Kloon van springpaard Zandor Z geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Kloon van springpaard Zandor Z geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:33

Dat mag gelukkig niet ;) gekloonde paarden mogen niet starten (of in ieder geval niet FEI)....

Toch lijkt een veulen van Libero ofzo me wel heel gaaf....helaas ben ik niet voor klonen dus zou ook deze hengst niet "gekloond" gebruiken.

Levisto is erg duur, anders zou ik hem zeker gebruiken :D .....zijn nakomelingen schijnen het toch erg goed te doen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:36

Hahahaha, ooit misschien in een verre toekomst...zou wel tof zijn! Een duel tussen bv Milton en Ninja La Silla :D
Dromen mag! :)

Ja, maar ik vind hem te klein, heb liever paarden met wat maat, maar das persoonlijk. Paard is een talent en zijn nakomelingen zijn helemaal niet verkeerd!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:38

Levisto klein? die is toch ongeveer 1.70. Alleen oogt hij wat pony-achtig (en dat is wat ik zo gaaf vind aan hem!). Het is net een te grote connemara of new forester met zijn dikke bos manen (trouwens echt lelijk dat ze bij zangersheide alle voorplukken recht afknippen) en zijn mooi ronde popperige lijf.
Hij schijnt toch niet heel klein te fokken van wat ik begrepen heb. (maar helaas, nog steeds te duur)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:40

Charisma schreef:
Goh, zandor z heeft nu een kloon, air jordan, chellano, ratina z ook geloof ik. Het zijn er toch wel al enkele...

Misschien een Totilas klonen en die aan Edward geven... leuke strijd, Rath op Totilas original en Edward op Totilas the sequel :D

tegen de tijd dat de nieuwe toot dan op niveau is is de oude bijna op zijn eind :+
je kunt wel 2 klonen van totilas maken, de een aan edward geven en de andere aan mathias en dan kijken of het echt aan mathias lag/ligt dat hij er niet mij uit de voeten komt, of dat het het verschil in traininswijze is...
bovendien kun je dan beter testen welke trainingsmethode nou echt beter/slechter voor je paard is :+
zou een leuk experimentje zijn :))

ik vind klonen niet verkeerd, zolang het b.v. goede bewezen springpaarden betrefd die geen nakomelingen kunnen krijgen omdat ze gecrastreerd zijn...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:43

1.66 is hij geloof ik...
Ja, hij is heel propperig, geef mij maar grote, langgelijnde paarden... :)
Ben meer voor het holsteinse bloed, wat zwaarder met veel vermogen :)

Idd, allemaal duur, al heb ik in mijn hengst wel het ideale gevonden, een cassini II zoon, dekgeld 750euro en zelf 1.60m gelopen, winnaar in Aken. Groot, mooie lijnen zonder te zwaar te worden, koel in het hoofd. Benieuwd wat er in april gaat uitkomen! :)

Ja, zou idd leuk experiment zijn, maar denk dat het er niet van gaat komen :)
En dat castreren zou idd nog een optie zijn om ze wel in de sport te kunnen laten lopen... en we dromen hardop verder :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:58

Anne_GTI schreef:
Chakkie17 schreef:
Kostbare experimenten, waarvan het mij niet onwaarschijnlijk lijkt dat het grote risico's draagt. Zijn er al onderzoeken geweest naar de prestaties van deze klonen?

Wat voor prestaties doel je op?

Ik doel op sportprestaties. Is er inmiddels al meer wetenschap of de prestaties van dergelijke klonen ook daadwerkelijk identiek zijn aan die van het 'originele exemplaar'.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:03

Dat denk ik niet. De klonen zijn nog vrij "jong". Maar zoals ik al zei: De kloon van chellano overtuigde me echt niet qua springen....

