Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:20

Ik heb het idee dat het shetje in het filmpje het beentje ontlast, bewuste been staat steeds op rust. Ik weet niet of je dit moet willen. Of dit in de beste bedoelingen van het dier gebeurt of omdat de mens nu eenmaal een 'goede' daad wil verrichten.
Ik zou het persoonlijk nooit voor mijn paard willen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:22

Asyaa schreef:
[b]Schaar je jezelf toevallig onder de noemer dierenactivist? Je reageert zo scherp op het woord activist

Dit vind ik een zieke reactie. zoals ik net al schreef activisme vind ik snel grenzen aan extremisme. En dat komt in mijn woordenboek qua persoon niet voor. Dat is de reden waarom ik misschien wat fel reageer. Extremisme keur ik zonder meer af!

Als een stuk tekst vertaald wordt, laat het dan goed vertaald worden.

Trouwens....begrijpend lezen is ook een vak. ;)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-03-12 09:28, in het totaal 6 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:24

Ik ben geinspireerd..... ik ga mijn paard dit niet aan doen (dat is ook dierenliefde).
Gelukkig mag ik deze keuze "nog" maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:26

Bravura schreef:
Dit vind ik een zieke reactie. zoals ik net al schreef activisme vind ik snel grenzen aan extremisme. En dat komt in mijn woordenboek qua persoon niet voor. Dat is de reden waarom ik misschien wat fel reageer. Extremisme keur ik zonder meer af!

Het was een oprechte vraag :)
Je reageert onnatuurlijk scherp op 1 bepaald woord, daarom vroeg ik me af of jij je toevallig onder die noemer schaart. :)

Imo grenst dit aan extremisme. Dit heeft niks meer met 'redden' te maken. Beenproteses aan paarden? Spuit erin en klaar, proberen de volgende te redden ipv beesten een onwaardig leven te geven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:29

Asyaa schreef:
Bravura schreef:

Het was een oprechte vraag :)
Je reageert onnatuurlijk scherp op 1 bepaald woord, daarom vroeg ik me af of jij je toevallig onder die noemer schaart. :)

Imo grenst dit aan extremisme. Dit heeft niks meer met 'redden' te maken. Beenproteses aan paarden? Spuit erin en klaar, proberen de volgende te redden ipv beesten een onwaardig leven te geven.

Zo denk ik er ook over hoor. ;) Maar ben ook van mening dat ik er niet over mag en kan oordelen mbt plaatsen van een prothese. Ik kan niet zeggen of zo'n dier nog plezier heeft in z'n leven met zo'n prothese. Als zo'n dier wel bokt, rent, eet en vrolijk kijkt, tja....wat moet je er dan over oordelen.

Wat betreft "onnatuurlijk scherp" reageren.....ik reageer gewoon omdat ik een mening heb over extremisme, daar is niets onnatuurlijk scherps aan aan hoor. Zo kan ik ook de bal wel terug kaatsen, dan wordt het wel scherp. }:)

Kan me een foto van heel vroeger in 1 of ander blad herinneren. Was ik zelf nog kind. Een kleine pony met een stalen staaf als achterbeen vanaf de sprong. Vond het toen niks en nog steeds niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:05

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:14

Veel reageerders vergelijken dit met de gevallen beschreven in Bit, maar hier is toch wat anders aan de hand. In het filmpje wordt nadrukkelijk gezegd dat het hier om protheses zonder amputatie gaat. In Bit was sprake van protheses NA amputatie. Ik ben geen dierenarts dus ik kan niet beoordelen wat precies de verschillen zijn en hoe dit van invloed is op het welzijn van het paard. Maar het is waarschijnlijk dus niet helemaal vergelijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:22

Imo is dit wel zeer zeker vergelijkbaar. Je verlengt een dier zijn leven ver voorbij wat hoort. Ongemaken, waardig leven of zelfs pijn negerend, je neemt niet de beslissing om het dier een spuitje te geven en gaat in plaats daarvan maar aanmodderen om het maar in leven te houden.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:24

