Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:52

eenitraM schreef:
Nou sorry hoor. Ieder paard heeft worden. Er is schuilmogelijkheid tegen wind en er is genoeg water en potverdomme voer!

Hoe kun je meteen iemand beschuldigen van verwaarlozing! Misschien is het dier aan een gescheurde aorta overleden of door een hersenbloeding.

Kortzichtige politie -:(-

Als je nou iemand anders aanspreekt op zijn taalgebruik....let daar dan zelf ook eerst even op........ieder paard heeft "worden"
vraag me trouwens ook af waarom je zo vijandig reageert?? en waarom 144 brrr is..?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:00

Eevee schreef:
eenitraM schreef:
Nou sorry hoor. Ieder paard heeft worden. Er is schuilmogelijkheid tegen wind en er is genoeg water en potverdomme voer!

Hoe kun je meteen iemand beschuldigen van verwaarlozing! Misschien is het dier aan een gescheurde aorta overleden of door een hersenbloeding.

Als je nou iemand anders aanspreekt op zijn taalgebruik....let daar dan zelf ook eerst even op........ieder paard heeft "worden"
vraag me trouwens ook af waarom je zo vijandig reageert?? en waarom 144 brrr is..?

Wormen. Geen auto op de telefoon.

Er zijn zoveel problemen in Nederland. Zoveel meer. En dan wordt 144 aangesteld om voor de dieren op te komen, terwijl er ook een DA is? Er zitten zoveel mensen in de problemen, en dan wordt een dier vooropgesteld? Het wordt tijd dat NL wakker wordt, en het geld beter besteed.

Ik irriteer me mateloos aan het gejammer van "Ooh, wat zielig". Terwijl het echte verhaal misschien wel heel anders in elkaar steekt. Het is zo makkelijk om conclusies te trekken..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:03

yfkelover schreef:
hallotjes..
eentriaM je had hem eens moeten liggen dood in een plas water..
ik fiets er elke dag lang omdat ik dan naar school moet
en er stond eerst ook altijd een c pony en die is nou ook weg.
144 is slim en niet brr en onzinnig.. |(

Ik ben benieuwd hoe jou paarden er nu bij staan ;) Of die staan buiten in de blubber, of 24/7 binnen. Droogstaan kán momenteel bijna niet.

En zoals ik al zei; waarschijnlijk heeft het een hele andere doodsoorzaak ipv verwaarlozing. Waar trek je grens van verwaarlozing? Een hond buiten in de regen vinden de meeste mensen al sneu. Een paard zonder deken 24/7 wordt ook al afgekapt als zielig..

abbycootje

Re: Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:07

is beetje onduidelijke foto, maar erg verwaarloosd vind ik het er niet uitzien, voor zover te zien..
En bij genoeg boeren zie je dat er afentoe een keer wat hooi wordt neer gegooid, dat er nou net een pony dood lag daardoor lijkt het misschien veel heftiger! wieweet was het al een oude pony?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:11

Misschien heeft de pony wel een klap gehad van de ander, of een hartstilstand.
Om nu direct te zeggen doodsoorzaak = verwaarlozing gaat mij wel wat ver. Ik kan alleen van de foto uitgaan natuurlijk...

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:16

yfkelover schreef:
hallotjes..
eentriaM je had hem eens moeten liggen dood in een plas water..
ik fiets er elke dag lang omdat ik dan naar school moet
en er stond eerst ook altijd een c pony en die is nou ook weg.
144 is slim en niet brr en onzinnig.. |(

Je zegt dat je er elke dag langs fietst, maar als ze zo verwaarloosd waren, waarom heb je dan pas actie ondernomen toen de pony dood lag als ik vragen mag?

