Register voor paardengebitsverzorgers online

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:06

Zeer goede ontwikkeling

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:38

Hasjam_Poe schreef:
Jetta schreef:
Eindelijk is er een lijst. Maar...wie controleert die paardengebitsverzorgers? Natuurlijk staan er mensen op de lijst waar de één goede ervaringen mee heeft, de ander slechte ervaringen mee heeft...Een lijst is geen certificering. Een certificering is niets waard als er verschillende instanties certificeren die niet samenwerken in het formuleren van kwaliteitseisen en doelen voor de toekomst van de paardengebitsverzorging.
_/-\o_ Amen Jetta. Deze lijst is helaas een wassen neus.

Van wie is die (gratis vistaprint) website?
Dat staat nergens vermeld :n.

Wel staat er ergens op de NCGRP-website:
"De NVVGP is een vereniging die fungeert als koepel-organisatie voor alle gebitsverzorgers die in Nederland actief zijn".
Als je dan doorklikt kom je op een website, van "de vereniging van NVVGP".
Nergens lees je wat de statuten van die vereniging zijn :n.
Nergens lees je welke "leden" er in het bestuur zitten (en hoeveel leden die vereniging nu heeft).
Zijn dat dezelfde leden die de "NCGRP-certificerings" website hebben gebouwd???

Wel staat er, dat je je via de NVVGP kan laten certificeren..... := .
Volgens mij is de bedoeling alsvolgt: achter de NVVGP en de NCGRP zitten dezelfde personen.
Iedere ex-hoefsmid-met-mondklem kan lid worden van de NVVGP.
Tegen betaling laat hij zich "certificeren" door de NVVGP.
En vervolgens krijgt hij een vermelding, op de "certificeringssite" van de NCGRP :wow:.

Zowel de site van de NVVGP als de NCGRP ogen ongelofelijk onprofessioneel.
Niet aleen qua lay-out, maar qua ontbreken van: statuten, kwaliteitseisen, certificeringsvoorwaarden, ontbreken van transparantie/ geen namen van bestuursleden, geen ledenaantallen en geen namen van "groep" die achter de site zit.

Gratis site;
Klopt, deze site is gratis gemaakt. :j Mag dat niet?
Zo komen er geen kosten aan en zo kunnen kosten geen belemmering zijn om mensen te laten registreren.
Anders zijn er altijd weer mensen die het niet doen omdat ze er voor moeten betalen!

Onproffessionele layout
Och, dat mag je vinden.
Ik kan het lezen, en volgens mij is dat het belangrijkste. Wederom, proffesionele layout kost geld. We willen de inschrijving gratis houden. :j

Volgens mij is de bedoeling alsvolgt: achter de NVVGP en de NCGRP zitten dezelfde personen.
Nee absoluut niet. :n
Ik ben lid van de NVVGP omdat ik gebitsverzorger ben maar mis (persoonlijk) daar bij die vereniging een stuk transparantie.
Wie heeft waar een opleiding gevolgd?.
Dat word niet bekend gemaakt op die site daarom hebben we met een aantal mensen de NCGRP site gemaakt.
Iedereen mag zich aanmelden bij de NVVGP als je jezelf gebitsverzorger noemt.

Missen statuten NCRGP
NCRPG is geen vereniging, het is enkel een register.
Mensen kunnen hun certificaat insturen waarmee ze aantonen een examen in in iedergeval basisvaardigheden met goed gevolg te hebben afgelegd. En dan komen ze op de site. Niet meer en ook niet minder.
Hierdoor heb je in iedergeval vast een beeld wie wat gedaan heeft in Nederland qua opleiding.

Je wilt niet weten hoeveel reacties er binnen zijn gekomen van gebitsverzorgers zonder enkele vorm van certificaat. Of mensen die de opleiding in Deurne wel gevolgd hebben maar voor hun examen wel gezakt zijn. Die mensen zetten WEL op hun website dat ze Deurne gevolgd hebben...

Dan mag het in sommige ogen een wassen neus zijn maar de mensen die hier op de lijst van het NCRGP staan kunnen in iedergeval een certificaat van basisvaardigheden overleggen.

Voor mensen die dit niet kunnen laten zien is het fijn dat de NVVGP wel een examen gaat opzetten waarbij je een certificaat kunt halen. Die mensen kunnen dan zich laten certificeren.

Je hebt gelijk dat je zegt dat de gemiddelde hoefsmid met mondklem zich tegen betaling laat certificeren en zich dan op de NCRPG laat zetten. Klopt helemaal!!
Maar zonder het register van NCRPG word iedereen over een kam geschoren

Je mag dus zelf kiezen welke gebitsverzorger JIJ wilt laten komen. En dat kan je dan gemakkelijk terugvinden!
Mensen kunnen kiezen tussen een Deurne opgeleide/Amerikaans opgeleide of NVVGP gecertificeerde gebitsverzorger...

