Paardenmelk een goed alternatief bij koemelk-eiwitallergie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:25

Dit is al tijden bekend, maar wel fijn dat het nu ook medisch erkend wordt... *\o/*

Ik heb ruim een jaar bij onze paardenmelkerij hier op het eiland stage gelopen, en daarbij toen een tijdelijke overstap gemaakt naar paardenmelk. Het is idd eventjes wennen, vooral omdat het veel wateriger en zoeter is dan gewone koeien of geiten melk. Zelf heb ik toen dertijd veel last gehad van m'n PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) & had ik ook vaak last van huid uitslag... Na 1 a 2 weken elke dag een glas te drinken bij de lunch, werd m'n huid beter en was m'n uitslag vrijwel verdwenen. Ook m'n buik kon veel beter uit de voeten komen, geen krampen meer en kon vrijwel alles eten. Ook reageerde m'n buik minder op stress, wat bij mij veel te vaak gebeurde.

Mijn gezicht had vaan last van droge plekken, en dat was vreselijk.. Ik moest wel elke dag zalf smeren omdat m'n huid te droog was en extra water drinken niet hielp, was dit de enige oplossing. Na m'n stage heb ik ook de dagcrème ervan gebruikt en reinigingsmelk en het is ook een echte aanrader. Natuurlijk werkt en reageert elk lichaam anders en is het niet gegarandeerd dat je ermee geholpen word, maar het is het proberen wel echt waard.. ;)

Ik kan het zeker aanraden aan iedereen en al helemaal om het medisch eens te proberen! :o :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:34

vierspan schreef:

En nog steeds zullen er mensen zijn die blijven beweren dat melk gezond is.
Overigens voor al die mensen met darm/ huid enz. problemen; een kefir plantje/ korrels is een oplossing. Daarmee laat je ( biologische!) melk ca. ca. 24 uur fermenteren, daardoor ontstaat er een soort van karnemelk met dezelfde bacterie als bijv. in Yakult zit.
Gefermenteerde melk kan nl. door een volwassen mens wel verteerd worden en door de aanwezige bacterie wordt het maag/ darmkanaal ondersteunt. Een goede ( en waarschijnlijk goedkoper dan paardenmelk) oplossing.
Voor de liefhebbers, mij kefir plantje groeit de "pan" uit, dus als iemand in mijn omgeving het wil proberen mag je er wat van komen ophalen. }:0 Anders moet ik straks gaan weggooien, in de naaste omgeing heb ik nl. al uitgedeeld *D

Voor wat info erover: http://www.kefir.nl/page/home/

marissa2809

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:09

cheeky

Re: Paardenmelk een goed alternatief bij koemelk-eiwitallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:28

@Elcid, Hahaha,, ik kreeg altijd nog meer last van m'n buik van dat Yakult en al dat soort dingen... Maar op zich wel interessant dat je dat gewoon zelf kan maken, nooit echt geweten... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:35

cheeky schreef:
@Elcid, Hahaha,, ik kreeg altijd nog meer last van m'n buik van dat Yakult en al dat soort dingen... Maar op zich wel interessant dat je dat gewoon zelf kan maken, nooit echt geweten... ;)

In Yakult zit, naar ik aanneem suiker en het kleurtje zal ook wel ergens vandaan komen ( mijn Kefir blijft gewoon wit, wordt niet opeens roze ;) , wat Yakult dus wel is). Misschien komt het daarvan.
Van gewone karnemelk krijg ik bijv. ook buikpijn, maar van de Kefir niet. Misschien een keer het proberen waard, als je ergens van iemand een plantje kan bemachtigen. Ik wil je wel wat opsturen, maar dan kost het je de verzendkosten. ;)

Foto van een kefir "plantje" : http://www.melkkefir.nl/kefir3.jpg

xNadiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:52

Ohw paardenmelk schijnt helemaal niet zo lekker te zijn :P of juist heel zoet!
Ik zou het best willen proberen, maar aan de andere kant... :P

