Faculteit diergeneeskundeverwerpt alternatieve behandelwijze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Faculteit diergeneeskundeverwerpt alternatieve behandelwijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:40

En wat jij nu omschrijft is exact de reden waarom ik in het onderzoek ben gegaan.we zijn best een eindje op weg maar we zijn er nog lang niet en er moet nog veel gekeken worden en onderzocht. Het is in mijn ogen zo zonde als mensen zo teleurgesteld worden door artsen die er een potje van maken. En helaas zijn die er zeker, net als in alle beroepen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:48

Arabesk schreef:
Voorstanders van kwakzalverij komen in hun argumentatie niet veel verder dan 'ik weet niet hoe het werkt, maar ik zie dat het werkt'

slechte onderbouwing :n

Gelukkig denkt mijn huidige reguliere arts hier anders over. Een ander voorbeeld: Hij heeft de uitslag van de foto's van mijn rug gezien. ;( . Hij heeft mij uitgelegd dat het gewoon einde oefening is en dat veel pijn mijn toekomst zal zijn want tussenwervel schijven zijn over de hele rug vrijwel verdwenen. Hij gaf toe erg geschrokken te zijn want zo slecht had hij niet verwacht.
Dus verder gezocht en via antroposofisch arts bij ostheopaat gekomen in Antwerpen die zeer speciaal en kundig moest zijn. Ik had niets te verliezen, kon helemaal niets en was me al aan het verdiepen in rolstoelen, pijnbestrijding enz. Ik wist dat alles versleten was. Na drie behandelingen voelde ik dat er meer voor me is weggelegd. Om een lang verhaal kort te maken. Ik doe alles weer, zelfs veel paardrijden en mijn rug is pijnlijk maar om mee te leven. Kom ik terug bij mijn reguliere huisarts voor iets anders zegt hij heel verbaasd: "ik zie dat het je heel goed gaat". Hij vraagt verder en zegt dat dit eigenlijk medisch niet mogelijk is wat ik allemaal doe met deze rug. Vervolgens zegt hij dat hij al vaker patiënten heeft gezien die alternatief nog een stapje verder komen. Hij geeft me zijn mailadres zodat ik adres van deze ostheopaat kan mailen omdat hij nog een paar patiënten heeft zoals ik, met dat verschil dat deze mensen in de WAO zitten en ondraaglijke pijnen moeten leiden. Deze arts gaf gewoon ruiterlijk toe dat het veel vaker voorkomt. TEvens vertelde hij, dat hij wel samenwerkte met niet regulieren artsen en therapeuten omdat zijn ervaring daarmee positief was en is en hij het beste voor zijn patiënten wilt. Hij weet dat veel collega's van hem het daar niet mee eens zijn dat hij dat doet. En Troi, zijn ervaring staat dus haaks op die van jou als het gaat om de wetenschap die zo open zou staan voor alternatieve collega's.
Ander voorbeeld:
Meten is weten, dus dat was de reden dat na de uitslag van ziekte van lyme paard weer gelijk geprikt is want dierenarts had niets gedaan, alleen de natuurgeneeskundige had behandeld. Waarden waren dus zo veel gedaald dat zichtbaar was dat ziekte van lyme geweest was maar die enorme hoge waarden die paardje eerst had waren er dus niet. Die dierenarts was ook heel eerlijk en zei je hebt regulier niets gedaan dus hier kan ik niet omheen. Ze was er blij mee want paardje was wel heel erg ziek en ze vertelde dat behandeling van lyme zeer moeilijk is regulier. Dus ik durf juist wel te meten want de tweede bloedafname heb ik heel bewust gedaan ondanks dat ik zeker was dat paardje beter was (lyme prikken is erg kostbaar) zodat mijn huidige reguliere dierenarts wetenschappelijk bewezen zou zien dat lyme wel degelijk te genezen is op een vrij eenvoudige manier in een paar weken tijd.
Ik ga wel met deze discussie stoppen nu, want mijn ervaring is waar een wil is, is een weg en waar onwil is een argument.
Ik kom met eigen ervaringen en word dan weggezet met korte oneliners van tegenstanders van alternatieve geneeskunde en beticht van geloven in kwakzalverij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:52

Wat is dan die alternatieve remedie tegen lyme, want ik denk dat heel veel mensen en dieren daarmee geholpen zouden zijn?

