Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:52

Babootje

Re: Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:57

Het is ook van belang om daar waar mogelijk gemeentelijke beleidsmakers paardenhouders in de gelegenheid stellen om veranderingen aan te brengen. Bij ons naast de manege ligt er een prachtig mooi graslandje waar zomaar een stuk of 4 (zo niet meer) flinke paddocks zouden kunnen worden gemaakt. Maar het is van de gemeente. Het is nu een soort parkje en er staan wat bankjes. Maar er gebeurt niks mee en je ziet er vrijwel nooit iemand zitten. Zou mooi zijn als wij het erbij zouden kunnen pachten, maar de gemeente gaat dat echt niet goed vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:04

Magrathea schreef:
Wat zijn we weer lekker negatief..

Er zijn nog zat verbeteringen in de paardenhuisvesting mogelijk, en elke verbetering is er één..

Citaat:
De voor- en nadelen, genoemd in deze brochure, bieden handvatten voor eigenaren en andere
betrokkenen om een betere keuze te kunnen maken wanneer wordt besloten tot het (ver-)bouwen
van een nieuw stalsysteem.

Volgens mij is dit het daadwerkelijk doel van de folder. Als een stalhouder die paarden alleen in boxen houdt ziet wat voor een kostenbesparing het kan opleveren om over te stappen op hitactief (noem maar wat), en dat daarom ook doet, is dat dan verkeerd? Kan die dan beter zijn paarden op stal houden?
Tuurlijk moet iemand die niet het beste voor zijn paarden voor heeft überhaupt geen paarden houden, maar door die mening te hebben bereik je weinig.

Dat is niet het punt, Margreta.

Het werkelijke onderwerp van deze brochure is dierwelzijn. Noem het dan: dierwelzijn.

Dat mensen om kosten te besparen overstappen op diervriendelijker systemen lijkt mij geen probleem want als dat per saldo diervriendelijkheid oplevert, weet het dier zelf toch niet of dat uit liefde of bedrijfsvoering is, maar ik heb hier op bokt die discussie al eens gevoerd, waarin de ,mening over veehouders die een melkrobot aanschaften en de koeien vrijheid op stal (en soms zelfs vrije uitloop gaven) niet zo gunstig was...

Over landschappelijke inpassing en duurzaamheid (als in: het gebruik van goederen op dusdanige wijze dat milieu niet onnodig belast wordt, en dat gebruikte materialen ook zo lang mogelijk meegaan...) lees ik maar weinig, terwijl ik daar juist zo in ben geinteresseerd. Namelijk omdat wij hier een plan aan het maken zijn dat de goedkeuring van gemeente/welzijncommissie kan doorstaan maar dat tegelijkertijd!! ook maximaal dierwelzijn oplevert. In deze gemeente nog geen vanzelfsprekendheid.
Maar wat dat betreft geeft de folder echt geen handvatten. ;)

Het probleem is wat HC al zegt: marketing. Allerlei begrippen worden gestript van hun betekenis, waarna iedereen ermee aan de haal kan gaan naar eigen inzicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:12

wat heeft een paard meer dan al die arme koeien die maar in een stal staan te stinken....varkens die nooit het daglicht zien...kortom de bioindustrie...pak dat ook gelijk maar aan dan.
Dit is discriminatie.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:28

Arabesk schreef:
Ik denk dat ze de Nederlanders beter kunnen voorrekenen wat je aan stro en man-uren bespaard als je overgaat op groepshuisvesting. Zodra het om de centen gaat, dan staan mensen overal voor open 8-)

Stro wordt steeds duurder omdat het ook gebruikt wordt voor biobrandstof etc, ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten. Moet je eens zien hoe snel mensen bereid zijn om aan een andere vorm van huisvesting te denken. }> (en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk)

Dat betalen wij er zeker voor. Minimaal :+ En hooi misschien wel 7..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:46

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Conclusie: wat duurzaamheid is, of zou kunnen zijn binnen de paardenhouderij, is mij na het lezen van deze brochure niet duidelijk geworden.

