ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:35

Neusriem omdoen omdat t paard anders zn mond open doet is onzin
In de westernsport rijden ze ook zonder neusriem, tuurlijk worden er in de sommige gevallen paarden wel getraind met neusriem, maar die word bij lange na niet zo aangetrokken als dat je soms bij de dressuur sport ziet
Het is in de klassieke rijkunst een onderdeel van het harnachement, niks mis mee hoor, maar idd in sommige gevallen mag hij wel wat losser

iloonaa__

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:38

maar... correct me if i'm wrong,
ik zie in de westernsport ook regelmatige paarden met neusriem..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:39

He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.
Miss helemaal die neusriemen eraf halen , want waarom zitten ze eraan eigenlijk??

Ja teugel druk is ook een goeie, maar dan zal de ruiter onafhankelijk moeten leren zitten, denk dat dan de druk ook al minder word, te veel ruiters zoeken steun aan de teugel, dus meer dan de helft dondert eraf als er geen druk meer op de teugel mag zitten ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:39

Prima idee,wordt idd nog te vaak,te strak aangesnoerd..

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:41

Yontheke schreef:
Dit doe je toch niet als paarden je passie zijn?
Waar blijft de harmonie, de band, het vertrouwen tussen paard en ruiter als je zulke maatregelen moet gaan nemen om je paard zijn mond dicht te snoeren om je eigen fouten te verbergen.
Neem dan eerst nog maar eens een paar basislessen vooraleer je persé grand prix wilt starten..

Ben ik met je eens maar er zijn heel veel mensen die dit wel doen alleen zul je die hier denk ik niet horen nu zo duidelijk is dat het gewoon mishandeling is.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:42

Vingers naast elkaar of op elkaar?

Backup

iloonaa__ schreef:
maar... correct me if i'm wrong,
ik zie in de westernsport ook regelmatige paarden met neusriem..

Alleen in de Hunterclasses op shows en verder in de training, alleen indien nodig
Maar dat schreef ik ook in mn post hierboven :D

IrisDH

Cayenne schreef:
IrisDH schreef:
Ik vind het op zich een goede regeling :j Maar waar ik dan direct over na denk is dat mijn 2 vingers erg kunnen verschillen qua grootte dan die van een grote man :+

Dus kunnen ze niet beter een richtlijn maken van een bepaald aantal cm (waarschijnlijk 2 cm ongeveer) dat de neusriem van de neus af moet kunnen staan (als je hem omhoog aantrekt)?

Ze gaan ook uit van de vingerdikte van een gemiddeld volwassen persoon.
Dus daar zal inderdaad wel een richtlijn voor komen.

Lezen is ook een vak.. Sorry, zie het er nu inderdaad bij staan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:43

ik heb ooit op een blauwe maandag eens les gehad van een ruiter die zelf vele paarden boven het ZZ uitbracht.. het eerste wat ze bij mij deed (bij vorige paard) was neusriem goed aansjorren..

Sta je dan als 14 jarige met je paard -O- "moet die echt zooo strak?"

Nu inmiddels 25.. maar ik herinner het me nog alsof het gister was. Heb mijn neusriem nooit zo strak gedaan :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:45

S_en_Z schreef:
ik heb ooit op een blauwe maandag eens les gehad van een ruiter die zelf vele paarden boven het ZZ uitbracht.. het eerste wat ze bij mij deed (bij vorige paard) was neusriem goed aansjorren..

Ja zo gaat dat.. zelfde ervaring.
Soort mishandeling uit gewoonte is dat denk ik.. ze zien het geeneens van zichzelf.
Met die dwaze sperriempjes mag het ook wel eens uit zijn. Gewoon afschaffen, die zijn totaal overbodig, en als ze echt gebruikt worden (aangesnoerd) is het een marteltuig.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 31-01-12 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:45

Dacht dat dat altijd werd gecontroleerd, standaard of bij vermoeden?? Dus niet....hoort dat niet bij gewoon netjes optomen wat ook weer onder het reglement valt?

Overigens had ik een mooi nieuw Bartl hoofdstel gekocht en mijn toemalige lesgeefster pakt mijn paard aan, bewonderd mijn hoofdstel en trekt meteen knoepertstrak de neusriem aan, inclusief gaatje :( makend door zachte leer! Onbegrijpelijk...

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:47

Ik zal jullie wat vertellen.. Een van mijn paarden heeft ook altijd de neusriem te strak gehad bij de vorige eigenaar, zo erg dat ze op het neusbeen nu een deukje heeft, een kaal plekje en allemaal witte haren. Afschuwelijk gewoon!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:51

Dan heb ik geluk, de mijne heeft geen deuk maar een bult op haar neus (in paniek heel hard tegen de muur op stal al geklapt 5 hechtingen).
Ik doe mijn neusriem nooit strak (zit net over de bult) maar heb ik een clinic e.d. dan is het eerste wat ze zeggen mooi paard meteen gevolgd door je neusriem zit veel te los.
Nou ik laat het mooi zitten zoals het zit, ben het dan ook helemaal met de regeling eens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:52

