Kissing spines: veel voorkomend, niet carriere-beeindigend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:53

Selka schreef:
Leuk onderzoek, maar weinig informatief! Over wat voor KS spreken we hier? Weinig wervelruimte of helemaal geen ruimte. De mijne heeft KS met botoplossing en botwoekeringen en bovenstaande methoden zijn geen oplossingen. Dit lijkt me een onderzoek voor gevallen met "KS-light". Ook lijkt me de pijn erg onderschat! Het is niet voor niets dat een enorm grote groep niets vertoont! Het zijn zulke harde dieren. Mij is uitgelegd dat de zenuwen in het bot niet verdoofd oid kunnen worden en dat pijnvrij zeer lastig, wellicht onmogelijk te realiseren is bij een paard met KS.
Natuurlijk is er bij een paard met minimale KS en aanwezige wervelruimte wel deze mogelijkheid. Mijn idee is dat deze ziekte nogal onderschat is/wordt. Wel ben ik zeer groot voorstander van onderzoek, maar dan wellicht iets beter verwoord richting de media en paardenbezitters.

Helemaal mee eens, wanneer ik me de foto's van mijn paard Gamble voor de geest haal, bbbbrrrrr
Mijn probleem is dat als wij een rugkwaal hebben wij ook de regie in handen hebben wat betreft wel of niet sporten.
Bij paarden voelen zij de pijn en wij moeten beslissen om wel of niet te rijden.
En ik heb gemerkt dat paarden heel hard voor zichzelf kunnen zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:03

Tody schreef:
LCharlotte schreef:
Maar als zoiets officieel vastgesteld word op bv een foto zoals bij mijn pony, dan kun je er niet omheen :n

En dat is dus niet helemaal waar. Of in elk geval, een slechte foto hoeft niet te betekenen dat een paard niet meer pijnvrij kan zijn.

@Selka: Op 4,5 jarige leeftijd zijn de groeischijven in de rug nog lang niet gesloten. Zou je me alsjeblieft jouw situatie uit kunnen leggen? Hoe erg is jouw geval - en hoe uit zich dat - waardoor nu toch al een definitieve uitspraak wordt gedaan?

Bij hem zitten de wervels inelkaar. Er is geen sprake van tussenruimte en dit op 5 wervels alle onder het zadel. Doordat er dus altijd wrijving is zijn er botwoekeringen en omdat het inelkaar zit lost het bot op. Dit is niet te opereren of te behandeln volgens drie dierenartsen praktijken.

Omdat ook met stilstaan en onbelast lopen sprake is van pijn is er geen mogelijkheid hem te houden. Ik had hem graag als weidepaard gezien.

Wel wil ik ook nog aangeven dat dit dier geen pijn zonder ruitergewicht toont! De DA moest aan hem hangen en toen wilde hij niet meer meewerken. Je kan duwen of trekken en hij heeft gewoon oortjes erop.

DA wilde ook geen fotos maken, ik per se wel! Toen kreeg ik meteen excuses vanwege de extreme KS. Paard hoeft dus geen pijn te laten zien! Hij is bikkelhard!
Laatst bijgewerkt door Selka op 19-01-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:05

