Zes paarden gered van hoogwater in Ophemert

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:27

Ik snap da wel. Meestal komt het water niet zo hoog en redden de dieren zich wel op de wat hoger gelegen stukken. Die boer zal er op vertrouwd hebben dat het weer niet zo'n vaart zou lopen. Zelf heb ik ook zo lang mogelijk de paarden op het land gedaan. Alleen gaan ze bij ons 's avonds al naar binnen. :+ Deze boer zal ook wel geschrokken zijn en zo te lezen was ie al begonnen met evacueren. Ik heb langs de dijk gewoond in Gameren en echt, het kan ongelooflijk snel gaan! Dus het is alleen maar mooi, dat de brandweer het gratis doet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:29

WhySoWhite schreef:
Mensen.. Val allemaal lekker aan :j Ik woon NAAST dit water die paarden staan vlakbij. Het water is inderdaad snel gestegen maar het was er al wéken drassig baggerig glad en nat! :j Waarom moet átijd álles op het laatste moment komen...

Wat is er ernstig aan drassige bagger?
Beter als op stal staan.

fotac

Re: Zes paarden gered van hoogwater in Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:37

Ik denk dat ze bedoelt dat het dan elk moment snel omhoog kan komen :)

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:45

Als je toch een beetje het nieuws volt kan je toch wel bedenken dat het hoog water kan worden en dat je extra daar op let.
Ik vind het wel fijn dat ze toch gered zijn

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

Nou, ik woon al mijn hele leven tussen de dijken en echt hoor, dat is niet wat een bewoner in zo'n gebied bezig houdt. Die boeren die nu in Groningen en Friesland geevacueerd moesten worden, gingen toch ook niet? Dat vind je zeker dan ook stom? Als ze mij gaan vertellen dat ik moet gaan evacueren, dan zeg ik ook dikke neus, 2 bier, ik blijf waar ik ben. Ik zou ook echt niet weg gaan. En in Tolbert was het een storm in een glas water. Vaak worden die besluiten genomen van achter een bureau ergens in weet ik waar. En die boeren vroegen ook: " Heb je een veewagen bij? Nee? Ow dan blijf ik hier!" Een kapitein verlaat het schip ook altijd als laatste. Als ik terugkijk naar 1995, toen heel de Bommelerwaard moest gaan, dan was dat ook echt zeer overdreven. En daarom gebeurt het evacueren in hoogwatergebieden dus soms wel eens wat te laat. Gewoon, omdat mensen die niet langs dijken wonen, of niet zijn opgegroeid langs zo'n dijk, nooit zullen snappen hoe het nou in zijn werk gaat. Het is toch mooi, dat het er niet zo veel waren? En dit was 1 eigenaar. We horen niets over die tig anderen die hun paardjes wel op tijd op het droge hadden.

Ik zie verder ook niet in wat er zielig is aan een shetlander in een modderige wei. Dan mogen we nog wel een rondje gaan doen in NL, want daarvan lopen er meer dan voldoende. En geen van die pony's worden blij van een stal hoor! Die zijn dit gewend.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:57

idefix4 schreef:
Ik zie verder ook niet in wat er zielig is aan een shetlander in een modderige wei. Dan mogen we nog wel een rondje gaan doen in NL, want daarvan lopen er meer dan voldoende. En geen van die pony's worden blij van een stal hoor! Die zijn dit gewend.

Ik denk dat die reactie was van de modder enzo dat het dan elk moment wel hoog kan worden?
Want geen 1 paard staat liever in de stal dan in de wei, daar horen ze ook in eigenlijk..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:41

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:14

Nee hoor, een gebied kan heel drassig zijn en dan nog kan het enorm meevallen. Het zegt echt niks over een hoge waterstand. En ik ken echt een paard, dat 's avonds gaat staan mopperen als ie niet naar de stal kan. Echt. Hij staat hier op de wei en gaat als een ware druiloor rond half 7 bij het hek staan. En dan wil ie ook echt naar binnen. We hebben 24/7 geprobeerd, maar hij vertikte toen zelfs nog om te eten, dus hij gaat naar binnen. Maar idd, de andere 2 die we hebben, willen liefst zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk buiten. Maakt ze echt niet uit of het een droge wei is of een natte. Zo lang er maar te vreten staat, is alles best. :+