Het woord ´duurzaam´ is een poging tot marketing van een stukje paardgerichter informatie aan een sector die bij het lezen van het woord ´welzijn´ wegklikt of -gooit.

De inhoud is zwáár gerompeerd door de weerstand van de sector buiten de box te denken. Er is een HEEL groot compromis gesloten door het streven naar een hoge acceptatiegraad en ´haalbaarheid´.

Inderdaad. Duurzaam klinkt voor een manegehouder toch al snel interessanter dan diervriendlijk. Immers, aangezien het geaccepteerd is om dieren in boxen te houden, menen zij gewoon diervriendelijk bezig te zijn. Een artikel over dierenwelzijn zal dus niet snel hun interesse hebben. Maar duurzaam, dat klinkt als meer centjes en dat is wel interessant. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:02

geerke schreef:
wat heeft een paard meer dan al die arme koeien die maar in een stal staan te stinken....varkens die nooit het daglicht zien...kortom de bioindustrie...pak dat ook gelijk maar aan dan.
Dit is discriminatie.

Ja vind ik ook.

Ik ken Wageningen ook een beetje; deze folder daar zit gewoon weer ontzettend veel manuren in en ze hebben wat 'deskundigen' opgebeld. Zo snap ik niet hoe ze tot die conclusie van 'meer hoefijzers' zijn gekomen. Als ze Rick van Mansour hadden gevraagd of zijn manegepaarden op ijzers moesten toen ze overgingen naar de HIT dan hadden ze gehoord dat ze vrijwel zonder uitzondering allemaal zonder ijzers staan. Maar ja, over de hoeven hebben ze natuurlijk een hoefsmid geraadpleegd die waarschijnlijk nog nooit paarden bekapt heeft uit een HITactiefstal en omdat ze dat niet kennen en denken jee als paarden hun hoeven al zo snel slijten op stro wat dan wel niet op beton!!!!!!!!!!

Dus komt er in het boekje; je paard in een HIT actief zorgt voor teveel hoefslijtage.

Als de onderzoekers ZELF nu even een rondje hadden gemaakt op internet en de eigenaren van HIT, paddock paradise etc hadden gebeld hadden ze een heel ander beeld gekregen.

Grappig om te zien hoe de wetenschap en de instanties tegenwoordig achter de feiten aanrennen en de gewone gemiddelde paardeneigenaar al drie keer eerder én beter op de hoogte was van de nieuwste ontwikkelingen. :') Je kunt natuurlijk proberen jezelf belangrijk te houden door een dure folder te schrijven.

Maar ik denk dat 1 A4'tje met max 140 tekens (als het meer is dan dat lezen mensen het toch niet)

'BESPAAR MET GROEPSHUISVESTING 12.000 EURO PER JAAR AAN MAN-UREN EN STRO'

Dan bereik je denk ik veel meer :+

De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst; daar hebben ze helemaal geen tijd voor. Als je veel paarden hebt ben je daar al je tijd aan kwijt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:08

Arabesk schreef:
De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst;

Die kan nauwelijks lezen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:13

Heb een beginnetje gemaakt met lezen, erg interessant. Ik heb hem opgeslagen! Erg interessant, zeker omdat ik over een week of 9 mijn paarden aan huis ga stallen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:31

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst;

Die kan nauwelijks lezen.

Ik moet zeggen dat ik idd wel paardenhouders ken, volwassen mensen, die meteen op tilt slaan van de suggestie dat een PP of HIT stal ook een optie is. Want zo hoort het toch zeker niet. }:0

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:19

Arabesk schreef:
Citaat:
Beslag of bekappen: door hogere slijtage van de hoeven op harde ondergrond (Hit actief
(bewegingsstal), Centaur stal, PTV stal) zullen veel paarden moeten worden voorzien van ijzers,
kosten voor de hoefsmid per paard nemen dan toe tot ruim 400 euro per jaar.

