Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leonora schreef:Volgens mij was de eerste bezichtiging van de GP dit jaar gewoon tussen de rijpaarden! Ben er bij geweest in Ermelo en helaas was de kwaliteit van de aangeboden Gelderse hengsten onder de maat. Als er een Gelderse hengst goedgekeurd wordt, zou ik graag ook wel voor de optimale kwaliteit gaan! Denk dat de kosten veel fokkers tegenhouden om een Gelderse hengst voor te stellen. Slechts een enkeling dekt voldoende om zijn eigen broek op te houden, de populatie is niet zo groot.
Albert wat mij betreft heb je helemaal gelijk,
speciaal voor dat doel zijn wij al een keer in Westfalen
wezen kijken.

Dat is in mijn ogen tegenwoordig de manier om je hengst aan het dekken te krijgen, gesproken over de Geldersen.Citaat:Waarom dekken er maar zo weinig hengsten genoeg om hun eigen broek op te houden?
Elisa2 schreef:Nou ik vindt persoonlijk dat sommige gelderse hengsten zeker wel wat kunnen verbeteren bij de rijpaarden..namelijk de motor achterin + kracht! nadeel alleen is dat een gelderse of halve gelderse idd commercieel niet interesant is..alhoewel ik vindt dat ze zich zouden kunnen onderscheiden in het lopen.

idefix4 schreef:Ik vind zowiezo een Gelder te prefereren boven een KWPN. Ze zijn veel koeler in het hoofd. Mijn WPN is 75% volbloed en zeker weten het laatste exemplaar wat ik voor me zelf koop. Voor mijn geen WPN meer. Ik ben daar gewoon niet mans zat voor.
idefix4 schreef:Héél sec gekeken, is het Gelderse paard al heel lang geleden uitgestorven. Ja toch? In WOI zijn veel merries die toen nog over waren gekruist met Duitse paarden en met Franse paarden. Er is een hele discussie tussen de liefhebbers wat nou een echt Gelders paard is. Een heel interessante. Ik denk dat Nathalie die nog beter kan uitleggen dan ik, want ik sta slechts geïnteresseerd welliswaar, aan de zijlijn mee te kijken. Er ligt een heel mooie uitdaging om er iets heel moois weer van te maken, maar het zit bij het KWPN duidelijk wel op zijn gat.
Pletje123 schreef:idefix4 schreef:Ik vind zowiezo een Gelder te prefereren boven een KWPN. Ze zijn veel koeler in het hoofd. Mijn WPN is 75% volbloed en zeker weten het laatste exemplaar wat ik voor me zelf koop. Voor mijn geen WPN meer. Ik ben daar gewoon niet mans zat voor.
Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar een Gelderse is een KWPNer.
Wel een beetje proberen te nuanceren he PLet
Pletje123 schreef:idefix4 schreef:Ik vind zowiezo een Gelder te prefereren boven een KWPN. Ze zijn veel koeler in het hoofd. Mijn WPN is 75% volbloed en zeker weten het laatste exemplaar wat ik voor me zelf koop. Voor mijn geen WPN meer. Ik ben daar gewoon niet mans zat voor.
. Gelders is een onderdeel van KWPN. Niet elke KWPN is een Gelder en andersom ook niet.
Zowiezo wil het KWPN iets heel anders volgens mij, dan een fokker van het Gelders ras. Dat is veel ouder bloed toch?idefix4 schreef:Dat is niet altijd zo.. Gelders is een onderdeel van KWPN. Niet elke KWPN is een Gelder en andersom ook niet.
Zowiezo wil het KWPN iets heel anders volgens mij, dan een fokker van het Gelders ras. Dat is veel ouder bloed toch?
En idd, zo kan je het ook zien. Kwaliteit is absoluut belangrijk, maar de spoeling moet niet te dun worden, want dan loop je verhoogd risico op inteelt. En dat is ook iets wat je niet moet willen...
Cheytjuh schreef:Pletje123 schreef:Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar een Gelderse is een KWPNer.
Ik denk dat ze gewoon bedoelt een 'dressuur' KWPN'er of 'spring' gefokte KWPN'erWel een beetje proberen te nuanceren he PLet
idefix4 schreef:Pletje123 schreef:Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar een Gelderse is een KWPNer.
Dat is niet altijd zo.. Gelders is een onderdeel van KWPN. Niet elke KWPN is een Gelder en andersom ook niet.
Zowiezo wil het KWPN iets heel anders volgens mij, dan een fokker van het Gelders ras. Dat is veel ouder bloed toch?
En idd, zo kan je het ook zien. Kwaliteit is absoluut belangrijk, maar de spoeling moet niet te dun worden, want dan loop je verhoogd risico op inteelt. En dat is ook iets wat je niet moet willen...
Te weinig Geldersen worden actief in de sport ingezet. Dat komt ook door hun fijne karakter, want ze zijn heel fijn als recreatiepaard