Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:29

ik ook niet heb er een gezien die wel echt zwaar vermagerd was zie mijn vorige bericht, daar had echt wat aangedaan moeten worden!!!! schandelijk

Iris82

Re: Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:31

Je kunt toch onder het dek niet zien hoe ze eruit zien? Dat kan nogal vertekenen.
En daarnaast als ze feitelijk geen drinkwater hadden, dat zijn juist de dingen waar de DB wél iets mee kan. Eten, water en onderdak.

Ik zou juist eerder blij wezen dat er wel wat gedaan wordt aan de leefomstandigheden van de dieren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:35

Natuurlijk is het wel goed dat ze zijn gaan kijken,en dat de dieren geen water hebben valt ook onder verwaarloozing.Maar om nou te zeggen,sterk verwaarloosde dieren?mager pony's? nou nee.
Ik heb er gehad die sterk vermagerd waren,een heel verschil met wat ik zie op het filmpje.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:41

Ik zie eerlijk gezegd ook geen sterk verwaarloosde paarden. Of het paard met deken mager is kan ik natuurlijk niet zien. Maar volgens mij stond het dier er netjes bij. De pony vind ik eerder dik dan mager.
Benieuwd naar de andere kant (eigenaar) van het verhaal.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:25

de welsh? ziet er toch redelijk goed uit..de andere paarden staan (nu) onder een deken..daar valt niet over te oordelen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:35

OMG mijn paard staat daar op een paar meter afstand vanaf gestald :oo . Kom er regelmatig langs. Zo extreem mager zijn ze niet, en zie regelmatig mensen lopen daar. Wei is wel blubberig, maar ja waar is dat niet het geval als er paarden het hele jaar erop lopen.

*edit* ik kom er vanmiddag langs. Eens kijken hoe ze erbij staan mits ze er nog staan.....
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 14-01-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:40

gohya schreef:
Naja dit noemen ze sterk verwaarloosd? De Dieren politie moet nog heel wat leren.
Die shetlander had zelfs een dikke buik.Ik kan vanaf het filmpje geen mager paardje zien.

Hier ben ik het mee eens, ik vind de paarden er niet echt slecht bij lopen, ter beoordeling van het filmpje. Maar ik heb het niet gezien en was er niet bij, dus misschien klopt mijn aanname wel helemaal niet.

Maar goed dat ze nu eindelijk ingrijpen in Nederland, er staan genoeg paarden en pony's slecht bij ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:04

Ik vind het ook maar raar. En raar dat ze dat filmpje dan laten zien, waarover je toch best duidelijk kunt oordelen dat ze er niet verwaarloosd uitzien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:06

Geen drinkwater is ook relatief. Als het gewoon op was en de volgende dag wordt gevuld...
Of ze krijgen overdag uit emmers... Dat verteldt de historie verder niet.

Maar dit is dus waarom de DB echt niet meer vol goede moed uitrukt bij meldingen. 144 zal op een gegeven moment ook wel murw worden van het zielig vinden van niet zulke echt zielige gevallen.

Nu er meer druk komt van "paarden moeten in groepen buiten leven", zul je meer paarden treffen in baggerzooi, want Nederland heeft nu eenmaal niet overal even geschikte weides.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:14

Nou, mijn welsh was heel veel erger verwaarloosd...
Die stond alleen & dag en nacht in de stal een jaar lang.
De stal werd bijna nooit uitgemest, en kreeg bijna geen voer en water.
Ze was ook zo mager dat alle botten duidelijk uitstoken.
Dat vind ik toch wel wat erger dan dit, want ze staan hier buiten met meerdere paarden.
Wel vind ik het wel goed dat de eigenaar nu een boete heeft want dan let hij misschien wel beter op water.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:42

Wat je hieronder zegt is onzin banfitlover. Ken die pony namelijk nog van de vorige eigenaren en toen was ze altijd al dun, en niet dij te krijgen. Bij de mensen waar jij het over hebt heeft ze van dr oude dag kunnen genieten, ze hebben dr alles aan gedaan om de pony wat dikker te krijgen en er is ook een DA bij geweest, maar de pony at gewoon niet veel. Ze is uiteindelijk ook uit ouderdom gestorven, ze was ouder dan 30. Dus niets smoesjes...

banditlove schreef:
ikook.. ik heb hier bij een hondenpension in duiven een paard zien staan die wel heeell vermagerd was alles stak uit de ribben, ruggegraat flanken enc, echt niet om aan te zien mensen hadden de dierenambulance vaker gebeld over de situatie van het paard.. ook wij wel 2 keer , enigste wat ze te zeggen hadden was dat het paard oud was, nou ik ken een paardje hier in de buurt die is boven de 30 en die ziet er niet zo uit, smoesje duss,, ik vind dat de dierenambulance echt te weinig doet hiertegen.., heb die vermagerde paard al een tijd niet meer gezien ,, denk toch dat ie het niet overleefd heeft

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:23

Ik ben er net met mijn paard even langsgelopen. Ik vind het reuze meevallen!

De Welsh is lekker rond, dus niets te mager! Twee grote paarden hadden dekens op, dus kon niet echt zien of die te mager waren. Alle hoeven zagen er verzorgd uit, en de wei waar ze nu in lopen is bij het hek een beetje (droge) blubber, maar iets hogerop in de wei is het kurkdroog en daar is amper blubber te zien. Of ze verplaatst zijn weet ik niet, want er is nog een strook naast de wei en dat was wel alleen maar blubber (ook dat was aardig droog). Ze lopen echt niet tot de enkels in de blub bij wijze van. Ik hoorde ponygehinnik vanuit de schuur, dus er stonden nog pony's binnen. Of ze water hadden weet ik niet. Er stond wel een speciekuip en een badkuip, maar kon niet zien of er water of voer in zat. Al met al heb ik paarden er slechter bij zien lopen.....