8)7

Idioten. Juist door meer beweging, meer slijtage en geen inwerking van mest en urine, worden de hoeven sterker en zijn géén ijzers meer nodig.

Verder denk ik dat menig bokker al járen beter op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen. Nu komt Wageningen er nog even achteraan kakken _O-

Tuurlijk men slaat een ijzer eronder en na 7 weken is het ijzer een scheermesje. Dan haal je een laag hoefwand eraf wat net dik is als het ijzer wat eronder ging en slaat daarna weer een ijzer eronder. Dat is toch duurzaamheid...snap dat nou. ~~}>

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:32

Haha cowgirl en arabesk. :')

Interessant is wel dat er overal maar van krachtvoer uitgegaan word.
Maar goed al aardig wat wijze paardenmensen hebben mij verteld dat dit nodig is, dus ik zal het wel mis hebben. En de sportgefokte welsh cob die ik rijd zal dan wel een soort foutje zijn. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:37

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik idd wel paardenhouders ken, volwassen mensen, die meteen op tilt slaan van de suggestie dat een PP of HIT stal ook een optie is. Want zo hoort het toch zeker niet.

Zo ben ik ook al jaren bezig. En idd sommige vliegen gelijk tegen het plafond dat hun paard ECHT niet in een groep kan.
Vele hebben ook nog nooit gehoord over een hit-actief stal. Laat staan hoe een paard werkelijk in elkaar zit.
Als ik zeg dat er enorm veel vraag is en dat ik zeg dat mijn stal zo vol zou staan word ik tegen gesproken. Ze zijn vaak ook bang dat ze niet genoeg geld kunnen vragen voor de stalling.
Hoeven zouden te snel slijten en ze zouden elkaar verrot trappen.
Krachtvoer is idd ook vaak een issue op een paard niet in een hit te zetten, of wat te denken dat ze zich dat vet vreten.

Moet wel toegeven dat mijn fjord wel krachtvoer nodig heeft.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:42

Zou een soort van hit actief stal wat voor een manege zijn? Deze draait volledig oop vrijwilligers en een geestelijk beperkte stalmeester(onder begeleiding).

Een nadeel van zo'n stal zo zijn: de manegepaarden binnen zetten voor de les. Mensen hier ervaring mee?

Ik neem deze zeker even mee naar de eerstvolgende vergadering!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:47

Zelf dromen ik en vriendlief ervan ooit een boerderijtje met PP te hebben. En dan 3 a 4 pensionpaarden erbij om de kosten wat te drukken. Ik moet zeggen, we zijn bij voorbaat al volgeboekt door kennissen haha.
Bovendien, om krachtvoer te geven hoef je ook niet persé een stal te hebben.
Als je merkt dat je paard het echt nodig heeft, dan kun je ook na het rijden even op de poetsplaats een emmertje neerzetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:51

Ik denk dat het zeker goed is voor zo'n soort manege.
paarden lopen de hele dag buiten, kunnen eten wanneer ze willen en spelen met elkaar. Als voordeel heb je hiervan makke paarden ook in de winter omdat zij gewoon lekker hun energie kwijt kunnen. Dus veel veiliger voor de medewerkers en lessers
Geen stro betekend al minder werk. En daarnaast ben je ook educatief bezig. Een paard is immers een kudde dier wat veel beweging nodig heeft en dat snappen veel mensen nog niet.

je zou een lijst kunnen maken van welke paarden er op welk uur les moeten lopen. Deze kan je dan door de medewerkers eruit laten halen.
Zelf zit ik dan te denken aan toch een paar boxen plaatsten waar je de paarden dan even in kwijt kunt. Als je dan max 10 paarden in je les hebt kun je 10 boxen plaatsen of een variant hiervan (kleine paddocks).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:55

Gypsy schreef:
Zelf dromen ik en vriendlief ervan ooit een boerderijtje met PP te hebben. En dan 3 a 4 pensionpaarden erbij om de kosten wat te drukken. Ik moet zeggen, we zijn bij voorbaat al volgeboekt door kennissen haha.
Bovendien, om krachtvoer te geven hoef je ook niet persé een stal te hebben.
Als je merkt dat je paard het echt nodig heeft, dan kun je ook na het rijden even op de poetsplaats een emmertje neerzetten.

