ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:44

Mooi paard, maar goed, je doet er gewoon niks aan.
Hopen dat het herstel goed verloopt!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:47

Jeetje, dat is effe flink balen zeg! Zonde van zo'n prachtdier.
Wel fijn dat hij (als alles goed gaat) nog voor de fok ingezet kan worden. Komen vast mooie baby's uit.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:49

Ugano Site (v.Clinton) heeft ook zijn been gebroken deze week tijdens het longeren... verdiend hij geen plaatsje in het nieuws hier?

edit: even gezocht en ik heb het zelf op ON gezet! Hopelijk komt hij ook op de voorpagina.

rebecca1997

Re: ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:02

In een week tijd twee paarden die hun been breken, je zou (bijna) niet meer je paard durven longeren als je dat leest.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:05

Sharitje schreef:
Ugano Site (v.Clinton) heeft ook zijn been gebroken deze week tijdens het longeren... verdiend hij geen plaatsje in het nieuws hier?

edit: even gezocht en ik heb het zelf op ON gezet! Hopelijk komt hij ook op de voorpagina.

Dat heb ik ook al gehoord!
Spijtig voor beide paarden!!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:08

s6801881 schreef:
Jeetje, wat een naar ongeluk. Wat vervelend dat het zo is gelopen... Wat ik me alleen afvraag: kan dat paard hierna ooit nog pijnvrij van zijn leven genieten? Over het algemeen zijn beenbreuken bij paarden behoorlijk kwetsbaar, dus atrose etc. is een groot risico...

Atrose?
Artrose bedoel je wss ;)

Mensen die een beenbreuk gehad hebben hebben ook een verhoogde kans op reuma en artrose zeker vanaf de leeftijd van 40 jaar als je dan iets breekt.
Ik vind dat veel te rap gezegd is om direct in te laten slapen terwijl ze mensen er langs alle kanten proberen door te sleuren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:09

Wow die rontgenfoto is scary :(:) maar wel mooi dat ze botbreuken kunnen herstellen tegenwoordig bij paarden.
Maar dat moet toch pijn doen al die schroeven in je been? ( zal wel onder zware pijnstiling staan ofzo).

wel zonde van die hengst... Behouden voor de fokkerij is geweldig, maar als dat dier met simpel longeren al uit zijn stekker gaat en zijn been breekt, hoe gaat dat straks dan?
Dat dier heeft dan toch geen leven meer, dan mag je niets dan waarschijnlijk op stal staan, en misschien wat gecontroleerde beweging?? (en als ze snugger zijn aquatraining).

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:13

Wat afschuwelijk, je zult het maar meemaken. Brrr ik krijg er kippevel van.
Ik hoop dat alles mooi en snel geneest

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:23

Sharitje schreef:

Hebben ze hem ook geopereerd of was dat niet te doen?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:26

Mooi beest loopt leuk op het filmpje! (al zie je wel dat hij wat opgejut wordt volgens mij als ze langs de grote spiegel rijden ;)

Zou hier best een namekomeling van willen fokken met onze merrie

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:31

rebecca1997 schreef:
Sharitje schreef:

Hebben ze hem ook geopereerd of was dat niet te doen?

nee, voorbeen gebroken, hij is onmiddellijk ingeslapen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:38

Tja, weet niet hoor. Beetje dubbel gevoel. Tuurlijk is het doodzonde zo'n dier voor de fokkerij verloren te laten gaan als er nog een kansje is dat hij behouden kan worden (al moet hij zich natuurlijk ook nog bewijzen als vaderdier). Anderzijds hoe paardwaardig is dit? Als het zich al goed herstelt, wat kan hij straks dan nog. Dit doet me een beetje denken aan het verhaal van dr. Van Muiswinkel met het shetje met een kunstbeen. Leeft er al jaren mee, maar kan niet draven of galopperen. Hij zou het nooit weer doen, juist omdat hij twijfelt aan de kwaliteit van leven.

Een been breken van een mens of een paard kun je niet vergelijken. Een paard accepteert geen gips zoals wij dat wel doen, kan niet 24/7 blijven liggen om herstel te bevorderen etc. De voorbenen worden ook nog eens belast met 3/5e van het lichaamsgewicht. Door dat de verminderen geef je op een andere plek in lijf dat daarop niet berekend is veel meer druk. Voor een paar dagen en een goede draagmat of -band zal dat kunnen, maar 6 weken?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:44

japielover schreef:
Mooi beest loopt leuk op het filmpje! (al zie je wel dat hij wat opgejut wordt volgens mij als ze langs de grote spiegel rijden ;)

Haha toch nog iemand die het ziet, dat er precies iemand een wapperend zeil ofzo zit achter te "jagen".

