Ernstig verwaarloosd paard afgemaakt in Putten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Re: Ernstig verwaarloosd paard afgemaakt in Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:13

en weer maar een ''Foei, mag je niet doen'' straf... wanneer word dit aangepakt? :n

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:19

In een woord vreselijk. Ik woon zelf in Putten maar ik heb geen idee waar dit zou kunnen zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:51

Shetten kunnen niet drinken van sneeuw er moet gewoon drinkwater zijn en op dit moment juist veel ruwvoer want het is erg koud
Alle paarden moeten dan veel meer ruwvoer krijgen dan bij warmer weer
Ook kunnen shetten doodziek worden van vasten al wel na een paar dagen , ze krijgen dan "het vet in het bloed"en sterven snel

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:01

Ik woon in Putten, en ik heb nog geen idee over wie dit gaat, en misschien maar goed ook! Verder zie ik regelmatig dingen in Putten die mij absoluut niet bevallen, zoals 4 paarden op 600 m2 grond, zonder enkele beschutting, weilanden vol met shetlanders met vergroeide hoeven en noem maar op.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:05

Knavia schreef:
valine schreef:
Ik val hier even binnen omdat ik met een 144 dilemma zit.

In de wei naast ons huis staan ong 10 shetlanders, hengsten, merries en veulens.
De beestjes zijn compleet verwilderd, je kunt ze ook bijna niet aaien als je zou willen. Nu is het zo dat het weiland onder 1 dikke laag sneeuw bedekt is en de sloten met ijs (en sneeuw). De paardjes kunnen nu dus niet eten of drinken. Ze worden niet bijgevoerd, alleen een buurvrouwtje van verderop geeft ze af en toe wat oud brood.
Kan ik hiervoor 144 bellen of moet ik het maar laten voor wat het is. (een shetje is natuurlijk wel een erg sober ras, maar toch...)
De eigenaar van deze paardjes is trouwens onbekend (ik heb hem in de 3 jaar dat ik hier woon 1x gezien)

Water komen ze niet tekort, ze kunnen sneeuw eten net als in de natuur. Shetten in een weiland hoef je ook maar zéér zéér zelden bij te voeren. Meer kans dat je ze kwaad aan doet (bevangenheid) dan daadwerkelijk ermee helpt, namelijk. Denk dat het dus wel mee zal vallen daar.

Zie hieronder de tekst bron Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming:

Bij normale weersomstandigheden drinkt een paard ongeveer tussen de 30 en 50 liter water per dag. Dit is afhankelijk van de grootte van het dier. De waterbehoefte van een pony ligt rond de 25 liter per dag.
Een paard of pony in de zomerwei drinkt minder, omdat het gras ook vocht bevat. De watervoorziening kan permanent zijn -waterbak of sloot-, maar het kan ook 2 a 3 malen per dag worden verstrekt. Paarden en pony’s kunnen namelijk leren om met een beperkt aantal drenkingen in hun dagelijkse waterbehoefte te voorzien. Bij extreem warm weer is een groter aantal drenkingen noodzakelijk.

Sommige mensen beweren dat landbouwhuisdieren in de winter hun dagelijkse hoeveelheid water uit sneeuw kunnen halen. Niets is minder waar. Een paard, bijvoorbeeld, drinkt op een zeer koude dag gemiddeld 25 liter water. Uit 5 liter sneeuw kan een paard 1 liter water smelten. Een paard zou dus al gauw 125 liter sneeuw moeten eten om aan zijn vochtbehoefte te voldoen! Los van het feit dat dit 'smelten' enorm veel energie vraagt, is het ondenkbaar. Dus ook in de winter dienen paarden en pony’s geregeld of permanent gedrenkt te worden.

Treft u een paard of pony die te weinig te drinken krijgt? Bel dan het landelijke meldnummer 144.

Bron: http://inspectiedienst.dierenbeschermin ... antwoord/4
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-02-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:07

