wat overdreven, het is geen gevaar voor de volksgezondheid en daarbij is het volgens mij makkelijk op te lossen laat de KNHS hierin een rol spelen, open een website waar je alle feiten en waarheden plus meldingen kan terug vinden en laten we als paardeneigenaren en pensionstalhouders eerlijk naar elkaar zijn, heb je een besmet paard zeg het dan, maak het kenbaar maar ga niet in ontkenning daar schiet niemand wat mee op!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:34

Ik zou graag meldingsplicht zien. Idem met droes trouwens.
Je ziet nog vaak een soort schaamte onder stalhouders, alsof het een teken is van wanbeleid. Dat is nergens voor nodig. Zelfs tegenover pensionklanten wordt er mooi weer gespeeld.
Ik weet nog dat ik op een stal stond en mijn paard had schimmel. Ik heb het met krijt op de boxdeur geschreven, maar de stalhouder had het er snel afgewassen, bang dat er mensen rare gedachten zouden krijgen. Ik heb dan liever een enkele bezoeker met rare gedachten dan de hele stal besmet! Op dezelfde stal is het ook geweest dat er een paard stond met een bult aan de kaak en koorts. Ik dacht gelijk aan droes maar dat werd weggewuifd als 'een abces van een wondje' en door de ontsteking had het paard koorts zogezegd. In die tijd was ik gewoon op concours en gaan lessen etc. en vele stalgenoten met mij, niemand wist er ook iets van. Nou is een aandoening als schimmel niet echt een ramp, hooguit lastig, maar het lijkt me stug als deze pensionhouder zou melden dat er een neurologische vorm van rhino was :oo

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:36

Meldplicht, stap in de goede richting.
Mensen die jammeren over ruimingsplicht, get a life.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:55

Het "ministerie van Landbouw" geeft aan dat een meldingsplicht alleen wordt ingevoerd als het gaat om een ziekte die kan worden overgedragen van mens op dier, de uitbraak niet door de sector zelf kan worden bestreden of als de uitbraak tot bijvoorbeeld handelsbelemmeringen leidt. Dat is bij het rhinovirus niet het geval.

Wat je wel kan doen is zorgen dat stallen schoon zijn..en dat ieder zijn rotzooi opruimt.. !!

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:59

Angela schreef:
Ik vraag me dus af hoe de CDA dit ziet. Preventief ruimen zal bij hobbydieren niet zo snel plaatsvinden als bij "bedrijfsdieren" als koeien (lijkt mij). Maar goed, ik heb dus ook niet getekend, benieuwd naar hoe ze de uitwerking zien van een meldingsplicht. Alleen melden, deuren dicht, vervoersverbod? Prima!!! Doen!!!!, ook ruimingsplicht??? Mij niet gezien... dan maar zo...

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... nvirus.htm

Mag ik je vragen of je eventjes het geluidsfragment te beluisteren. hij gaat vragen stellen naar een meldplicht dat is iets anders dan een aangifte plicht. deze hoort eigenlijk bij het stukje van deze vn, maar is niet in het verhaal opgenomen. misschien maar gewoon afwachten wat er gedaan wordt.

ik heb wel getekend omdat wij zelf hier in de buurt gehad hebben dat een bedrijf het niet gemeld had (aan de andere kant van een weg.) daar is toen niet gecommuniceerd naar onze stal eigenaar. hij zit nu volledig in spanning omdat hij het toen via via via hoorden. de stal is daarom ook strikt op slot alleen pension gasten mogen komen. ik hou hem goed op de hoogte en ik heb eigenlijk voor me zelf maar ook voor hem getekend.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:01

Citaat:
ik hou hem goed op de hoogte en ik heb eigenlijk voor me zelf maar ook voor hem getekend.

