Spaanse rijschool komt dit jaar naar Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Spaanse rijschool komt dit jaar naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:14

Gaaf, ik ga ze vrijdag gelijk bestellen. Ik wil wel hoor.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

ik denk dat met M niveau niet het Nederlandse M niveau wordt bedoeld, maar het Duitse en dat ligt toch een stukje hoger...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:18

Ik heb de show gezien in Wenen zelf. Kaarten waren duur maar zeker de moeite waard om te gaan kijken.

Zoals Zooist aangeeft verwacht je eigenlijk perfectie van de oefeningen maar dat is niet aan de orde. Bij ons werd ook duidelijk uitgelegt welke paarden op welk niveau zaten en een stuk van de training gedemonstreerd, dat was erg interessant.

Geen idee wat ze in Ahoy gaan doen maar ik vond het in Wenen zeker de moeite waard. Daar zit natuurlijk wel de sfeer van het gebouw, de stallen ed bij.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:08

Ohhh gaaf dit!!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:09

in de klassieke dressuur streeft men naar perfectie, maar men behaalt het nooit. dat kan namelijk eenvoudigweg niet. dus degene die dat verwacht, zal van een koude kermis thuiskomen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:11

In Jerez naar de 'Spaanse' Spaanse rijschool geweest een paar jaar terug en erg genoten dus hier wil ik ook wel graag heen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:16

Volgens mij vonden de meeste bezoekers de laatste keren de shows van de friezen, voorafgaand aan die van de Spaanse rijschool, leuker. Dan die van de spaanse rijschool.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in een stukje geschiedenis van de lippizaners moeten eigenlijk het boek Dier, bovendier eens lezen. Ook erder genoemde stichting/groep wordt daarin genoemd en is erg interessant om te lezen.

Dan, wat betreft de SR. Soms heb ik het gevoel dat een mening van iemand nogal snel op wordt gevat als een feit. Imo kan je alleen kritiek geven over de manier van werken op dit moment, als jij ook op dit moment er iets van hebt gezien. Ik heb ze jaren terug gezien, was zwaar onder de indruk. Niet vanwege alle knappe oefeningen, maar de totale sfeer, gehoorzaamheid van de paarden en opzet van de show. Want ze hadden het toch trak voor elkaar. We betaalden toen nogde guldenprijs geloof ik zelfs, en dat was best veel geld al.
Maar wat ik wil zeggen is, dat ik denk dat er vast waarheid zit achter alle onrust daar. Echter speelt het volgens mij al enkeke jaren (ook in de media) dus zal er niet al aan gewerkt zijn? En mensen die nu vrij negatief blijven waar basseer je dit op?
Verder moet iedereen dus zelf weten of ze hoer heen willen hoor ;) ik ga niet, bewaar mijn geld voor een van de andere rijscholen die iknog niet gezien heb.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:26

Voor diegenen die roepen dat het duur is.
Een avondje naar een musical is duurder bij derde rang wicked zit je nog op 60 euro..
Ik zal het ook vast in het rooster zetten, lijkt me zeer intresant en leuk om mee te maken.
Ben heel lang geleden naar GOA geweest ook zo bijzonder leuk en mooi, koste toen ook al dik 45 euro.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:29

FriesWytske schreef:
Volgens mij vonden de meeste bezoekers de laatste keren de shows van de friezen, voorafgaand aan die van de Spaanse rijschool, leuker. Dan die van de spaanse rijschool.

:j

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:30

ik ga er heen denk ik :D

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:38

Ow ik wil daar ook heen! ik ga het vast in mijn agenda zetten :j

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:52

iemand enig idee of er gefotografeerd mag worden?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:57

Ik werd heel enthousiast toen ik dit las maar wat Caira hier neerzette maakt toch dat ik ook minder zin heb om te gaan kijken...

Caira schreef:
Mijn zin om te gaan verdween na deze mail!

Een groep intellectuelen, cultureel geïnteresseerden en beoefenaars van de klassieke rijkunst heeft een 'Vriendenkring van de Spaanse rijschool' opgericht, met de doelstelling invloed op politiek Oostenrijk uit te oefenen om het tij te keren. Jij kan hiertoe een bijdrage leveren door op hun website de participant list (oftewel Unterschriftenliste in de Duitstalige versie) te tekenen. Neem alsjeblieft de moeite!

Kijk op: http://www.freundeskreis-srs.at

Wat is er aan de hand?