Ik had vorig jaar een anderhalfjarige in de opfok staan die heel erg raar gedrag vertoonden. Verder heel mooi en correct gebouwd dier wat goed kon lopen. Door haar rare gedrag {enorm slaan met acherbeen , ook in beweging en behoorlijk onberekenbaar} toch maar eens naar de dierenarts. De eerste arts deed een volledig kreupelheidsonderzoek en de enige conclusie die hij kon trekken dat het wel met het karakter te maken zou hebben. Het was tenslotte een Jazz. Op naar de volgende kliniek en daar werd in no-time ernstige kissing spines en atrose in de rug geconstateerd {thermografie en foto's}. Dier barste echt van de pijn. Was helaas direkt einde verhaal. Tevens nog een vijfjarige merrie die een paar keer een zadel opgehad had. En drie keer een ruiter erop. Paard reageerde ook heel vreemd. Werd ook ernstige kissing spines bij geconstateerd. Bij beide paarden heeft het dus echt niks met rijden te maken gehad!!! Tevens allebei kwalitatief goede paarden.
Ook ken ik inmiddels behoorlijk wat paarden van anderen waarbij dit uiteindelijk geconstateerd werd. En het zijn echt niet allemaal beroerde ruiters die hun paarden volledig in de krul trekken. Meestal zijn het juist ruiters die zich heel erg focussen met het goed over de rug laten gaan van hun paard, wat op de 1 of andere manier maar niet wil lukken. Als ze dan uiteindelijk bij de juiste dierenarts terecht komen, komt er heel vaak de diagnose Kissing spines naar boven. En dan is dus niet de kissing spines ontstaan door verkeerd rijden zoals zo vaak gedacht wordt { en wat ook zeker in andere gevallen een oorzaak kan zijn}, maar zijn het juist de ruiters die voelen dat hun paard iets dwars zit waardoor ze zich simpel weg niet over de rug láten rijden! En die ruiters laten hun paard dan onderzoeken en die krijgen dan te horen dat hun paard kissing spines heeft. De meeste ruiters die hun paard in de krul trekken, merken niet eens wat aan hun paard!!!

avalonnancy

Re: Kissing spines: veel voorkomend, niet carriere-beeindigend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:25

Maar het rare is, dat mijn merrie klinisch in orde is! Geen reactie op aanraken, drukken of met opzadelen.
Ook niet in het gewone rijden.
Echt alleen als ze ergens angst voor heeft en spanning opbouwt.
Maar toch op de foto ks.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:27

MarChak schreef:
Er is nu kennelijk alleen onderzoek gedaan naar paarden waarmee (ooit) onder het zadel is gewerkt.
Gebruikspaarden die b.v. alleen in het tuig lopen, of alleen fokmerrie zijn (en nooit beleerd), zijn niet meegenomen. Juist die groepen meenemen had een duidelijke indicatie kunnen geven van welke factoren van invloed zijn op het ontstaan van KS.
Ik ben dus wel heel nieuwsgierig naar hoe het onderzoek nu exact is uitgevoerd.

Citaat:
De klinische symptomen varieren sterk en daardoor herkent men kissing spines niet altijd. Dit is de reden waarom Turner op zoek ging naar en betere herkenningsmethode en manieren om de aandoening te behandelen.

Er is dus niet gezocht naar hoe het veroorzaakt wordt en hoe het voorkomen kan worden, maak ik hieruit op. Het onderzoek is dus met name nuttig voor de (duur betaalde) diagnostici en behandelaren.

Dat zou idd eigenlijk onderzocht moeten worden. Ben daar eigenlijk wel heel benieuwd naar.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:34

Inderdaad super dat er onderzoek naar gedaan wordt! Ik heb kort geleden een paard weg moeten doen met ernstige kissing spines, en achteraf bleek zijn staken en andere pijnen niet eens bij de kissing spines weg te komen, maar bij een onderliggende neurotische aandoening.
Kissing spines hoeft dus inderdaad niet carriëre beëindigend te zijn.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:45

Woodstock schreef:
passiepeer schreef:
Ben nog er nog altijd van overtuigd dat zo'n 80% van de kissing spines klachten word veroorzaakt door toedoen/rij gedrag van de ruiter. .... In dit artikel is hier helaas niks over terug te lezen.. alleen, de (dure) behandelmethodes.

Nou... als je ziet dat bij jonge paarden therapie weinig uithaalt, en bij oudere paarden wel, zou dat wel eens veroorzaakt kunnen zijn dat het bij jonge paarden structureler is dan bij oudere paarden, maw dat het bij de jonge paarden aangeboren is, en bij de oudere paarden 'ingesleten', en dat die in principe wel gezond waren. Zou een mooi vervolgstudie kunnen zijn, want nav deze resultaten mag je die conclusie uiteraard niet trekken.