Vooralsnog is het gewoon niet beter geregeld in Nederland, helaas...
Laatst bijgewerkt door tiffclaus op 19-02-12 11:05, in het totaal 4 keer bewerkt

tiffclaus

Re: Register voor paardengebitsverzorgers online

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:43

En vergeet niet dat de site van de NCRGP ook heel nuttig kan zijn voor gebitsverzorgers onderling. Ik loop er regelmatig tegenaan dat ik niet weet welke kliniek ik ergens in de buurt kan bellen omdat er echt grote problemen zijn met een paard.

Dat is zo fijn om gewoon het lijstje te kunnen bekijken met dierenartsen die er verstand van hebben en ook materialen in huis hebben om grote problemen op te kunnen lossen!!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:03

Tja.....inderdaad een wassen neus dus! Ik mis nog steeds het belangrijkste: Een certificering is niets waard als er verschillende instanties certificeren die niet samenwerken in het formuleren van kwaliteitseisen en doelen voor de toekomst van de paardengebitsverzorging

Een lijst kan iedereen opstellen, ga alle ervaringen hier op BOKT maar na, kom je allerlei namen tegen met de al dan niet gevolgde opleidingen er vaak bij.
Ik zal het verder niet hebben over het al dan niet professioneel overkomen van een gratis website.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:27

Jetta schreef:
Tja.....inderdaad een wassen neus dus! Ik mis nog steeds het belangrijkste: Een certificering is niets waard als er verschillende instanties certificeren die niet samenwerken in het formuleren van kwaliteitseisen en doelen voor de toekomst van de paardengebitsverzorging

_/-\o_ Ik ben het helemaal met Jetta eens. Weet je tiffclaus, door de keuze van de naam
("certificaten" in combinatie met "register") PLUS het uitdelen van een logo als je op de NCRG-site komt,
wek je onbedoeld de indruk, een soort kwaliteitsslag te willen maken.
Terwijl je site niet anders doet, dan domweg opsommen waar je papiertjes kan halen en wie "een" papiertje heeft.

Inhoudelijk maak de NCRG- site zich ervan af door te zeggen:
"In dit register kunnen paardeneigenaren zelf de opleidingen beoordelen op inhoud".
Dat is natuurlijk onzin, want dan moet iedereen voor zich al die opleidingen bij langs om:
toelatingseisen, duur, totaal aantal opleidingsdagen, inhoud, stageverplichtingen en exameneisen te vergelijken :roll:.
Dat is onbegonnen werk!

Het probleem zit hem er o.a. in, dat sommige "opleidingen" maar 1 tot 3 dagen duren (óók in de USA!).
En dan krijg je een leuke geprinte "certificering". Een "register" (=lijst) met die "certificeringen" zegt m.i. dus helemaal niets, zolang je niet een vorm van vergelijking aan die certificeringen hangt!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:51

tiffclaus schreef:
de NCRPG is geen vereniging, het is enkel een register. Mensen kunnen hun certificaat insturen waarmee ze aantonen een examen in ieder geval basisvaardigheden met goed gevolg te hebben afgelegd. En dan komen ze op de site. Niet meer en ook niet minder.
Hierdoor heb je in ieder geval vast een beeld wie wat gedaan heeft in Nederland qua opleiding.

Het is echt goed dat er een centrale registratie c.q. naslagsite komt, voor iedereen die iets met paardentanden doet.
Ik ben daar een groot voorstander van en dat is het punt ook niet.
Mijn punt is het ontbreken van transparantie! Onder andere in de KWALITEIT van de "certificering".
Zowel op de site van het “Nederlands register”, als op de site van de NVVGP.
Een "certificering" zegt niet zoveel. Ik kan ook wel "certificeringen" uitdelen :j .
Wat zegt dat nou helemaal, als je niet weet wat de eisen zijn en hoe de controle daarop plaatsvindt?

tiffclaus schreef:
Je wilt niet weten hoeveel reacties er binnen zijn gekomen van gebitsverzorgers zonder enkele vorm van certificaat. Of mensen die de opleiding in Deurne wel gevolgd hebben maar voor hun examen wel gezakt zijn. Die mensen zetten WEL op hun website dat ze Deurne gevolgd hebben... Dan mag het in sommige ogen een wassen neus zijn maar de mensen die hier op de lijst van het NCRGP staan kunnen in ieder geval een certificaat van basisvaardigheden overleggen.