Het verhaal van de theunisbloemolie is bijzonder illustratief van hoe de medische stand een behandeling van een ziekte juist kan tégenhouden, zelfs als zij wéét dat het levens kan redden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:58

Interessant verhaal pien_2010! Lijkt me erg leuk om daar nader naar te kijken. Ik denk dat je huisarts gelijk heeft, er zijn niet zo heel veel artsen die veel op hebben met onbewezen technieken. Maar dat is wat anders dan iets klakkeloos afwijzen. Als er ee goede studie naar zou komen zou dat direct worden opgepikt. Dat is open staan voor andere technieken en toch binnen de medische wetenschap functioneren. En jouw huisarts is waarschijnlijk een erg praktisch type die denkt wat werkt dat werkt helemaal bij patiënten die binnen de reguliere middelen nIet zoveel te winnen hebben. Een placebo effect is ook een effect natuurlijk. En dat wat daar boven uit stijgt is helemaal bonus. Het is alleen zo zonde dat zo'n behandeling niet verder onderzocht wordt, bedenk je eens hoeveel mensen er baat bij zouden kunnen hebben...

En nogmaals, het enige waar ik 'tegen' ben is blind geloof. En ik ben er van overtuigd dat er veel meer is dan dat we nu weten. Maar zonder goed onderzoek schiet het gewoon niet zo op..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:07

Kom ik met je op terug als het gaat om precieze namen van flesjes. Paardje heeft drie verschillende natuurkundige medicijnen gehad voor het reinigen van de lever en de lymfklieren. TEvens iets om mineralen goed in balans te brengen. Lever, lymfklieren en mineralen waren namelijk volgens natuurgeneeskundige erg uit balans en die waarden waren veel te laag. Natuurgeneeskundige heeft het woord lyme niet in de mond genomen dat deed de dierenarts latertoen bloeduitslag binnen kwam want wij doen altijd regulier en natuurgeneeskunde samen als klachten zo ernstig zijn, om fouten in het oordeel te voorkomen. Ik ben namelijk geen gelovige in het een of het ander.
Zodra ik gevonden heb wat paardje twee keer daags toegediend kreeg door mij, kom ik er op terug. Moet ik nakijken, weet dat niet meer uit mijn hoofd.
Ja, Troi je begrijpt natuurlijk wel dat ik levenslang heb in die zin dat ik elke maand naar die ostheopaat moet gaan. Paar dagen erg veel pijn heb en dan kan ik weer vooruit. Bij ons is het erfelijk en mijn broer (arts in Engeland en regulier) heeft zich moeten laten opereren maar ik kan echt vele male meer dan hij kan en ik ben dus (gelukkig) nog nooit geopereerd en ik hoop door pappen en nathouden dat dit zo kan blijven want van mijn broer word ik helemaal niet vrolijk (veel pijn en weinig kunnen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:14

randalinpony schreef:
Wat is dan die alternatieve remedie tegen lyme, want ik denk dat heel veel mensen en dieren daarmee geholpen zouden zijn?

Het verhaal van de theunisbloemolie is bijzonder illustratief van hoe de medische stand een behandeling van een ziekte juist kan tégenhouden, zelfs als zij wéét dat het levens kan redden.

Ik ken het verhaal van theunisbloemolie niet of heb ik iets gemist via een link die voor mij niet te openen is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:50

Medicatie gevonden. MAAR volgens mij kun je niet met deze medicatie bij alle paarden de ziekte van lyme beter maken. Het is volgens mij niet zo als in de reguliere wetenschap, van heb jij een bacterie en longontsteking dan geven we je deze of die antibiotica. Onze natuurkundige heeft paardje doorgemeten en kwam er achter dat lever, lymfklieren en nieren niet goed functioneerden want de waarden waren te laag. Zij heeft de naam lyme niet in de mond genomen nogmaals. zij is gewoon gaan behandelen omdat zij te lage waarden had gemeten. Paardje kreeg twee keer daags lymphomyosot H druppels (homeopathisch geneesmiddel ter stimulering van het lymfesysteem en 100 gram bevat Silicea D8, Baryta carbonica D6, Kalium Carbonicum D4, Iris versicolor D4, China officinalis D4 telkens 10 g ) daarnaast Kiemplant Lever (dat een kruidenpreparaat is en een positieve invloed heeft op de lever en de galfunctie) en Urostei van Steigerwald (plantaardig preparaat goed voor de nierfunctie en de vochtbalans). 2 x daags kreeg ze 2ml van elk.
Troi placebo effect bij mensen geloof ik zonder meer in. Dus mijn verhaal van rug is niet interessant voor onderzoek want waarom kan de een alles met versleten rug en de ander niets terwijl daar nauwelijks iets te zien is op de foto's? Rug klachten is altijd lastig voor onderzoek.
Maar een paard daar valt niets te doen met suggestie en placebo effect. Een dier is geen mens. Dus dat stukje is wel interessant en objectiever voor onderzoek lijkt me. Het lyme verhaal vind en vond ik zelf heel sterk want daar is gewoon gemeten voor en na behandeling.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-02-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:55

