Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:00

Dav schreef:
Nou iedereen een rookton in de weide zetten en ieder paard blijft gezond want die is gezuiverd :D

Gelukkig worden de staarten wel netje's opgebonden..en lopen ze langs de zijkant van het vuur..neemt niet weg dat het vast heet aan de beentje's zal zijn.

Beiden geld ook lang niet voor al die paarden...
Nee, ik zou er niet aan meedoen... Ongeacht of mijn paard het zou doen of niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:01

mellanion84 schreef:
@Danique, alles wat wij met het paard doen is in essentie onnodig maar das een discussie voor een andere keer.

Maar dat ben ik ook met je eens. Maar dit vind ik een klein beetje onnodig leed.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:03

Heeeeel lief vragen zonder dwang :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:11

Danique_G schreef:
mellanion84 schreef:
ik vind het er heel gaaf uitzien! idd wat is het verschil met stuntpaarden? deze dieren hebben duidelijk vaker zoiets gedaan, paarden die niet durven ontspannen erlangs en de echte stoere paarden gewoon met de oortjes erop eroverheen. knap hoor als je paard je zo vertrouwd om dat voor je te doen!

Je bedoeld overeenkomst met stuntpaarden-> onnodig

Dressuurpaarden: Onnodig
Springpaarden : Onnodig
Westernpaarden; Onnodig
Menpaarden ; Onnodig
Renpaarden; Onnodig
Paard in de tuin; Onnodig

Het enige waar een paard in mijn ogen dan voor dient is vlees op je bord.

bethje31 schreef:
Het lijkt mij een onnodige traditie....en eventueel ook gevaarlijk. Een paard kan ook uitglijden. En als je goed kijkt gaat het helemaal niet zo gecontroleerd, meer geluk dan rijkunsten. Grappig ook wel dat die ruiters zichzelf helemaal inpakken. Maar Spanjaarden zijn redelijk dol op dit soort dingen dus zal echt niet afgeschaft worden hoor!
Uiteraard is het ook minder wreed en gevaarlijk dan andere van hun tradities maar dat maakt het nog geen goed idee.
Anyway verbaast het me echt dat die paarden zo rustig blijven....petje af...voor de paarden.

Metworst rennen zijn toch ook traditie...kun je die ook wel afschaffen of de Strao.
Ik ging vandaag mennen, kan ie ook uitglijden. In de wei gaat ie wel eens op zijn snufferd, ook gevaarlijk misschien moet ik hem dan maar op stal zetten. Ook gevaarlijk, onlangs hadden wij een paard dat met de voet in de tralies bleef hangen midden in de nacht.

En wie zegt dat deze paarden niet ingesmeerd zijn met een brandwerend goedje.?

Danique_G schreef:
mellanion84 schreef:
ik vind het er heel gaaf uitzien! idd wat is het verschil met stuntpaarden? deze dieren hebben duidelijk vaker zoiets gedaan, paarden die niet durven ontspannen erlangs en de echte stoere paarden gewoon met de oortjes erop eroverheen. knap hoor als je paard je zo vertrouwd om dat voor je te doen!

Je bedoeld overeenkomst met stuntpaarden-> onnodig

Dus jij kijkt geen Black Stallion, Hidalgo , straks War Horse of elke andere film/tv serie waar een paard in voorkomt.

het enige wat onnodig is in spanje zijn de stierengevechten en hoe ze soms omgaan met hun dieren (katten en honden bv).

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:11

Met alle respect voor tradities en geloof, ik vind dit ook idioot.
Je paard eroverheen laten springen, oké. Je paard door de rook laten lopen, oké. Maar door een brandend vuur :?
En wat een argument weer 'stuntpaarden doen het ook, dus dit is niet zielig'. Ik vind die stuntpaarden ook sneu.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:13

Cowgirl, 1 post later heb ik daar nog wat over gezegd.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 17-01-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:15

Ik moet zeggen dat ik de paarden er redelijk onverstoorbaar doorheen vind lopen (in ieder geval de eerste minuut, niet verder gekeken). Blijkbaar zijn ze eraan gewend, of doet het ze geen pijn, anders zou je wel andere reacties zien.

Kaatastrof

Re: Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:18

Ik denk dat het dezelfde kwestie is als je je vinger snel door het vuur laat bewegen en je het haast niet voelt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:22

Zou goed kunnen Jackytje, en wellicht (geen idee, maar ik kan het me zo voorstellen) heeft paardenhaar wel min of meer dezelfde werking als wol, en brand het niet, en houdt het de warmte weg van het vel?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:23

http://www.hln.be/hln/nl/8000/planet-wa ... lige.dhtml

Hier nog wat foto's!
Wel super indrukwekkend om te zien.
Paarden geven niet de indruk dat het ze pijn doet + eigenaar moet er ook doorheen.
Alleen vind ik de brand an sich gevaarlijk, beetje ongecontroleerd en met al die takken waar ze overheen moeten...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:28

Ben ik wel met je eens Charr_x, ik zou zoiets ook nooit doen. Maar ik denk dat je een traditie moeilijk kunt afwijzen..

