Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:26

Inderdaad echt vreselijk een paard in de blubber... en daar kiezen ze ook echt helemaal niet zelf voor he?

99 van de 100 paarden hebben een goede droge ligplek, meerdere plekken zonder modder, maar gaan alsnog liever in de modder staan. Gewoon, omdat ze paard zijn, en niet net als ons in een huis wonen met verwarming, stromend water en een elektrische deken... :+

Wat betreft de modder: wel lekker dat het nu is gaan vriezen, is die modder meteen geen modder meer :D

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:29

En ik maar denken dat ik mn paard een plezier deed als ze een uurtje haar stalletje uit mocht en lekker buiten mocht staan samen met een medepaard om lekker te socializen in een - tja ach - natte paddock -O-

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:32

keona schreef:
zolang de paarden die in de blubber lopen, een inloopstal of een afdak hebben waar ze droog en warm kunnen staan waarom niet.......

Daar noem je even wat. Ik ken genoeg paarden die dus wel 24/7 in de blub staan en dan roept het baasje dat dat zo natuurlijk is. Dat is gewoon net zo onnatuurlijk als 24/7 ophokken.
Een paard loopt in de natuur over hele grote stukken land met verschillende ondergrond en genoeg mogelijkheden om te fourageren en te schuilen. Daar voldoe je echt niet aan als je je paard op een modderige paddock zet waar hij rotstraal en mok oploopt.
Lekker natuurlijk,....mmmm sure..

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:33

Er wordt hier wel heel eenzijdig op de blubber gefocussed. :D
Er staat veel meer in het artikel!

Jullie maken je er geen zorgen over dat de dierenbescherming vindt dat de verwaarloozing van paarden alleen maar toeneemt? Ik vind dat best zorgelijk. Iedereen schreeuwt moord en brand als een paard verwaarloosd wordt, maar als een dierenbescherming deze uitspraak doet focussed iedereen alleen maar op de blubber. Net wat Jesito zegt. In tijden van crisis worden uitgaven uitgesteld. En je hebt steeds minder mensen met verstand van paarden. Dan vind ik dat de dierenbescherming best aan de bel mag trekken.

Natuurijk vind ik het ook geen probleem als een paard in de modder staat. Maar er moet wel een droge plek zijn! En dat is nu net het verschil tussen verwaarloozing of gewoon slecht weer. En de dierenbescherming bedoelt hier echt niet die paarden die een lekker droge plek hebben waar ze beschut kunnen rusten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:37

een blubber wei zonder stal of afdak,waar ze dus toch 24/7 op moeten lopen.vind ik zelf dus ook not done.als ze buiten lopen zonder afdak en stal en het is blubber,ga ik er vanuit dat de paarden sávonds toch lekker naar binnen mogen.ook vind ik dat de gemeentes soepeler moeten worden inverband het bouwen van een stal afdak.maak dan gewoon een regel,dat als je iets mag bouwen het er zo en zo moet uit zien,snap best dat ze niet overal van die lelijke vieze stalletjes/afdakjes willen.wat met allerlij rotzooi in elkaar gezet is.maar maak regels en laat mensen dan ook iets maken,maar dan wel zo als het hoort(netjes en veilig).
Abacab schreef:
keona schreef:
zolang de paarden die in de blubber lopen, een inloopstal of een afdak hebben waar ze droog en warm kunnen staan waarom niet.......

Daar noem je even wat. Ik ken genoeg paarden die dus wel 24/7 in de blub staan en dan roept het baasje dat dat zo natuurlijk is. Dat is gewoon net zo onnatuurlijk als 24/7 ophokken.
Een paard loopt in de natuur over hele grote stukken land met verschillende ondergrond en genoeg mogelijkheden om te fourageren en te schuilen. Daar voldoe je echt niet aan als je je paard op een modderige paddock zet waar hij rotstraal en mok oploopt.
Lekker natuurlijk,....mmmm sure..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:38

Wie heeft het nou alleen over modder... er worden tegenwoordig veel paarden mager uit vieze bedompte schuurtjes gehaald, paarden die al geen jaren een smid hebben gezien, laat staan een wormenkuur of aleen al gezond voedsel of vers water... Denk dat daar zéker aandacht voor moet komen!!

