KNHS en FNRS naar meer samenwerking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:47

daniella74 schreef:
Waarom kan naar jouw mening het manegeruiter zijn EN deelnemer aan KNHS-wedstrijden niet samengaan? Ik heb het jaren geleden zelf gedaan en heb gewoon in het L gereden tot ik paardrijden niet meer met mijn chronische blessures kon combineren. Er zijn genoeg redenen (financien, tijdgebrek, gezondheid etc.) voor mensen om geen eigen paard te hebben terwijl deze mensen wel KNHS willen starten. Lijkt mij dat je over een verzorg- c.q. bijrijpaard feitelijk net zo veel te zeggen hebt als over een manegepaard dat je vast rijdt of least, namelijk uiteindelijk niets want jij bent hoe dan ook niet de eigenaar.

De mogelijkheden zijn er idd voor DIE ruiters die daar gebruik van willen maken en deze mogelijkheden worden wellicht uitgebreid. Mensen die lekker willen paardrijden zonder verdere ambitie zullen van de mogelijkheden voor sportinstroom uberhaupt geen gebruik maken omdat zij daar geen behoefte aan hebben. Ik snap niet zo goed wat jouw probleem tegen de sportinstroom is aangezien het geheel vrijblijvend is om er gebruik van te maken.

Sorry maar je moet echt beter lezen. Mijn probleem is niet de instroom, niet de manegeruiters of paarden. Heb ik ook nergens gezegd. Mijn probleem is dat de KNHS deze laatste groep ook probeert aan zich te binden en daarmee een volledig monopolie binnen de complete Nederlandse paardensport hebben...Dat vind ik een kwalijke zaak! Zou jij het leuk vinden als je FNRS lidmaatschap duurder wordt, je manegestartkaart duurder, alles duurder. Je straks als manegeruiter ook PaardenSport moet afnemen (en betalen) en ga zo maar door? Want daar gaat het op lange termijn dan wel naar toe...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:16

Wat bijzonder dat jij meteen aan geld denkt. Mijn eerste gedachte ging uit naar opleiding en uitwisseling van kennis. Meer overeenkomsten in opleiding. Orun instructeurs die wellicht meer weten van een groepsles of longeles. Gelukkig werkt de MMI tegenwoordig ook meer samen met Orun en knhs en deurne.
Ik dacht ook meer aan integratie van sport in de opleiding. Daar waar de FNRS begint met ruiters opleiden komt er een grijs vlak waar mensen of afhaken, of recreatieruiter worden/blijven of voor de sport kiezen. Juist op dat grijze vlak liggen nog veel kansen/mogelijkheden, waaronder die persoonsgebonden startkaart.
De knhs heeft volgens mij al monopolie, maar ach, dat heeft de knvb ook. Kies je voor de sport, dan kies je voor de knhs. Simpel. En als de overgang tussen opleiding en sport vloeiender verloopt en op elkaar aansluit, is dat alleen maar aan te moedigen.
Het werkt neit alleen 1 kant op. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de knhs inmiddels ook open staat om fnrs juryleden toe te laten tot de knhs opleiding. Moet dat nog wel nazoeken. Edit: dat staat juist in het stukje waar het om gaat :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:26

Ilja000 schreef:
Wat bijzonder dat jij meteen aan geld denkt. Mijn eerste gedachte ging uit naar opleiding en uitwisseling van kennis. Meer overeenkomsten in opleiding. Orun instructeurs die wellicht meer weten van een groepsles of longeles. Gelukkig werkt de MMI tegenwoordig ook meer samen met Orun en knhs en deurne.
Ik dacht ook meer aan integratie van sport in de opleiding. Daar waar de FNRS begint met ruiters opleiden komt er een grijs vlak waar mensen of afhaken, of recreatieruiter worden/blijven of voor de sport kiezen. Juist op dat grijze vlak liggen nog veel kansen/mogelijkheden, waaronder die persoonsgebonden startkaart.
De knhs heeft volgens mij al monopolie, maar ach, dat heeft de knvb ook. Kies je voor de sport, dan kies je voor de knhs. Simpel. En als de overgang tussen opleiding en sport vloeiender verloopt en op elkaar aansluit, is dat alleen maar aan te moedigen.
Het werkt neit alleen 1 kant op. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de knhs inmiddels ook open staat om fnrs juryleden toe te laten tot de knhs opleiding. Moet dat nog wel nazoeken. Edit: dat staat juist in het stukje waar het om gaat :)

Bijzonder...nah, meer ervaring vrees ik. Ik ben dol op de sport, zal zeker ook blijven rijden en starten, maar ik ben echt geen fan van de KNHS. Niets dan slechte ervaringen met hen, al vanaf vrij snel na de fusie en het blijft maar doorgaan.

Het zou mooi zijn als het werkt hoor, echt, maar ik hoop wel dat de FNRS de 'eigen' ruiters een beetje blijft beschermen. Anders denk ik dus serieus dat het meer kwaad dan goed gaat doen.

Ilja000

Re: KNHS en FNRS naar meer samenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:02

Mwah... hoeft niet hoor. Ik ga al heel wat jaartjes mee.
Ik denk zeker dat de FNRS de ruiters blijft beschermen. Ik geloof zelfs dat deze samenwerking daar een voorbeeld van is. Er is jarenlang geroepen dat er meer samengewerkt zou moeten worden en nu komt dat er aan, is het weer niet goed.
Als alles werkt gaan de opleidingen van ruiters, instructeurs en juryleden meer op elkaar aansluiten, wordt er op beleidsniveau en ondernemers niveau meer samengewerkt, dingen die ik enkel toe kan juichen. Natuurljik zal niet iedereen even blij zijn met alle veranderingen, maar al eens geprobeerd om voor een familie een datum voor een foto te prikken? :-p Ook schier onmogelijk.