Oorzaak van dodelijk brand in Babberich nog onbekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:47

Het is vreselijk er heerst zoveel angst in ons dorp ook al kunnen ze het niet vaststellen....... na alle brandjes de afgelopen tijd zijn men van overtuigd dat het aangestoken is.
Wij gaan ook totdat we gaan slapen buiten checken en gelukkig hebben wij honden die snel aanslaan, dus nu gaan we ook daadwerkelijk kijken als ze aanslaan, wat eerder niet het geval was.
Het liefst laat ik de paarden buiten staan maar het land is zo blubberig dat ik ze net voor het donker pas naar binnen haal.

Ik vind het zo erg voor de betrokkenen heb er nog steeds buikpijn van en rij ook niet langs stal Bles vindt het gewoon heftig laat staan voor de betrokkenen.

bastiaan02

Re: Oorzaak van dodelijk brand in Babberich nog onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:40

Ik wens jullie ook stekte. Kan me voorstellen dat je er niet van slaapt. Hoop dat ze die imbeciel snel te pakken hebben. De brandstapel voor dat geval. Net als in de middel-eeuwen.
Het laat me niet los. Iedere minuut moet ik hier aan denken. Dit is zo heftig.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:54

Heel veel sterket voor de eigenaren en de omwonenden...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:36

Verschrikkelijk ;(

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:15

mijn gedachten zijn bij de eigenaars ;(

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:17

Het zal je paard maar zijn zeg, of je stal... jeetje wat erg.. geen woorden voor..

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 03:00

spicegirl schreef:
luguber en akelig confronterend, dat die beesten daar nog liggen !
het "instortingsgevaar "is er toch, kan je net zo goed gelijk beginnen met ruimen. wachten maakt het gevaar niet minder..
vreselijk, arme dieren.

We hebben het hier over edele dieren...

Vind het zo erg, ken mensen die bij Bles werken...
Hoop dat iedereen die nauw betrokken is, de kracht kan vinden om dit enorme drama te verwerken..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 05:36

Dit is echt verschrikkelijk.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:03

Wat verschrikkelijk, kan er zo om huilen. Als dit al aangestoken is dan spoort diegene echt niet, wat bezielt je dan? Ik wens alle mensen die daar wonen of hun paard daar hadden gestalt heel veel sterkte om dit verdriet te verwerken.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:04

heel veel sterkte voor alle betrokkenen. het is het naarste nieuws wat je maar kunt krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:54

http://drimble.nl/bericht/7326877
BABBERICH - ,,Een groot familiedrama”, zo typeert Jan Bles van Stal Bles aan het Witte Kruis in Babberich de brand in één van de stallen waarin 15 paarden omkwamen.
Bij een grote schuurbrand bij het paardenpension van Jan Bles in Babberich zijn volgens de brandweer zo’n vijftien paarden omgekomen. Zo’n 20 paarden konden worden gered. De verbrande stal biedt een trieste aanblik.

Bles wil niet praten over een eventuele brandstichting naar aanleiding van de vele coniferen die elders in Babberich regelmatig in de fik vliegen. Een nader onderzoek van de technische recherche van de politie moet de werkelijke oorzaak achterhalen. De restanten van de stal met daarin de omgekomen paarden worden door schermen aan het zicht onttrokken. ,,Dat wil je écht niet zien”, vertelt Jan. Zijn blik in de ogen verraadt het verdriet. ,,Ik werd rond vijf uur wakker en hoorde een knapperig geluid en ben onmiddellijk de rest van de familie die hier op het terrein woont, gaan waarschuwen. Ja, en toen was er even paniek. De hitte was enorm; de paarden die in de vlammen stonden gingen vreselijk te keer. Afgrijselijk.”

Jan blijft even stil en vertelt vervolgens dat in een soort ‘reflex’ de paarden die in een naast gelegen schuur stonden, door familieleden en de marechaussee, die toevallig langs kwam, naar buiten zijn gejaagd. ,,Ja, dat ging goed en snel. Wat later zijn de paarden verzameld en in een andere schuur ondergebracht.”

Het vuur is volgens Jan Bles door uitstekend werk van de brandweerkorpsen niet overgeslagen naar de schuur waaruit wel paarden zijn gered. ,,Kijk daar boven, de golfplaten van die schuur zijn volledig krom getrokken en hier en daar gesmolten, zo groot was de hitte.” Iets verderop toont hij hoe als een wonder twee zeer dichtbij gelegen woonhuizen bewaard zijn gebleven.

‘Geluk gehad’
,,We hebben het geluk gehad dat de wind van de brandhaard af stond,” vermoedt Jan. Tijdens de brand zijn de hoge voor- en achtergevels van de schuur naar beneden gekomen. Voor het oog is van een eventuele wederopbouw geen sprake. Het schadebedrag is nog niet bekend. De familie is volgens Jan Bles goed verzekerd. Brandweer commandant Robert Polman is enthousiast over de inzet van de brandweerkorpsen uit Zevenaar, Rijnwaarden en Velp met een tankauto met 10.000 liter water.
,,We hadden gelukkig genoeg aan een brandkraan bij het Witte Kruis. Juist bij deze brand bleek dat de hoogwerker een goede dienst heeft bewezen. Vanaf hier konden de schuren in de directe omgeving nat worden gehouden waardoor de vonkenregen gedoofd werd.”