pien_2010 schreef:
daarnaast Kiemplant Lever (dat een kruidenpreparaat is en een positieve invloed heeft op de lever en de galblaas)

Meen je dit echt serieus over die galblaas dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:59

EstherHegt schreef:
pien_2010 schreef:
daarnaast Kiemplant Lever (dat een kruidenpreparaat is en een positieve invloed heeft op de lever en de galblaas)

Meen je dit echt serieus over die galblaas dan?

Sorry Esther met bril op zie ik dat er op het flesje galfunctie staat. Ik heb het dus verbeterd. Ik heb puur over geschreven wat er op die flesjes staat die ik bewaard heb.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:57

Arabesk schreef:
Als water werkelijk geheugen heeft, stroomt er pis en poep uit onze kranen, al dat water is allemaal al een keer in aanraking gewest met poep, zou niet best zijn als water dát onthoudt :+

:D Juist. :D

Wat het placebo- effect betreft, dat bij paarden niet zou werken: geeft de eigenaar zijn nerveuze dier bijvoorbeeld "kalmerende" erzitniksinmaarhetwerkt-druppels dan is de eigenaar gerustgesteld omdat de eigenaar denkt dat hij zijn dier iets heeft gegeven wat kalmeert en aangezien dieren het gedrag van hun verzorger kunnen spiegelen, (dieren spiegelen ook gedrag onderling) zien eigenaren dat "het werkt". Daarbij komt: De eigenaar ziet wat hij verwacht te zien.

Er kan wel degelijk een werkzaam deel zitten in bepaalde druppels: de alcohol.
Ook wordt mensen vaak gezegd dat het wel werkt maar langzaam. Tuurlijk, met de tijd die verstrijkt lossen veel problemen vanzelf op. Of kostbare tijd van mensen met vreselijke ziektes wordt verspild zo, dat kan helaas ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:09

Even over Lyme, op een gegeven moment is dat niet meer in het bloed aantoonbaar en daardoor worden er zoveel mensen onterecht niet als Lyme patient gezien. De bacterie trekt zich terug in de weefsels. Kan zelfs zo zijn dat de bacterie "slaapt"en dus een tijd lang heb je geen symptomen...voor je de volgende fase ingaat, die weer een graadje erger is.
Ik hoop voor je dat dit paard zo oud wordt dat de volgende fase niet relevant is.
De natuurgeneeskundige zal ongetwijfeld de funkties van de organen wat meer in balans hebben gebracht, want dat is wat ze doen, ze maken gebruik van het zelfhelende vermogen van het lichaam en brengen het evewicht meer of weer helemaal in balans, waardoor het lichaam weer verder kan, dus gezondheidsbevorderend.
Dat geloof ik zeker wel..maar Lyme even genezen is een ander verhaal.

In dat geval zou het nl heel erg interessant zijn om de antistoffen die jouw paard heeft gemaakt af te tappen voor verder ondezoek..immers het is wel een bacterie, dus een bacteriedodend middel laten maken, zou jouw natuurgeneeskundige wereldwekend maken...

Fijn dat je paard beter is, maar helaas zet ik er een groot vraagteken bij...

Dan is bekend dat er tal van andere Lyme gelijkende symptomen zijn, die vaag zijn te benoemen. En nogmaals met het weer in balans brengen van de lever en lymfe is het zeker wel iets wat waard is en dat een gewoon pilletje bij de reguliere geneeskunde niet kan doen. Op dat punt zal de reguliere geneeskunde niet graag willen erkennen dat natuurgeneeskunde ook een punt heeft.