Helaas weet ik maar al te goed, hoeveel gebitsverzorgers er rondlopen zonder enige vorm van opleiding ;( .
Het is dan ook werkelijk een goed initiatief *als* dat inzichtelijk gaat worden gemaakt _/-\o_ .
Echter de manier waarop dit NCRG-“register” zich nu presenteert, gaat mijns inziens in deze vorm niet bijdragen aan de huidige excessen :n.
Ik vrees zelfs, dat (met name door het verstrekken van het nietszeggende NCRG-logo) er nóg meer verwarring gezaaid gaat worden… En dat is waarom ik reageer ....

Ik wil mijn bedenkingen graag toelichten. Want ook ik, hoop oprecht dat er snel meer duidelijkheid komt!

- Het missen van statuten slaat overigens op de NVVGP (Ned VERENIGING van gebitsverzorgers voor paarden).
Iedere (officiële) vereniging is doorgaans als rechtspersoon geregistreerd bij akte door een notaris.
Dat is niet verplicht; maar als je het niet doet liggen de juridische verhoudingen gewoon anders.
Ik zie voor de NVVGP geen melding op de website over statuten o.i.d.

Het is daardoor onduidelijk HOE het bestuur van de NVVGP samengesteld wordt!
Wordt het bestuur gekozen door de leden??? WIE zitten er in het bestuur?
Hoe liggen de machtsverhoudingen? En welke inspraak hebben de leden?
Kunnen de leden het bestuur zelf kiezen?
En bepaalt dát bestuur dan, WAT de certificeringsvoorwaarden worden?!! :+

Je schrijft zelf, dat *iedereen* die zich gebitsverzorger noemt, lid kan worden van de NVVGP. Zie hieronder:

tiffclaus schreef:
Ik ben lid van de NVVGP omdat ik gebitsverzorger ben maar mis (persoonlijk) daar bij die vereniging een stuk transparantie. Wie heeft waar een opleiding gevolgd?. Dat word niet bekend gemaakt op die site daarom hebben we met een aantal mensen de NCGRP site gemaakt. Iedereen mag zich aanmelden bij de NVVGP als je jezelf gebitsverzorger noemt.

Stel: ik heb geen diploma, en ik word lid van de NVVGP. Dat kan :j .
Samen met vele andere collega-gebitsverzorgers-zonder-diploma ( en dat is een meerderheid) betaal ik lidmaatschapsgeld aan de NVVGP.
Diezelfde NVVGP gaat nu zorgen, dat er voor hún leden (dus al die niet-gecertificeerde mensen die aan de nvvgp lidmaatschapsgeld betalen :+ ) een examen opgezet wordt….

Hoeveel waarde hecht jij aan zo’n examen? En het bijbehorende "certificaat"??? :+

tiffclaus schreef:
Voor mensen die dit niet kunnen laten zien is het fijn dat de NVVGP wel een examen gaat opzetten waarbij je een certificaat kunt halen.
Die mensen kunnen dan zich laten certificeren.
En dan blijft het alsnog nog prettig dat je kunt zien waar je gebitsverzorger vandaan komt lijkt me. Tenminste als ik mezelf verplaats in paardeneigenaar (en die ben ik toevallig zelf ook)

Je schrijft dat men op je site "kan zien" waar een gebitsverzorger "vandaan komt".
Maar mijn punt is, dat je dát juist NIET kan zien op de site van het NCRGP (Nederlands Certificaten Register Gebitverzorger Paarden). De site zegt namelijk:

http://www.ncrgp.nl zie de 2e alinea schreef:
“In dit register kunnen paardeneigenaren zelf de opleidingen beoordelen op inhoud”.

Hoe wil "het Nederlandse Register" dat IK nu een opleiding beoordeel op inhoud?
Is het niet handiger, dat er een club is die dat voor mij doet? (kwaliteitseisen!!!).
Blijkbaar doet dat Nederlandse register dat niet.
Dat mag, maar waarom dan WEL een logo uitdelen? :?
Waarom met een logo de indruk wekken, alsof er een vorm van kwaliteitscontrole is geweest??? :?

De toevoeging “Nederlands” (in NCRGP) suggereert alsof het een landelijk initiatief is.
Maar wie zit er nu eigenlijk achter deze site? Welke mensen? :?
Het is toch veel transparanter als dat terug te vinden is op de site?