Mijn paarden staan ook deels in de modder maar kunnen ook met de voetjes droog staan en hebben een droge inloopstal... denk dat je even verder moet kijken dat de eerste modder...

petraaken

vind het dan wel vreemd dat het toevallig net de eigenaars zijn die juist het welzijn voor hun paarden voor ogen hebben die de controle op hun dak krijgen. Voor degene waar het wel nodig is hebben ze dan geen tijd of mensen of de middelen in eens voor.

De meeste oproepen die ze krijgen zijn van mensen die juist geen verstand van paarden hebben.

kleinvosje

EmEm, jawel, natuurlijk zijn dat ook dingen waar je je zorgen om maakt. Echter is het wel de LID die niet met gelijke maten meet, ze willen de paarden minimaal 4 uur per dag buiten hebben, maar een schuilstal bouwen mag niet, in de modder zetten mag niet etc. Er wordt nu veel sneller geroepen dat het dierenmishandeling is, dát vind ik zorgelijk. Laat ze dan eens goed sluitende voorwaarden voor het houden van paarden stellen, en die dan ook handhaven. Overal gelijk. Dan pas kun je de werkelijke mishandeling of slechte verzorging onderscheiden van de weersomstandigheden etc.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:39

Ik ben het ook niet eens met verwaarlozing, maar soms zie ik foto's van "vreselijk verwaarloosde" paarden waarvan ik niet kan zien wat er zo erg is. En ook ik zit met een probleem met die ellelange herfstregen...de hele dag op stal of de modder in...En nu met de vorst komt het volgende probleem...hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

En inderdaad komen er meldingen van mensen die er geen verstand van hebben. Bij ons op stal kregen de oudere pony's een deken op zodat de uitstekende botten niet te zien waren anders kwam de dierenbescherming steeds langs voor de pony's van 30+.
Laatst bijgewerkt door manubres op 30-01-12 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:40

manubres schreef:
hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

Waterzak in de krui en kruien maar...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:43

Het gaat toch niet alleen om paarden in de blubber?

Paarden in de blubber met onverzorgde hoeven, te mager, onverzorgd.
Ik denk echt wel dat de dierenpolitie het verschil ziet tussen verzorgde en onverzorgde paarden in de blubber.
Gaat er trouwens ook om, wat je je paard nog meer te bieden hebt, behalve een modderige plek met regenweer.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:44

Ik ben van mening: liever 10x te vaak gemeld dan 1 keer niet.
Voorbijgangers die het melden hebben vaak te weinig of geen kennis van paarden en denken alleen maar goed te doen. Die kun je niet straffen.
Ik vind dat de controleurs meer op de hoogte moeten zijn van de verschillende manieren om paarden te houden. Laat ze cursussen volgen.
Hoe vaak hoor je niet dat er maatregelen worden opgelegd bij de eigenaar, terwijl het eigenlijk allemaal wel meevalt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:44

BaiNar schreef:
manubres schreef:
hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

Waterzak in de krui en kruien maar...

?????????? als het water eenmaal stilstaat bevriest het toch?....het water in de bak krijgen is geen probleem, maar als het er in zit bevriest het snel met deze temperaturen. Als ik thuis ben maak ik het ijs steeds kapot, maar als ik ben werken lukt dat natuurlijk niet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:46

Er zijn genoeg paarden die idd verwaarloosd worden, die wel een beter "huis" kunnen krijgen. Maar daar hoor ik nooit over hier op bokt. Ik lees nooit dat de DB of de DP is gaan kijken op een adres en waarschuwingen/boetes/inbeslagname doet na een tip van een bokker.

