Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:29

Ze stellen wel erg leuke eisen, maar hoe ga je dit uitvoeren?
Wanneer heeft een paard "zoveel mogelijk weidegang"..
Dat is denk ik voor ieder anders..

boefjeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:21

Shanelle schreef:
Een mini stapje vooruit, dat wel... Maar ze zouden het gewoon beter verbieden. Is iemand hier al eens naar de Sinksefoor in Antwerpen gegaan? Daar staan ze dus ook altijd, ergens tussen de luidruchtige racewagentjes en de hysterische kinders die eendjes liggen te vissen. Ik vraag me ook serieus af wat er bedoeld wordt - en hoe dat gecontroleerd zal worden - met 'zoveel mogelijk weidegang'.

Ik ga al 4 jaar achtereen naar de sinksenfoor in antwerpen, maar ik heb ze nog nooit gezien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:33

Kady1 schreef:
Ik ken persoonlijk mensen uit belgie die met hun pony's op de kermis staan. Ik heb nog nooit mensen gezien die zo begaan zijn met hun pony's.

Nou hee, inderdaad, zóóó begaan met hun ponies... het feit alleen al dat ze die dieren op een luidruchtige kermis laten staan, lopen met jan en alleman, écht paardwaardig en begaan met het lot van die arme dieren hoor, top! :n

En je kunt er een heel verhaal aan vastplakken om ze te verdedigen, maar feit blijft dat dieren niet op een kermis thuishoren. Punt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:38

GamblersCup schreef:
Nou hee, inderdaad, zóóó begaan met hun ponies... het feit alleen al dat ze die dieren op een luidruchtige kermis laten staan, lopen met jan en alleman, écht paardwaardig en begaan met het lot van die arme dieren hoor, top! :n

En je kunt er een heel verhaal aan vastplakken om ze te verdedigen, maar feit blijft dat dieren niet op een kermis thuishoren. Punt.

Nou zelfs dat vind ik nog wel te verantwoorden, maar waarom dan in vredesnaam met hoofdstellen, bijzetteugels en allemaal achter elkaar gebonden in 'piste'? Waarom niet gewoon aan een halstertje een stuk op en neer?

Nu is dus verboden dat de kinderen teugels aan een bit vast hebben volgens de OP. Maar dat doet niets af aan de bijzetjes die ik er verschillende op Belgische kermissen heb zien dragen. Die hadden niet eens teugels maar een zadel met een handvat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:43

Het kan zijn dat je het ene wat minder erg vindt dan het andere, maar feit blijft dat deze dieren NIET op een kermis thuis horen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:07

GamblersCup schreef:
Het kan zijn dat je het ene wat minder erg vindt dan het andere, maar feit blijft dat deze dieren NIET op een kermis thuis horen.

In principe horen paarden ook niet 23/7 in een hok te staan - horen honden niet heel de dag aan een ketting te liggen - horen olifanten niet het circus - horen leeuwen niet in de dierentuin enz... Er is zoveel wat niet " hoort " maar wat wel gebeurt en bij wet niet verboden is.

Ik wil niet goed praten dat ze er mee op de kermis staan, als het aan mij lag zou dit verboden worden. Maar buiten het feit dat zij dus hun paarden als " inkomsten" zien zijn ze super goed voor die dieren. En dat mag dan ook wel gezegd worden dat niet iedereen die met pony's op de kermis staan slecht is voor hun dieren.

Citaat:
Nou zelfs dat vind ik nog wel te verantwoorden, maar waarom dan in vredesnaam met hoofdstellen, bijzetteugels en allemaal achter elkaar gebonden in 'piste'? Waarom niet gewoon aan een halstertje een stuk op en neer?

Nu is dus verboden dat de kinderen teugels aan een bit vast hebben volgens de OP. Maar dat doet niets af aan de bijzetjes die ik er verschillende op Belgische kermissen heb zien dragen. Die hadden niet eens teugels maar een zadel met een handvat.

De mensen die ik ken geven de kindertjes ook een zadel met handvat maar bijzet teugels komen er niet aan te pas. Als ze niet hoeven te werken staan de pony's in het midden van de circel te slapen en krijgen voldoende hooi en water.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:17

Een goed begin . De laatste zin vind ik het fijnst! Dat ze er op aan dringen dat gemeentes geen pony's meer toe laten op kermissen, zoals Antwerpen, Gent en Bredere al doen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:40

Kady1 schreef:
GamblersCup schreef:

In principe horen paarden ook niet 23/7 in een hok te staan - horen honden niet heel de dag aan een ketting te liggen - horen olifanten niet het circus - horen leeuwen niet in de dierentuin enz... Er is zoveel wat niet " hoort " maar wat wel gebeurt en bij wet niet verboden is.

Maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over de ponies op de kermis.

Langcara

Re: Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:34

Och, het lopen aan sich is helemaal niet erg. Die kleine ponies zijn meestal te dik door te weinig beweging maar kermisponies hebben daar dus geen last van.
En herrie? Ja, dat is er inderdaad wel maar daar zijn ze aan gewend. Gelukkig hoeven ze er niet dag en nacht in te staan, alleen een paar uur (niet tot middernacht, dat is zinloos, dan zijn de kinderen naar bed).