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:18

aan eenitraM

Je irriteerd je mateloos aan het gejammer. Gelukkig zijn er mensen die roepen "wat zielig" Jij vind dat het geld beter besteed kan worden.
Je moet je schamen met zulke uitspraken. Wij mensen kunnen zelf beslissingen nemen, maar een dier niet. Wel dieren aanschaffen en als het financieel wat minder gaat, ze maar laten verrekken!!!!!!!!!!! Mooie boel is dat. Ga je dat ook met je eigen dieren doen als je die hebt. Ben het met je eens dat je niet te snel conclusies moet trekken, maar de politie was al geweest, dus dan is er wel iets aan de hand.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:27

willie57 schreef:
aan eenitraM

Je irriteerd je mateloos aan het gejammer. Gelukkig zijn er mensen die roepen "wat zielig" Jij vind dat het geld beter besteed kan worden.
Je moet je schamen met zulke uitspraken. Wij mensen kunnen zelf beslissingen nemen, maar een dier niet. Wel dieren aanschaffen en als het financieel wat minder gaat, ze maar laten verrekken!!!!!!!!!!! Mooie boel is dat. Ga je dat ook met je eigen dieren doen als je die hebt. Ben het met je eens dat je niet te snel conclusies moet trekken, maar de politie was al geweest, dus dan is er wel iets aan de hand.

Het dier had eten, drinken en schuilgelegenheid! Hier trek je weer meteen je conclusie! Makkelijk hoor!

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:30

Noem jij die paar takken een schuilgelegenheid...??? af en toe hooi is geen eten en ook niet
afdoende....uit dat gras kunnen ze geen energie meer halen.
Je reageert echt zo vijandig, ik ga bijna denken dat het jou pony's zijn

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:38

@eenitraM, als jij het acceptabel vind dat een dier in zo'n weiland staat dan vind ik dat toch enigzins raar. Ik kan zo'n natte zeikbende niet gezond noemen, schuilmogelijkheid ook niet.
Mijn paarden staan ook 24-7 buiten, en ja ook mijn weiland staat ongeveer 20 cm water op. Echter heb ik schuilstallen, een groot betegeld erf en een droge zandbak.

De dieren kunnen niet fatsoenlijk droog liggen en dat vind ik wel een noodzaak, ongeacht of er genoeg voer of water is.

Als dit de maatstaf wordt hoe we dieren gaan houden en dit ook nog gezien wordt als normaal mag de wet hoe een dier te houden er van mij best komen...

In en in triest.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:41

Yuri schreef:
@eenitraM, als jij het acceptabel vind dat een dier in zo'n weiland staat dan vind ik dat toch enigzins raar. Ik kan zo'n natte zeikbende niet gezond noemen, schuilmogelijkheid ook niet.
Mijn paarden staan ook 24-7 buiten, en ja ook mijn weiland staat ongeveer 20 cm water op. Echter heb ik schuilstallen, een groot betegeld erf en een droge zandbak.

De dieren kunnen niet fatsoenlijk droog liggen en dat vind ik wel een noodzaak, ongeacht of er genoeg voer of water is.

Als dit de maatstaf wordt hoe we dieren gaan houden en dit ook nog gezien wordt als normaal mag de wet hoe een dier te houden er van mij best komen...

In en in triest.

_/-\o_ beter kan ik het niet verwoorden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:42

Er zijn nu eenmaal mensen die zonder er bij na te denken of er totaal geen verstand van hebben,de Dierenpolitie bellen.Ze zien een pony dood in de weide liggen,die kan aan van alles en nog wat gestorven zijn.Máár dan nog had de eigenaar er een zeil overheen kunnen leggen,mits hij er weet van had dat de pony dood was.
Ik heb ook politie gehad bij mijn weiland,ze waren gebelt door mensen die er langs fietsten/wandelen omdat ze een dode pony zagen liggen.De pony was op de zaterdag ingeslapen wegens een knoop in de darm,beestje was niet meer te redden en had ontzettend veel pijn.
Ik had er een zeil overheen gelegd wat met balken op zijn plaats moet blijven.Helaas hadden we die dag storm en was het zeil een stukje op gewaait waardoor de benen bloot kwamen te liggen.
Ik werd gebelt door de politie dat er een dode pony in de wei lag,of ik dat wist.Heb ze alles uit gelegd en toen was het goed.
Maar de verhalen die er rond gingen door die buurt! niet normaal meer.
De dieren politie doet alleen hun werk,het zijn vaak de leken die er vaak een drama van maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:47