Ik ben iig van mening dat correcte training kissing spines kan voorkomen en helpen 'genezen'. Genezen gaat natuurlijk niet echt, maar je kunt het paard wel leren zijn lichaam correct te gebruiken, zodat hij geen last heeft van de kissing spines. Hangt natuurlijk wel altijd af van de mate waarin het paar KS vertoont, niet alles is op te lossen, maar ben van mening dat je er wel veel mee kunt.

Ik geloof dat ik het hier wel ongeveer mee eens ben. In het onderzoek wordt idd ook aangehaald dat therapie bij jonge paarden niets tot weinig uithaald.

Wbt de erfelijkheid en het al aangeboren zijn van KS; zou kunnen. Misschien dat het bij het ene paard eerder klinisch aan het licht komt als bij de ander.
Ik vergelijk het maar een beetje met HKO. De één loopt al stokkreupel bij een 2-3'tje op de foto en een ander springt rustig een 1.60 parcours rond met een dikke 4.
Bij de ene helpt het inspuiten goed en bij een ander helemaal niets.

Hier trouwens ook een onbeleerde 3-jarige (correct gebouwd en bovengemiddeld bewegen) die vreemd strak en stijf werd in de rug. Die ook KS bleek te hebben en einde verhaal...

In ieder geval wel goed dat dit meer ondezocht wordt!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:28

Ik ben echt heel blij dat hier meer onderzoek naar gedaan wordt. Ik heb zelf een 4 jarige met KS, die staat na een jaar vol ellende op dit moment weer 24/7 op de wei na overleg met de kliniek. In de hoop dat hij dan de angst voor de pijn tijdens het rijden kwijt raakt en op een andere manier opnieuw ingereden kan worden. Ik hoop dat er tegen die tijd nog meer duidelijk word, zodat hij beter geholpen kan worden.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:46

Met springpaarden wordt ook dagelijks dressuur gereden. Dus waarom dressuurpaarden het meer hebben dan springpaarden is bij mij wel een discussie waard.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:24

Wij hebben pas van een heel goed paard afscheid moeten nemen, omdat hij niet pijnvrij te krijgen was met KS. Hij had geen(!) tussenruimte tussen 6 wervels, met botreactie en nauwe ruimtes bij de andere wervels. Hij bokte niet, steigerde niet, staakte niet, werd wel gespannen. Je kon hem gewoon poetsen, singelen, opstappen ed, liep tot het laatste half jaar op 2 vingers aan de teugel. Hij werd alleen steeds vaker onregelmatig, ra kwam hij er niet altijd goed onder en later ook rv er niet uit, soms enkele passen echt kreupel, dan weer goed of beter. Eerder behandelingen met fysio gaven geen aparte reacties op de rug, geen pijn, stijfheid, ed. Toen hij steeds vaker/ergere onregelmatigheden vertoonde ben ik verder gegaan naar de kliniek, en uiteindelijk werden toch rontgenfoto's gemaakt, bleek ernstige KS. Injecties brachten niets. Terugdenkend had hij van jongs af aan wel een "voorkeursachterbeen", een been waarmee hij er wat beter onder kwam, dus waarschijnlijk had hij t toen ook al licht. We hebben hem altijd voorzichtig reden(niet te zwaar trainen op jonge leeftijd) en niet in de krul gereden hebben, gewoon netjes opgeleid. Het bleek dus danook aangeboren, zoals de kliniek zei. Er heeft oa ook een dierenarts naar hem gekeken die afgestudeerd was op t onderwerp kissing spines en die kon het bij hem ook niet herkennen aan de getoonde beweging/klachten. Het bewijst dus maar weer hoe verscheiden de symptomen kunnen zijn afhankelijk van karakter en training. Fysio en dierenarts vertelden me wel dat als hij minder gelijk/rechtgericht of meer in de krul getrokken getraind was, dan had t eerder naar voren gekomen......Van zijn vader ken ik er nog een met KS, en ik verdenk een derde maar die is naar mijn weten nooit op de foto geweest, maar ik denk zeker dat erfelijkheid een grote factor is. Als je naar de bouw van de wervelkolom kijkt is het heel logisch dat paarden het eerste problemen kijken net onder/vlak achter het zadel en dat oprichting/verzameling(ook netjes gereden!) en spanningen slechte invloed hebben, evenals je paard scheef of in de krul rijden, of een slecht spierenpakket/slecht zadel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:49

