Hackney met uitsterven bedreigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:21

Dit is echt heel jammer. Ik heb er van de week nog enkele bewondert bij een Hackney hengstenhouder/fokker in de buurt. Zijn toch echt hele leuke beesten hoor die Hackneys.
De markt is denk ik gewoon heel klein, maar dat komt vooral denk ik doordat mensen de mogelijkheden van Hackneys niet zien. Misschien wel een beetje zoals bij de Gelderse. Goede paarden maar ondergewaardeerd.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:38

jammer, ik vind het een heel mooi ras. In het nederlands tuigpaard zit vaak Hackney bloed.

ik heb zelf/had 2 paarden met een scheutje hackney bloed, ze kunnen ontzettend goed draven

Zie link http://www.youtube.com/watch?v=HyDU6NqM7bQ

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:25

zo das wel heftig had ik niet verwacht, hackney fiojkkers verzameld u

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:30

Schangah schreef:
jammer, ik vind het een heel mooi ras. In het nederlands tuigpaard zit vaak Hackney bloed.

ik heb zelf/had 2 paarden met een scheutje hackney bloed, ze kunnen ontzettend goed draven

Nederlandse Tuigpaarden kunnen zo goed draven ondanks het Hackney bloed.
Hackney is ingekruist ter veredeling en voor de bloedspreiding. Niet om het draven te verbeteren want ten op zichte van het Nederlandse Tuigpaard draven ze slechter(vooral hoog en niet ruim)
Venezia heeft een typisch Gelderse manier van bewegen. Niet Tuigpaard. Erg leuk paard overigens. Staat ze gelders of rijpaard geregistreerd?

Ja, ik denk dat het toch echt een wereldweid probleem is. Dit is niet de eerste keer dat aan de bel getrokken word over de Hackney.

Sonja_vR

Re: Hackney met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:35

ik herinner me inderdaad een eerder nieuwsbericht over de hackney met een zelfde soort inhoud.
sja, het zou zonde zijn als een ras verdwijnt, maar de Hackney is een nogal specifiek ras, aangespannen schitteren ze, maar onder het zadel zijn ze wat mij betreft niet te doen , dat maakt de liefhebber vijver nogal klein.. de Hackneys waar ik mee gewerkt heb (kleine maat) vond ik persoonlijk ook nogal naar het chaotische neigen, maar dat lag misschien aan de bloedlijnen (showerdeshow )

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:38

NatasjavE schreef:
Hackney is ingekruist ter veredeling en voor de bloedspreiding. Niet om het draven te verbeteren want ten op zichte van het Nederlandse Tuigpaard draven ze slechter(vooral hoog en niet ruim)
Venezia heeft een typisch Gelderse manier van bewegen. Niet Tuigpaard. Erg leuk paard overigens. Staat ze gelders of rijpaard geregistreerd?

Ja, ik denk dat het toch echt een wereldweid probleem is. Dit is niet de eerste keer dat aan de bel getrokken word over de Hackney.

T is de bedoeling dat ze wel ruimte pakken en niet kort draven (dus wel ruim), of bedoel je hierbij t TP?

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:54

Wooww! Ik wist niet dat ze met uisterven waren bedreigd :wow:
Hoop niet dat ze uitsterven... Ik vind het super mooie dieren :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:58

Hackney's pakken doorgaans minder ruimte als Tuigpaarden maar door de inbreng van heel veel Hackney bloed zijn er ook steeds meer Tuigpaarden die minder ruimte hebben. ( ik noem dat ook Tuigney's)
De Tuigpaarden zijn wel veel mooier geworden

Wildgirl

Re: Hackney met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:59

Ik heb vorig jaar nog een 10 jarige zwartbles hackney merrie verkocht voor 350 euro, je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt :n
Apart nieuws dit...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:57

NatasjavE schreef:
Schangah schreef:

Dank je voor het compliment, ze is rijpaard geregistreerd, gelders mag ze niet omdat ze nog iets van 12,5 % hackney bloed heeft.