Paarden en pony's geven niet snel aan dat ze pijn hebben, er komen andere problemen door de prothese. Ik vind het streven nobel, maar ik heb hier toch vraagtekens bij. Als dit is ter inspiratie van mensen, vraag ik me ook af, of je daar het risico van lijden bij een dier voor moet gebruiken. En zijn ook al veel succesvolle mensen met een prothese, die ook heel inspirerend zijn.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:28

Persoonlijk vind ik het niet slecht dat dit geprobeerd wordt. Ik zag één paardje dat er heel goed mee uit de voeten kon. Jullie hebben gelijk dat het aanpassen bijzonder moeilijk is zonder de directe feedback die een mens normaal zou geven, maar dit lijkt me op lange termijn misschien wel mogelijkheden te creëren voor aandoeningen waarbij een paard een maand of twee maanden een been niet kan belasten, maar nadien wel kans op herstel zou hebben. Als je dat bewuste paard door middel van vb. een soort ondersteunende prothese / brace zou kunnen redden, terwijl ze anders moeten ingeslapen worden omdat die twee maanden niet te overbruggen blijken, dan lijken me deze pony's en paarden een bijzondere bijdrage te leveren naar een wereld waarin we meer kunnen doen voor andere gekwetste / zieke paarden. Vergeet niet dat begin jaren negentig bijna iedereen er nog rotsvast van overtuigd was dat een simpel gebroken been of een koliekoperatie niet te overleven waren of geen kans meer gaven op een paardwaardig bestaan. Kijk eens waar we op dat vlak ondertussen staan! En dat allemaal omdat een aantal pioniers er rotsvast van overtuigd waren dat het ook anders moest kunnen.

Als ik m'n 24-jarige merrie met de nodige sleet, een iets dikker achterbeen omdat ze ooit lymfangitis had, 2-jaar terug een koliekoperatie gehad, door de wei zie crossen en vrolijk zie bokken, oortjes naar voren als we op wandeling vertrekken (ja, ze werkt nog af en toe!), dan denk ik vaak: en dit is nu het paard waarvan iedereen me gek verklaarde dat ik haar op 14-jarige leeftijd verwaarloosd kocht, waarvan een ellendige dierenarts op 16-jarige leeftijd zei toen ze mankte: "Dit beest is versleten: alleen nog goed om naar de slager te brengen", het paard waarvan iedereen me twee jaar terug zei: die had je moeten laten inslapen toen ze koliek kreeg... Wetende hoe ze nu is, zou ik het mezelf nooit vergeven, moest ik haar die kans en die operatie ontzegd hebben, moest ik het veel eerder opgegeven hebben. Maar ik had het geluk - of het verstand? - om ons telkens opnieuw te omringen met mensen die het wel positief wilden opvatten, met een chirurg die met rede zei dat m'n 22-jarige meer kans had om te overleven dan de 8-jarige hengst in de box erlangs omdat je op haar leeftijd zeker weet dat het een echte vechter is - en hij had nog gelijk ook (de hengst stierf helaas). Ik blijf het dubbel vinden dat jullie op zulke persoonlijke verhalen altijd volmondig antwoorden: ooooh, hoe lief dat je dat voor haar over had en knap dat je ondanks de leeftijd haar die kans gaf, maar als het ver van je bed is onmiddellijk die mensen bijna afdoet als mishandelaars... Niets is wit of zwart, en eigenlijk zou ik ondertussen beter moeten weten dan op zulk topic te reageren, want grijswaarden zijn bij de meeste mensen vandaag de dag helaas ver zoek...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:32

Persoonlijk vind ik dit een egocentrische keuze van de eigenaar en waarom zou een dier op deze manier een andere wezen moeten stimuleren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:46

Om eerlijk te zijn zou ik het geen paard willen aandoen. Als mijn paard zoiets overkomt dan laat ik het inslapen.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:51

Ik ben het eens met LeenC. Soms moet je grenzen opzoeken om verder te komen. Dit is echter een hele andere rechtvaardiging dan de eigenaar in het filmpje geeft. Hij wil gehandicapten inspireren. Ik heb sterk mijn twijfels of dat op deze manier moet.