Ik vraag me af vanaf welke leeftijd je eigenlijk kan laten onderzoeken of een paard KS of andere rugaandoeningen heeft? Als het erfelijk zou zijn, zou je dit al kunnen weten door een veulen op de scan te zetten, vraag me alleen af of dat wel kan of verstandig is..? Maar dan zou je wel weten wat je hebt, ipv erachter komen met inrijden, of na een hele tijd onder de man.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:33

Roxxiejjjj, kissing spines is meestal al te zien op rontgenfoto's, dus daarvoor hoeven ze niet door de scan. Ik vraag me alleen af of het inderdaad slim is om preventief zo'n onderzoek te doen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:05

Na dit artikel gelezen te hebben herken ik heel veel bij mijn eigen pony.
Ze staakt heel vaak met rijden, en drukt ook haar rug heel erg weg. Aan haar tanden mankeert niets. Maar ik twijfel over haar rug. Ik heb inmiddels een goed passend zadel, maar nog steeds staakt ze.
Ze is aanvallend en paniekerig bij het poetsen en opzadelen. Een ze is ook af en toe kreupel geweest vaarvan wij de oorzaak niet wisten. Inmiddels geef ik haar al een tijdje rust, omdat ze ook een drukplek van de deken heeft gekregen, ze staat momenteel dekenvrij op stal. En het is eerst afwachten hoe dit herstelt allemaal.
Ik denk dat het verstandig is om haar te laten nakijken door de DA, die zegt dat ik haar gewoon een tijdje rust moet geven, maar ik denk dat ik hem eens na ga vragen naar Kissing spines.
Ik hoop dat het niet zo erg is, maar je weet maar nooit......

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:59

manutjuh schreef:
Ik ben echt heel blij dat hier meer onderzoek naar gedaan wordt. Ik heb zelf een 4 jarige met KS, die staat na een jaar vol ellende op dit moment weer 24/7 op de wei na overleg met de kliniek. In de hoop dat hij dan de angst voor de pijn tijdens het rijden kwijt raakt en op een andere manier opnieuw ingereden kan worden. Ik hoop dat er tegen die tijd nog meer duidelijk word, zodat hij beter geholpen kan worden.

In dit soort gevallen helpt mesotherapie dus geweldig.

Mijn paard heeft dat ook gehad. Die was gevoelig op haar rug en erg angstig. Dit had gelukkig een andere oorzaak maar wij kregen haar niet ontspannen onder het zadel omdat ze wat vervelende dingen had meegemaakt.

Met mesotherapie hebben we haar kunnen "resetten". Niet iedere kliniek past het toe, ik ben bij de Bosdreef in Moerbeke geweest.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:06

roxxxiejjj schreef:
Ik vraag me af vanaf welke leeftijd je eigenlijk kan laten onderzoeken of een paard KS of andere rugaandoeningen heeft? Als het erfelijk zou zijn, zou je dit al kunnen weten door een veulen op de scan te zetten, vraag me alleen af of dat wel kan of verstandig is..? Maar dan zou je wel weten wat je hebt, ipv erachter komen met inrijden, of na een hele tijd onder de man.

veulen heeft geen zin want die is nog in de groei en de schijven zijn dan nog niet gesloten, de benen kan pas bv vanaf 19 maanden, rug weet ik zo niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:11

Kissing spines is een zeer ernstige, erfelijke afwijking die het gevolg van de bouw van het paard ontstaat. Volbloeds stuwen de achterhand omhoog om vervolgens het gewicht over de voorhand te stuwen. Die bewegingsvorm levert snelheid maar geen dalende en dragende achterhand op waar de dressuur- en springpaarden het van moeten hebben. Omdat de huidige warmbloeds sterk door de Volbloeds, zowel genetisch als fenotypisch, zijn beïnvloed, is het logisch dat deze ernstige afwijking ook bij de warmbloeds veelvuldig voorkomt.

