Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:03

Citaat:
Waarom sommige mensen zo slecht zijn voor hun dieren? Het is vaak een geldkwestie, maar ik kom ook veel geestelijk leed tegen. Het groeit de eigenaren dan boven het hoofd.”

Ok geestlijk leed, mag ik even 144 bellen voor

:list:

AfbeeldingAfbeelding
http://vrij-natuurlijk.nl/wp-content/up ... stkalf.jpg

en

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GC8FFYKM.jpg

en elke bokker die geen biologisch vlees eet of vegetarisch is, realiseer je dat je dit dus allemaal helpt instandhouden door dit soort vlees te kopen!!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-02-12 00:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal 2 foto's per bericht.

HindaFree

Re: Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:33

ik heb wel eens gehoord/gelzen dat dat bio nog niet zo bio is als we denken (was dat toen niet zon inbraak van wakker dier bij een bedrijf?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:35

Waarom een topic over valse meldingen bij de dierenpolitie om toveren in een discussie over megastallen? :roll:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:38

Asyaa schreef:
Waarom een topic over valse meldingen bij de dierenpolitie om toveren in een discussie over megastallen? :roll:

Omdat de dierenpolitie bedacht is om DIERENLEED tegen te gaan, of tellen we voor het gemak dit soort groot leed (in heftigheid én aantal) maar even niet mee, omdat het 'nu eenmaal onze vlees/melk/ei' productie is? Of omdat we het niet dagelijks zien en gewoon vlees uit het schap trekken??

Of is de dierenpolitie er alleen voor cavia's, katten, honden en paarden? Of toch ook die koe in de wei? Voor die dieren van de kinderboerderij, het varken dat altijd zo krijst daar? En waarom tellen de varkens dáár wel en niet die van de bioindustrie?????

De dierenpolitie is een uitvinding van de PVV, die inspeelt op valse sentimenten. Ik vind het nu een beetje valse sentimenten worden (buren die bellen voor sielughe paardjes in paddockjes met wat blub, zie diverse topics op bokt over meldingen die zeker onterecht waren), maar ondertussen vreten we met z'n allen elke avond dierenleed op ons bord 8)7. Met dierenpolitie leid je weer even de aandacht af van het échte dierenleed; bioindustrie en sportpaarden 23/7 op stal. Kan Den Haag zich verschuilen achter 'kijk we werken heeeeel hard aan rechten voor dieren' *struisvogelsmiley met kop in grond* en is het volk weer even koest.

'animal cops' op nat. geogr. deed het zo goed in de kijkcijfers, dus de politie stijgt vast ook weer in goodwill als we ze animal cop laten spelen 8)7, bovendien levert het de PVV misschien weer de nodige kijkcijfers eh stemmen op.

Dierenpolitie? Volgens mij hadden we voor die taak al AID en DB. Het gros van bokt zal meer last dan profijt ondervinden van deze dierenpolitie. Ik heb liever dat ze boeven gaan vangen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:09

HindaFree schreef:
ik heb wel eens gehoord/gelzen dat dat bio nog niet zo bio is als we denken (was dat toen niet zon inbraak van wakker dier bij een bedrijf?)

Een van de redenen dat ik er echt geen vertrouwen in heb.. Ik eet alleen biologisch (sowieso weinig vlees), maar weet nooit hoe goed het nou eigenlijk echt is..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:14

@ Arabesk - Ja, window dressing noem je dit geloof ik. Dit kabinet is wel heel erg van 'Wat je niet ziet is er niet'. En vooral niet te diep zoeken naar oorzaken of oplossingen voor structurele problemen.
Nu heeft dat echt z'n voordelen op een aantal terreinen - maar het moet niet te lang duren :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:45

Arabesk, er kan nog zoveel waarheid in je post zitten, maar je weet net zo goed als ik dat je de lat niet zo hoog kunt leggen. De bio-industrie is niet in één dag afgeschaft, en de dierenpolitie zal dat ook zeker niet als taakomschrijving hebben.
De dierenpolitie is een doekje voor het bloeden, om de heer Graus tevreden te stellen zullen we maar zeggen. Ik heb er eerlijk gezegd ook weinig vertrouwen in, maar ik ben in elk geval wel blij dat dierenwelzijn wat meer op de politieke agenda begint te komen. Jarenlang heeft vooral de PvdD over dierenwelzijn lopen mokken, maar wanneer zij ergens aandacht voor vragen gebeurt eerder het omgekeerde, dus het zal van andere partijen moeten komen zodat welzijnsverbetering politiek een breder draagvlak krijgt (zowel links als rechts). Het is echter een zeer langzaam proces, helaas.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:50

[quote="Paddenpad"]Zou degene waar de oproep bij binnenkomt aan de telefoon niet wat meer vragen kunnen stellen?
Zoals zijn de dieren mager of gewond,hoe zien de hoeven eruit,hebben ze een inloopstal met droog stro,zijn de paarden voorzien van hooi enz?

De mensen die je aan de telefoon krijgt weten volgens mij helemaal niet wat een paard of ander dier is Die hebben ze ergens van 3 hoog achter gehaald en weten wat een hond of kat is , maar verder? Ik heb laatst een melding gedaan over pony's met veel te lange hoeven(krullen gewoon op) Het hele verhaal gedaan: zegt de telefonist "even samengevat meld u dus een pony met ingegroeide nagels " dus dat ging lekker. Hij beloofde mij een mail om te laten weten hoe het afgelopen was. Nu 4 week geleden, nooit wat gehoord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:40

gohya schreef:
Ze hadden [idd.] de DB de bevoegdheid moeten geven die de DP nu heeft.Dan konden al die agenten die nu dieren politie zijn gewoon hun andere werk blijven doen.
En veel mensen van de DB hebben ook nog eens meer ervaring en kennis van en over dieren.

Ja en nee.
Bij de DB werken vooral vrijwilligers (wel met het hart op de goede plaats... althans bij de meeste).
De politie heeft een langere opleiding gevolgd en zijn beëdigd waardoor zij op openbaar terrein mogen begeven (zonder toestemming van de eigenaar). Ook mogen zij direct een proces-verbaal uitschrijven of iemand arresteren als zij bedreigd/aangevallen worden. De DB mag dit beide niet.
De DB moet vriendelijk vragen of men in een stal mogen kijken of dat ze het terrein op mogen komen.
Wil je dit als eigenaar niet, dan hebben ze direct van je land af te gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:49

Brainless schreef:
gohya schreef:
Ze hadden [idd.] de DB de bevoegdheid moeten geven die de DP nu heeft.Dan konden al die agenten die nu dieren politie zijn gewoon hun andere werk blijven doen.
En veel mensen van de DB hebben ook nog eens meer ervaring en kennis van en over dieren.

Ja en nee.
Bij de DB werken vooral vrijwilligers (wel met het hart op de goede plaats... althans bij de meeste).
De politie heeft een langere opleiding gevolgd en zijn beëdigd waardoor zij op openbaar terrein mogen begeven (zonder toestemming van de eigenaar). Ook mogen zij direct een proces-verbaal uitschrijven of iemand arresteren als zij bedreigd/aangevallen worden. De DB mag dit beide niet.
De DB moet vriendelijk vragen of men in een stal mogen kijken of dat ze het terrein op mogen komen.
Wil je dit als eigenaar niet, dan hebben ze direct van je land af te gaan.

Daarom zouden ze de DB dezelfde macht moeten geven als de politie heeft.De vrijwilligers worden gaan in vaste dienst bij de DB en worden ook beëdigd zodat zij ook een boete mogen opleggen en op het terrein mogen komen.
Alles wat de DP mag zou de DB dan ook mogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:58

En de opleiding dan?
Die is best pittig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:20

Die kunnen ze ook volgen,ook al is die pittig,ze worden er uiteindelijk wel voor betaald.
Nu krijgen de vrijwilligers geen cent betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:26

gohya schreef:
Die kunnen ze ook volgen,ook al is die pittig,ze worden er uiteindelijk wel voor betaald.
Nu krijgen de vrijwilligers geen cent betaald.

