Groen licht voor zeven trekpaardhengsten tijdens keuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:23

Ze moeten alle paarden zonder staart uitsluiten van deelname. Het is te gek voor woorden dat deze dieren nog kampioen worden.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:25

Laatst bijgewerkt door Kim14 op 22-01-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:31

gootje12 schreef:
Ze moeten alle paarden zonder staart uitsluiten van deelname. Het is te gek voor woorden dat deze dieren nog kampioen worden.

Dan moet je lid worden van het stamboek en daar actie gaan voeren.

Het stamboek, een vereniging, stelt de eisen van goedkeuring vast.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:33

Ariebren schreef:
gootje12 schreef:

Dan moet je lid worden van het stamboek en daar actie gaan voeren.

Het stamboek, een vereniging, stelt de eisen van goedkeuring vast.

Dan zet KVTH je gelijk weer uit....

Ariebren

Re: Groen licht voor zeven trekpaardhengsten tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:39

Ja dan moet je actie gaan voeren tegen de ouwe boertjes met hun staartloze paarden.
Een groot probleem is dat.

Maar ook die ouwe mannetjes sterven uit, dus er is hoop. :7

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:51

Owww en daar gaan we weer over het couperen.. misschien zouden je zelf eens een keuring moeten bijwonen?? Er waren namelijk wel degelijk hengsten met staart, er 1 is er ook van goed gekeurd.
En waarom zou een keurmeester een kwalitatief super paard zonder staart af moeten keuren?! Klinkt ook niet als de juiste oplossing..

Ik heb trouwens gigantisch genoten van de dikbillen en Jazz uit de Linde was een terrechte winnaar! Al moet ik zeggen dat Bienvenu toch bij mij een streepje voor heeft.. :+ :D
Het was een mooie keuring met veel goede kwaliteits paarden! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:55

Waarom ze die hengsten zouden moeten afkeuren? Om de fokkers eens duidelijk te maken dat het niet kan waar ze mee bezig zijn.. Verboden is verboden, en nu belonen ze die fokkers juist door de paarden alsnog te laten meedoen en zelfs te laten winnen..
Als je nu één jaar geen enkele belg zonder staart zou laten meedoen/goedkeuren, dan zul je zien dat er volgend jaar vrijwel nergens meer wordt gecoupeerd.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:59

KVTH zou de regel zo moeten aanpassen dat hengsten zonder staart niet meer op de keuring zouden mogen verschijnen...maar dat betekend de ondergang voor KVTH omdat dan bijna alle trekpaard hengstenhouders zich zullen gaan afmelden bij het stamboek..
DAAR zit het ''probleem'' KVTH durft het gewoon niet aan....

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:59

Hm dan heb je dus als verdere hobby fokker een probleem want het stamboek is al niet groot, weinig hengsten, weinig bloedspreiding en zou dus nog minder worden. Is dus niet de oplossing

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:05

Nee, anders gezegd, de leden blijven bepalen wat de "staart" eisen zijn.
En actieve leden zijn bij elk stamboek de hengsten houders.
Zou een klein aantal leden het voor elkaar krijgen om het couperen volledig te verbieden, ook op keuringen, dan zal er volgens de Nederlandse gewoonte wel weer een nieuwe vereniging opstaan, die wel met couperen accoord gaat.

De enige persoon die nu direct daar op in kan grijpen is de staatssecretaris, dhr Bleeker.
Maar wat zijn de Europese Unie regels ??

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:08

niemand binnen KVTH of leden gaan er iets aan doen want je word er meteen uitgeknikkerd..
er moet een europese regel komen anders houd dit nooit op..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:09

Hm zal nog lang duren denk ik voordat dat doorgaat.. ;)

Maar volgens mij zijn dit oneindige discussies over couperen op bokt die tot niks lijden.. en dan is het misschien leuker om het gewoon over de keuring zelf te hebben ipv enkel over dat de staart er niet meer aan zit...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:18

Vind ik ook.
En als het vierspan trekpaarden weer mijn huis laat schudden, zit ik te genieten.
Misschien in het voorjaar weer een span waar een veulentje naast zijn moeder loopt.
Prachtige paarden zijn het !!

En vooral als er weer eentje bij mij naar binnen staat te gluren.
Uitbrekers zijn die jonge trekpaarden wel.
Vooral met staart eraan :7

http://www.mijnalbum.nl/Album=E3CCLBA8

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:52

Ariebren schreef:
Nee, anders gezegd, de leden blijven bepalen wat de "staart" eisen zijn.
En actieve leden zijn bij elk stamboek de hengsten houders.
Zou een klein aantal leden het voor elkaar krijgen om het couperen volledig te verbieden, ook op keuringen, dan zal er volgens de Nederlandse gewoonte wel weer een nieuwe vereniging opstaan, die wel met couperen accoord gaat.

