hollywood86 schreef:En wat is algemene kennis? Wat voor jou algemeen is, kan bij een ander een totaal andere waarde hebben. Of ben jij zo arrogant om te denken dat jij de volkomen waarheid in pacht hebt?
Enfin, mijn paard is gewoon op 1,5 ingereden. Dát is nu de algemene gewoonte in Amerika, waaruit ze werken van hun algemene kennis dat paarden dat prima aankunnen. Mijn paard is nu 17 en presteert nog zeker in de hogere sport zonder gezondheidsproblemen.
Focussed: En dat is dus precies mijn punt. Op basis waarvan baseert iedereen toch dat 2 jarigen inrijden zo slecht is? Als iemand nu tenminste een écht wetenschappelijk onderzoek kan laten zien, wat compleet objectief is, dan kan ik er iets mee. Tot die tijd hebben uitspraken over 2 jarige inrijden en ''sielugh'' zijn evenveel waarde als een bericht in de penny.
Nee hoor, ik ben zeker niet zo arrogant om te denken dat ik de volledige waarheid in pacht heb.
Ik zou ook niet weten waar ik je die illusie geef 
Want ik spreek mijn eigen mening niet eens uit. Ik leg slechts aan je uit waarom dit betreffende onderzoek in ieder geval niet deugt als onderzoek. Ongeacht de uitkomst.
En als ik me inderdaad wel uit zou spreken: Er zijn inderdaad ontzettend veel onderzoeken gedaan naar welke leeftijd ideaal zou zijn voor een paard om "aan het werk" te gaan.
Daar zijn altijd extremen bij en er zijn altijd uitzonderingen bij.
Dat jouw paard op 1,5 is ingereden en nu 17 is zonder problemen, is namelijk óók geen bewijs dat het altijd goed gaat of goed hoeft te gaan. Het kán een uitzondering zijn.
En bijna alle (onafhankelijke!!!!!) studies die daar naar gedaan zijn, laten dat ook zien. Over 't algemeen is het voor de groei en ontwikkeling van het paard niet positief om jonger dan 3 te beginnen met belasting.
De groep mensen die daar niet naar wil luisteren, is 9 v/d 10 keer een groep mensen die financieel afhankelijk is van het vroeg beleren en verkopen van paarden. Dus niet onafhankelijk en niet subjectief. Logisch dat die er alles aan willen doen om zo vroeg mogelijk een zadel op hun aanfok te gooien, zodat ze daarna met een behoorlijke waardevermeerdering de verkoop in kunnen en de stallen weer leeg zijn voor de nieuwe aanwas.
Overigens is dit niet alleen zo met paarden hoor...
Er zijn ook voor schoolgaande kinderen niet voor niets richtlijnen over bijv. belasting van hun rugzak die ze op school dragen. Spierproblemen en botproblemen treden op grote schaal op.
Ik weet ook niet wat voor studie je zelf hebt gedaan... En waar je zélf je cijfers en beweegredenen vandaan haalt. Maar met een studie in zowel biologie als paardenhouderij op zak, waarbij ik regelmatig studies naar dergelijke onderwerpen heb onderzocht, vind ik dat ik voldoende "basis" heb om over dit onderwerp een goed onderbouwd oordeel te kunnen geven. Dat heeft overigens niets met arrogantie te maken....
Iets wat jong is en nog groeit, is niet geschikt voor zware belasting zoals bijvoorbeeld het regelmatig dragen van een persoon. Of dat nou een paard, een kind, een geitje of een konijn is, maakt daarbij niets uit. Zo lang er nog sprake is van een niet volledige ontwikkeling, kunnen er grote problemen optreden als er wel belast wordt. In zowel spieren, pezen als botten.
En dan zal een africhting van een 2,5 jarig paard wat 1x per week gereden wordt natuurlijk totaal anders uit kunnen pakken dan een 1,5 jarige die een intensieve training krijgt en op 2 jarige leeftijd al de topsport in geslingerd wordt. Dat heeft een niet normale ontwikkeling van botten, spieren en pezen tot gevolg.
Tja, zo lang er vet geld aan zo'n dier verdient kan worden, maakt dat voor veel mensen niet uit. Maar als je met een onafhankelijk oog naar dier welzijn kijkt, is dat niet eerlijk tegenover het dier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt