Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:24

loversyl schreef:
Ik heb mijne ook onder gehele narcose laten castreren, die van mijn zus is in de wei gecastreerd en bijna dood geweest door bloedverlies.
Ik zal altijd voor gehele narcose kiezen, wel echt super zonde van Singapore ;(

Ik zou nooit zonder algehele narcose kiezen.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:26

Plaatselijke verdoving is okee. Maar zonder enige verdoving VIND IK dierenmishandeling. Het is onnodig pijn laten lijden. Dat is mijn mening.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:27

MirMy schreef:
Plaatselijke verdoving is okee. Maar zonder enige verdoving VIND IK dierenmishandeling. Het is onnodig pijn laten lijden. Dat is mijn mening.

Ik denk ook niet dat je zonder verdoven in de edelen delen van een man mag snijden als ik heel eerlijk ben :j

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:30

MirMy schreef:

Nou ja 8)7 Denk je nou echt dat er een dierenarts hier is die dat doet :')
Volgens mij moet je je eerst even inlezen voordat je zulke opmerkingen plaats ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:33

Of je nou voor of tegen narcose of plaatselijke verdoving bent en heeft allebij z'n voor en nadelen.
Ik denk dat je hier niet kunt zeggen ik had dit of dat nooit gedaan.
Omdat je van te voren niet weet wat de complicatie's zijn dus het is achteraf praten.

Angela

Re: Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:35

Het is altijd een risico... heel spijtig dat ze deze hengst nu moeten missen..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:36

xSiep schreef:
:oo Ik geloof dit nog even niet tot er meerdere bronnen met dit nieuws komen.

In één zinnetje even: ohja singapore is overleden na de castratie :? Mag hopen dat dat wel even groter nieuws zou zijn.. :o

En waarom zouden ze hem castreren? Heb ik onder een steen geleefd ofzo??

Kan me hier helemaal in vinden. Wordt verder nog nergens over geschreven, zou toch inderdaad groter nieuws moeten zijn. Hij staat bij Eurocommerce nog gewoon bij de dekhengsten.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

Ik hoef me niet in te lezen Essie. Dat is een mening. En ik heb castraties gezien MET verdoving. Dus ja ik heb gelukkig een veearts of 3 aan het werk gezien die dat doen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:52

MirMy schreef:
Ik hoef me niet in te lezen Essie. Dat is een mening. En ik heb castraties gezien MET verdoving. Dus ja ik heb gelukkig een veearts of 3 aan het werk gezien die dat doen.

Jij hebt het als enige in dit topic over castratie zonder verdoving hoor? Het is nou net of je anderen beschuldigd van het goedvinden van castratie zonder verdoving, terwijl de discussie ging over algehele narcose of plaatselijke verdoving ;)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:53

Het is afhankelijk van het paard of het staand of liggen moet. Bij ons gebeurd het meestal staand, heeft een hengst als veulen een zakbeuk gehad of is 1 van de ballen niet geheel ingedaald moet het liggend....staand heeft het minste risico ( behalve voor de veearts :P)

Singapore staat logisch nog bij de dekhengsten er is immers nog diepvriessperma van en hij is gisteravond pas overleden.
Hij was iets te veel hengst in het parcours dus vandaar dat besloten is hem te laten castereren omdat ze nu immers toch voor de sport zouden kiezen. Het is zonde, was een goed paard....

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:54

Ja volgens mij heeft iedereen hier op bokt diezelfde mening,dat castreren zonder verdoving dieren mishandeling is.
Maar daar gaat het hier toch niet om. De discussie ging op een gegeven moment over of je je paard
wel of niet onder algehele narcose moest castreren.
En toen kwam jij met deze opmerking
Plaatselijke verdoving is okee. Maar zonder enige verdoving VIND IK dierenmishandeling. Het is onnodig pijn laten lijden. Dat is mijn mening
Dat bedoel ik met lezen. :)

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

Zal ik voortaan doen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

De keuze voor castratie is dan wel begrijpelijk inderdaad :j
Maar nog geloof ik het nog niet hoor, nergens op internet is er verder wat over te vinden behalve dit bericht op horses.nl, wat nog door een andere site naast Bokt.nl is overgenomen.
Lijkt me dat het anders wel wat groter nieuws geweest zou zijn :o

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:05

ESSIE70 schreef:
MirMy schreef:
Zielig hoor.... Mooi beest! En zonder narcose castreren??? Hoezo dierenmishandeling!!! Bah!!!