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:24

heeeee, ik woon heel dicht bij emst!
arme beestjes..

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:17

Wat een grote sukkel ben je dan ils je dat doet!!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:23

Die pony die zonder deken voorbij loopt in dat filmpje is zelfs te dik. En van die anderen kan je het helemaal niet zien met een deken op. We weten natuurlijk niet hoe het er zonder deken uitziet.

Op het moment is het overal nat en blubber. Die paarden op het filmpje hadden nog drige/schone benen. De mijne zitten echt onder de blubber. Je kan ze moeilijk de hele winter binnen laten.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 14-01-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:25

Ik heb ze ook zien staan, de paarden uit t filmpje dan.
Was zo te zien niks mis mee, maar ik was op een afstandje.

Denk dat ik je gezien heb Angeliekje. :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:37

tones schreef:
Denk dat ik je gezien heb Angeliekje. :D

Ik weet het wel zeker dat we elkaar gezien hebben :D Dat is grappig :P

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:39

Nou vanaf dit filmpje kun je het echt niet beoordelen, behalve dan dat die shetlander er prima uit ziet volgens mij. Die paarden met dekens kun je zo niet zien of ze mager zijn, maar ze stonden er wel alert bij verder. En tja een modderige wei.... daar hebben meer mensen last van ben ik bang... bovendien was op dit filmpje niet het hele weiland te zien. Bij het hek is het (bijna) altijd modderig en vertrapt.

Maar ik neem aan dat die mensen de dekens eraf hebben gehaald om te checken en dat die mensen of zelf geonoeg verstand hebben van paarden om hun conditie te beoordelen en anders een dierenarts om advies hebben gevraagd...?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:57

banditlove schreef:
ikook.. ik heb hier bij een hondenpension in duiven een paard zien staan die wel heeell vermagerd was alles stak uit de ribben, ruggegraat flanken enc, echt niet om aan te zien mensen hadden de dierenambulance vaker gebeld over de situatie van het paard.. ook wij wel 2 keer , enigste wat ze te zeggen hadden was dat het paard oud was, nou ik ken een paardje hier in de buurt die is boven de 30 en die ziet er niet zo uit, smoesje duss,, ik vind dat de dierenambulance echt te weinig doet hiertegen.., heb die vermagerde paard al een tijd niet meer gezien ,, denk toch dat ie het niet overleefd heeft

ja.. paarden boven de 30 moeten inderdaad maar beter ingeslapen worden, stel dat iemand zich er aan stoort dat een paard er oud uit ziet. :?
mensen zijn dat ook niet meer gewend tegenwoordig er zijn maar weinig paarden die hun leven uit mogen leven. de meesten worden voortijdig uit hun 'lijden' verlost.

mijn pony is ook ruim 30 geworden, op het laatst was die ook ingevallen, oud en schonkig.. voddige vacht,
maar die kreeg toch nog steeds ondanks dat ie zo oud was een goede verzorging etc.
je kan niet alleen op het uiterlijk oordelen!

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:02

De paarden vind ik er zo op het filmpje helemaal niet slecht uit zien. Die welsh/shetlander is idd zelfs te dik! Als ze helemaal geen water kregen zouden ze dat toch niet redden? Die diertjes hebben toch veel water nodig?
Ze zouden de paardjes misschien wel even op een stuk gras kunnen zetten, of heel veel hooi geven?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:19

SaBiNa-S en koenborias Lees eerst even alle reacties voor je zo'n antwoord plaatst. En ja als het de paarden van het filmpje betreft slaat het nergens op. Die paarden zien er prima uit ,dan ken ik wel anderen. De mijne staan overdag ook wat in de modder,anders vertrappen ze mijn hele weiland , straks heb ook de dierenpolitie op het erf. Mijn oude merrie ziet er ook niet zo florissant meer uit Gelukkig staan ze niet echt aan de straat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:03

Nou ja als ze de DB bellen komen die sowieso altijd kijken en als er dan verhalen in de rondte gaan,geloof me,die worden gelooft zonder het echte verhaal te kennen.Ik heb ze ook vaak gehad hier,de mensen er omheen maken van een mug een olifant.En dat is jammer,want straks gaat de Dieren Politie niet eens meer kijken als ze steeds voor nix ergens heen moeten.
Ik begrijp niet dat ze van dit geval in Emst zo'n groot drama maken.
Je zal de eigenaar maar zijn van deze dieren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:10

banditlove schreef:

Het kan wel degelijk aan leeftijd liggen, mijn shetlander is ver in de 20 en mega dik maar bij ons laatst een pony van 28 was ook gewoon mager etc terwijl die echt wel genoeg te eten kreeg en die kwam ook geen grammetje meer aan. T verschilt per pony denk ik zo. Als ik het filmpjes zo bekijk dan weet ik inderdaad nog wel wat erges!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:50

gohya schreef:
Naja dit noemen ze sterk verwaarloosd? De Dieren politie moet nog heel wat leren.
Die shetlander had zelfs een dikke buik.Ik kan vanaf het filmpje geen mager paardje zien.

Kan een tekort aan eiwitten zijn,
ik denk dat ze niet zomaar gaan bekeuren :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:08

wat een vreemd verhaal!