Kijk je naar de TCM, dan kan de reguliere geneeskunde nog wel eens wat gaan leren...maar helaas gaat men in China steeds meer regulier te werk, want dat is ook wel interessant met al die moderne apparatuur en daardoor missen ze vaak een dwarsstraat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:24

Je hebt PB want ik heb genoeg gezegd over dit onderwerp en post niet meer in dit topic. Paardje haar waarden zijn nog steeds heel goed en we houden haar extra in de gaten. Jouw mail doorgezet naar natuurgeneeskundige. Hopelijk heb je ongelijk.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:30

De discussie tussen 'regulier' en alternatief blijft lastig. Volgens mij komt dat voor een heel groot deel doordat 'alternatief' niet wordt gefinieerd. Is acupunctuur alternatief? En osteopathie? En fytotherapie? Chiropraxie is al even genoemd, daarover lijkt het oordeel gunstig uit te vallen, dat zou kunnen werken. Maar kun je dan al zeggen dat chiropraxie bij de reguliere geneeskunst hoort? Volgens de Nederlandse universiteiten in elk geval niet.

Homeopathie lijkt hier tot dusver de enige duidelijke alternatieve kandidaat, tot en met een goedkope poep-en-pies grap als trap na. Toch denk ik dat het voor de discussie wel handig is om voor verschillende behandelwijzen aan te geven of die als regulier of als alternatief moeten worden aangemerkt. De stelling 'homeopathie werkt niet en homeopathie is een vorm van alternatieve geneeskunst dus werkt geen enkele alternatieve vorm van geneeskunst' houdt - wetenschappelijk beschouwd - absoluut geen stand.

Dat de universiteit van Utrecht het nodig vindt om een formeel standpunt in te nemen omtrent de vraag of aan dat insitituut ruimte is voor (keuze)vakken op niet-regulier gebied geeft naar mijn idee aan dat de niet-reguliere vakgebieden steeds serieuzer worden genomen. Over iets dat overduidelijk niet serieus hoeft te worden genomen hoef je immers geen formeel standpunt in te nemen?

Alle respect trouwens voor dat standpunt, natuurwetenschappen en evidence-based geneeskunde als uitgangspunten zijn in ieder geval een bruikbare basis voor toekomstige verbreding van het onderwijsaanbod in Utrecht. Toch vind ik het kwalijk dat de universiteit het nodig acht of in elk geval toestaat dat regulier geschoolde (dieren)artsen worden uitgemaakt voor onprofessioneel wanneer zij hun horizon verbreden. Alsof je je, door het diploma van de reguliere geneeskundige opleiding, voor het leven trouw zweert aan het bedrijven van wetenschap op natuurwetenschappelijke en evidence-based gronden. Een beetje katten richting de alternatieven is prima, maar je eigen vakgenoten neerhalen omdat ze wat om zich heen kijken en constateren dat 'de vijand' best prettig gezelschap kan zijn vind ik mateloos arrogant en kleinzielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:43

pien_2010 schreef:
Je hebt PB want ik heb genoeg gezegd over dit onderwerp en post niet meer in dit topic. Paardje haar waarden zijn nog steeds heel goed en we houden haar extra in de gaten. Jouw mail doorgezet naar natuurgeneeskundige. Hopelijk heb je ongelijk.

Natuurgeneeskundige weet dat ook wel....en bloedwaardes zeggen niets of een mens/dier geen lyme meer heeft. En dat vind ik zo jammer. Als natuurgeneeskundige zegt, we kunnen hoogstens zijn organen weer wat meer in balans brengen, maar tegen lyme is nog steeds geen remedie, had ik er aller begrip voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:58

@maura, volgens is de houding van de uni dat als er geen wetenschappelijk bewijs voor is je het niet zou moeten ondersteunen. Dat heeft niks met neerhalen te maken enkel met goed kijken en controleren voordat je ergens achter gaat staan.Wil niet zeggen dat die dingen waar nu geen onderzoek naar is gedaan per definitie geen waarde hebben, juist dat daar dus onderzoek naar moet worden gedaan om de waarde ervan te kunnen bepalen. Dat er legio stromingen zijn die daar geen zin/lef (noem maar) in hebben is erg zonde maar betekent in mijn ogen niet dat je dat dan maar zonder kritische blik moet aannemen dat het in orde is.