Over het verlies van de paarden: ,,Toen wij aankwamen stond alles in brand. Kort daarop viel een gevel om. Dan kun je geen mensen meer naar binnen sturen om de paarden te redden. De veiligheid van onze mensen staat voorop.”

Noaberschap
Jan is dik te spreken over het ‘noaberschap’. ,,We kregen direct hulp van omwonenden en toen de rust wat terugkeerde kwamen de brandweerlieden met koffie naar ons toe."

Je reinste nachtmerrie. Dat beeld raak je nooit van je leven meer kwijt. Sterkte aan alle betrokkenen die deze in en in trieste gebeurtenis een plek moeten geven.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:58

ahh, gatsie darrie, wat een drama!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:58

Verschrikkelijk. Zeker het tekeer gaan van de paarden zal hij nog heel vaak "horen". Echt afgrijselijk en het aller ergste wat een paardeneigenaar kan overkomen..

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:03

Echt verschrikkelijk...
Hopelijk is het onderzoek snel afgerond, zodat deze situatie niet zo lang zo blijft...
En ook nogmaals sterkte voor alle betrokkenen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:04

Een nachtmerrie waar je helaas niet wakker uit word en beseft dat je in je eigen bed ligt..
Verschrikkelijk!

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:48

Ik fietste er net nog langs. Ik voel me er dan nog naar om :( Zag wel een graafmachine bezig, ze zullen aan t opruimen zijn nu.

Echt een hel :n

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:54

Vooral het geluid van de paarden terwijl ze aan het sterven zijn.. Ik krijg daar echt de tranen van in m'n ogen. Kan me voorstellen dat alle betrokkenen dat voorlopig niet kwijtraken..
Onvoorstelbaar :n

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:36

Wat afgrijselijk is het toch! Je zult de arme paarden hebben horen "schreeuwen" in de vlammen, wetende dat je niks kunt doen. Vreselijk!! Een collega van mijn vader heeft daar onderzoek gedaan naar de oorzaak van de brand, die man heeft zelf ook paarden en schrok echt van het beeld dat hij daar aantrof.. Ik weet de oorzaak niet, dus die kan ik jullie ook niet geven. Hopelijk kunnen ze de oorzaak nog vinden, al maakt dat het leed voor de mensen die er door getroffen zijn niet minder.

Nogmaals heel veel sterkte voor alle betrokkenen..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:46

Nousa schreef:
Ik fietste er net nog langs. Ik voel me er dan nog naar om :( Zag wel een graafmachine bezig, ze zullen aan t opruimen zijn nu.

Echt een hel :n

Vermoed het wel zag het Indd ook, zag ook dat ze met een stal? Bezig waren achter op er terrein en in de avond zag ik wat trailers tegemoet komen.

Mijn hoefsmid is ook hun hoefsmid die zei dat het 2 pensionpaarden waren en de rest van bles zelf was bah ik vind het echt naar het is zo onwerkelijk

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:24

Heb een update van een goede vriend van Bart.. Zijn paard staat daar ook :)

Het is vermoedelijk toch aangestoken, vertelde Bart gisteren. De noodstallen zijn bijna klaar, en 10 paarden zijn ergens gestald.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:44

Je zal het absoluut niet rot bedoelen, maar ik vind het niet zo handig om zo'n speculatie uit tweede hand op internet te zetten. 't Is al onrustig genoeg in Babberich zonder 'die-en-die-heeft-dat-en-dat-tegen-zus-en-zo-gezegd'. En als iemand van de familie graag zou willen dat algemeen bekend werd dat het vermoedelijk is aangestoken, kan diegene dat prima zelf op internet zetten. Binnenkort komt er een formele informatieavond van burgemeester en brandweer, ik denk dat - als er iets op internet gezet moet worden - dat de informatie zou moeten zijn die door de brandweer zelf bekend gemaakt wordt.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:08

pff ik heb al een aantal dingen bedacht die ik met de veroorzaker van dit drama wil doen, onvoorstelbaar...
Reed gisteren langs stal bles, en wat een trieste boel, er staat inderdaad een graafmachine, de stal die nog wel staat daar zijn alle dakplaten van kromgetrokken.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:46

ShauniBef schreef:
Heb een update van een goede vriend van Bart.. Zijn paard staat daar ook :)

Het is vermoedelijk toch aangestoken, vertelde Bart gisteren. De noodstallen zijn bijna klaar, en 10 paarden zijn ergens gestald.

`
Ik heb gisteren hetzelfde gehoord van een vriend die met bart zelf heeft gesproken. Ik mag aannemen dat hij het niet uit zn duim zuigt. Ik geloof het pas als er een officiele verklaring van politie/brandweer is maar toch is dit geen fijn bericht :n

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:37

Op de site van de Gelderlander staat dat ze een 16 jarige jongen hebben aangehouden ivm de branden in babberich en vermoedelijk ook de brand die bij bles is geweest.
Hoop dat het de goede is die ze te pakken hebben zal toch een stuk meer rust brengen in babberich!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:54