van een nat weiland gaat een pony niet dood....van een worminfectie wel.
En dan kan er wel hooi liggen maar dat zet geen zoden aan de dijk als de pony opgevroten wordt door de wormen binnenin.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:55

Misschien heeft hij van de buxus gegeten... Zo te zien was er niet echt een droog stukje land.. Beetje onduidelijk allemaal!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:06

en de hulp komt te laat,

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:23

Citaat:
Elk weiland ziet er zo uit.

... en is dus ongeschikt om paarden op permanente basis op te houden deze winter. ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:27

randalinpony schreef:
Citaat:
Elk weiland ziet er zo uit.

... en is dus ongeschikt om paarden op permanente basis op te houden deze winter. ;)

Hoezo dat dan? Gaat toch prima? Paarden mogen ook niet los in een zandbak. Maar hoe doen ze dat in de zuidelijker gelegen landen dan? En nu, waar het sneeuw ligt? Kunnen ze dan ook niet meer naar buiten.

Beetje schikken naar de weersomstandigheden he ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:28

wat sneu.
jammer dat er niet eerder is ingegrepen als het echt om verwaarlozing gaat.
er zou misschien autoptie gedaan moeten worden om de precieze doodsoorzaak te achterhalen. misschien heeft ie wel van de giftige struiken/bomen langs de kant gegeten?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:29

eenitraM schreef:

inderdaad... ik vraag me af of die dierenpolitie wel verstand heeft van paarden of vee..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:31

Christiene schreef:
eenitraM schreef:

inderdaad... ik vraag me af of die dierenpolitie wel verstand heeft van paarden of vee..

Wat een sarcasme :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:38

Christiene schreef:
eenitraM schreef:

Duidelijk niet... Zie dit topic... [VVDD] Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:41

ietjelover schreef:
tsja,
2 van onze 3 paddocks zien er ook zo uit, en wij mogen van de gemeente bij twee paddocks toch echt geen schuilstal plaatsen!
Mijn eigen paarden hebben er wel een maar de pony's van mijn vriend moeten het doen moet bomen helaas.
Dit neemt niet weg dat dit een reden is om de pony's daar niet te verzorgen en te verwaarlozen!
Onze pony's komen namelijk wel iedere avond op stal en worden drie keer per dag gevoerd.
Maar idd zielig dat de politie er niet echt iets aan (kan) doen

Omdat deze pony's niet op stal komen 's avonds en niet 3x per dag gevoerd worden is dit verwaarlozing? Het gaat hier om shetten, sobere rassen, die echt niet doodgaan van het niet op stal kunnen. Dat de pony's wormen hadden, duidt toch wel op verwaarlozing zou ik zeggen, maar daar kun je als buitenstaander niets over zeggen, misschien was de pony er net of werd hij al behandeld? Ik denk dat je pas kunt zien of dit nou verwaarlozing is als je de doodsoorzaak van de pony hebt. Dat pony's op zo'n landje 'verwaarloosd' zijn, vind ik je reinste onzin. Dan is half Nederland nu bezig zijn pony's te verwaarlozen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:43

eenitraM schreef:
Hoezo dat dan? Gaat toch prima? Paarden mogen ook niet los in een zandbak. Maar hoe doen ze dat in de zuidelijker gelegen landen dan? En nu, waar het sneeuw ligt? Kunnen ze dan ook niet meer naar buiten.