De enige persoon die nu direct daar op in kan grijpen is de staatssecretaris, dhr Bleeker.
Maar wat zijn de Europese Unie regels ??

Gewoon in Europees verband verbieden dat er paarden met gecoupeerde staarten gekeurd worden .Het verbod om staarten te couperen geld zo langszamerhand al een jaar of 10 in Nederland en nog worden deze paarden gewoon toegelaten op keuringen .
Inderdaad Ariebren is Henk Bleeker de aangewezen persoon om in deze kwestie orde op zaken te stellen maar die verzind alleen maar onzinregeltjes en heeft het waarschijnlijk drukker met z'n nieuwe vriendin dan met het welzijn van dieren.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:41

Antoiinette schreef:
Owww en daar gaan we weer over het couperen.. misschien zouden je zelf eens een keuring moeten bijwonen?? Er waren namelijk wel degelijk hengsten met staart, er 1 is er ook van goed gekeurd.
En waarom zou een keurmeester een kwalitatief super paard zonder staart af moeten keuren?! Klinkt ook niet als de juiste oplossing..

Ik heb trouwens gigantisch genoten van de dikbillen en Jazz uit de Linde was een terrechte winnaar! Al moet ik zeggen dat Bienvenu toch bij mij een streepje voor heeft.. :+ :D
Het was een mooie keuring met veel goede kwaliteits paarden! *\o/*

Ik kom regelmatig op dit soort keuringen. Het zal nooit gebeuren dat een paard met staart 1e eindigt of kampioen wordt zolang er paarden zijn zonder staart. En zolang de oude juryleden/keurmeesters er zijn die perse zonder staart willen.
Op deze manier zorgen ze er voor (dwingen ze) dat er gecuopeerd blijft worden.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:04

Heeft de hengst op de 2de foto serieus een pis/mestvklek op bil? Op een keuring? :S?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:48

8nnemiek schreef:
Nederland is trouwens niet het eerste Europese land dat couperen heeft verboden. In Groot Brittannië mag het al lang niet meer, en daar zie je dus ook alleen nog shires en clydesdales mét staart, terwijl die vroeger ook altijd zonder staart rondliepen.

al worden de staarten van de hengsten wel helemaal kaalgeschoren voor de keuring!!
en het duurt lang voordat weer een beetje gegroeit is.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:49

weslyjune schreef:
Heeft de hengst op de 2de foto serieus een pis/mestvklek op bil? Op een keuring? :S?

Ja da heb tie.. moet zeggen dat je dat ook niet goed schoon krijg met die lange haren hoor.. denk wel dat ie gewassen is maar 's nachts in een hoopje is gaan liggen ;)

Ow trouwens die foto van Bienvenu is van vorig jaar..

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:31

Ik heb een ook Belg mét staart, liep gisteren nog door het bos dat een man tegen
zijn zoontje zei "Kijk knul,deze heeft wel een mooie staart"

Ik vind het allemaal erg ouderwets dat die staarten er af gaan, het is immers 2012.
En inderdaad vind het verminken en mischien ook wel ergens mishandeling..
waar moeten ze vliegen mee verjagen?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:38

ben lid van de kvth en ik weet dat er al heel lang een discussie is over het al dan niet voort brengen van het paard met of zonder staart. de liefhebbers van de staarten staan lijnrecht tegenover die zonder staarten. ik zie ze ook liever met staart. en nee ik heb zelf geen trekpaard maar een haflinger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:39

Klopt, esmeralda :j
Maar nog steeds beter dan couperen.. dan hebben ze in ieder geval nog iets om hun poepert tegen de wind te beschermen :Y) En na de keuring kan dat haar dan gewoon weer groeien.. Dat ze het hier dan ook gewoon zo oplossen, ik zie het probleem echt niet.
Stelletje koppige boeren :roll:

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:38

Hilbrand schreef:
Gewoon in Europees verband verbieden dat er paarden met gecoupeerde staarten gekeurd worden .Het verbod om staarten te couperen geld zo langszamerhand al een jaar of 10 in Nederland en nog worden deze paarden gewoon toegelaten op keuringen .
Inderdaad Ariebren is Henk Bleeker de aangewezen persoon om in deze kwestie orde op zaken te stellen maar die verzind alleen maar onzinregeltjes en heeft het waarschijnlijk drukker met z'n nieuwe vriendin dan met het welzijn van dieren.