Daarom ben ik ook geen voorstander van de krachtvoer stations. Elk paard/baas heeft zijn eigen behoefte. Een veulen wellicht een veulen brok en een senior een senior brok.
Ook de ruwvoer stations vind ik niks. Ik heb liever zo'n systeem wat ze ook in de koeien stal gebruiken. Ik denk dat je zo ook een beter zicht hebt op eventuele eet problemen(haken/proppen). Zeker als je veel paarden hebt lopen.

Oh ik had niet helemaal goed gelezen.
De stal bedoelde ik meer zodat de leerlingen veilig hun paard kunnen pakken, borstelen en opzadelen voor de les. Zo heb je niet voortdurend lesklanten (kinderen ) door de hit lopen. Paarden blijven toch paarden tenslotte. Ik vind het nooit zo'n fijn idee als jan en alleman door een kudde paarden loopt.
Ook is zo'n box handig als de DA, tandarts of hoefsmid komt of als een paard dusdanig gewond is dat hij niet in de groep kan.(koliek operatie, been breuk)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:08

Voerstations vind ik idd ook maar niks. Dan ben je nog steeds niet bezig om echt de natuur te benaderen. Tenminste ik heb nog nooit de paarden op de wei allemaal zien staan wachten zodat ze omstebeurt een plukje gras konden pakken. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:13

En toch vind ik de hit-actief wel een vooruitgang tov de 23 uurs stallen de men erg veel in de randstad ziet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:14

Dat zal ik zeker niet ontkennen! Voor maneges die niet de ruimte hebben voor bv een PP kan het een prima oplossing zijn, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:20

Ik ook niet, ik zou op zo'n manier geen paard willen houden.
Heb er al moeite meer dat de mijne in de winter 's nachts 14 uurtjes binnen staat (17 - 07).

Heb de brochure overigens nog niet gelezen, daar ga ik morgen eens voor zitten, ben wel benieuwd :j

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:07

Er is nu al een manege in Barneveld (De Burght) die de paarden al jaren 24/7 buiten in een kudde heeft lopen, en ik geloof zelfs dat er in de brochure een "tekening" staat voor hun nieuwe stallen (die met het licht doorlatende dak).
Ik heb zelf de paarden gewoon 24/7 in de wei met ruime inloopstal en onbeperkt hooi.

Heb de folder inmiddels snel door gescrold, ga morgen of vrijdag even echt lezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:25

HijadelaLuna schreef:
En toch vind ik de hit-actief wel een vooruitgang tov de 23 uurs stallen de men erg veel in de randstad ziet.

Absoluut.
Daarnaast vind ik het een voordeel dat je hem naar jou idee kan inrichten. Dus wel of geen voer stations.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:42

Arabesk schreef:
Stro wordt steeds duurder omdat het ook gebruikt wordt voor biobrandstof etc, ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten. Moet je eens zien hoe snel mensen bereid zijn om aan een andere vorm van huisvesting te denken. }> (en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk)

Dat betaal ik gvd al en dat is voederstro, niks bodembedekking.

pdf opent hier ook gewoon gelukkig. Eerst maar eens doorlezen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:51

Saffier schreef:
Er is nu al een manege in Barneveld (De Burght) die de paarden al jaren 24/7 buiten in een kudde heeft lopen, en ik geloof zelfs dat er in de brochure een "tekening" staat voor hun nieuwe stallen (die met het licht doorlatende dak).
Ik heb zelf de paarden gewoon 24/7 in de wei met ruime inloopstal en onbeperkt hooi.

Heb de folder inmiddels snel door gescrold, ga morgen of vrijdag even echt lezen.

Nou vind ik deze stal ook niet je-van-het. Heel veel bagger... Te veel paarden op een klein stuk. Wel een super grote fijne inloopstal!