Wat ik wél lees is dat DB en DP weinig tot niks doen na zo'n tip onder het mom van "we kunnen hier niks aan doen/te weinig bewijsmateriaal"
Wat ik wél lees is DB en DP die waarschuwingen geven aan mensen die het wel goed voor elkaar hebben, en dreigen met inbeslagname als de dieren een paar uurtjes in bijvoorbeeld modder/regen staan. Of hun pony huisvesten samen met ganzen.

Ik denk dat de DB en de DP eens een opleiding moeten gaan volgend van minimaal 2 jaar, een soort van dierverzorging MBO niveau. Daarna nog een cursus hoe ga ik om met mensen en dan mogen ze van mij pas de straat op...
(misschien een idee voor alle paraveterinaire die geen baan kunnen vinden?? Zonder de cursus uiteraard, want zij hebben al een 4 jarige opleiding erop zitten)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:47

kleinvosje schreef:
EmEm, jawel, natuurlijk zijn dat ook dingen waar je je zorgen om maakt. Echter is het wel de LID die niet met gelijke maten meet, ze willen de paarden minimaal 4 uur per dag buiten hebben, maar een schuilstal bouwen mag niet, in de modder zetten mag niet etc. Er wordt nu veel sneller geroepen dat het dierenmishandeling is, dát vind ik zorgelijk. Laat ze dan eens goed sluitende voorwaarden voor het houden van paarden stellen, en die dan ook handhaven. Overal gelijk. Dan pas kun je de werkelijke mishandeling of slechte verzorging onderscheiden van de weersomstandigheden etc.

Klopt, daar heb je ook gelijk in. Wie weet zorgt deze noodklok van de dierenbescherming dan tegelijkertijd voor een mooi moment om dat aan te pakken. Duidelijke regels, meer coulance bij het bouwen van schuilstallen en gelijke handhaving. Hoewel dat vast lastig wordt omdat elke gemeente weer andere regels heeft (voor wat betreft schuilstallen).
Ik bedoel ook niet dat het probleem makkelijk op te lossen is, maar ik vind aandacht voor het probleem wel goed.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:48

Jeetje wat is iedereen hier weer eigenwijs. Komt het dan bij niemand op dat misschien de leefomstandigheden van je paard beter kunnen? Dat geldt voor het ophokken 24/7 maar ook voor 24/7 in de blubber. Mensen die hun paard altijd op stal houden moeten zorgen voor meer beweging voor hun paard maar mensen die hun paard 24/7 per dag in een blubberveld houden moeten ook nadenken over een droog plekje. Ik heb wel eens schuilstallen gezien die bestaan uit een golfplaten daken en drie "muurtjes " van triplex, nul stro en veel modder. Uiteraard zal een paard daar niet lekker in gaan liggen zeker niet als er meerdere paarden zijn die er gebruik van moeten maken. Paarden in een droge wei die zich veilig voelen zullen zeker wel lekker gaan liggen als het niet te koud is en paarden in een lekkere ruime stal zie ik heel vaak helemaal gestrekt slapen. Dus blijkbaar is daar behoefte aan.
De behoefte van een paard gaat verder dan aleen maar buiten staan of alleen maar in de stal staan.
Bovendien is het alternatief van buiten staan niet altijd 24/7 in een stal zoals op dit forum vaak wordt gesteld.
Een beetje nadenken over de leefomstandigheden van je paard kan toch nooit kwaad?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:50

Tuurlijk, aandacht voor het probleem is zeker goed, maar dan niet alleen de negatieve aandacht. Wat Anoli ook zegt, er komen genoeg topics hier op Bokt waarin gevraagd wordt of een dier mishandeld wordt, waar dan ook naar de DB voor wordt gebeld en wat vervolgens afgedaan wordt omdat het wel meevalt met de verwaarlozing. Dat klopt dan toch ook niet?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:51

Ik ken een geval waarbij paarden die in een loopstal stonden die heel ranzig was met paarden die helemaal aangekoekt waren met mest helemaal goed was. Maar paarden die in een hele mooie schone stal stonden maar wat zanderig waren omdat ze net lekker buiten waren geweest die werden mishandeld want ze waren vies. Zeker de bonte was heel zielig, want ze had allemaal vieze vlekken op dr witte vacht... En de paarden mochten daar ook niet meer naar buiten, want ze moesten over een modderig pad.... Jongens, dat slaat toch nergens op?

