Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ariebren schreef:gootje12 schreef:Ze moeten alle paarden zonder staart uitsluiten van deelname. Het is te gek voor woorden dat deze dieren nog kampioen worden.
Dan moet je lid worden van het stamboek en daar actie gaan voeren.
Het stamboek, een vereniging, stelt de eisen van goedkeuring vast.

Ariebren schreef:Nee, anders gezegd, de leden blijven bepalen wat de "staart" eisen zijn.
En actieve leden zijn bij elk stamboek de hengsten houders.
Zou een klein aantal leden het voor elkaar krijgen om het couperen volledig te verbieden, ook op keuringen, dan zal er volgens de Nederlandse gewoonte wel weer een nieuwe vereniging opstaan, die wel met couperen accoord gaat.
De enige persoon die nu direct daar op in kan grijpen is de staatssecretaris, dhr Bleeker.
Maar wat zijn de Europese Unie regels ??
Antoiinette schreef:Owww en daar gaan we weer over het couperen.. misschien zouden je zelf eens een keuring moeten bijwonen?? Er waren namelijk wel degelijk hengsten met staart, er 1 is er ook van goed gekeurd.
En waarom zou een keurmeester een kwalitatief super paard zonder staart af moeten keuren?! Klinkt ook niet als de juiste oplossing..
Ik heb trouwens gigantisch genoten van de dikbillen en Jazz uit de Linde was een terrechte winnaar! Al moet ik zeggen dat Bienvenu toch bij mij een streepje voor heeft..![]()
![]()
Het was een mooie keuring met veel goede kwaliteits paarden!
8nnemiek schreef:Nederland is trouwens niet het eerste Europese land dat couperen heeft verboden. In Groot Brittannië mag het al lang niet meer, en daar zie je dus ook alleen nog shires en clydesdales mét staart, terwijl die vroeger ook altijd zonder staart rondliepen.
weslyjune schreef:Heeft de hengst op de 2de foto serieus een pis/mestvklek op bil? Op een keuring? :S?

Hilbrand schreef:Gewoon in Europees verband verbieden dat er paarden met gecoupeerde staarten gekeurd worden .Het verbod om staarten te couperen geld zo langszamerhand al een jaar of 10 in Nederland en nog worden deze paarden gewoon toegelaten op keuringen .
Inderdaad Ariebren is Henk Bleeker de aangewezen persoon om in deze kwestie orde op zaken te stellen maar die verzind alleen maar onzinregeltjes en heeft het waarschijnlijk drukker met z'n nieuwe vriendin dan met het welzijn van dieren.

Alsof je dan resultaat zou hebben.
hobbyboerin schreef:in duitsland ben echt niet welkom met een paard zonder staart geboren na een bepaalde datum(die me even niet te binnen schiet) we hebben hier 7 belgen en hebben er lang 10 gehad waarvan er twee geen staart hebben. toen we in duitsland aan wedstrijden meededen werdt echt gecontroleerd of de merrie zonder staart voor die datum was geboren. en ik ben echt van mening dat als je met een paard met staart op de keuring komt je alleen een kans hebt als je paard heel veel beter is dan de ander zonder staart zodat ze er niet omheen kunnen. ben je maar iets beter dan heb je gewoon pech.