Afbeelding

Het de LDR rijmethode, waarbij het paard ook de voorhand wordt gereden, bevordert en versterkt deze afwijking.

Afbeelding

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:43

Anoniem schreef:
Is er welleens onderzoek gedaan naar het verkeerd rijden van deze paarden? en daarmee het veroorzaken/last krijgen van kissing spines?

Aangezien ver uit de meeste mensen, volgens de "geen gelul in de krul" methode rijden. En daarmee dus ook de rug niet gebruiken.
Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Want ze schrijven dat het vooral dressuur paarden zijn omdat dressuur ruiter meer bezig zijn met hoe het paard loopt. En dat dat de reden is. Maar naar de manier van trainen word niet gekeken?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb een jaar een pony bijgereden die altijd last van haar rug had. Helaas duurde het een jaar voordat we erachter kwamen dat ze een ernstige vorm van kissing spines had. De ruiter voor mij was inderdaad type 'in de krul'. Mij lukte het niet om haar nageeflijk te laten lopen, hoe zeer ik ook mijn best deed - het moet wel geforceerd zijn. Ben dus erg benieuwd of het daaraan heeft gelegen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:08

Ik hoop dat een leger aan ongeduldige ruiters op Bokt (paard met 3,5 jaar al volop in het werk zetten) zichzelf nog eens op het hoofd krabt...
Nu staat er in dit artikel niet concreet iets mbt dit punt genoemd, maar wanneer je kijkt wanneer de tussenwervelschijven zich sluiten moet je er gewoon niet met je kont bovenop willen zitten.

Merries zijn betrekkelijk 'af' rond hun 6e/ 7e, ruinen zelfs later...

Competitiedrang, veel te zware ruiters en paarden die te jong ingereden worden... een fijn recept voor KS lijkt me...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:09

Zou het niet gewoon zo zijn dat KS altijd al daar is maar dat men nu sneller rug problemen erkend!?
(ik bedoel tegenwoordig het paard sneller laten checken als deze klachten vertoond)

DA bij ons op stal zei laatst nog dat een te krap zadel ook mede verantwoordelijk kan zijn voor KS op die plaats omdat het paard onder het krappe zadel zijn rug weg drukt. Zit wat in natuurlijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:14

rapido schreef:
DA bij ons op stal zei laatst nog dat een te krap zadel ook mede verantwoordelijk kan zijn voor KS op die plaats omdat het paard onder het krappe zadel zijn rug weg drukt. Zit wat in natuurlijk!

Ik zie nog zoveel slechte zadels en zadels met een zeer krappe kamer... van die fijne dooruitsteekselknijpers....
Auw...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:40

SnuitjeLove schreef:
Ze staakt heel vaak met rijden, en drukt ook haar rug heel erg weg. Aan haar tanden mankeert niets. Maar ik twijfel over haar rug. Ik heb inmiddels een goed passend zadel, maar nog steeds staakt ze.
Ze is aanvallend en paniekerig bij het poetsen en opzadelen. Een ze is ook af en toe kreupel geweest vaarvan wij de oorzaak niet wisten. Inmiddels geef ik haar al een tijdje rust, omdat ze ook een drukplek van de deken heeft gekregen, ze staat momenteel dekenvrij op stal. En het is eerst afwachten hoe dit herstelt allemaal.
Ik denk dat het verstandig is om haar te laten nakijken door de DA, die zegt dat ik haar gewoon een tijdje rust moet geven, maar ik denk dat ik hem eens na ga vragen naar Kissing spines.