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:05

Je kunt met deze discussie twee kanten op en ik heb moeite met een standpunt innemen. Ik denk dat ik dan dan ook maar uitstel tot ik echt prestaties kan vergelijken. Als er dan al meerdere mensen zijn die alleen over de kloon van Chellano minder te spreken zijn qua springen, zal het mij benieuwen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:06

Het is idd toekomstmuziek en we zullen idd mee weten als de beesten in competities te zien zijn...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:17

dat is volgens mij het probleem, deze dieren mogen volgens mij geen competities lopen. Of in ieder geval niet op internationaal niveau. Dus of ze werkelijk zo goed zijn als het " origineel" zullen we niet snel achterkomen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:25

Goh, op een gewone nationale competitie zullen ze hun toch wel eens moeten laten zien, je dekt toch niet met een hengst die nog nooit een parcours gezien heeft...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:39

ja oke, maar een 1.35 parcours lopen heel veel paarden.....juist paarden die 1.55/1.60 lopen zijn de "betere" ...... en een losse hindernis 1.60 springen ook zoveel paarden, het gaat om parcoursen als aken en Olympiade, als ze dat springen (foutloos en winnend) dan heb je een goede...
Ik denk dat we van de klonen niet snel gaan weten of ze genoeg talent hebben om een heel parcours hoogste niveau aankunnen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:41

Ik heb idd ook begrepen dat je de leeftijd 'meekloond'.

Als een paard bijvoorbeeld 30 jaar kan worden en je kloont hem met vijftien, wordt de kloon maar vijftien (als ie van ouderdom sterft).

Volgens mij had dit te maken met hoe vaak een cel zich kan delen. Cellen delen zich in de loop van de tijd en maken eigenlijk een steeds 'slechtere kopie' van zichzelf, dat is dan ouderdom. Als je de cellen van een vijftien jarige kloont, zijn die al vijftien jaar gekopieerd en dus al vijftien jaar oud. Dan kunnen ze niet nog 30 jaar.

Naja, volgens mij was dat de oorzaak, maar ben geen wetenschapper.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:50

Sky_As: Daar heb je een punt, maar vrees dat we dat idd niet gaan weten. Of de regels van FEI moeten drastisch veranderen.
Gineke: ja dat dacht ik dus ook, eigenlijk maak je dus oude paarden in een jong jasje...

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:55

Ja, maar zit net te denken dat dat voor sperma niet geldt. Toch? Dus als je dan met die klóón wilt gaan fokken... Dat zou natuurlijk wel kunnen. Want de genetische eigenschappen zijn t zelfde en dan hoef je je prestige paard zijn energie niet te laten verspillen aan fokken...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:58

Diaz schreef:
Het gekke met klonen is dat de ouderdom meegekloond word.. Dus stel je kloont een 15 jarige, dan heeft het veulen de zelfde al reeds door leeftijd ontwikkelde eigenschappen.

En kan dus direct aan het werk. :+

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:59

Sportprestaties kunnen voorlopig niet beoordeeld worden. In ieder geval zo lang de FEI geen paspoorten verstrekt aan gekloonde paarden. En in Nederland volgt de KNHS de regelgeving van de FEI en mogen kloons dus ook niet starten.
Of een kloon nu wel of niet niet zo goed kan springen of bewegen als het origineel is niet relevant w.b. de nafok. Een kloon geeft in principe exact dezelfde genetische informatie door aan zijn nakomelingen als het origineel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:04

En natuurlijk is het wel een klein beetje relevant hoe de paarden springen of bewegen, want op dit moment worden paarden gekloond van goede sportpaarden, wat niet wil zeggen dat het ook goede vaderdieren zijn. Carthago heeft zich bewezen.... maar bijv. Air Jordan ....ik hoor niet extreem veel over zijn nakomelingen....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:15

ik vind het allemaal heeel erg intressant, ik weet nog niet goed of ik voor of tegen ben, maar ik heb nog geen echte argumenten tegen dus ik ben in principe voor. Ik ben wel heel erg benieuwd tot in hoever er verschillen zijn, en waar dat die dan aan liggen.
Volgens mij is het niet zo (meer) dat een kloon 'oude' cellen bevat. De telomeren van het dna in een bepaalde cel is inderdaad vaak al vrij oud, dus als je dat strengetje kopieert heb je ook een 'oudere' kloon. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ze stamcellen gebruiken, en die hebben (kan ik fout hebben) daar geen last van.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:19

Gineke schreef:
Ik heb idd ook begrepen dat je de leeftijd 'meekloond'.