Een europees verbod op couperen gaan wij als Nederland niet voor elkaar krijgen. :n

Ik vind ook dat het stamboek dan maar radicaal de boel zou moeten omgooien. Geen staart? Geen keuring. Lopen de leden dan weg? Jammer dan! Laat er maar een nieuwe generatie fokkers opstaan die zich niet met dit soort praktijken bezig houdt. Mening eigenaar van een trekpaard met staart, laat zich al niet op de keuring zien omdat ze bij voorbaat bijna geen kans hebben. Misschien dat die mensen dan wél komen.

Het is toch te gek voor woorden om deze dieren nog steeds maar te verminken, omdat dat vroeger praktisch was? Als al deze hengsten wegens medische redenen geen staart meer hebben, zouden ze ook niet goedgekeurd mogen worden. Dan huist er duidelijk een genetische afwijking onder de Nederlandse trekpaardenpopulatie. Paarden op papier naar het buitenland "verkopen", laten couperen en weer invoeren als zijnde "import" is minstens net zo walgelijk en iedereen weet dat het kul is. Zou het bij 1 a 2 paarden zo gaan, a la, dat kan, maar bijna elk paard (merrie of hengst) dat op de keuring komt? Ook in dat geval kunnen we het nederlandse stamboek wel opheffen, want als er alleen "buitenlandse" paarden rondlopen, kunnen wij zelf duidelijk geen trekpaarden fokken. Dan is een stamboek ook overbodig.

Ik las ook ergens dat de juryleden indirect niets van doen hebben met het wel of niet hebben van een staart en dat ze slechts hun werk doen in opdracht van het stamboek... Deze juryleden zitten allemaal in het bestuur van het stamboek, hoezo onafhankelijk?

Ik snap eerlijk gezegd het hele euvel rondom het verbieden van keuringen voor paarden zonder staart niet. Couperen is bij wet verboden, hoezo is er dan nog steeds bijna geen trekpaard mét te vinden? Het is gewoon een overtreding van de wet, maar wat moet je ermee? De politie bellen? :D Alsof je dan resultaat zou hebben. :+

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:33

in duitsland ben echt niet welkom met een paard zonder staart geboren na een bepaalde datum(die me even niet te binnen schiet) we hebben hier 7 belgen en hebben er lang 10 gehad waarvan er twee geen staart hebben. toen we in duitsland aan wedstrijden meededen werdt echt gecontroleerd of de merrie zonder staart voor die datum was geboren. en ik ben echt van mening dat als je met een paard met staart op de keuring komt je alleen een kans hebt als je paard heel veel beter is dan de ander zonder staart zodat ze er niet omheen kunnen. ben je maar iets beter dan heb je gewoon pech.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:43

hobbyboerin schreef:
in duitsland ben echt niet welkom met een paard zonder staart geboren na een bepaalde datum(die me even niet te binnen schiet) we hebben hier 7 belgen en hebben er lang 10 gehad waarvan er twee geen staart hebben. toen we in duitsland aan wedstrijden meededen werdt echt gecontroleerd of de merrie zonder staart voor die datum was geboren. en ik ben echt van mening dat als je met een paard met staart op de keuring komt je alleen een kans hebt als je paard heel veel beter is dan de ander zonder staart zodat ze er niet omheen kunnen. ben je maar iets beter dan heb je gewoon pech.

Ook dan maar je geen kans. (Hier in het zuiden dan) Ik heb zelf kreupele paarden zonder staart boven goeden paarden zien eindigen met staart. We vielen echt van onze kruk!! Onvoorstelbaar.
Ik hoop echt dat die oudjes (Jury) snel met pensioen gaan, want het is echt te absurd voor woorden.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:03

We kunnen ons er nu erg druk om gaan maken... Maar UITEINDELIJK gaat het vanzelf over, de eerste hengst met staart is nu goed gekeurd, wel laat maar toch hij is er. Fokkers van trekpaarden met korte staarten raken hun paarden steeds moeilijker kwijt, omdat wij als gebruikers graag een lange staart zien om zo aan wedstrijden van bijvoorbeeld het knhs deel te mogen nemen. En dan het stukje zoals er hier beschreven wordt dat het aan de leden van het kvth ligt is niet helemaal waar... het stamboek heeft zoals bij veel stamboeken 2 groepen, fokkers die alleen voor de premies gaan (en tja er wordt nu eerder een hengst zonder staart goed gekeurd...) en de gebruikers groep, die toch meer op zoek zijn naar een kwalitatief goed paard (harde benen, juiste gang) met een lange staart!! Kortom er komt een tijd dat de fokkers hun paarden niet meer kwijt kunnen aan gebruikers... en dan komt het couperen/blokstaarten toch een keer op zijn eind!! Al gaat dit waarschijnlijk jammer genoeg heeeeeeel lang duren...