Helaas vallen nu nog veel mensen af bij de psychologische test die je moet afleggen voordat je überhaupt de opleiding mag gaan doen. Daarnaast is de sporttest ook niet echt mis.
daardoor zijn de meeste vrijwilligers van de DB nu niet echt geschikt voor de opleiding tot politie.

Een opleiding tot agent duurt 2 1/2 jaar (fulltime). Daar hebben de meeste mensen ook geen tijd voor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:42

Maar ze hoeven toch niet de gehele opleiding Politie te doen? Alleen een bepaald gedeelte,ze hoeven n.l. geen boeven te vangen.Alleen een opleiding wat ze moeten doen w.b.t. verwaarloosde dieren,hoe met de eigenaars om te gaan enz.enz.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:54

gohya schreef:
Maar ze hoeven toch niet de gehele opleiding Politie te doen? Alleen een bepaald gedeelte,ze hoeven n.l. geen boeven te vangen.Alleen een opleiding wat ze moeten doen w.b.t. verwaarloosde dieren,hoe met de eigenaars om te gaan enz.enz.

Als je wilt dat ze dezelfde rechten krijgen met betrekking tot het betreden van een perceel en het kunnen uitdelen van boetes, zullen ze toch de hele opleiding (incl stages) moeten doen.
De theorie is ook best pittig, je moet wel leren voor welke overtreding welke boete staat en wat jouw (en andermans) rechten zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:08

Ze zouden een aparte opleiding kunnen maken die alleen voor een dieren politie geld?
En dat ze toch de bevoegdheden hebben zoals het betreden van percelen en boete's uitdelen.
Een opleiding die nét iets anders is als die van de gewone politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:10

Dierenpolitie is gewone politie, dus ook algemene opsporingsambtenaren. Zij kunnen dus ook percelen betreden, maar ook assisteren bij voetbal ongeregeldheden, zeg maar alle normale politie activiteiten. Enige pre is extra kennis op het gebied van dieren.

Deze politie is grotendeels ook geen nieuwe politie, maar politie die ergens anders vandaan is gehaald en een extra cursus heeft gehad.

Edit: Was laatst nog een nieuwe ergens een artikel over, dat de 500 'nieuwe' animalcops en 1500 'extra' agenten op straat helemaal niet nieuw of extra waren, want in dezelfde periode werden er 3500+ ontslagen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:14

Naar mijn idee kunnen ze beter kundig opgeleide boa's inzetten voor dit werk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

Fijn dat nu ook in de publiciteit komt dat er veel loze meldingen worden gedaan!
Dat nuanceert eerdere berichten weer wat... Staat dit ook op de voorpagina van de Telegraaf? Dat zou beter zijn voor het imago van de paardenhouderij...

Arabesk schreef:
Citaat:
Waarom sommige mensen zo slecht zijn voor hun dieren? Het is vaak een geldkwestie, maar ik kom ook veel geestelijk leed tegen. Het groeit de eigenaren dan boven het hoofd.”

Ok geestlijk leed, mag ik even 144 bellen voor

:list:

http://www.ondergrond.tv/de_ondergrond/ ... /pigs6.jpg http://weblog.dierenbescherming.nl/wp-c ... _klein.jpg
http://vrij-natuurlijk.nl/wp-content/up ... stkalf.jpg

en

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GC8FFYKM.jpg

en elke bokker die geen biologisch vlees eet of vegetarisch is, realiseer je dat je dit dus allemaal helpt instandhouden door dit soort vlees te kopen!!