Je hebt gelijk de poep en pies grap is goedkoop, wellicht was het stijlvoller geweest om te zeggen dat we nog steeds dinosauriers in ons opnemen. Want inhoudelijk klopt het, er is sprake geweest van contact met die molekulen, verdunning en flink schudden. Dan heeft water toch, volgens die filosofie, de essentie daarvan overgenomen? Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik het graag, ik mag graag alles leren over alle mogelijke wijzen om de geneeskunde te verbeteren. En hoop, serieus, heel erg dat ik dingen tegen kom die wel overtuigend zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:04

ze geeft toch aan dat de natuurgeneeskundige het woord lyme niet genoemd heeft, maar te lage waarden van organen geprobeerd heeft weer recht te trekken?
Haar reguliere dierenarts noemde het Lyme.

Verder als de Universiteit van Utrecht nu dit standpunt in neemt en dierenartsen afvalt die naast hun reguliere artsendiploma er nog complementaire geneeswijzen naast hebben gestudeerd en gebruiken bij de diagnose en/of behandeling, dan mogen ze eerst wel even goed kijken of ze binnen eigen opleiding misschien wat moeten aanpassen...
Ik meende dat Rodinde Hoogenraad daar ook les geeft in rugproblematiek...

edit:
http://www.paardenkliniekvinkega.nl/biografie.html
Niet een onbekend dierenartsenechtpaar dat regulier en alternatief combineert in dezelfde praktijk, met wel een behoorlijke staat van dienst...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-02-12 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:10

joyce B schreef:
ze geeft toch aan dat de natuurgeneeskundige het woord lyme niet genoemd heeft, maar te lage waarden van organen geprobeerd heeft weer recht te trekken?
Haar reguliere dierenarts noemde het Lyme.
.

In haar eerste post geeft ze niet aan dat haar natuurgeneeskundige niet uitging van lyme, de diagnose is gesteld van lyme en ze wil de lyme natuurgeneeskundig behandelen, nu is het paard dus gezond? Dit geeft valse hoop, vandaar dat ik reageer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:42

troi schreef:
@maura, volgens is de houding van de uni dat als er geen wetenschappelijk bewijs voor is je het niet zou moeten ondersteunen. Dat heeft niks met neerhalen te maken...

Uit de OP
Citaat:
Dierenartsen die bij de uitoefening van hun beroep naast moderne methoden ook alternatieve behandelingen aanbieden combineren twee onverenigbare paradigma’s. Zij bekleden hiermee alternatieve behandelwijzen met de autoriteit van de wetenschap en wekken foute verwachtingen bij hun cliënten. De faculteit beschouwt dit als onprofessioneel gedrag. Zij is van mening dat wetenschappelijk geschoolde dierenartsen zich niet moeten inlaten met het toepassen van alternatieve behandelwijzen. Zij dienen dit over te laten aan niet-wetenschappelijk geschoolde alternatieve behandelaars.

Ik vind dat wie een diploma heeft behaald vrij is om daarna ook nog een ander diploma te gaan halen en ook die kennis weer te gebruiken. Uitingen als 'foute verwachtingen wekken' en 'onprofessioneel gedrag' vind ik ver gaan, dat noem ik neerhalen. Dat de universiteit een hele duidelijke keuze maakt in welk paradigma zij zelf steunt is prima, maar dat zij zich zo veroordelend uitlaat over vakgenoten die een brug denken te kunnen slaan tussen twee paradigma's noem ik neerhalen.

Ik ben geen homeopaat (verre van overigens, ben een ouderwetse techneut) dus ik kan je niet wijzer maken als het over dingen als het geheugen van water gaat. Ik weet wel dat ingenieursbureau DHV bezig is of is geweest met 'vitaal' water en daar nog vrij recent enthousiaste verhalen over de wereld in heeft geslingerd. Had uiteraard niks met geneeskunst te maken, da's een andere tak van sport, maar als je even googled zijn er wel wat artikelen te vinden.

Blijft wel mijn vraag staan wat er nu precies onder alternatieve geneeswijzen valt? Met termen als 'het geheugen van water' kan ik ook helemaal niks, voor zover mij bekend is nog niet eens duidelijk wat het menselijk geheugen precies is of hoe het werkt. Zonder heldere definitie is het dus voor mij volstrekt zinloos om te gaan bediscussiëren of water een geheugen heeft of kan hebben. Ik weet wel dat fytotherapie vaak voor homeopathie wordt uitgemaakt terwijl dat volgens mij dus verschillende dingen zijn. Schaar jij dingen als acupunctuur en chiropraxie ook onder 'alternatief en onbewezen'?

