Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:36

Omdat het maar een kleine fokrichting betreft is een hengstloos jaar echt niet rampzalig;
beter niks dan pruthengsten aannemen die niks in het Gelders boek te zoeken hebben
en kennelijk in de rijpaardrichting bij voorbaat kansloos werden geacht.
Op zich ben ik voor shoppen bij de buren, sterker, ik ben er van overtuigd dat het noodzaak is,
maar het afval van de rijpaard en tuigpaardfokkerij is de doodsteek voor zo'n kleine populatie,
die zich positief moet onderscheiden om te overleven.
Gezondheid, karakter en veelzijdigheid in een robuust en elegant exterieur.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:37

Volgens mij was de eerste bezichtiging van de GP dit jaar gewoon tussen de rijpaarden! Ben er bij geweest in Ermelo en helaas was de kwaliteit van de aangeboden Gelderse hengsten onder de maat. Als er een Gelderse hengst goedgekeurd wordt, zou ik graag ook wel voor de optimale kwaliteit gaan! Denk dat de kosten veel fokkers tegenhouden om een Gelderse hengst voor te stellen. Slechts een enkeling dekt voldoende om zijn eigen broek op te houden, de populatie is niet zo groot.

Albert wat mij betreft heb je helemaal gelijk,
speciaal voor dat doel zijn wij al een keer in Westfalen
wezen kijken.

NatasjavE

Re: Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:49

Klopt helemaal Leonora. Liever kwaliteit dan kwantiteit.
De tweede bezichtiging is echter tegenwoordig echter bij,de Tuigpaarden. Een aantal hengstenhouders vinden dat een groot bezwaar.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:59

Eigenlijk kun het ook zien als het beste van beide. Op de eerste bezichtiging kom je de mensen tegen die op zoek zijn naar een fijn rijpaard en daar ook een Gelderse voor kunnen uitkiezen. Op de tweede bezichtiging zit je tussen menliefhebbers, die misschien op zoek zijn naar een fijn menpaard.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:19

Leonora schreef:
Volgens mij was de eerste bezichtiging van de GP dit jaar gewoon tussen de rijpaarden! Ben er bij geweest in Ermelo en helaas was de kwaliteit van de aangeboden Gelderse hengsten onder de maat. Als er een Gelderse hengst goedgekeurd wordt, zou ik graag ook wel voor de optimale kwaliteit gaan! Denk dat de kosten veel fokkers tegenhouden om een Gelderse hengst voor te stellen. Slechts een enkeling dekt voldoende om zijn eigen broek op te houden, de populatie is niet zo groot.

Albert wat mij betreft heb je helemaal gelijk,
speciaal voor dat doel zijn wij al een keer in Westfalen
wezen kijken.

Inderdaad kwaliteit is beter als kwantiteit :j

Wat ik me wel afvraag is dit : Waarom dekken er maar zo weinig hengsten genoeg om hun eigen broek op te houden ? Kijken de hengstenhouders wel goed genoeg naar zichzelf, over hun eigen promotie, hun presentatie van de hengst ? ( Absoluut niet aanvallend bedoelt hoor, maar als ding om over na te denken )

Wat ik tot nu toe vooral heb gezien is dit :

- Slecht in contact kunnen komen met een hengstenhouder omdat deze online geen informatie heeft staan over noch zichzelf, noch de hengst die hij aanbiedt
- Eenmaal in contact te zijn gekomen, soms niet eens een 2e mail terug, of men moet er enkele weken op wachten.

