Verdachte aangehouden voor brandstichting Stal Bles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Verdachte aangehouden voor brandstichting Stal Bles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:06

Als die jongeman echt schuldig is aan brandstichting dan is er wel heel wat mis in zijn bovenkamertje.

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:21

Zo hé, op je 16e al pyromaan. Wat erg van die paarden. Helaas is er geen manier om iemand voor zo'n schade op te laten draaien.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:47

Annemiek89 schreef:
16jaar,het moet niet gekker worden zeg ze worden steeds jonger want ja onder de 18 krijg je geen echte straf dus lang leve de lol denken ze dan.

ik zeg berechten op poging tot dooslag/brandstichting met voorbedachte rade en niet alleen brandstichting.

16 of 19 zit Qua verstand niet veel verschil in.

Onzin.
1. Er is een verdachte aangehouden. In dit land ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Misschien is het een idee om te proberen genoeg respect op te brengen voor de mensen die al weken intensief bezig zijn met het onderzoek om ze even de gelegenheid te geven alles af te ronden en aan te tonen of de verdachte ook daadwerkelijk iets gedaan heeft en zo ja, wát hij dan precies gedaan heeft. Pas als dat vast staat slaat het ergens op om te gaan kijken wat er ten laste wordt gelegd.
2. Iedereen die de wet overtreedt wordt daarvoor - mits de overtreding bewezen is - gestraft. De strafmaat wordt bepaald door een groot aantal factoren, waaronder de leeftijd van de overtreder. Daar is een hele goede reden voor, namelijk het verschil tussen kinderen en volwassenen. Eén van de aanwijzingen dat er verschillen zijn tussen kinderen en volwassenen, is dat het brein van kinderen nog in ontwikkeling is. Kinderen hebben dan ook niet dezelfde vermogens als volwassenen. Hoe complexer een functie van het brein, hoe langer het duurt voordat het ontwikkeld is en hoe meer er mis kan gaan in die ontwikkeling. 'Geweten' is een zeer complexe functie, zo complex, dat het vermoedelijk een van de zaken is waarin de mens zich onderscheidt van andere zoogdieren. Tussen 16 en 19 zit juist ontzettend veel verschil qua verstandelijke vermogens en dan met name waar het gaat om bijvoorbeeld het geweten, maar ook om het vermogen de gevolgen van je daden te kunnen overzien.
3. Onder de 18 krijg je wel degelijk een echte straf. Echter, omdat onder de 18 vanwege het nog niet uitontwikkelde brein meer kans is op succesvol bijsturen, zijn straffen voor die leefstijdsgroep meer gericht op correctie dan op boetedoening. Zouden we het onderscheid tussen jeugd- en volwassenenrecht opheffen, dan stijgt de recidive ernorm en zullen die jongeren vaker en langer vast komen te zitten. Wat mij betreft kost justitie al genoeg belastinggeld zonder al die extra kost en inwoning voor jonge criminelen.

Er wordt op Bokt vaker en ook door veel anderen dom en grof gereageerd. Dit commentaar is dan ook absoluut niet persoonlijk bedoeld. Vaak reageer ik niet, omdat het niet zoveel zin heeft en omdat iedereen roept dat mensen gewoon in hun emotie wat heftig reageren. Maar de vlieger van de emotie gaat hier niet op: de brand bij Bles is al weken geleden en de emotie daarover op Bokt is inmiddels wel bedaard. Ik vind het echt ongelooflijk lomp om op internet zo te reageren. Die jongen heeft ook familie en vrienden, de betrokken agenten en rechercheurs hebben zich kapot gewerkt, het halve dorp heeft maanden slecht geslapen en dan gaan mensen hier een beetje groot zitten doen over wat er wel niet zou moeten gebeuren. Dat het je raakt, dat je opgelucht bent dat er een aanhouding is geweest, dat je voor de mensen in het dorp hoopt dat ze de juiste te pakken hebben en dat je dat graag wilt delen op internet moet je helemaal zelf weten. Maar denk alsjeblieft heel even na voordat je iets opschrijft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:29

Het is heel nobel om denken dat iedereen in nederland wordt gestraft als wordt bewezen wordt dat je schuldig bent. Maar wel een ongelovelijk naive benadering. Want recht is vaak niet rechtvaardig.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:33

volgens m,n moeder is het een schreeuw om aandacht ,iets wat deze jongeman zoekt in de verkeerde dingen en daden.

Niklana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:25

Echt verschrikkelijk dat een jongen van 16 dit in zijn hoofd kan halen (Als ie het ook echt gedaan heeft).

En als ie aandacht wil, doe dat lekker op een andere manier!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:57

Ik sta daar nog 1 maand met de paarden(zo'n 400 meter bij Bles vandaan) maar weet dat de afgelopen tijd er geregelt brandjes en branden geweest zijn, van een hooibaal tot aan dus het trieste gebeuren bij Bles.
Omwonende vermoeden al lange tijd dat het om opzet gaat.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:06

lizet_lara schreef:
volgens m,n moeder is het een schreeuw om aandacht ,iets wat deze jongeman zoekt in de verkeerde dingen en daden.