Ik heb er eigenlijk mn vraagtekens bij of er wel idd zoveel meer verwaarlozing is... Voor mn gevoel is het vooral dat mensen veel sneller vinden dat dieren mishandeld worden...

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:56

Er staat: „Paarden die in de blubber staan, hoeven die niet zijn gekapt, ondervoede dieren en algemene verwaarlozing komen we bijna dagelijks tegen”. Die laatste 3 punten zijn zorgelijk en horen gewoon niet.
Jammer genoeg staan er geen cijfers bij van hoeveel keer ze elk punt geconstateerd hebben in bijv. een week. Het artikel geeft nu wellicht een beetje een vertekend beeld, want "in de blubber staan" betekent niet automatisch een slechte verzorging. Veel paarden hebben geen probleem met modder en genieten er zelfs van (mijn Tinker bijvoorbeeld). Als mensen die af en toe zouden zien denken ze ook vast dat ik 'r slecht verzorg, terwijl ze alle aandacht en verzorging krijgt die ze maar nodig heeft, inclusief elke dag een schone droge stal. Die andere punten, tsja dat is treurig en daar moet de aandacht gewoon scherp op gericht worden. Bij de campagnes tegen dierenleed zou ook duidelijk gemaakt moeten worden dat een vies paard niet gelijk een verwaarloosd paard is om onnodige meldingen tegen te gaan, die de aandacht van de echte probleemgevallen afleiden.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:58

Cayenne schreef:
Er is natuurlijk ook nog een tussenweg tussen de opties "in de modder" of "in een 3 bij 3 hokje".
Dus om nou van het ene uiterste in het andere te vallen is ook weer zoiets :D

BaiNar schreef:
Wie heeft het nou alleen over modder... er worden tegenwoordig veel paarden mager uit vieze bedompte schuurtjes gehaald, paarden die al geen jaren een smid hebben gezien, laat staan een wormenkuur of aleen al gezond voedsel of vers water... Denk dat daar zéker aandacht voor moet komen!!

Mijn paarden staan ook deels in de modder maar kunnen ook met de voetjes droog staan en hebben een droge inloopstal... denk dat je even verder moet kijken dat de eerste modder...

Dit dus. Goede zaak dat ze de boel verscherpen! Ik ben absoluut voor het buiten houden van paarden met een goede schuil mogelijkheid. Maar OOK met een goede mogelijkheden om 'droog' te staan. Dus een stuk betegelen ( mits het mag ) of i.d. Goed afwateringssysteem, er zijn genoeg optie's.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:58

Ik herinner me dat men vorige winter niet de 'wilde' paarden in nederland bij wilde voeren...
Omdat die in het wild leven en dat moet je niet verstoren??
En paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan, die kan je wel ineens de hele dag in stal zetten?
Die breken heel de stal of om buiten te komen, dat weet ik wel :Y)
Sorry hoor, maar een paard in de paddock die kan kiezen of hij droog of in de blub staat, vind ik echt niet zielig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:01

Airborn schreef:
Ik heb er eigenlijk mn vraagtekens bij of er wel idd zoveel meer verwaarlozing is... Voor mn gevoel is het vooral dat mensen veel sneller vinden dat dieren mishandeld worden...

Als je student diergeneeskunde bent leer je snel grenzen te verleggen..

