Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:19

BELACHELIJK!
DIE HELE OS KOST GELD!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:20

Sammie schreef:
Volgens prinses Haya is er met name ontzettend weinig belangstelling voor de dressuur

Ook wel enigszins te verwachten van een sport waarin ze het nu officieel normaal vinden dat je je proef mag verderrijden als het paard na een paar seconden al is gestopt met bloeden uit zijn bek.. _-:( Zoals Arabesk zegt, niet meer van deze tijd, dat soort gekwel met beesten in het publiek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:21

Als accomodatie, quarantaine en logistiek het probleem is wijs dan in elk land een geschikte plek aan. Daar olympisch team van dat land heen, alle proeven livestream naar jury en publiek en klaar. Scheelt een hele hoop stress, gezeul, ziektes, etc. Kan je meteen met andere internationale wedstrijden ook gaan doen. Iedereen kan dan starten op bekend terrein, dus qua concurrentie trek je een boel gelijk.

Van mij mag wedstrijdsport eigenlijk ook exit, maar of dat nu het welzijn van de huidige sportpaarden ten goede komt? Die zijn dan in 1 klap overbodig, ruiters/eigenaren inkomensloos en kunnen ze dus niet meer verzorgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:22

Jammer dat de discussie nu deze kant opgaat. Ik kan erg genieten van paardensport op tv, ook de OS maar begrijp de overwegingen van de FEI.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:23

De kaartjes waren anders wel heel snel uitverkocht voor het dressuur in Londen.
Probeer nog steeds kaartjes te krijgen, maar lukt niet. Het is een fantastische sport om te doen en om naar te kijken. Heel wat beter als b.v. boksen waar ze elkaar de kop in slaan.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:23

Arabesk, wauw, iemand weet hier te overdrijven zeg!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:24

willie57 schreef:
De kaartjes waren anders wel heel snel uitverkocht voor het dressuur in Londen.
Probeer nog steeds kaartjes te krijgen, maar lukt niet. Het is een fantastische sport om te doen en om naar te kijken. Heel wat beter als b.v. boksen waar ze elkaar de kop in slaan.

Ik zou de Olympische website even in de gaten houden. Ergens in mei komt er nog een verkoop via de site dmv mensen die onverhoopt toch niet kunnen en hun kaartjes op die manier aanbieden.

marjolein_el

Zou ik ongelofelijk jammer vinden!

koenborias

En anders gaan we met z'n alle protesteren! Moet je kijken waar alle ogen op gericht zijn? De dressuur! Want Nederland maakt zo veel kans met ONZE Adelinde.
kijken of de FEI dan nog steeds zegt: weg ermee, dat zou zonde voor de sport zijn en dan krijgt de paardensport (met name de dressuur) een slechte reputatie..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:25

Eigenlijk zijn de olympische spelen bedoelt als de spelen voor amateurs, dit gaat allang niet meer op want de beste atleten zijn grootverdieners en daar zit voor mij net het verschil. Een paard dat de olympische spelen kan lopen kost kapitalen om te kopen of te houden. Menselijke sporters kunnen het op eigen kracht bereiken met ondersteuning van de sportbonden, paardensporters moeten naast talent ook een dikke zak geld meenemen in het proces naar de os toe. Dus, hoe prachtig ik de paardensport ook vind, ik vind het niet erg als het niet meer op de os zou komen.

Feria

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:30

Ik zou het wel erg vinden, de OS is toch nog altijd iets heel speciaals. Het zou zonde zijn moest dat in onze sport niet meer bestaan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:32

Dat zou wel heel erg zonde zijn, zowel voor de sport als voor de toeschouwers, want het paard rijden is vaak toch wel favoriet en over de wereld ook een veel uitgeoefende sport.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:34

Ik heb de top 10 bekendste sporten 2012 gezien! En dankzij Adelinde staan we hoog in de lijst!
1. Voetbal
2. Paardensport
......

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:34

Gatver ik hoop het toch niet zeg. Schrok me naar toen ik het kopje las en kon het ook eerst niet geloven..
De paardensport hoort er gewoon bij.. ik hoop dat alle sporters zich samen zullen spannen, want dit mag niet gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:35

Paardensport hoort gewoon te blijven op de OS! en ze kunnen er meer aandacht aan besteden op een begrijpelijkere manier zodat het ook populairder wordt in het geval van de dressuur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:35

Paardrijden is geen sport :n

Als je zelf niet kunt dansen laat een paard het dan niet voor je doen en al zeker niet voor geld 8)7

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:36

Arabesk schreef:
Paardrijden is geen sport :n

Als je zelf niet kunt dansen laat een paard het dan niet voor je doen en al zeker niet voor geld 8)7

Het is heel makkelijk om alle disciplines over één kam te scheren en er vanuit te gaan dat het paardenbelang niet meer centraal staat.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:39

De OS is nog altijd een droom/streven voor veel ruiters, ook als het geen 'grootverdieners' of potentiële deelnemers zijn.