Als een paard bijvoorbeeld 30 jaar kan worden en je kloont hem met vijftien, wordt de kloon maar vijftien (als ie van ouderdom sterft).

Volgens mij had dit te maken met hoe vaak een cel zich kan delen. Cellen delen zich in de loop van de tijd en maken eigenlijk een steeds 'slechtere kopie' van zichzelf, dat is dan ouderdom. Als je de cellen van een vijftien jarige kloont, zijn die al vijftien jaar gekopieerd en dus al vijftien jaar oud. Dan kunnen ze niet nog 30 jaar.

Naja, volgens mij was dat de oorzaak, maar ben geen wetenschapper.

:oo echt?? dus het veulen wordt dan al geboren met 15jaar oude cellen?? bizaarrrr

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:26

Sky_As schreef:
En natuurlijk is het wel een klein beetje relevant hoe de paarden springen of bewegen, want op dit moment worden paarden gekloond van goede sportpaarden, wat niet wil zeggen dat het ook goede vaderdieren zijn.

Dat staat als een paal boven water natuurlijk.
Maar het vererven van aanleg verschilt niet van origineel naar kloon. Dus van hengsten die bewezen hebben goede vaderdieren te zijn, zal de kloon ook een goed vaderdier zijn. Dit omdat de kloon dezelfde genetische informatie bevat als het origineel en die ook doorgeeft aan nakomelingen. Of de kloon dat mindere springmanieren heeft is niet relevant. De genetische waarde is identiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:59

Ik ben eerlijk gezegd heel erg benieuwd of er echt hetzelfde paard uitkomt, en daarmee bedoel ik dezelfde karakter eigenschappen :D

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:10

Nou, een-eiige tweelingen hebben ook precies dezelfde genen. Die lijken vaak heel erg op elkaar, maar ze zijn niet precies hetzelfde. Ik weet niet hoe dat precies zit, maar volgens mij kan het best zo zijn dat de een van zo'n tweeling een talent heeft (vioolspelen ofzo) dat de ander dan niet heeft.

Omgeving (opvoeding) is ook super belangrijk. En dan bedoel ik niet alleen de mensen die hem opvoeden, maar ook heel erg andere dingen als het voer dat de merrie krijgt als ze het veulen draagt. En of het in de lente of herfst geboren wordt. En wat voor eten het veulen krijgt en nog zeshondermiljoen andere dingen. Die hebben allemaal invloed op de ontwikkeling.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:41

Laten ze Totilas klonen. 1 voor MAR en 1 voor EG. :D

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:14

Knavia schreef:
Sportprestaties kunnen voorlopig niet beoordeeld worden. In ieder geval zo lang de FEI geen paspoorten verstrekt aan gekloonde paarden. En in Nederland volgt de KNHS de regelgeving van de FEI en mogen kloons dus ook niet starten.
Of een kloon nu wel of niet niet zo goed kan springen of bewegen als het origineel is niet relevant w.b. de nafok. Een kloon geeft in principe exact dezelfde genetische informatie door aan zijn nakomelingen als het origineel.

Inderdaad.
Maar wat men ook niet weet is dat de afstammelingen van klonen ook geen FEI passport mogen krijgen, en veel federaties volgen dit ook in eigen land.
Heeft dus momenteel geen enkel nut, want geen een van die kloenen mag zich bewezen door zijn kinderen in de sport.
Was toch zo nog in 2011, weet niet of het ondertussen veranderd is.