Onderzoek, onder strenge voorwaarden, door veterinaire artsen naar het gebruik van tijdelijke braces/protheses ter ondersteuning van een revalidatie: dat ligt naar mijn idee heel anders. Als we daarmee paarden in de toekomst veel beter kunnen helpen dan sta ik daar positief in. Ik heb zelf een paard met een chronische blessure die je bij mensen met een simpele operatie zou kunnen repareren. Het probleem bij paarden is, buiten de directe feedback, dat je ze niet goed kunt revalideren. Als dat wel zou kunnen dan zouden veel paardenlevens gespaard kunnen worden. Omdat mijn paard geen tekenen van lijden vertoont (ook geen indirecte, dit wordt samen met de DA goed bewaakt) en nog jong is, blijft hij leven als weidepaard, in de hoop dat de natuur of de medische wetenschap hem in de toekomst kan helpen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:04

Mijn keuze zou het niet zijn. Ik zou hier nooit aan beginnen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:54

Ik vind het mooi. :j
Een paard dat anders afgemaakt zou moeten worden krijgt zo een nieuwe kans om te leven.
Zolang het paard geen last van de prothese heeft, is het toch prachtig om zo'n mooi dier nog wat langer te laten leven?

Maar aan de andere kant kan ik me ook goed inleven in hoe andere bokkers erover nadenken. Natuurlijk kan het dier er ook last van hebben. En dan is het natuurlijk een onbegonnen zaak. Maar als de kans er is, zou ik hem zeker overwegen, mochten mijn meisje en ik het ooit nodig hebben.. /waar ik natuurlijk niet op hoop.. :o

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:54

Tsja... wat moet je hier nou weer van vinden.. Sommige mensen willen kosten wat kost een dier redden. Dat het kán zegt niet altijd dat het ook het meest verstandige is. Als ik 't filmpje zo bekijk belasten ze alsnog de andere benen het meest (wat voor schade komt daarvan?) en van een ander paard had ik ook eens gelezen dat het niet anders kan dan stappen. Tsja, ik ken de paarden niet, maar ik weet niet of je ze er een groot plezier mee doet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:39

Ik vind het helemaal niks Je moet toch grenzen stellen in wat nog paard waardig is. Ik zie het al voor me . paard hier in de paddock , blijft dat been in de modder staan hi hi hi

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:57

Ik denk dat als ik ooit voor de keuze zou staan dat ik ook zou kiezen voor een prothese voor mijn paardje.
Een ledemaat verliezen hoeft niet te betekenen dat je je hele leven moet verliezen.
Ik vind het wel een goed iets dat er de mogelijkheden zijn voor de paarden en pony's,dieren zijn zo veel meer waard dan enkel ze "te gebruiken"!

Maar wat ik me wel afvraag: Hoe gaan ze nou liggen?Kan dat met een prothese?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:29

Laten we eens kijken hoe mensen hun prothese ervaren... Ik ken mensen met een beenprothese, en als je hoort wat die mensen allemaal voor ellende hebben (gehad) met de stomp... zenuwwoekeringen, ontstekingen, voortdurend, dus dag en nacht fantoompijn, waar je met wat mazzel uiteindelijk aan gewend raakt, huidirritaties, problemen met het litteken, breken van de prothese en regelmatig een andere aanpassing nodig hebben, omdat de stomp verandert.. Na jaren zijn ze er aan gewend, maar toch...

En dan een zwaar dier dat graag beweegt en dat zelfs nodig heeft voor de gezondheid, dat niets over fantoompijn en zenuw-irritaties kan vertellen zo'n ding aanmeten... Ik krijg er een heel dubbel gevoel bij... Nu bestaat een prothese bij een paard-achtige uit een ijzeren pen in het bot, is anders dan bij mensen, maar daar zou je juist sneller gevaarlijke infecties bij kunnen krijgen bij een misstap...