Dat zou zo kunnen zijn, maar is wel erg kort door de bocht, je kunt zelfs dit eigenlijk hellemaal niet zeggen, omdat je geen achtergrond informatie hebt van z'n dader. Het kan ook zijn dat er sprake is van een stoornis/aandoening, denk aan gewetenloosheid, geen oorzaak en gevolg kunnen overzien/begrijpen, psychische (sommatische), allemaal kenmerkingen die horen/kunnen horen bij iemand met dit soort daden.
Daarbij zou het zelfs zo kunnen zijn dat de dader misschien hellemaal niet het geen wilde doen, maar dit vanuit een dwangmatige gedachte ten uitvoer bracht, etc,etc. Een uitspaak waarom iemand zoiets doet, kun je nooit hellemaal zeker geven, en al helemaal niet, zonder voldoende achtergrond informatie.

maura: Zeker eens met wat je post.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:48

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:44

@ JJane. Jammer dat je totaal niet begrijpt welk punt ik wil maken. Overigens vind ik het erg vervelend voor je dat je denkt dat recht (in Nederland) vaak niet rechtvaardig is. Ik denk dat het juist die houding is die mensen onzeker en angstig maakt en bijdraagt aan de voor mij onbegrijpelijke drang om niet-onderbouwde meningen op internet te zetten.
@agerrits, thanks.

Silvia schreef:

Ik geloof wel dat dat waar is hoor, alleen vraag ik me dan wel meteen wat andere dingen af. Bijvoorbeeld of de naam van de verdachte de enige naam is die is genoemd. En of de Gelderlander die naam heeft doorgegeven aan de politie, en zo ja, hoe de politie daarmee is omgegaan. En ik vraag me ook af of er al eerder (tussen 15 december en 22 januari) echt bewijs gevonden had kunnen worden. Vingerwijzende dorpsgenoten vallen namelijk (gelukkig) niet onder bewijs. Zonder getuigen begin je niet zo gek veel. Het was natuurlijk een optie geweest om elke persoon die door een dorpsgenoot als mogelijke verdachte was genoemd 24/7 te volgen, maar dat is toch net iets te kostbaar zolang het om relatief onschuldige en weinig waardevolle zaken als coniferen gaat. Tenzij de politie in de tussentijd natuurlijk helemaal niets anders te doen heeft, maar dat is dan ook al weer niet het geval.

Het is best mogelijk dat in het onderzoek fouten zijn gemaakt. Dat geldt voor alles dat mensen doen. Maar het berichtje in de Gelderlander bevat geen aanwijzingen dat er fouten zijn gemaakt, omdat er vooral heel veel informatie niet in staat.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:48

Maura, ik vroeg me ook al af of de Gelderlander de naam doorgegeven heeft aan de politie.
En tja, achteraf is het gemakkelijk praten. Stel dat ze die jongen in december hadden opgepakt en hij is onschuldig dan had het dorp ook schande gesproken. Het is nooit goed of het deugt niet, zei mijn oma altijd.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:52

En wat zei ik.....

Ik hoop dat hij zijn taakstraf bij mij op het werk komt doen.... Dan zal ik hem!!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:56

maura, daar sla je me de sPijker oP de koP, je zegt exact wat ik dacht!!!

en nee....Maura schrijft ook niet dat er RECHTVAARDIG wordt gestraf...al denk ik dat voor sommige mensen de enige rechtvaardige straf de doodstraf zou zijn. Maura schrijft dat er wordt gestraft... of je dat rechtvaardig vindt of niet, hangt af van de Persoonlijke mening

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:58

Ach wsl krijgt ie niet eens een fatsoenlijke straf hiervoor.. ^)

Wat ben je dan voor iemand zeg.. walgelijk!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:00

Silvia schreef:
Het is nooit goed of het deugt niet, zei mijn oma altijd.
Jouw oma was (is?) dan vast het soort oma dat iedereen zou moeten hebben.

@ShauniBef: vertel eens? Wát zou je hem precies? En zou je - voordat je hem zou -, nog de tijd nemen om uit te vinden wat hem bezield heeft? En hoe hij zelf tegenover zijn daden (wat die daden dan ook zijn) staat? En wat zou je willen bereiken met wat je hem zou? En denk je dat je, met wat je hem zou, ook zou bereiken wat je zou willen?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:17

Maura, zo 1 hoef je niet de tijd te geven om na te denken.. Daarboven klopt er van alles niet. Zo iemand krijg je nooit meer op het rechte pad..
Ik zou er iig nooit geen moeite meer voor doen :n . Opsluiten in een koude donkere kelder, en NOOIT meer vrijlaten..

Achterlijke mensen op de wereld..

Verder zeg ik niet wat ik met hem zou doen, ik moet me een beetje gedragen... O:)

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:54

Ik heb de naam gehoord, want hier in de buurt gaat het natuurlijk gauw rond wie het is. Het verbaast me niks dat hij het is en ik hoop dat hij een flinke straf gaat krijgen. :)

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:58

hij heeft de coniferenbranden zowizo al bekend.. zijn vader is er ook bij betrokken geweest,, weet alleen niet of die bekend heeft van stal bles

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:19

Laat ze maar een jaar stallen uitmesten en werken met paarden, misschien dat hij/zij dan langer nadenken voor ze deze prachtige dieren de dood in jagen. En betalen wat ze hebben vernield, ook de kosten van de omgekomen paarden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:23

het zal wel weer zo iets zijn van: van een kale kip kun je niet plukken....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:52

Op de stalling waar Onassa volgende week heen gaat staan nu 35 paarden van Bart Bles.
Stalhouder heeft die dieren opgevangen.
Gister waren ze de boel aan het schoon trekken want ze stonden aardig in de mest, maar kan me voorstellen dat Bles daar zelf nu niet aan toe komt, die moet de boel weer op zien te bouwen en de klap verwerken.
Maar als je die verhalen daar hoort...dan rijzen je de haren te bergen, wat een ellende!