Dat zou kunnen Angela, en ik denk, moesten ze stilstaan in het vuur, dat ze het dan wél zouden voelen. Maar als je er zo snel mogelijk door gaat, het geen probleem moet zijn.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:34

Nooit van me leven niet.
Mij zou je er niet door heen krijgen, erg dappere paarden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:48

Ik denk dat we met al onze ''zielige'' paarden die van alles mankeren onder ons maar eens zo'n meeting moeten doen! Als mijn paard hierdoor een jaar heel zou blijven zou ik er wel 5 x over gaan :')

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:05

Saar88 schreef:
Met alle respect voor tradities en geloof, ik vind dit ook idioot.
Je paard eroverheen laten springen, oké. Je paard door de rook laten lopen, oké. Maar door een brandend vuur :?

En zo denk ik er ook over..
Ik zou mijn paard nooit, maar dan ook nooit door het vuur laten lopen.
En al helemaal niet na de berichten van paarden met brandwonden die ik hier al eens langs heb zien komen..

LoveMyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

Respet hoor! vooral voor de paarden dat die dat zo doen door het vuur! als ik een paard was sprong ik er liever over heen het leek me een beetje te heet voor mijn voeten /3

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:18

Paarden redelijk rustig, ruiters ook redelijk rustig. Situatie is netjes want als het paard er niet doorheen wil kan en mag hij er zonder dwang langs heen. Voor zover ik kan zien gaat geen van de ruiters een gevecht aan om het paard persee door het vuur te krijgen, er langs is ook goed.

Dit gaat er stukken netter aan toe dan andere tradities moet ik zeggen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:22

er wonen vast geen dierenartsen daar....geen droog brood te verdienen met al die gezonde paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:26

Deze paarden gaan letterlijk door het vuur voor hun eigenaren.... 8-)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:32

Na de foto's bekeken te hebben moet ik toch zeggen dit een van de vele idiote spaanse tradities te vinden, waar dieren de dupe van kunnen worden. Kan mij niet voorstellen dat er geen ongelukken gebeuren....

En tevens vraag ik mij af waarom ze zelf niet rustig door het vuur heen lopen teneinde ziekten te voorkomen....
Laatst bijgewerkt door meart op 17-01-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:45

Zolang het paard er in stevige draf of galopje er door gaat is er niks aan de hand. Zeker niet als ze van de inspanning ook gaan zweten. (heb ik eens in een docu over stuntpaard gehoord) Als het vuur zo hoog opgerakeld wordt als op de foto's, is het eerder auw voor de ruiters als voor het paard. Wij mensen hebben geen beschermend vachtje op onze gezichten. Ik vind het knap, zie het mezelf niet doen

Dav schreef:
Cowgirl schreef:
dan kun je de metworst rennen ook idioot vinden.

???? Vertel,nu maak je mij nieuwsgierig! _O-
(serieus bedoeld)

Metworstrennen is een soort van straatrace met paarden. Er wordt op carnavalsmaandag een fikse lading zand op die straat gegooid, hekken er naast en dan racen de paarden 3 aan 3 tegen elkaar. Staan verschillende topics van op bokt

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:56

Ik weet ook niet echt wat ik hiervan vinden moet. Niet alle paarden vonden het leuk om door het vuur te racen, maar zolang er geen gewonde vallen valt dat dan nog wel mee. Het is wel tenminste beter dan dat stierenvechten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:08

Hoort dit niet onder "medisch"... :D

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:09

Ik vind het idioot omdat de paarden zich kunnen verbranden.Ik zie 1 iemand haast in stap door het midden van het vuur gaan, ik zou dit voor mijn paard veels te gevaarlijk vinden.Mijn paard heeft een bosbrand meegemaakt en is doodsbang voor alles wat maar een beetje op vuur lijkt.
Verder vind ik de metworstrennen ook idioot, en dat zeg ik als Boxmeerse,dus ik ken de traditie door en door. Het gaat de laatste jaren beter en er ligt aanmerkelijk meer zand dan 15 jaar geleden,maar er hebben heel wat paarden hun benen gebroken op het vortums veld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:03

Je paard zou maar weigeren en jij zou er maar voorover af kieperen de vlammenzee in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:05

Maar het zijn natuurlijk wel anda's en dat zijn gewone huis tuin en keuken paarden....