Wat denk je van plaatslijke verdoving :=

Dit is okeej, had ik dus over het hoofd gezien. Even nagelezen ipv ingelezen. Mijn excuses +:)+

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:08

Ouder hengsten worden heel vaak onder volledige narcose gedaan, alle vaten en strenger zijn veel dikker als bij een 2,5 jarige. Dus meer risico op complicatie's.

Spijtig dat ook de Eurocommercehengsten niet crisisbestendig zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:12

Sowieso levert castratie onder narcose minder complicaties op dan onderplaatselijke verdoving. Verschil zal niet heel groot zijn maar als de hogere kosten geen probleem zijn snap ik dat ze voor narcose gaan.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:35

Waarom meteen castereren? Als ze gewoon braaf te handelen zijn, laat toch lekker hengst, wie weet kan je dan in de toekomst nog altijd fokken..
Jammer :(
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 01-02-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:39

Kort door de bocht CalvinenGino, hij is heus niet 'zomaar' meteen gesneden... als je niet precies weet waarom moet je er ook niet over oordelen.....het zijn vakmensen en als die van mening zijn dat het paard beter tot zijn recht komt in de ring als ruin dan is dat hun keuze....

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:41

Nee hoor, ze geven in de OP aan dat ze willen "inkrimpen" in het fok gedeeldte, dus er worden hengsten uitgekozen die "minder" zijn, dus daarom meteen casteratie..
Is niet dat ik "kort door de bocht" wil doen :?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:02

Hengsten ouder dan 5 jaar is het aan te bevelen om onder narcose dus liggend te castereren. Normaal zitten hier veel minder risico;s aan dan staand. Een goede dierenarts zal geen oudere hengst staand castreren.

Misschien is de hengst niet zo'n goed vaderdier als men dacht? misschien beter te rijden als ruin? Ik denk dat er vast wel over nagedacht is ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:04

Maar dan nog, hoe kan zo'n kapitaal paard verongelukken na het bijkomen uit de narcose? Werd dit niet goed begeleid? Ik vind het vreemd.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:14

CalvinenGino schreef:
Nee hoor, ze geven in de OP aan dat ze willen "inkrimpen" in het fok gedeeldte, dus er worden hengsten uitgekozen die "minder" zijn, dus daarom meteen casteratie..
Is niet dat ik "kort door de bocht" wil doen :?

Dots83 geeft een best logische verklaring/ reden.
Ze doen niet gelijk castreren, hiervoor afgaande is vast heel goed over na gedacht.
En omdat ze meer sport gericht willen gaan, moeten ze soms keuzes maken.
Dots83 meld: hij was in het parcour te veel hengst en dat kan best een logische beslissing zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:18

Een castratie is een risico. IEDERE castratie is een risico. Het is een operatieve ingreep, met als logisch gevolg dat er complicaties kunnen optreden die tot de dood kunnen leiden.

Heel jammer van de hengst....sterkte voor de eigenaren en voor iedereen die hem gekend heeft.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:33

Iedere operatie is een risico, maar dit ongeval had voorkomen kunnen worden.

Op de kliniek in Bodegraven doen ze aan "begeleid opstaan" waardoor dit soort stomme (ik vind het redelijk stom) ongevallen niet meer voorkomen. De paarden worden met de camera in de uitslaapbox in de gaten gehouden en zodra er beweging in komt komen er een aantal mensen bij die er voor zorgen dat het paard ofwel nog even plat blijft, ofwel meteen goed op eigen benen komt. Sinds ze op die manier werken is het niet meer misgegaan (ten tijde dat ik hen erover sprak in ieder geval)

Evengoed erg triest voor de eigenaren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:35

Yep, Sigrid. Ervaring mee. Dus daarom snap ik er niets van