Omdat ik uit je posts het idee krijg dat je wel wat makkelijk op de kast klimt als het over dit onderwerp gaat, heb ik ze allemaal nog eens doorgelezen. Misschien ben je niet kortzichtig, maar je teksten lijken mij hier en daar wel wat vooringenomen en uitdagend. Ik weet niet of dat de beste houding is om tot een wetenschappelijk verantwoorde bijdrage omtrent de betrouwbaarheid van alternatieve therapieën te komen. Mensen hebben nogal eens de neiging kritischer naar anderen te kijken dan naar zichzelf (ik beschouw mezelf overigens niet als uitzondering). Ik denk dat het op z'n zachtst gezegd tamelijk ambitieus is om te proberen twee paradigma's te verbinden als afwijzing van het andere paradigma inherent is aan het ene paradigma. Mogelijk draagt dat bij aan het gegeven dat jij ondanks je interesse nog geen overtuigende casus bent tegengekomen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:19

De vraag wat dan alternatief is, is het simpel, iedere methode of elk middel waarvan geen onderzoek van bestaat dat het werkzaam en veilig kan zijn. Op de faculteit Utrecht bestaat alleen een opleiding tot dierenarts, hierbij kun je in bepaalde methoden en het gebruik van middelen onderwezen worden. Methoden en middelen die niet door onderzoek gedragen worden, vallen dus ook niet onder het lesprogramma van de faculteit, hier kunnen ze dus ook geen titels op gaan verstrekken of aan kwaliteitscontrole gaan doen. Ze hebben hun eigen standaard en die is gebaseerd op wetenschappelijke uitgangspunten. een daar behaalde titel kan dus ook nooit gegeven zijn voor homeopathie, holisme of osteopathie, simpelweg omdat die niet aan de standaard van de faculteit voldoen, dit staat breder verwoordt in de hele verklaring.: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... ijzen.aspx , te vinden op de website van de faculteit Utrecht, diergeneeskunde, onder profiel en missie, even doorklikken via standpunten.
Zolang er dus geen gedegen onderzoek over mogelijke werkzaamheid is zullen de meeste van de enorme lijst alternatieve methoden en stromingen daarbinnen ook nooit een wetenschappelijk kader kunnen krijgen. Iemand die zichzelf dus benoemd tot homeopathisch of holistisch dierenarts, is nog steeds slechts dierenarts op basis van zijn studie diergeneeskunde en dat kun je alleen worden door de opleiding in Utrecht of bij een andere door Utrecht erkende opleiding tot dierenarts, maar voor het voorvoegsel bestaat in Nederland geen titel en het kan zeker dwaling geven. Niemand kan namelijk echt goed controleren of die dierenarts nu via een driedaagse schriftelijke cursus zijn kennis heeft verkregen of door welke vorm van studie dan ook. Toch verleent de titel dierenarts hier dus een extra status aan het voorvoegsel, het lijkt namelijk vertrouwder dan een homeopaat die niet dierenarts is. Voorbeelden dat dit namelijk volop gebeurd kun je op bokt volop vinden. De aanbeveling om dan toch te gaan voor een peut die ook dierenarts is komt regelmatig voor als extra kwaliteitswaarborg. Het kan gewoon niet aan de titel dierenarts opgehangen worden, er valt namelijk door het instituut dat de titel dierenarts verstrekt geen enkele invloed uit te oefenen op alle andere opleidingen en of iets beoordeeld worden over de kwaliteit van dergelijke opleidingen, er bestaan namelijk geen eenduidige handleidingen of protocollen voor. Ook als er iets mis zou gaan bij een behandeling, wordt het heel lastig om dit goed te beoordelen. verder heeft een beschermde titel ook wel iets meer in zich dan slechts jezelf in de markt kunnen zetten, voor de meeste titels moet je je ook conformeren aan de standpunten van de opleiding en het instituut da de opleiding verstrekt.
Iemand die naast dierenarts ook andere titels wil voeren zal dus eerlijker zijn als daar werkelijk onderscheid tussen blijft bestaan. Dus niet beide meesters willen dienen in een zelfde consult of welke combinatie dan ook, maar per titel ook een andere pet op moeten zetten. Dan blijft het ook voor de klanten duidelijk met wie en wat je te maken hebt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:54