Sorry, maar varkens staan tegenwoordig veelal in groepshokken, en de jonge kalveren op de boerderijen die ik heb gezien staan alleen de 1e paar dagen even apart, wel in stro, en daarna in stro in groepshokken. En dat zijn geen biologische boerderijen... Dus zo zwart-wit is het niet met wel of geen biologisch vlees eten...
Tuurlijk kan het altijd beter, maar kalfjes op een biologische boerderij staan er niet pers'e schoner en ruimer bij dan op een normale veehouderij.

Hier heb je veel hobbyboeren met vleesvee, en die lopen er 's zomers prima bij. In de winter staan ze vaak of buiten, of in een loopstal, of helaas: aangebonden in een stand... De hele winter!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-02-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, geen foto's quoten aub

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:07

ik heb nu al 2 dagen een katje zien lopen met een gebroken achterpoot, precies in de kom van een klaverblad op de snelweg a16 (afrit richting moerdijk) waar men een vijver water voor de wilde vogels hebben gemaakt. dus niet ff een plek waar je op je gemak een kat kan vangen. Ik 144 gebeld, die verbind me door met de politie ??,via de politie (zijn wij niet voor, logisch) naar dierenbescherming Breda, die stuurt me door nr DB Roosendaal(doen we niet langs de snelweg, bel rijkswaterstaat maar, die moet dan de weg afzetten(voor een kat?)) ben ik dus geen steek verder, en die kat loopt daar maar. ...dus je ziet maar, in ons nederlandje, heb je de pech als kat net op de verkeerde plek rond te lopen met je gebroken poot, kan niemand je helpen! frustrerend!! Dus het enige wat 144 doet is het nummer geven van de politie of van de dierenbescherming...tja die kan ik zelf ook wel opzoeken.

overigens goed dat ze er zijn, maar op deze manier schiet het niet echt op, ik dacht dat ze meer zouden doen, want van de Db/dierenambulance weet ik dat je een beest al gevangen moet hebben voor ze komen,. tja ach als ik hem al heb, dan kan ik zelf ook wel naar de Da rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:20

gohya schreef:

Steeds meer politie/toezichthouders/opsporingsambtenaren/etc. lossen het echte probleem niet op. Begin maar eens met een simpele en duidelijke wetgeving waarin zaken als schuilstallen, verharding en zandpaddock toegestaan zijn (ongeacht welke gemeente) zodat duidelijk is hoe het volgens de overheid minimaal hoort. Dan is er en een wet om aan te toetsen en de ruimte om aan die wet te voldoen! Nu is er alleen een kapstokartikel, iets vaags over boxafmetingen e.d. in een richtlijn die nul rechtskracht heeft en die hele grote groep dieren die (bijna) jaarrond buiten staan vrijwel negeert. Laat die buitengroep nu juist het meest zichtbaar zijn en daar dus snel meldingen over komen. Zijn er basisregels als schuilstal/wand/heg/bomen/etc. dan is dat simpel te controleren. Het is dan ook makkelijker naar leken te communiceren wat verwaarlozing oftewel een 144 is. Nu verzuip je in de spotjes over beesten in de sloot en andere zielige dingen (en ja bij vastzitten is er inderdaad hulp nodig), maar het is nu zo erg dat iedereen die een dier nu buiten ziet staan zowat gaat bellen, omdat zij zelf liever binnen bij de kachel zitten nu. Er zal een beter onderscheid moeten komen tussen wat verwaarlozing is en waar een (gezond!) dier geen problemen mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:32

Hier: http://www.ondergrond.tv/de_ondergrond/ ... /pigs6.jpg
gaan de animal cops sowieso niks aan doen, dat kun je wel vergeten. Nederlanders willen geen varkens buiten, dat stinkt namelijk....... maar wel heel hypocriet schelden op de bio-industrie, en zeggen dat het zo sneu is 8)7

lindahertha: belachelijk, die kat heeft ook echt een boodschap aan al die bureaucratie :r

wat een dierenliefhebbers weer......

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:02

ZusJacobs schreef:
HindaFree schreef:

Een van de redenen dat ik er echt geen vertrouwen in heb.. Ik eet alleen biologisch (sowieso weinig vlees), maar weet nooit hoe goed het nou eigenlijk echt is..