Een grote Kindertuin.. :(:)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:02

het punt blijft wel... gaat iedereen de symptomen herkennen bij zijn paard. Melplicht is wel een leuk iets, maar niet bij alle paarden zijn de symptomen zo duidelijk zichtbaar. Dsu wat ga je doen als iemand het dan niet meld, maar het paard het wel heeft? Straffen voor zijn ontwetendheid of omdat het paard gewoon geen serieuze symptomen vertoont?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:04

Heb je niet goed begrepen wat het ministerie van Bleker heeft gezegd ??

Iets anders er komt voor de mensen weer een griepgolf aan...kun je beter over OH-jen. :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:11

Laatst bijgewerkt door ceasario op 06-03-12 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:11

Toch wel jammer dat er meteen gediscussieerd moet worden.. Ik ben het er zeker mee eens dat er inderdaad veel meer pensionstallen zullen zijn die doen alsof hun neus bloed en er geen melding van maken, dan dat er pensionstallen zijn die dit wel doen. Meldingsplicht prima, ruimingsplicht naar mijn idee niet nodig (maar ik denk inderdaad niet dat dit bij de paardenhouderij het geval zal zijn)..

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:13

Maar weetje wat ik dan weer raar vind he? Als je een ziek paard hebt, bel je de dierenarts, en de dierenarts heeft wél een meldingsplicht wat betreft droes en rhino. Dus ik snap niet zo goed waar deze meldingsplicht dan om gaat, dat stalhouders verplicht zijn te melden als er rhino is? De dierenarts doet dat dan toch al als er verdenkingen zijn?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:14

ceasario schreef:
Het "ministerie van Landbouw" geeft aan dat een meldingsplicht alleen wordt ingevoerd
1 als het gaat om een ziekte die kan worden overgedragen van mens op dier,
2 de uitbraak niet door de sector zelf kan worden bestreden
3 of als de uitbraak tot bijvoorbeeld handelsbelemmeringen leidt. Dat is bij het rhinovirus niet het geval.

Wat je wel kan doen is zorgen dat stallen schoon zijn..en dat ieder zijn rotzooi opruimt.. !!

Er zijn 3 redenen voor meldplicht, zoals ik jouw quote interpreteer. :o

Dikgedrukt zou hier kunnen gelden.

Bovendien kun je als sector zelf ook een meldplicht opstellen door bijv. de sectorraad paarden. Hoeft niet persé via ministerie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:16

Duke schreef:
[Bovendien kun je als sector zelf ook een meldplicht opstellen door bijv. de sectorraad paarden. Hoeft niet persé via ministerie.

Van MENS op Dier ?? :(:) CDA en het Cristelijk blad ?? :(:)

Vind de partij voor de Dieren leuk.

Hier zie je weer dat 90% maar wat rond kletst..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:20

Oh hahahaha! Sorry. Zag nu pas wat je bedoelde. Vind ook dat we die ziekten moeten verplicht moeten melden: van mens op dier. :P
Edit: ja 90% kletst wat rond. Daar is het ook een discussie forum voor. ;)
Voor feiten zou ik een andere bron nemen. :o

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:23

ceasario schreef:
Het "ministerie van Landbouw" geeft aan dat een meldingsplicht alleen wordt ingevoerd als het gaat om een ziekte die kan worden overgedragen van mens op dier, de uitbraak niet door de sector zelf kan worden bestreden of als de uitbraak tot bijvoorbeeld handelsbelemmeringen leidt. Dat is bij het rhinovirus niet het geval.

Naar mijn idee zijn er wel degelijk handelsbelemmeringen. Het afgelasten van wedstrijden en het niet kunnen vervoeren van paarden brengt nogal wat omzetvermindering met zich mee. Sommige maneges hebben hun deuren noodgedwongen moeten sluiten (vind ik trouwens heel verstandig) en hebben dus ook geen opbrengsten van lessen e.d. Lijkt mij dat het ministerie er in dit opzicht naast zit...
Overigens snap ik jouw overige posts niet helemaal, maar dat ligt misschien aan mij... :o?