Esther, dank voor de reactie. Als ik zo eerlijk mag zijn dan begrijp ik er niet zo veel van, ik krijg een beetje het idee dat je niet genoeg tijd hebt gehad om goed op te schrijven wat je wilde zeggen?
Ik haal er even 1 ding uit:
EstherHegt schreef:
voor de meeste titels moet je je ook conformeren aan de standpunten van de opleiding en het instituut da de opleiding verstrekt.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, ondanks mijn eigen titel en die komt toch echt van een (wereldwijd) erkend instituut. Verder ken ik een hoop mensen met meerdere titels die die titels niet aan hetzelfde instituut hebben gehaald en ik heb nooit gehoord dat ergens een conformatieverklaring o.i.d. getekend moest worden? Ik weet wél dat op verschillende plaatsen een verschillende voorkeur bestaat voor bepaalde 'scholen' (er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen de denk- en werkwijze aan Amerikaanse en Europese universiteiten), maar dat sluit helemaal niet uit dat iemand op verschillende plaatsen een diploma kan krijgen. Je moet alleen aantonen dat je beschikt over het noodzakelijke kennisniveau.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:29

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:54

troi schreef:
Ok, laat ze maar komen. Ik ben ervaren wetenschapper en mijn handen jeuken om eens met een ervaren homeophaat (of iets in die hoek) een goede studie op te zetten.
En in Engeland heeft James Randi een miljoen (!!) uitgeloofd voor iemand die op een goede manier, vooraf samen vast te stellen (dus niks onduidelijks of 'gemeens' aan), iets bovennatuurlijks aan kan tonen (voor de geinteresseerden: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html). Ook voor de geinterreseerden Derek Ogilvie heeft het geprobeerd en is gezakt als een baksteen... Ook een reden waarom hij zijn gezicht niet meer in Engeland kan vertonen.

En ik ben zeker niet de enige wetenschapper, want geloof me wetenschappers zijn net mensen, als jij met een goed idee en voldoende financiering aankomt zijn er zat die je willen ondersteunen bij het opzetten van een goede studie. Maar toch, men blijft hangen in de achterkamers en in de verhalen van 'die kent iemand die iemand kent die erg goed geholpen is'. Exact dezelfde basis waarop miljoenen mensen nog steeds geloven in aliens en complotten van de overheid om de bevolking wijs te maken dat er echt al een keertje iemand op de maan is geweest.
Dubieus! Als ze echt geloven in hun activiteiten sta er dan voor en laat er eens goed naar kijken! Maar ja, dan loop je het risico dat je door de mand valt natuurlijk en kun je je dikke auto en dikke huizen wel vergeten. Stel je voor zeg! Nee dan liever klagen over die bekrompen wetenschappers, is een stuk makkelijker.

Zo, ik stap weer van de kast af..

@arabesk: ja, vies he?? Volgens de homeophatische filosofie drinken we constant poep en pies water ..

Ik zou best mee willen doen aan een wetenschappelijk onderzoek. Ben overtuigt van mijn eigen kunnen en werk samen met hoefsmeden en dierenartsen. Ga volgend jaar mijn chiropraxie opleiding erbij starten.
Pb maar als je een idee hebt over hoe we dan een goed onderzoek op kunnen zetten...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:10

EstherHegt schreef:
@Maura in plat Hollands dan maar, er staat dat er geen graad is in alternatatief, er bestaat dus geen dr homeopatie.

Ah, dat verduidelijkt een heleboel. Voor mij in elk geval dat er grote verschillen bestaan in opvatting over wat een eenvoudige vraag is, over de relevantie van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'erkend' en zelfs over wat plat Hollands is }> .
Succes dan maar verder.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:30

maura schreef:
Ah, dat verduidelijkt een heleboel. Voor mij in elk geval dat er grote verschillen bestaan in opvatting over wat een eenvoudige vraag is, over de relevantie van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'erkend' en zelfs over wat plat Hollands is }> .
Succes dan maar verder.

Nog leuker is dat het al eeuwenoud is.

In 1668 is dit al beschreven, maar dan in oud Hollands.

Citaat:
Definitie van kwakzalver volgens Koerbagh (Een Bloemhof van allerley lieflijkheyd sonderverdriet , 1668): “Hij is een landlopend geneesheer of liever geneesswetser, die dapper onder’t voortbrengen van veel kwakken en klugten, swetsen en opsnyen kan by ’t gemenevolk op de markten van de kragten van syn heel-smeer of salf, en roemen, dat hy der bynaallerley kwaaie mede genesen kan"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:43

Cheyentic, wat is je vooropleiding?