Te los is ook niet goed dan gaat het ook schuren. En zo is er altijd wat :P (ben van beiden geen fan, netjes aansluiten is :j )

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:56

Ik ben blij dat ik een echt "karaktertje" op stal heb. Die laat dat echt niet toe. Het eerste wat ik bij een nieuw hoofdstel heb is de sperriem eraf halen en een ander er blij mee maken. Het is zo'n overbodig onhandig ding. En altijd vies hard en goor. Ik heb de noodzaak ervan nooit begrepen. Oke je ziet mischien niet zo goed dat hij de mond open doet maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:58

S_en_Z schreef:
Te los is ook niet goed dan gaat het ook schuren. En zo is er altijd wat :P (ben van beiden geen fan, netjes aansluiten is :j )

Als je een passend hoofdstel hebt, gaat er niets schuren...neem aan dat er geen vuist tussen past?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:59

Denk niet dat de neusriem snel gaat schuren. Zoveel beweegt het allemaal ook niet, maar dan heeft je paard tenminste wel genoeg ruimte.

Zelf rij ik liever niet met neusriem, en als ik er mee rij zit het allemaal lekker los :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:59

Ik vind het een goede aktie.
Punt is gewoon dat we teveel hulpmiddelen krijgen aangereikt om onze eigen fouten te verdoezelen.
In het begin werkt het nieuwe hulpmiddel, na verloop van tijd niet meer dus op naar het volgende.
Eerst gaat de neusriem 1 gaatje strakker, dat werkte goed, toen nog een gaatje strakker en ga zo maar door....
Zie het bij het mennen ook, eerst de kinketting een gaatje strakker, het leidsel een gaatje lager zo steeds verder.. Totdat de leidsels niet meer lager kunnen en de kinketting strakker, gevolg een afgestompt paard die het volgens de eigenaar fout doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:00

midgie schreef:
He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.

moet dan de lage/africhtings/hannoveraanse neusriem ook afgeschaft worden? Wat een onzin, als je het normaal gebruikt is er niets mis mee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:02

Ik snap niet dat je de neusriem uberhaubt zo strak wil zetten?

Eerste wat ik deed bij mijn pony toen ik haar kocht, was sperriem en neusriem eraf, verschrikkelijke dingen!

Ik snap ook niet dat sommige mensen toe laten dat instructeurs de neusriemen strakker doen, niemand komt aan mijn tuig, zonder vragen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:03

*\o/* *\o/* *\o/*

Hoe sneller hoe beter!

Serieus is mij tijdens het lessen wel eens uitgelegd, dat ik de neusriem strakker moest doen en toen wou ik da nie! Dat neemt niet weg, dat ik wel begrijp dat mensen het toelaten. Je gaat immers lessen bij zo iemand in de veronderstelling dat ie het weet. Als je blind gaat op het vertrouwen in zo iemand, dan kan je zo'n 'fout' maken. :j Mijn paardje heeft die ruimte en van mij mag ie die hebben. Net als onze poown. Ik ben hier al jaren falikant op tegen, maar dat het zo veel impact had, dat wist ik nog niet. Ergens wel logisch dat dat zo is. Ik had daar nog niet verder over nagedacht. Mijn gevoel zei gewoon, dat je dat niet moet willen doen.

Ow ja en er is idd een hele discussie gaande over de sperriem op onze club. Ik weiger bij mijn A-tje zo'n ding om te doen. Hij vindt het zelf niet prettig en ik zie de toegevoegde waarde bij hem niet voor dat ding. Bij mijn eigen paard binnenkort ook weer eens kijken of het zonder kan. Hij zit al weer losser idd. Mij was verteld, dat ik op die manier het tong over het bit gooien kon tegen gaan en inmiddels doet hij dat niet meer, dus dan moet hij daarvoor natuurlijk wel beloond worden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:06

Maar als je paard tong over bit gooit, zal daar een goede reden voor zijn toch?

Ik houd niet zo van symptoombestrijding.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:07

Ik rijd met sper en neusriem.
Ik doe hem ook strak ja, maar kan er nog wel 2 vingers tussen steken.
De sperriem kunnen wel meer als 2 tussen.
Op mijn werk hebben ze de neusriemen ook allemaal strak zitten, maar wel dat er nét 2 vingers tussen passen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:09

het ligt ook niet altijd bij de ruiter want vaak word dit ook gezegd door de instructeur :n
Ik zelf had les van iemand en die aaide mijn paard over zijn hoofd en zei jeetje niet zo gek dat het niet lukt je neusriem hangt bijna los. Doe hem maar zo strak mogelijk, die sperriem ook want dan gaat het veel beter....
Dat is dan iemand die je het paardrijden bij moet brengen. Ik ben overigens gelijk overgestapt ;)

Ben helemaal voor deze regel! En mijn paard ook denk ik :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:09

Of gewoon die nare aansnoerneusriemen helemaal verbieden, mensen gebruiken ze dan in de training nog steeds zo strak... Ik zie het nut van een neusriem überhaupt niet in, en rijd dan ook al enige tijd zonder.