Paardrijden overstijgt rugby bij veroorzaken rugverwondingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 07:58

Ik blijf de wereld raar in elkaar vinden steken.

In de paardensport altijd een hoop heisa over het dragen van een cap.
Nu weer een vergelijking met rug-by.

Terwijl als je heel goed kan boksen de halve wereld juicht als je iemand in zo kort mogelijk tijd knockout slaat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:02

Mijn dochter is eens van een pony gevallen.
Ze viel en kwam, zeg maar, zittend op de grond terecht met de benen naar voren, en klapte toen helemaal dubbel, met haar hoofd op de grond.
Toen we een week later haar cap pakten, bleek de hele klep dwars doormidden geknapt te zijn.
(dit was nog een kindercap met een vrij brede klep, die in 2 delen aan elkaar gelijmd zat).
Dus ja idd, er komt bij zo'n val een behoorlijke kracht op zo'n klep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:03

Het heeft ook een reden dat er in GB heel veel mensen met een kleploze helm (buiten)rijden waar ze een stoffen hoesje-met-klep overheen maken. Heeft verschillende voordelen: je hebt een flexibele klep en je kunt het in verschillende kleurtjes en motiefjes doen om een setje te maken ;)

Ariebren schreef:
Toch vreemd dat er in de western, het heel weinig gebeurt dat er iemand van het paard afvalt.

colette_007 schreef:
Heeft denk ik met de paarden te maken (quaters zijn net als dravers doorgefokt op enorm braaf zijn). Tereijl de sportpaarden op bloed zijn gefokt wat cowgirl zegt :)

Heb je ook wel eens een quarter onder je voelen bokken? Je hebt amper door dat hij bokt, zo vlak blijft het. Ze hebben heel vlakke gangen en dus ook heel vlakke bokken (hoewel het er best spectaculair uit kan zien). Op een quarter is een groter risico dat je er zijwaarts afstort omdat ze zo snel kunnen omdraaien :+
Maar inderdaad zijn quarters veel meer gefokt op meewerkendheid dan de sport-wpn-ers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:20

Ik moet wel bekennen dat ik al vier mensen in mijn directe omgeving ken met gebroken ruggewervels na een val van een paard... Ach, risico houdt je toch. Een cap beschermt je hoofd, een bodyprotector je romp en zelf val ik altijd op mijn kont, waardoor mijn bekken en heupen het al flink te voorduren hebben gehad.. :+

melody7

Re: Paardrijden overstijgt rugby bij veroorzaken rugverwondingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:01

mm, ik hoor 't hier de laatste tijd ook vrij vaak, zelf heb ik 't nadeel dat ik telgens áls ik val, ik op m'n hoofd val, en nu dus ook al drie weken last heb van m'n nek & rug... maar zo'n flexibele cap klinkt wel goed :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:24

assie schreef:
In rugby krijg je in de scrum ook flinke klappen in je rug en nek als je niet goed staat. Daarnaast wordt je daar natuurlijk regelmatig omver gebeukt wanneer je de bal in je vingers hebt. Ook dat kan heftig zijn voor rug en nek.
Ik snap dus wel dat je van rugby snel een rugblessure krijgt.

En van paardrijden, je hoeft maar net verkeerd te vallen en *Bam* je rug is naar de klote. Ik kan me wel vinden in het verhaal van de flexibele cap, dus eentje zonder hard klepje aan de voorkant, dan bounce je daar in ieder geval alweer niet vanaf.

Bij paardrijden donder je naar beneden, dus grote kans dat je rug/nek dubbelklapt.

Als je voeten bij rugby boven je schouders uitkomen heeft degene die dat veroorzaakt heeft toch echt even een groot probleem, je valt dus eigenlijk altijd naar voor, achter, of opzij, rug klapt niet zo snel dubbel. Klappen in de scrum? Nog nooit meegemaakt hier hoor..

Dus. Ik vind het niet meer dan logisch als je met paardrijden meer kans op rugblessures hebt dan met rugby. Moet zeggen dat ik ook zo een aantal mensen met rugblessure kan opnoemen die paardrijden, bij de rugby'ers moet ik dan toch even heel goed nadenken.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:42

Nekblessures bij rugby komen voornamelijk voor bij de mensen die op de 1e rij in de scrum staan. Bij het inkomen van de scrum....wanneer de 'pack's' (van 8 spelers elk, ca.800kg) van beiden teams tegen elkaar komen en wanneer de scrum instort. Dat instorten gebeurt meestal wanneer de 1e rij onstabiel staat of moedwillig naar beneden wordt getrokken. Dit laatste wordt streng gestraft omdat het inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. 1e rijers mogen ook alleen op die positie staan wanneer ze al meerdere jaren ervaring hebben.

Verder komen rugblessures of nekblessures nauwlijks tot nooit voor bij gewone tackles, die gasten voelen het niet eens wanneer er vol op ze ingelopen wordt en tegen de grond gaan. Nek tackles zijn ook verboden en daar wordt streng op toegezien. Veel voorkomende blessures bij rugby zijn gebroken sleutelbenen, onderarmen en enkelblessures. Een aantal jaren geleden is er een jeugdspeler in Den Haag geweest die een hoge dwarslaesie heeft opgelopen en verder is er weinig in NL bekend over dergelijke blessures de laatse jaren. (Met dank aan mijn partener voor deze info, die al 25 jaar rugby speelt.)

Dus niet te vergelijken met paardrijden....rugbyers zijn getrained op grote impacts op hun lichaam en gebruiken hele andere spiergroepen dan ruiters. Ik zie de blessures bij ruiters dan ook meer als ongevallen waarbij het er helemaal op aankomt hoe je terecht komt bij een val. Ik kan me wel voorstellen dat de klep van een cap goed in de weg kan zitten en je hoofd naar achter doet bewegen wanneer je er precies op valt.

Qua cijfers kan je het niet vergelijken omdat de groep rugbyspelers in de UK waarschijnlijk groter is dan het aantal ruiters. In NL is de groep te verwaarlozen t.o.v. het aantal ruiters.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:53

Volgensmij zitten we te discusieren, terwijl we het met elkaar eens zijn :') Scrum begint wel met een klap inderdaad, maar als iedereen een beetje normaal doet heb je daar verder geen last van en zoals je zelf al zei, als je de scrum in laat storten word je flink gestraft, dus komt zelden zo ver dat het echt gevaarlijk wordt. Rugby zou heel gevaarlijk kunnen zijn, maar de regels zijn zo streng dat het op zich allemaal wel meevalt.. Een paard daarentegen kan niet bedenken dat ie zich even iets anders moet houden zodat de ruiter niet gevaarlijk valt :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:39

Ja maar dat zeg ik toch ook ;) . Als je verkeerd staat in de scrum (dus met je hoofd/nek/rug in de verkeerde houding), dan is dat behoorlijk zwaar op je nek en rug. Dubbelklappen zal niet snel gebeuren met je rug, maar zeker als je nog maar een beginnend speler bent en je bent aan het uitzoeken hoe alles werkt, dan kan het nog wel eens fout gaan. Ik vond het zelf iig behoorlijk zwaar op de rug in het begin.