Ik voel me niet geroepen om alle negatieve dingen online te zetten, maar als huidig 'hengstzoekend' kan ik nou niet zeggen dat ik er enorm tevreden over ben. Daarbij verwacht ik absoluut geen gouden bergen hoor aangaande service, maar een beetje hengstenhouder wil toch hoop ik wel zoveel moeite doen om binnen een week te antwoorden op de mail ? Of het dekgeld elk jaar bekend maken ? (Van Danser is het bijvoorbeeld nog niet bekend, van Wilson was er moeilijk aan te komen, noem maar op )

Begrijp me niet verkeerd, alle respect voor de hengstenhouders, maar de mensen komen niet uit zichzelf aanwaaien , of enkel door mondreclame, die tijd is geweest. Ga tegenwoordig het internet op met je hengst, maak eventueel ook gewone 'rijpaardfokkers' enthousiast over je product :j Dat is in mijn ogen tegenwoordig de manier om je hengst aan het dekken te krijgen, gesproken over de Geldersen.

Persoonlijk vind ik wel positieve kanten zitten aan goede verspreiding aangaande de eerste bezichtiging bij de rijpaarden, de 2e bij de tuigpaarden, maar er is wel een grotere markt voor rijpaarden als voor de echte menpaarden. Het Gelders paard wordt momenteel een beetje als mengelmoesje tussenin gehouden (naar mijn mening), met de minste presentatie en in mijn ogen ook hiermee de minste waardering. Dit terwijl het type paard in combinatie met bijvoorbeeld een rijpaard net dat ene kan toevoegen wat men eventueel mist in beide types. Iets wat nogal wat fokkers over het hoofd willen zien, omdat het een 'halve gelderse' is dan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:27

Citaat:
Waarom dekken er maar zo weinig hengsten genoeg om hun eigen broek op te houden?

Omdat er bij de Gelderse hengsten geen een is die buiten de Gelderse fokkerij,
dus bij de rijpaarden interessant genoeg is en een verbetering zou kunnen geven.
Dat zegt genoeg over "het zich kunnen onderscheiden" en over de overall kwaliteit denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:01

Nou ik vindt persoonlijk dat sommige gelderse hengsten zeker wel wat kunnen verbeteren bij de rijpaarden..namelijk de motor achterin + kracht! nadeel alleen is dat een gelderse of halve gelderse idd commercieel niet interesant is..alhoewel ik vindt dat ze zich zouden kunnen onderscheiden in het lopen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:06

Elisa2 schreef:
Nou ik vindt persoonlijk dat sommige gelderse hengsten zeker wel wat kunnen verbeteren bij de rijpaarden..namelijk de motor achterin + kracht! nadeel alleen is dat een gelderse of halve gelderse idd commercieel niet interesant is..alhoewel ik vindt dat ze zich zouden kunnen onderscheiden in het lopen.

Klopt, de motor van achteren ontbreekt nog wel eens bij de 'gewone' KWPN'ers, daarom zouden bepaalde geldersen daar zeker een goede invloed kunnen hebben. Maarja, zoals ik ook al eerder zei, het is commercieel zeker niet interessant voor de meeste mensen dus er zijn ook weinig die die gok willen wagen :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:25

Goewie! Ik heb er toch een paar gezien afgelopen weekend en die vond ik best mooi om te zien. :j En idd werd er heel kritisch gekeken naar de achterhand en het beenwerk. Was bere interessant.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 23-02-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:25

Waarom hoor ik dan van Arie zonder uitzondering: "het achterbeen zou resoluter mogen ondertreden"
Het is niet alleen zijn stopwoordje hoop ik.
Er van uitgaande dat een Gelders paard het achterbeen kan verbeteren bij de rijpaarden, zouden jullie, als je een luxe rijpaardmerrie hebt, dekken bij een Gelders paard om alleen dat aspect te verbeteren en vervolgens op de rest in te leveren? (wel even de roze bril afzetten)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:27

Ik vind zowiezo een Gelder te prefereren boven een KWPN. Ze zijn veel koeler in het hoofd. Mijn WPN is 75% volbloed en zeker weten het laatste exemplaar wat ik voor me zelf koop. Voor mijn geen WPN meer. Ik ben daar gewoon niet mans zat voor.