Ik zou het heel erg jammer vinden :j

En IK ben van mening, dat er geen een paard zo goed verzorgd wordt als een olympisch paard!
Schaf je de OS af, waar mensen (meestal) het goede voorbeeld geven en een idool worden/zijn voor de jongere generatie, wat gebeurd er dan met de paardenwereld... >;)

Maar waarom moet er een nieuw complex gebouwd worden voor de OS?
Er is in ieder land wel minstens één grote wedstrijd per jaar, waarom dan niet die complexen gebruiken?

Arabesk: als paardrijden geen sport is, wat is skateboarden, kogelslingeren en nog vele andere sporten dan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:40

@Arabesk: Het is wel heeel erg generaliseren he! Ik denk dat je dan gelijk maar natuurparken moet uitzetten, waar de paarden in kunnen. Wat niks is natuurlijk

Ik zou het ontzettend jammer vinden, wou toch een keer naar de OS toe gaan...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:41

Gut, wat zitten er hier een paar heerlijk te overdrijven zeg, wat een soft gelül :') Lekker blijven generaliseren en niet verder kijken dan je neus lang is, elke wedstrijdruiter is een dierenbeul :j :roll:

Zou het jammer vinden voor de sport, maar feiten blijven: paardensport is het buitenbeentje, het gaat niet puur om de menselijke prestaties. En idd, een fikse organisatie en elke keer is wel wat mis met die OS voor de paarden. Zou een aderlating zijn voor de sport (en alle niet-paardenmensen die altijd maar roepen "paardrijden is geen sport" danig in het straatje liggen :x ), maar ergens wel begrijpelijk. Een aantal genoemde redenen vind ik wel een klein beetje met 2 maten meten en geloof ik niet helemaal, oa het financiële plaatje.

Toch kan ik me erg verheugen op Londen komende zomer, dus zou het puur voor mezelf balen vinden nooit meer OS paardensport te kunnen zien :Y)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 21-02-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:42

Waaaaat, geen paardensport op de OS?! Dat gaat hoop ik echt niet gebeuren! Als kosten een probleem zijn, kijk dan liever naar al bestaande accommodaties die iets verder van de organiserende stad liggen of andere alternatieven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:42

Goh, waar maakt Anky van Grunsven zich nu al jaren hard voor en wordt geen gehoor aan gegeven?? :+

Goedemorgen FEI!!!!!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:43

@ Arabesk. Dat prestatiedrang van de ruiter per direct bij wedstrijden rijden hoort, is wel erg over 1 kam geschoren.
Voor de OS misschien wel, maar ik ken genoeg ruiters die wedstrijden rijden, niet voor de prestatie.
En wat betreft dat paardrijden geen sport is, wat beoefen je zelf dan? In mijn beleving beoefend het paard zeker behoorlijke lichamelijke inspanning, je kunt het zelfs atletisch noemen. Zowel recreatief als dressuur/springen. Tevens dat ik er ook enig inspanning voor moet leveren. Overdrijven is ook een vak(maar in jou geval eerder een sport).

Zou het erg jammer vinden als de paardensport in de OS wordt afgeschaft.... ;(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:46

Nou laat de OS dan maar zitten. Paardensport is werkelijk waar het enige wat de OS de moeite waard maakt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:47

Citaat:
Wat een mierenn#kerij zeg. We zullen maar niet hebben over het gros van de paarden (waarvan het aantal overgens snel van stijgt) wat wel `natuurlijk`gehouden word en er armzalig bijstaat.

Dát vind ik eigenlijk wel offtopic.

Ik denk dat daar waar het echt om geld gaat, het welzijn vaak achteruit gaat. In die zin is topsport niet goed voor de paarden.

Ik vind overigens nog wel enig verschil zitten tussen dressuur, springen en SGW. (En reining, waarvoor ook plannen zijn dat olympisch te maken - dacht ik.)

Edit: ik zie dat Arabesk haar reactie nogal wat reacties oproept ook.
Maar bedenk je wel, dat de Olympische Spelen en de door haar genoemde (wereld)kampioenschappen inderdaad de topsportruiters zijn.
Het vergelijk met natuurparken en armzalig natuurlijk gehouden paarden gaat totaal niet op; topsport is niet ok voor paardenwelzijn.
Ik denk dat dat niet zo raar gedacht is. :)