Farrington is toch ook nog keur geworden, die heeft ook nooit iets kunnen presteren in de sport

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:52

Titsia schreef:
japielover schreef:

Haha toch nog iemand die het ziet, dat er precies iemand een wapperend zeil ofzo zit achter te "jagen".

Farrington is toch ook nog keur geworden, die heeft ook nooit iets kunnen presteren in de sport

ik heb het filmpje teruggekeken, het was me helemaal niet opgevallen. maar inderdaad een rennend persoon met een oranje ding in de handen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:59

Fijn dat ie nog te helpen was,erg sneu van zo'n veelbelovend jong dier..

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:59

Ahhh zonde zeg, zo zie je maar een stom ongeluk zit in een klein hoekje.
Alleen jammer dat bij paarden een breuk nog steeds niet zo goed te verhelpen is als bij mensen.

Zo zonde pech voor het arme paard, hopen dat het goed geneest. en hij in iedergeval pijn vrij kan rondlopen!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:34

Wat een sneu ongeval tijdens zo'n relatief onschuldige training! Laten we hopen dat hij hierna nog een beetje een "paard-waardig" leven kan leiden.
Een prachtig paard en wat een fijn filmpje, geen getrek of gekrul *\o/*

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:52

wat enorm zonde dat hij niet meer in de sport zal presteren, maar wat fijn dat hij niet meteen ingeslapen werd.
Ik vind trouwens dat hij heel fijn wordt gereden in het filmpje! :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:07

Ben eigenlijk vooral wel eens geïnteresseerd hoe zo'n 'sling' eruit ziet. Als ze er zelfs mee kunnen gaan liggen: handig ding!

Heb vroeger een merrie met gebroken achterbeen op stal gehad en dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad om haar erdoor te krijgen. Het ging over een kootbreuk - ook ontstaan tijdens het longeren: rustig aan het draven en ineens 'krak' en daar stond ze. Ze hadden geprobeerd te opereren: de botstukjes bleken te klein te zijn. Ze is uiteindelijk hersteld, maar haar sportcarrière was uiteraard voorbij. Recreatiepaard / kweekmerrie kon nog zonder problemen: gelukkig was ze een uitstekende mama met een gouden karakter. Onze DA sprak trouwens over een nog niet bewezen eventueel verband tussen het voederen van zemelen en de zogenaamde 'explosiebreuken'. Bewezen of niet: de zemelen zijn na die dag in elk geval buitengevlogen!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:27

wat een pech, arm paard!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:33

Als ik google op 'Sling paard' krijg ik de volgende afbeelding:
Afbeelding

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:55

Magrathea schreef:
Ja, dat zullen ze inderdaad bedoelen. Haha als het echt zo is mag de bedenker van de hangmat wel even een lesje wiskunde/paarden anatomie krijgen :')

Een paard verdeelt zijn gewicht niet op die manier ;) (25% per been).
Van nature dragen de voorbenen iets meer dan de achterbenen, dat is ook een reden waarom ''een dragende achterhand'' tijdens het rijden bij veel paarden ver te zoeken is. Probeert/kan de ruiter het paard niet op deze manier laten lopen, dan zullen ze in hun natuurlijke houding blijven.

Edit: Zie de foto boven mij nu pas. Jeetje, weken in zo'n stellage hangen.. Oppassen voor bokkensprongen als hij er eindelijk uit mag...

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:57

Arm dier, dat zijn er nu al 2 op een week. Je zou schrik krijgen om je paard te longeren...
Ugano had minder geluk, hopelijk herstelt deze wel en kan hij nog voor mooie nakomelingen zorgen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:34

ben blij dat ze hem kunnen redden voorlopig....alleen ben ik benieuwd of we het ook horen als het alsnog misgaat...
Persoonlijk zou ik dit nooit doen, hoe jammer ook...ik laat mijn paard ter plekke inslapen. Ik dacht eigenlijk dat je een paard met gebroken been niet eens mag vervoeren...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:47

Hoe kan een been nou zomaar gaan breken na een vreugdebok? hebben de paarden tegenwoordig zwakke botten.

Of zie ik het verkeerd?

Wel zonde van dit prachtige paard.