96_Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:35

dit paardenras was toch al eerder in gevaar? of verwar ik nu een paar rassen? :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:37

Héél sec gekeken, is het Gelderse paard al heel lang geleden uitgestorven. Ja toch? In WOI zijn veel merries die toen nog over waren gekruist met Duitse paarden en met Franse paarden. Er is een hele discussie tussen de liefhebbers wat nou een echt Gelders paard is. Een heel interessante. Ik denk dat Nathalie die nog beter kan uitleggen dan ik, want ik sta slechts geïnteresseerd welliswaar, aan de zijlijn mee te kijken. Er ligt een heel mooie uitdaging om er iets heel moois weer van te maken, maar het zit bij het KWPN duidelijk wel op zijn gat.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:52

Hoe kom je erbij dat het bij het KWPN op zn gat zit?? Er hebben maar weinig mensen enig idee van hoeveel tijd en energie en geld in een kleine populatie als het Gelders Paard gestoken wordt!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:55

Persoonlijk vind ik, dat het Gelderse paard bij het KWPN heel erg op een ondergeschoven kindje lijkt. Kijkend naar een paar reacties aan het begin van dit topic, denken meer mensen er zo over. Het is wel duidelijk, dat de populatie meer moet doen aan zijn bekendheid. ;)
De gebrekkige opkomst zegt mij, dat het bij het KWPN bij de GElderse paarden aardig op zijn gat zit? Maar je mag me absoluut corrigeren als het niet zo is. :j

Het is niet aanvallend bedoeld. Het is jammer dat er maar zo weinig over de Gelderse paarden bekend is. Ik behoor tot de liefhebbers, die er graag naar kijken en zich verre houdt van het fokken, omdat ik er simpelweg te weinig verstand van heb. Dat laat ik over aan mensen, die zich er nog meer in hebben verdiept. Diep respect voor deze fokkers. Ze fokken mooie paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:02

idefix4 schreef:
Ik vind zowiezo een Gelder te prefereren boven een KWPN. Ze zijn veel koeler in het hoofd. Mijn WPN is 75% volbloed en zeker weten het laatste exemplaar wat ik voor me zelf koop. Voor mijn geen WPN meer. Ik ben daar gewoon niet mans zat voor.

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar een Gelderse is een KWPNer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:07

idefix4 schreef:
Héél sec gekeken, is het Gelderse paard al heel lang geleden uitgestorven. Ja toch? In WOI zijn veel merries die toen nog over waren gekruist met Duitse paarden en met Franse paarden. Er is een hele discussie tussen de liefhebbers wat nou een echt Gelders paard is. Een heel interessante. Ik denk dat Nathalie die nog beter kan uitleggen dan ik, want ik sta slechts geïnteresseerd welliswaar, aan de zijlijn mee te kijken. Er ligt een heel mooie uitdaging om er iets heel moois weer van te maken, maar het zit bij het KWPN duidelijk wel op zijn gat.

Nee, Het Gelderse Paarden stamboek heeft al reeds bij oprichting vreemd bloed gebruikt. Alle Nederlandse Paarden zijn onstaan uit een kruising met inheemse merries(al dan niet Gelders) met Duits, Engels en voor wat betreft de Gelderse fokkerij frans bloed.
Het is nooit een ras geweest altijd een stamboek die een bepaald soort paard fokte.

Het ligt bij het KWPN zeker niet op z'n gat. Hoe kom je daar nou bij? We hebben de laatste jaren hele fijne hengsten erbij gekregen.
Alexandro, Wilson, Saron, Chablis en Danser.
Het is precies van Albert en Leonora zeggen niet erg dat er dit jaar geen nieuwe hengst er tussen zit. Kwaliteit voor kwantiteit.

Het magere aanbod baart mij wel zorgen.