Sneeuw is niet nat en dus wordt een paard er niet gauw ziek van. Zelfde geldt voor zand, dat is pas gevaarlijk als ze het gaan eten.
Bij sneeuw liggen die van mij gewoon in de sneeuw maar ze gaan echt niet in water liggen (behalve in de zomer dan haha).
Ik vind het erg makkelijk om te zeggen je een beetje schikken naar de weersomstandigheden, dat is weglopen van je verantwoordelijkheid tegenover het houden van dieren.

En ook een shet kan slecht tegen (permanente nattigheid)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:54

Vind ik ook, Yuri.

Ik heb zandpaddocks, stallen... en toch is het deze winter behelpen, alle zeilen bijzetten. Sta al de hele winter sleuven te spitten, onder het afdak in een van de paddocks is het al een keer opgehoogd... Maar toch hebben we de paarden voor nood al een aantal nachten opgehokt, gewoon omdat ze niet kunnen liggen in die nattigheid.

Ik vind het té gemakkelijk om te zeggen dat het maar moet kunnen omdat 'weilanden er overal zo uit zien nu.'

Dan zijn weilanden nú dus nergens geschikt voor 24/7 paarden houden.

Neemt niet weg dat ik ook vermoed dat er vaak door de instanties wordt ingegrepen waar het niet nodig is. Ik ken zelfs een geval van mensen die problemen met de DB kregen omdat paarden in de modder stonden, terwijl deze paarden permanent toegang tot een flinke stal met iedere dag schone bodembedekking hadden...
Tja.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:56

Janneke_95 schreef:
ietjelover schreef:
tsja,
2 van onze 3 paddocks zien er ook zo uit, en wij mogen van de gemeente bij twee paddocks toch echt geen schuilstal plaatsen!
Mijn eigen paarden hebben er wel een maar de pony's van mijn vriend moeten het doen moet bomen helaas.
Dit neemt niet weg dat dit een reden is om de pony's daar niet te verzorgen en te verwaarlozen!
Onze pony's komen namelijk wel iedere avond op stal en worden drie keer per dag gevoerd.
Maar idd zielig dat de politie er niet echt iets aan (kan) doen

Omdat deze pony's niet op stal komen 's avonds en niet 3x per dag gevoerd worden is dit verwaarlozing? Het gaat hier om shetten, sobere rassen, die echt niet doodgaan van het niet op stal kunnen. Dat de pony's wormen hadden, duidt toch wel op verwaarlozing zou ik zeggen, maar daar kun je als buitenstaander niets over zeggen, misschien was de pony er net of werd hij al behandeld? Ik denk dat je pas kunt zien of dit nou verwaarlozing is als je de doodsoorzaak van de pony hebt. Dat pony's op zo'n landje 'verwaarloosd' zijn, vind ik je reinste onzin. Dan is half Nederland nu bezig zijn pony's te verwaarlozen.

Volledig mee eens.

Yuri schreef:
eenitraM schreef:

Sneeuw is niet nat en dus wordt een paard er niet gauw ziek van. Zelfde geldt voor zand, dat is pas gevaarlijk als ze het gaan eten.
Bij sneeuw liggen die van mij gewoon in de sneeuw maar ze gaan echt niet in water liggen (behalve in de zomer dan haha).
Ik vind het erg makkelijk om te zeggen je een beetje schikken naar de weersomstandigheden, dat is weglopen van je verantwoordelijkheid tegenover het houden van dieren.

En ook een shet kan slecht tegen (permanente nattigheid)

Citaat:
Doordat de Shetlander een kleine, compacte pony is, kan hij goed overleven op eilanden waar een guur klimaat heerst. In de koude winters krijgen ze een enorme dikke wintervacht en hun dikke bos manen en staart bieden ook bescherming tegen de kou. Door voedselschaarste en een geringe variatie is de Shetlander een kleine, taaie en sterke pony geworden.

?

gabyfedde schreef:
Christiene schreef:

Duidelijk niet... Zie dit topic... [VVDD] Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Oh god, die had ik nog niet gezien. Hilariteit!! _O-