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:46

Waarom zouden volwassen zoogdieren nog melk moeten drinken? Geen enkel ander dier dan de mens doet dat! En ook niet alle rassen kunnen het. Ik heb ergens gelezen, dat zwarten en aziaten geen melk verdragen. Dat lijkt me logisch, omdat je als volwassen zoogdier geen melk meer nodig hebt. Dat is helemaal niet natuurlijk, een teken van degeneratie. En dan die arme "bijproducten" (de jonge dieren)! Ik vind het maar pervers, dat alles.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:23

vierspan schreef:

bedankt voor het plaatsen, ben ik blij dat ik al jaren geen melk meer drink, voor mijn 1e jaar ben ik het al vies gaan vinden, aldus mijn ouders.
Maar wat betreft paardenmelk, ik ken genoeg mensen die er echt baat bij hebben, die diverse klachten hadden die nu over zijn.
Geitenmelk geven wij aan pups tot ongeveer 4 maanden als bijvoeding, dit komt het meeste overeen met de moedermelk. Maar idd, zoogdieren drinken ook alleen in hun zoogperiode, melk. daarna niet meer.
Als mensen dat nu ook gaan doen, dan zijn er straks heel veel koeien werkeloos ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:59

bterlaan schreef:
Waarom zouden volwassen zoogdieren nog melk moeten drinken? Geen enkel ander dier dan de mens doet dat! En ook niet alle rassen kunnen het. Ik heb ergens gelezen, dat zwarten en aziaten geen melk verdragen. Dat lijkt me logisch, omdat je als volwassen zoogdier geen melk meer nodig hebt. Dat is helemaal niet natuurlijk, een teken van degeneratie. En dan die arme "bijproducten" (de jonge dieren)! Ik vind het maar pervers, dat alles.

Waarom zouden we ons voedsel nog koken/bakken/braden enz. ? Dat doet ook geen enkel dier.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:39

Ik heb jaren op een paardenmelkerij gereden, dus ik was hiermee al bekent. Heb verschillende mensen gezien waarbij het baat heeft. Zoals mensen met huidklachten en darmklachten. Er is trouwens ook een paardenmelk likeur op de markt :D

Kijk anders eens op http://www.paardenmelkerij-zorgboerderij.nl
Hierop staat meer info over paardenmelk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:38

Anne_GTI schreef:
bterlaan schreef:

Waarom zouden we ons voedsel nog koken/bakken/braden enz. ? Dat doet ook geen enkel dier.

Hoeft ook niet, dat doen we nu eenmaal. Groot deel van 't voedsel kan ook gewoon rauw gegeten worden.

Het is nu eenmaal zo dat melk drinken geheel tegennatuurlijk is, wij hebben er door de eeuwen heen een zekere resistentie voor opgebouwd (nu is het melk uit de supermarkt ook niet meer echt melk te noemen, laten we eerlijk zijn, maar toch). In Afrika moet je de mensen geen melk voorschotelen, bijvoorbeeld, die kunnen dat niet hebben. Zo ook genoeg mensen in Nederland, de mens is van nature lactose-intolerant :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:28

Volgens mij wonen de Maasai toch echt in Afrika en bestaat hun maaltijd voor een groot gedeelte uit melk/bloed van hun vee. Ze doen het er goed op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:50

Ik heb paardenmelkshampoo gebruikt voor een onverklaarbare allergische(?) reactie op mijn hoofdhuid. Had allemaal bloedende wonden, en veel jeuk en veel pijn. Het werd toen na elke behandeling minder. Een klant gebruikt paardenmelkproducten voor haar psoriasis.

Hoe het zit met melk drinken weet ik overigens niet, maar het kan dus veel goeds doen. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:16

Anne_GTI schreef:
Volgens mij wonen de Maasai toch echt in Afrika en bestaat hun maaltijd voor een groot gedeelte uit melk/bloed van hun vee. Ze doen het er goed op.

Nou, een uitzondering dan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:15

Mijn verzorgpaard staat op een Shirefokkerij-melkerij
www.degriendheuvel.nl

Daar hebben ze ook diverse artikelen gemaakt van paardenmelk.
Shampoo, creme, zeep, lotion en uiteraad de melk.
Melk kan je kopen als kuur, dat zijn meen ik 30 diepgevroren flesjes
Maar ook zijn er capsules.

De melk helpt goed tegen, eczeem, huidirritaties, helpt/ondersteunt bij genezing.

Mijn zoon had een ernstige vorm van acne, na 2 kuren, was het een heel eind weg
Hij dronk het als het bijna ontdooit was, dan kon die het goed drinken.

In de zomer houden wij weer opendag, dus kan je komen kijken, proeven, hoe het in zo,n melkerij toegaat.
Op telefonische afspraak kan er altijd iets geregelt worden.