Er zijn meer rugproblemen dan alleen KS. De spieren van jouw pony kunnen ook gruwelijk vast zitten. Door er nu een goed passend zadel op te hebben, is dit probleem niet zomaar opgelost. Laat de rug onderzoeken door een specialist. Veel da's, ook de erkende paardenda's, hebben daar maar weinig kaas van gegeten en roepen maar wat. Een behandeling van een osteopaat kan igv blokkades een wereld van verschil maken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:42

Ninx schreef:
Ik hoop dat een leger aan ongeduldige ruiters op Bokt (paard met 3,5 jaar al volop in het werk zetten) zichzelf nog eens op het hoofd krabt...
Nu staat er in dit artikel niet concreet iets mbt dit punt genoemd, maar wanneer je kijkt wanneer de tussenwervelschijven zich sluiten moet je er gewoon niet met je kont bovenop willen zitten.

Competitiedrang, veel te zware ruiters en paarden die te jong ingereden worden... een fijn recept voor KS lijkt me...

Dat zijn volgens mij ook de hoofdbestanddelen van KS, tenminste de meest voorkomende vorm ervan. Als er botwoekering of oplossing is heeft dat imo weinig te maken met de invloeden van buitenaf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:50

Marion71 schreef:
SnuitjeLove schreef:

Er zijn meer rugproblemen dan alleen KS. De spieren van jouw pony kunnen ook gruwelijk vast zitten. Door er nu een goed passend zadel op te hebben, is dit probleem niet zomaar opgelost. Laat de rug onderzoeken door een specialist. Veel da's, ook de erkende paardenda's, hebben daar maar weinig kaas van gegeten en roepen maar wat. Een behandeling van een osteopaat kan igv blokkades een wereld van verschil maken.

@ Snuitjelove: je pony/ paard is een arabier? Het is nog best een hele kunst een arabier gezond/ correct te laten lopen... Veelal zie je een weggedrukte schrale rug, en een vals knikje in de hals... Het is ook niet heel erg eenvoudig dit correct te trainen.
Een vriendin van mij heeft haar arabier aan de hand getraind, en is er pas op gegaan toen hij een enorme bundel spieren had gekregen, recht was, en in balans... voor hem was het toen een natuurlijk gevoel om te 'zakken' en 'na te geven'... prachtig voorbeeld van het feit dat het lastig is, maar zeker kan!

(oeps.. had per ongeluk op pb gedrukt ipv quote... sorry snuitjelove)
Laatst bijgewerkt door Ninx op 20-01-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:53

Marion71 schreef:
Ninx schreef:

Dat zijn volgens mij ook de hoofdbestanddelen van KS, tenminste de meest voorkomende vorm ervan. Als er botwoekering of oplossing is heeft dat imo weinig te maken met de invloeden van buitenaf.

Dat denk ik ook....
Maar ook peesproblemen.... men traint spieren en uithoudingsvermogen. Maar het uitharden van kraakbeen en bestendig worden van pezen kost vele malen meer tijd dan het trainen van spieren en uithoudingsvermogen. Ook hier is het sleutelwoord geduld.
Mijn 7 jarige wordt dit voorjaar 8 en gaat nu echt aan de bak, mijn 6 jarige doet babygym....

TodyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:03

listiglistje schreef:
roxxxiejjj schreef:

veulen heeft geen zin want die is nog in de groei en de schijven zijn dan nog niet gesloten, de benen kan pas bv vanaf 19 maanden, rug weet ik zo niet.

Dat dacht ik dus in eerste instantie ook; Dat KS niet definitief was voordat de schijven zich gesloten hadden. Of in elk geval dat er tot die tijd nog veel te verbeteren viel. Maar zoals Selka mij hier eerder antwoordde (dank je wel daarvoor) is het toch niet zo simpel.

Blijft staan dat de meeste gevallen zich openbaren in de tijd dat de schijven in de rug sluiten en enkele jaren daaropvolgend.