Shetten zijn zeer sobere pony's, maar IEDERE Shet (en trouwens ook een PAARD) heeft zo veel mogelijk onbeperkt water nodig en zeker in een sneeuw/vries weide er hooi bij.
Sober type of niet, geen enkel paard en geen enkele pony kan overleven zonder ruwvoer (hooi dus) om de darmen aan de gang te houden. Die darm-activiteit genereert ook veel warmte, wat ze nu wel heel erg nodig hebben.
Het sprookje dat een paard of ponie genoeg heeft aan sneeuw als vochtvoorziening is te bespottelijk voor woorden.
Het gemiddelde paard drinkt zo'n 30-40 liter per dag. Een Shet 10-15 liter.
Om dat binnen te krijgen in een sneeuwsituatie, moeten ze de hele dag sneeuwhappen, om aan die hoeveelheid vocht te komen, kom op zeg, dat is gewoon geen haalbare kaart. Dat werkt ook koliek in de hand, niet zo zeer door het ijskoude sneeuwsmelten, maar ook door te weinig vochtinname waardoor het ruwvoer niet goed verteerd kan worden.
Ook schijnen velen over het hoofd te zien, dat de inname van ruwvoer hand-in-hand gaat (qua verteringsproces) met de aanwezigheid/beschikbaarheid van vocht/water.
Zelfs een Shet (en hoe sober/weinig nodig wil je het hebben?) stopt met ruwvoer (hooi, kuil) eten als er niet genoeg water aanwezig is. Het kan dan simpelweg niet meer door de darmen verwerkt/verteerd worden, dat paarden en ponies dan uit nood maar sneeuw gaan eten is een geheel ander verhaal.
Dat is UIT NOOD.

Vind het ongelofelijk dat mensen die paarden of ponies hebben, dit soort basale biologische en fysiologische feiten niet eens weten.

Edit: zie net dat in de post die deze van mij kruist min of meer hetzelfde wordt gezegd!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:24

Zo zie je maar dat die Cavia Politie invoeren hard nodig is in ons 'beschaafde' Nederland.
Goed werk.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:27

Diep triest voor deze dieren en ook voor de betreffende eigenaar,
je moet wel ver heen zijn om het zo uit de hand te laten lopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:29

valine schreef:

In de wei naast ons huis staan ong 10 shetlanders, hengsten, merries en veulens.
De beestjes zijn compleet verwilderd, je kunt ze ook bijna niet aaien als je zou willen. Nu is het zo dat het weiland onder 1 dikke laag sneeuw bedekt is en de sloten met ijs (en sneeuw). De paardjes kunnen nu dus niet eten of drinken. Ze worden niet bijgevoerd, alleen een buurvrouwtje van verderop geeft ze af en toe wat oud brood.
Kan ik hiervoor 144 bellen of moet ik het maar laten voor wat het is. (een shetje is natuurlijk wel een erg sober ras, maar toch...)
De eigenaar van deze paardjes is trouwens onbekend (ik heb hem in de 3 jaar dat ik hier woon 1x gezien)

Niet kunnen aaien vind ik niet bepaald een reden, ze moeten wel water krijgen en bijgevoerd worden. Weet je heel zeker dat dit niet gebeurt (vaak gaan ze wat sneeuw eten om aan vocht te komen en als er gras onder de sneeuw zit dan komen ze er ook wel bij. Mss worden ze maar laat of heel vroeg bijgevoerd, is niet altijd te zien, maar je zou het wel kunnen laten checken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:30

tiwi1969 schreef:
Zeker met sneeuw en kou moeten de Shetten hooi krijgen en het gras is echt een keer op als ze altijd op dezelfde wei staan. Hooi verteren levert een hoop warmte op en dat hebben ze nodig ook met die dikke vacht. Ik zou bellen!

On topic: ik heb gisteravond beelden gezien op tv Gelderland, het is echt afschuwelijk.

Foto's en meer info, alleen voor een sterke maag: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1357461/Putten-dieren-zwaar-verwaarloosd.htm

die hoeven groeien niet op die manier in anderhalf jaar, dus zal wel langer aan de gang zijn vrees ik. Triest dat dit nog gebeurt, en mss beter voor het paard dat hij afgemaakt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:03

Bij de reacties op de foto's staat dat het gaat om een oudere, alleenstaande man die aan het eind van een doodlopende weg woont, buurtbewoners omschrijven hem als zonderling maar aardig, ze zijn geschokt dat dit daar gebeurd is. Tja, hebben die beesten niets meer aan.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:51

valine schreef:

bellen met 144, en situatie uit leggen!!

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:32

Goed dat 144 nu bestaat er worden veel meer dieren geholpen!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:36

Roos111 schreef:

Dat is 1 punt wat zeker is!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:06

Uppojono schreef:
Vrschrikkelijk dat dat in NL gebeurd. Dan zie ik bokt wel veel klachten over de dierenpolitie, maar zie ze liever een keer te vaak, dan te weinig. Ik ben blij met 144, en heb het idee dat er nu door mensen veel sneller aan de bel getrokken wordt..