Er is vaak wel een weitje in de buurt waar ze in mogen staan, zodat ze ook eens los kunnen. Ik vind niet dat kermisponies het slecht hebben. Ik heb nooit kermisponies gezien die er slecht uit zagen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:46

Langcara schreef:
Ik vind niet dat kermisponies het slecht hebben. Ik heb nooit kermisponies gezien die er slecht uit zagen.

Dus jij vindt niet dat ze het slecht hebben, omdat jij ze toevallig nog nooit gezien hebt.... jah... }:0

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:55

Domme conclusie. kermisponies waren in mijn jeugd de enige ponies die ik ooit IRL te zien kreeg.
En als het kermis is, ga ik er altijd even bij staan. Omdat ze zo lekker ruiken. En ik zie het heus wel als een dier niet genoeg doorvoed is.

Die ponies staan daar, krijgen de hele dag aandacht van pennies, zijn niet alleen.
Er zijn ook ponies die altijd maar op stal staan bij een of ander oud mannetje die het goed meent te doen "omdat hij het altijd al zo gedaan heeft". Die zijn veel zieliger.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:56

En dus weer: omdat het nóg erger kan (in jouw opinie) is dit niet zo erg?

fique

Re: Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:33

Helaas zijn idd niet alle kermisexploitanten erg goed voor hun pony's, maar ik ken er ook een aantal die dat echt wel zijn..
Al zou ik het ook niet erg vinden als er strengere toezicht is igg.

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:54

Goh, ik wist niet eens dat dit bestond, weer iets geleerd vandaag. Ik moet zeggen; ik vind het niks, inderdaad ook zo ouderwets, niet meer van deze tijd.

Daarnaast vind ik de conclusie dat omdat het nóg slechter kan qua manier van leven dit niet ZO erg is heel apart... Hoe dan lijkt strenger toezicht me een goed idee, hoewel het wat mij betreft wel stukken strenger mag! Drie jaar de tijd krijgen om aan deze minimale eisen te voldoen vind ik echt idioot lang, dat betekent voor die pony's die wel mensen getroffen hebben die niet erg goed voor ze zijn nog 3 jaar langer zo gehouden worden :( Dat mag en kan toch stukken sneller zou je zeggen!

xNadiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:20

Ahw, ik heb een hekel aan kermispony's of in ieder geval de manier waarop
ze worden behandeld. Ik had een keer in Frankrijk in het circus een Falabella pony
gezien die een show moest geven met een touw heel strak door de mond
gebonden inplaats van een normaal bit. Dat vond ik echt vreselijk om te zien en
ik wilde toen ook gelijk weg ..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:22

GamblersCup schreef:
En dus weer: omdat het nóg erger kan (in jouw opinie) is dit niet zo erg?

Nee, dat is het niet. Omdat er nóg ergere dingen zijn vind ik een heel slecht excuus om dingen die erg zijn voort te laten bestaan. En dit gebeurt vaak tot mijn grote ergernis.

Maar wat is er nou zo erg aan kermisponies????
De beestjes zien er gewoonlijk doorvoed uit, mogen overdags ergens op een naburig weitje grazen, en een paar uur op een dag moeten ze gewoon wat rondjes lopen met een kind op hun rug. Misschien saai werk, maar niet minder saai dan rondjes lopen in een manegebak. En inspannend is het ook niet. Er hangen een paar adorerende pennymeisjes aan hun hoofd, en aan de herrie zijn ze gewend. Dat is anders als met de paarden die op de paardenmarkt verkocht worden en nog nooit een kermis hebben meegemaakt.

Ik vind dat je alles van een dier mag vragen waar het aan kan voldoen, mits je de voorwaarden schept om te voldoen. Dat wil zeggen: rust op z'n tijd, goed voer, en heel belangrijk: er moet voldaan worden aan zijn soorteigen behoeftes. Dus als die ponies in groepsverband gehouden worden, eerlijk getraind worden, goed voer, weidegang, dan is er toch niets aan de hand? Ook niet in een circus.

Anders met niet-gedomesticeerde dieren die altijd in een kooi moeten verblijven omdat ze anders ontsnappen en gevaar kunnen vormen voor zichzelf of voor de maatschappij. Die dieren kunnen het nooit goed hebben. DAt is onmogelijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:14

Als iedere kermispersoon (?) met pony's er goed voor deed zorgen dan waren die regels niet nodig.
Maar dat is met alles, die wat niet goed voor zijn dieren zorgen verpesten het voor de rest.

Zie hier maar weer dat wij over een tijd fikse belastingen moeten betaling omdat de regering zich moet bemoeien met het paardenwelzijn. Alleen maar omdat een bepaalde groep mensen niet weet hoe die met zijn dieren moet omgaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:57

AaronYve schreef:
Als iedere kermispersoon (?) met pony's er goed voor deed zorgen dan waren die regels niet nodig.
Maar dat is met alles, die wat niet goed voor zijn dieren zorgen verpesten het voor de rest.

Ja, maar geldt dit nou specifiek voor kermisponies, of voor paarden in het algemeen?
In alle takken van paardensport, en daar waar paarden gebruikt worden, zijn mensen die er niet correct mee omgaan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:29

De genoemde regels zijn alleen voor kermispony's zoals ik het lees.