Ik vind de mogelijkheid om door te klikken naar opleidingssites een goede en handige start +:)+ .
Maar –geheel zónder een oordeel over een opleiding te geven- je kan op basis dáárvan al hele lijsten samenstellen :j.
Waardoor vergelijken stukken gemakkelijker wordt! Wat denk je bijvoorbeeld van de volgende tabel?:

1. Naam opleiding
2. aantal lesdagen (uren) voor 1ste certificering
3. aantal praktijkuren binnen die lesdagen
4. aantal verplichte stageuren náást de opleiding
5. is er sprake van een geprotocolleerd praktijkexamen?
6. het aantal verplichte nascholingen voor behoud van certificering
7. wat is het niveau van de opleiders/ docenten (zijn ze DA? Of zelf "gebitsverzorger”?)
8. Wat is het verplichte instapniveau van de deelnemers ?
9. etc etc…

Zo’n zelfde objectieve lijst c.q. tabel kan je maken voor de genoemde gebitsverzorgers. Bijvoorbeeld:
1. Noemt de gebitsverzorger op zijn website welke opleiding hij/zij gedaan heeft?
2. Heeft de gebitsverzorger een ingescand exemplaar van zijn/haar diploma op zijn/haar site staan?
3. Worden er referenties (van stagebegeleiders) vermeld?
4. Welke bijscholingen vermeld de gebitsverzorger.
5. Etc. etc.

Op deze manier kan je hele tabellen samenstellen, waarmee je opleidingen (of mensen) onderling objectief vergelijkt !
Je geeft daarmee géén oordeel, je kruist gewoon aan: is het er wel of niet en hoe vaak.
Je zal dan bijvoorbeeld ook zien, dat óók in de USA enorme verschillen zitten in het niveau van de opleidingen.

En dán heb je het mijns inziens over iets, wat een “NCRGP-logo” rechtvaardigt +:)+ .
Want als gebruiker krijg je daarmee in één oogopslag:
een objectieve eerste indruk, in het verschil tussen verschillende opleidingen!
( en daarmee de "waarde" van een "certificering".)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:38

Betreffende de statutten van de NVVGP, daar moet je bij hen mee zijn.

Ik (persoonlijk) hecht dus geen enkele waarde aan de certificering van de NVVGP, maar dat is dus wel wat er gaat komen. Zelf ben ik deurne opgeleid en als deze lijst er niet zou zijn zal ik over een half jaar over een kam geschoren worden met NVVGP gecertificeerde. Niet een senario waar ik blij van word :o
Met deze lijsten kan een buitenstaander in iedergeval zien WAAR iemand zijn certificering vandaan heeft... Ik neem aan dat je het eens met me bent dat dit in iedergeval een voordeel is?

Qua adviezen kan ik een heel eind meegaan in je.
Voor Deurne kan dit dus inderdaad aangevuld worden. Ik zal het eens in de groep gooien
Van de mensen in Deurne is dit heel gemakkelijk, door de link aan te klikken kan je op de site van Helicon zien 1. naam opleiding, 2 aantal lesuren 2 aantal praktijkuren. 3. Geprotocolleerd examen en het nivo van de docenten en zelfs het instapnivo is terug te halen.

Maar voor Amerika niet.
Je kunt deze opleidingen niet over een kam scheren. Er zijn zelfs vakinhoudelijk compleet verschillende meningen over bepaalde onderwerpen tussen buitenlands opgeleide en Nederlands opgeleide. Dit is dus erg moeilijk.

Wat wel gemeenschappelijk is volgens mij is dat deze mensen de moeite genomen hebben om een opleiding te volgen. Ik denk niet dat je dat mag vergeten. Een of 2 daagse introductie certificaten zijn niet geaccepteerd. Iedereen die erop staat heeft in iedergeval een basiscursus van 4 weken gevolgd in Amerika.

Als men dan ergens moet beginnen dan denk ik dat deze lijst een heel aardig begin is.
De Nederlands opgeleide staan er allemaal op. Dit zijn de mensen die Nederlands opgeleid zijn.
De Buitenlands opgeleide melden zich langzaam ook aan, maar er zullen er een aantal zijn die zich niet aanmelden omdat ze zelf ook weten dat hun certificaat niet toereikend is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:44

Wat wel goed is is dat je nu gelijk kan zien of de tandarts/gebitsverzorger ook een DA is, handig in het geval dat je paard gesedeerd moet worden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:59

Het gaat mij om kwaliteit. Als ik een dienst afneem, wil ik weten welke kwaliteit die dienst heeft. Ik weet niets van opleidingen in paardengebitsverzorging, ik heb het wel nodig voor mijn paard. Een lijst geeft geen meerwaarde, die mensen kan je zo ook wel vinden op internet. Maar dan.....opleiding in de VS, goh, klinkt interessant, opleiding in Nederland, ook interessant, maar dan? Er zijn zoveel verschillen van inzicht in behandeling van specifieke problemen in de paardenmond. Wie doet wat en waarom? Ik zoek een standaardisering van kwaliteit en de daarbij behorende etiquette. Hoe te handelen bij en hoe te handelen als. Wie mag wat, welk diploma hoort waarbij, waar zijn heldere tarieven.
En als het in een rechtsvorm wordt gegoten, is het normaal om transparant te zijn: Statuten, reglementen, bestuur, leden. Logisch toch?