Maar er staat wat buiten waar je veel vraagtekens bij mag zetten. :(:)

Ik houd het dan maar bij een citaat van Sjef Janssen:
Citaat:
Even in Germany and Holland, in the lower levels and at the regional shows, there is a lot of extremely bad riding. A lot of people don’t even know how to approach a horse, how he thinks and how he feels, how he should be handled, how to get a language together – they cannot even treat their dog well, how can they treat a horse well!!!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:01

opisop_shop schreef:
voor wie was dat mishandeling, de ganzen of de shet? En vanwege de ruimte of vanwege het samenstaan?

Voor allemaal!!!

Namelijk mijn 2 paarden shet en 2 ganzen lopen in 1 weiland.

Ruimte genoeg dus dat was oke!
Het voorste stukje waar ik ze er in/uit haal en de water bak staat is idd erg modderig.

rest van het weiland is idd drassig maar nog steeds zie je gewoon Weiland en ja idd met ren/rem sporen van de paarden want ja een nat weiland gaat sneller stuk.

ik heb 2 stukken land waar ik ze iedere 3 maanden mee wissel zo dat het ene rust krijgt en het andere begraast word.
mijn bak is idd te blubberig en hier staan ze alleen in als ik even snel wil mesten en ze dus niet daarna helemaal wil vangen uit het land.

Daar bij is mijn mannelijke gans totaal verliefd op mijn shetlander! neem de shet mee en de gans komt daar achter aan.. met buiten ritten gaat hij nog net niet mee op de kar!
heb ooit een vrouwelijke gans en bij gekregen in de hoop dat de gansen dan een paar zouden worden. helaas vind hij de shet leuker.

Nu was dus mijn waarschuwing:

Het land is te nat en te drassig dat ze daar in staan konden ze zien als verwaarlozing omdat er geen droog stuk was (lees waar het dus niet nattig is of wat dan ook)
het feit dat ze in de modder moesten staan om te drinken was ook niet goed!
de Ganze moesten een vijver hebben om te wassen/baden (ze hebben een sloot waar ze nooit in gaan en een oud kinderzandbakje met water waar ze alleen uit drinken)
en het feit dat ze met de pony in 1 stal zaten was ook niet goed..
Want het was niet mogelijk dat pony en gans zo aan elkaar gehecht zijn..
Ik die meneer uit gelegd dat als ik ze apart doe dat mannetje alleen nog maar aan het zoeken/schreeuwen is. en ik het zeilig vind om het vrouwtje alleen te zetten dus ze prima met zijn 3e in de box kunnen is enkel voor de nacht..

Ze mogen dus nog maar 2 tot 4 uur buiten in de modder en de ganzen moeten appart behuist..

Nou ze kunnen me wat die ganze zitten al 5 jaar zo en dat hou ik zo.. en ik ga mijn luchtzuiger egt niet zo lang binnen zetten waar hij zich verveeld en dus lucht gaat zuigen en dus koliek krijgt..

Nou ik weet niet maar volgens mij zijn deze echt wel aan elkaar gehecht..
Afbeelding

singasong

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:12

Mij maak je niet wijs dat een paard het fijn vind om in de blubber te staan. Bij de meeste eigenaren kunnen ze gewoon niet anders, het is op stal of in de blubber.
Wat voor moeite is het in vredesnaam om een bestraat stuk te maken zodat ze niet in de blubber hoeven staan??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:13

singasong schreef:
Mij maak je niet wijs dat een paard het fijn vind om in de blubber te staan. Bij de meeste eigenaren kunnen ze gewoon niet anders, het is op stal of in de blubber.
Wat voor moeite is het in vredesnaam om een bestraat stuk te maken zodat ze niet in de blubber hoeven staan??

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard gaat heerlijk in de plassen staan stampen en rollen. Daarbij MAG je niet overal een stuk bestraten, heb je weer toestemming voor nodig. Dus moeite is het niet, maar tegenwerking wel...