Er zijn misschien wel wat rotte appels, daar kan ik niets over zeggen maar de boeren die ik ken zijn toch écht wel bio en doen ook allemaal rete hun best om de dieren zo goed te behandelen. Bovendien is biologisch (mits je het juiste keurmerk hebt bv SCAL) gebonden aan erg strenge regels en eisen. Verder lijkt het me erg onlogisch om biologisch te faken, het levert veel meer op om gewoon niet biologisch te zijn. Maar er zijn jaarlijks open dagen op veel biologische boerderijen dus hups daar eens langs als je dat een keer van dichterbij wilt beleven. *off-topic modus uit sorry ik word altijd een beetje fanatiek van biologische discussies*

De dierenpolitie ja ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant vind ik het een goede zaak dat er nou eindelijk is een keer wel echt wat kan worden gedaan aan meldingen, het was algemeen bekend dat de dierenbescherming heel vaak met de handen in het haar zat en niks kon doen.
Aan de andere kant vind ik het ook wel erge betutteling en vraag ik me niet af of er geen ernstigere dingen zijn die we eerst moeten aanpakken. Het gevaar (helemaal bij paarden) is volgens mij ook dat er nogal wat meningsverschillen zijn over wat juist is en wat écht niet meer kan. Bovendien helpt de dierenpolitie inderdaad vooral de zielughhe pluisdiertjes omdat men daar meer sympathie voor heeft wat dus meer neigt naar mensen tevreden stellen (want die houden zelf ook niet van in de regen staan) dan echt als doelstelling bescherming van alle dieren.
Wat trouwens niet weg neemt dat de zieliguhh pluisdiertjes ook vaak genoeg wel echt bescherming nodig hebben maar als je er over nadenkt is het toch wel maf dat alleen die dieren beschermt worden in deze mate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:10

Er zijn ontzettend ernstige dingen die aangepakt moeten worden, maar ik heb het idee dat de dierenpolitie toch echt wel nodig is, alleen niet voor die zielige paardjes die niet in het voorjaar op een volle weide staan, en ook niet voor de paarden die vrolijk door de blub banjeren, terwijl ze ook best op beton kunnen staan, waar water en hooi is, omdat ze het gewoon vreselijk leuk vinden om door de blub te banjeren......

Meer voor de honden die 10 uur per dag in benches zitten, voor de paarden, die 23 uur per dag doorbrengen in een stal (ook als ze best naar buiten kunnen, ik snap ook wel dat het nu soms gewoon niet anders is), voor de pony's die ingereden worden door een 12-jarige die alleen maar weet dat de kop in de krul moet, en voor de shet die om hoefbevangenheid dit jaar te voorkomen op een kale wei staat en doodgevoederd wordt door voorbijgangers......... voor de mensen die het nodig vinden hun groenafval niet in de groene container te gooien, maar te dumpen in een kinderboerderij....... voor de cavia die bij wijze van speelgoed aan een 6-jarig kind wordt gegeven.........

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:47

Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat bar weinig van die gevallen ook echt aangepakt worden door de dierenpolitie. de honden in de bench, de paarden op stal, de pony's die worden ingereden door 12-jarige dat ziet de politie denk ik gewoon niet. Dieren aan kinderen geven is ook niet verboden. Met als gevolg dat er waarschijnlijk meer meldingen zijn over zielige paarden/koeien in de modder en regen terwijl dat volgens mij niet het grootste probleem is.
En ergens klopt het wel dat je beter 10x voor niks komt dan 1x iets mist, maar aan de andere kant vind ik het wel op de grens van in hoeverre je je met burgers mag bemoeien en voor andere moet beslissen hoe zij het beste hun beesten moeten verzorgen.

met ernstigere dingen om aan te pakken bedoel ik meer ten opzichte van de dingen die er nu bereikt worden door de dierenpolitie (anders is het inderdaad wel een loos argument).