Misschien heb je het een of ander schrikbarend bericht al gehoord over de teloorgang van de Spaanse Rijschool in Wenen. In 1565 opgericht door de keizer en tot 1918 in zijn bezit, werd de door de keizerlijke familie gewaarborgde traditie van 'het behoud van de pure leer van de rijkunst volgens Xenofoon' vastgelegd in een speciale wet van het jong republikeins Oostenrijk en in 1919 werd van de Spaanse rijschool een staatsbedrijf gemaakt. In 2001 werd uit economische overwegingen deze eeuwenoude institutie in een B.V. veranderd, die voortaan zichzelf zou moeten bedruipen. Sinds 2007 is ene mw. Elisabeth Gürtler bedrijfsleider, een rijke high-society lady en directrice van het beroemde hotel Sacher. Zij voert een keihard op winst gericht beleid dat ten koste gaat van de paarden, de ruiters, de tradities en de kennis en vaardigheden van mens en dier. De twee oudstgediende en leidinggevende 'Oberbereiters' Riegler en Krzisch werden op non-actief gezet omdat ze hierop kritiek uitten. Er werd een nieuwe leidinggevende aangetrokken voor een ter plekke bedachte functie van rijbaan-chef. Hij komt uit de wedstrijdsport en zijn eigen ruiterlijke vaardigheden zijn naar maatstaven van de Spaanse rijschool onvoldoende (beoordeel zelf, kijk naar de video op de website) en onder zijn leiding is de kwaliteit van de optredens sterk achteruit gegaan.

In het kort: Het aantal optredens per jaar werd verdubbeld. De opleidingstijd werd ingekort en het beoogde opleidingsniveau van de paarden ' op M-niveau is voldoende, want een leek kan dat toch niet beoordelen' aldus mw. Gürtler. Ze richt zich op de merchandising, organiseert events in de historische ambiente en stalt de hengsten uit als levende reclamebordjes voor toeristen. Een van haar ideeën is dat ruiters van Spaanse rijschool met hun paarden ook de wedstrijdsport in moeten gaan om zich te bewijzen en met hun tijd mee te gaan.
Nog nooit zijn zo vaak ziektes bij de paarden opgetreden en hebben paarden gekreupeld. Onlangs overleed een hengst nadat de dierenarts te laat erbij werd gehaald. De vakwereld oordeelt dat de paarden mat en lusteloos ogen, de schoolsprongen worden foutief uitgevoerd, de quadrille is om de helft gekort, rechte lijnen worden niet meer correct gereden, de perfectie en rust in de uitvoeringen is er niet meer, er worden slechts nog circuskunstjes vertoond. Even groot is de prestatiedruk op de ruiters. Er wordt bericht over hun groeiende ontevredenheid en mobbing van het personeel. In september jl. heeft Oberbereiter Harald Bauer zelfmoord gepleegd in zijn dienstkamer. Steeds vaker zijn negatieve krantenberichten in binnen- en buitenland te vinden met de strekking 'De Spaanse rijschool degenereert tot een slap aftreksel van wat het gedurende eeuwen geweest is'.

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:12

Wat wel erg van belang is, bij bovenstaande mail, wie heeft dit geschreven en wat is/was de relatie tot de rijschool, en wat zijn de motieven?

Zonder antwoord op die vragen kan ik persoonlijk niet zoveel met het stuk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:13

Dan moet je even op de link kijken, daar staat precies het hoe en wat opgeschreven incl toelichtende filmpjes.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:22

FriesWytske schreef:

Nou dat geld zeker niet voor mij. In de show die ik toen heb gezien was er niets moois aan het optreden met de Friezen. Gespannen paarden en een afgeraffeld geheel. Des te groter was het contrast met de Spaanse rijschool.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:39

quadripes schreef:
in de klassieke dressuur streeft men naar perfectie, maar men behaalt het nooit. dat kan namelijk eenvoudigweg niet. dus degene die dat verwacht, zal van een koude kermis thuiskomen.

Mee eens!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:41

Bagheera_206 schreef:
Afbeelding

Ik ga denk ik ook kijken. Wil nu zelf wel zien hoe de paarden lopen. Wat is de beste plek om te reserveren? Wil graag het goed kunnen zien (en foto's kunnen maken als dat mag).

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:55

Tot de laatste keer was fotograferen toegestaan, maar de laatste keer was foto's maken ineens verboden. Maar zonder flits kan je, eenmaal in het donker, prima fotograferen. De spotlights zijn zo fel dat het wel daglicht lijkt.

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:58

Jaa daar wil ik ook heen!!! :D
Moet dit jaar examen doen en als ik het haal gaan we er hopelijk heen! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:00

in wenen ben ik een keer naar de training geweest!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:35

Reactie mbt mijn vraag naar het fotografie-beleid. Verstuurd naar info@spaanserijschool.nl, maar is beantwoord door iemand van Ahoy zelf:

Geachte heer #achternaammettypfout,

Het is tijdens de voorstellingen van de Spaanse Rijschool niet toegestaan om een fototoestel te gebruiken, dit i.v.m. evt. de schrikreacties van de paarden.

Met vriendelijke groet,

Euhm... Fotograferen met flits in zo een grote piste is kansloos. _O- Ik bedoelde uiteraard zonder flitser te fotograferen. Toch eens even bedenken hoe ik terug ga mailen om aan te geven dat ik hieruit de conclusie heb getrokken dat zonder flitser het wel toegestaan is om te fotograferen... :=
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-01-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:38

ik vraag me dan toch af hoe ze die honderden compactcameraatjes tegenhouden :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:46

Daarom. Ik ga nog even broeden op een mail om terug te sturen. :=