Met betrekking tot "beter 1 x teveel gebeld dan 1 te weinig" zijn de meningen hier op Bokt nogal verdeeld. wat mij betreft ook beter 1 x teveel dan 1 te weinig gebeld. :j >;) Zie hier: [VN] Vier ernstig verwaarloosde paarden ontdekt in Eindhoven

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:40

tiwi1969 schreef:
Zeker met sneeuw en kou moeten de Shetten hooi krijgen en het gras is echt een keer op als ze altijd op dezelfde wei staan. Hooi verteren levert een hoop warmte op en dat hebben ze nodig ook met die dikke vacht. Ik zou bellen!

On topic: ik heb gisteravond beelden gezien op tv Gelderland, het is echt afschuwelijk.

Foto's en meer info, alleen voor een sterke maag: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1357461/Putten-dieren-zwaar-verwaarloosd.htm
Die foto van die hoeven klopt niet! die heb ik weken geleden al in de rondte zien gaan op FB namelijk!

Desalnietemin erg genoeg dat dit nog gebeurt maar ga eens langs op velen stalletjes bij boeren waar de mensen zelf hun paardjes moeten verzorgen incl uitmesten en voeren en zie hoe beroerd dat er ook aan toe kan gaan!
Een paard verzorgen mag vaak niks kosten bij velen helaas!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:05

Roos111 schreef:

dat is zeker goed.
alleen ontzettend jammer/zonde dat je geen anonieme melding kan doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:23

rapido schreef:
tiwi1969 schreef:

Die foto van die hoeven klopt niet! die heb ik weken geleden al in de rondte zien gaan op FB namelijk!

Desalnietemin erg genoeg dat dit nog gebeurt maar ga eens langs op velen stalletjes bij boeren waar de mensen zelf hun paardjes moeten verzorgen incl uitmesten en voeren en zie hoe beroerd dat er ook aan toe kan gaan!
Een paard verzorgen mag vaak niks kosten bij velen helaas!

Grappig dat je dit zegt, ik dacht gisteravond een hoefijzer gezien te hebben, maar dacht vanmorgen dat ik moe was en het niet goed gezien had. Ben ik toch niet gek :D
Ik zag een hoefijzer van de onderkant terwijl het been op de grond stond, alsof de voet omgeklapt was en de kroonrand draagvlak was geworden, maar dan met een hele vreemde draai erin.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:31

Bravura schreef:
Uppojono schreef:
Vrschrikkelijk dat dat in NL gebeurd. Dan zie ik bokt wel veel klachten over de dierenpolitie, maar zie ze liever een keer te vaak, dan te weinig. Ik ben blij met 144, en heb het idee dat er nu door mensen veel sneller aan de bel getrokken wordt..

Met betrekking tot "beter 1 x teveel gebeld dan 1 te weinig" zijn de meningen hier op Bokt nogal verdeeld. wat mij betreft ook beter 1 x teveel dan 1 te weinig gebeld. :j >;) Zie hier: [VN] Vier ernstig verwaarloosde paarden ontdekt in Eindhoven

Idem laat die arme dieren niet in de kou staan zonder de primaire levensbehoeften!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:33

En waar waren de DB en dierenpolitie dan nu? Nu zijn ze ineens actief vanwege modder en dit laten ze dan passeren zodat het echt te laat is? :(

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:49

Jeetje ik snap echt niet wat die mensen bezielt om een beestje zo te laten lijden :(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:57

Martina67 schreef:
En waar waren de DB en dierenpolitie dan nu? Nu zijn ze ineens actief vanwege modder en dit laten ze dan passeren zodat het echt te laat is? :(

Als niemand er melding van maakt kunnen ze dat ook niet weten. Snap deze hele opmerking niet. Er is melding gedaan en er is meteen ingegrepen. Helaas te laat maar dat ligt niet aan de DB of politie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:09

gipsyboy schreef:
Roos111 schreef:

dat is zeker goed.
alleen ontzettend jammer/zonde dat je geen anonieme melding kan doen.

Waarom is dat zonde? jou naam blijft verder toch anoniem,dus in princiepe doe je een melding anoniem.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:13

Jeeh wat vreselijk zeg :(. Ik ben blij met het meldnummer nu ook in Nederland!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:19

terpentijn schreef:
Vind het ongelofelijk dat mensen die paarden of ponies hebben, dit soort basale biologische en fysiologische feiten niet eens weten.

Edit: zie net dat in de post die deze van mij kruist min of meer hetzelfde wordt gezegd!!!

Ik sluit me hierbij aan....
Iedereen gilt dat die dieren wel sneeuw kunnen eten, en het verder wel af kunnen met drie sprieten bevroren gras.
Zelfs op dit forum zijn mensen dus niet echt lekker bezig....
144 zal hard nodig zijn wanneer mensen op dit forum zelfs niet eens lijken te weten wat hun dier nodig heeft.... pffff :( :( :(