Wie is nathalie, ik ken geen Nathalie op bokt die iets met Gelderse heeft.
Leonora heeft er wel erg veel verstand van...stoffel heeft er ook veel verstand van volgens mij.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:08

Pletje123 schreef:
idefix4 schreef:

Ik denk dat ze gewoon bedoelt een 'dressuur' KWPN'er of 'spring' gefokte KWPN'er :+ Wel een beetje proberen te nuanceren he PLet ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:09

Pletje123 schreef:
idefix4 schreef:

op zich klopt het wel dat we een onder geschoven kindje zijn maar je hebt gelijk,
KWPN is Gelders

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:33

Pletje123 schreef:
idefix4 schreef:

Dat is niet altijd zo. :n. Gelders is een onderdeel van KWPN. Niet elke KWPN is een Gelder en andersom ook niet. :+ Zowiezo wil het KWPN iets heel anders volgens mij, dan een fokker van het Gelders ras. Dat is veel ouder bloed toch?

En idd, zo kan je het ook zien. Kwaliteit is absoluut belangrijk, maar de spoeling moet niet te dun worden, want dan loop je verhoogd risico op inteelt. En dat is ook iets wat je niet moet willen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:44

idefix4 schreef:
Dat is niet altijd zo. :n. Gelders is een onderdeel van KWPN. Niet elke KWPN is een Gelder en andersom ook niet. :+ Zowiezo wil het KWPN iets heel anders volgens mij, dan een fokker van het Gelders ras. Dat is veel ouder bloed toch?

En idd, zo kan je het ook zien. Kwaliteit is absoluut belangrijk, maar de spoeling moet niet te dun worden, want dan loop je verhoogd risico op inteelt. En dat is ook iets wat je niet moet willen...

De Gelderse bij andere stamboeken stammen allemaal af van de Gelderse van het KWPN. Dat stamt dus allemaal af van dat oude bloed.
Nog maals het is GEEN ras, is het nooit geweest. Gelderse fokkers hebben dus ook nooit iets anders voor ogen gehad dan het fokken van een Gelders Paard.

Bivoorbeeld:
Toevallig
Wilskracht
Olaf
Zendgraaf
Nando
James Bont

Het zijn allemaal KWPNers...maar dan bij een ander stamboek goedgekeurd.
En Wilskracht is daarbij erg modern gefokt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:15

Cheytjuh schreef:
Pletje123 schreef:

Ik denk dat ze gewoon bedoelt een 'dressuur' KWPN'er of 'spring' gefokte KWPN'er :+ Wel een beetje proberen te nuanceren he PLet ;)

idefix4 schreef:
Pletje123 schreef:

Nuanceren? :(:)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:16

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm tja, ik zal er eens even over nadenken :') <<) <<) :wow:

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:31

Bivoorbeeld:
Toevallig (= zwartbles)
Wilskracht
Olaf (=zwartbles)
Zendgraaf (= zwartbles)
Nando (= zwartbles tuigpaard)
James Bont (=bont)

Bijna allemaal afvallers bij het KWPN, wat nu eenmaal de registratie en keuringen organiseert en faciliteert voor de gelderse fokrichting (wat trouwens een gewoon democratisch orgaan is).
Veel onvrede bij de fokkers/ eigenaren, en daarom brengen ze hun hengsten onder bij een ander stamboek. Mensen die gaan voor een commercieel kleurtje zullen hiervoor kiezen.

Niets mis mee, maar kan wel gevaarlijk voor de populatie zijn. Of een paard mooi is kun je over discusseren, maar gezondheid en werkwilligheid is een groot goed en zeer belangrijk.

Ik ben van mening dat het erg belangrijk is voor een hengst dat de nakomelingen zich goed presteren. Dan komen de echte fokkers die gezondheid, werkwilligheid en een goed karakter liever zien in een paard dan een commercieel vachtkleurtje.
Die presterende nakomelingen komen te weinig boven drijven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:44

Die komen te weinig boven drijven, omdat er niet mee gepresteerd wordt :) Te weinig Geldersen worden actief in de sport ingezet. Dat komt ook door hun fijne karakter, want ze zijn heel fijn als recreatiepaard :)