Ik moet bij het zien van het filmpje wel toegeven dat deze boer wel rijkelijk laat is geweest! Er zal ook wel gemakzucht hebben meegespeeld. Het is duidelijk iemand die paardjes koopt om het land kort te houden en dan weer verkoopt als ze klaar zijn om te rijden. Meesten zijn jonge paardjes. Het is in elk geval geen shetfokker. Het levert in elk geval een mooi filmpje. En nou ja, het is in dit geval, met dank aan de brandweer goed afgelopen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 08-01-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:18

Haha wat raar :P Ik zie het hier alleen als het regent dan willen ze wel graag naar binnen ;p

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:22

Met deken blijft ie tot half 7 op de wei. Zonder staat ie vooral in het najaar al om 5 uur bij het hek! En denk maar niet dat ie weggaat! _O-

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:07

In elk geval zijn de paarden daar weggehaald. daar gaat het uieindelijk om. Het is gewoon zo dat de rivieren snel kunnen stijgen, ook door regen stroomopwaarts. Maar meestal wordt daar op tijd voor gewaarschuwd. Misschien dacht deze boer dat de paarden op het droge zouden blijven.. Persoonlijk had ik ze wel weggehaald..

[quote="idefix4"]Nou, ik woon al mijn hele leven tussen de dijken en echt hoor, dat is niet wat een bewoner in zo'n gebied bezig houdt. Die boeren die nu in Groningen en Friesland geevacueerd moesten worden, gingen toch ook niet? Dat vind je zeker dan ook stom? Als ze mij gaan vertellen dat ik moet gaan evacueren, dan zeg ik ook dikke neus, 2 bier, ik blijf waar ik ben. Ik zou ook echt niet weg gaan. En in Tolbert was het een storm in een glas water. Vaak worden die besluiten genomen van achter een bureau ergens in weet ik waar. En die boeren vroegen ook: " Heb je een veewagen bij? Nee? Ow dan blijf ik hier!" Een kapitein verlaat het schip ook altijd als laatste. Als ik terugkijk naar 1995, toen heel de Bommelerwaard moest gaan, dan was dat ook echt zeer overdreven. En daarom gebeurt het evacueren in hoogwatergebieden dus soms wel eens wat te laat. Gewoon, omdat mensen die niet langs dijken wonen, of niet zijn opgegroeid langs zo'n dijk, nooit zullen snappen hoe het nou in zijn werk gaat. Het is toch mooi, dat het er niet zo veel waren? En dit was 1 eigenaar. We horen niets over die tig anderen die hun paardjes wel op tijd op het droge hadden.

Off-topic:
In 1995 was het wel degelijk goed dat de Bommelerwaard geevacueerd is. Aangezien en de Maas en de Waal extreem hoog stonden en de kans op dijkdoorbraak heel groot was. Woon zelf aan de Maas, dus ik weet hoe het toen was..

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

idefix4 schreef:
Met deken blijft ie tot half 7 op de wei. Zonder staat ie vooral in het najaar al om 5 uur bij het hek! En denk maar niet dat ie weggaat! _O-

Dat hebben die van ons met eten :P

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 07:43

Belachelijk die reacties van sommige mensen,wat weten sommigen mensen het toch altijd weer beter vanachter hun pc }:0
Dat water kan je echt verrassen volgens mij, en het is echt een nachtmerrie als het je overkomt... Moet er niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:18

Als je 6 paarden moet vervoeren en je komt terug voor het 2e stel, dan kan het zomaar zijn dat je niet meer met je jeepje door het modderspoor komt...en het kan zo maar zijn dat je paarden verdommen om door het water te lopen omdat ze vastgezogen worden in de rivierklei....en daar sta je dan met je goede voornemen aan 600kg te trekken.......in je eentje en het regent maar door en het water komt steeds hoger....wat ge je doen?????112 bellen, want je PERSE die paarden redden....toch??

Zie dat het jonge paarden zijn en die moet je maar zien te pakken te krijgen....dan is het ook zo dat die boer wellicht helemaal niet daar woont en helemaal geen idee had hoe het er daar uit zag, wellicht wel is gebeld en toen zag dat het ondoenlijk was.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:22

Ik blijf er toch bij dat het in 1995 niet had gehoeven. Er is toen meer schade ontstaan door het onnodige weggaan, dan als we waren gebleven. Het heeft ons toen een paard gekost. Beestje is keurig ge evacueerd toen, maar kon niet tegen de verhuisstress. Dus ik denk echt wel 2 keer na voor ik weer ga. En ow ow wat een dreiging. Er is geen druppel gekomen in de Bommelerwaard. Liep allemaal met een sisser af. Ik blíjf echt van mening dat het toen niet had gehoeven. Er was een boel gepaniekzaai om ons heen, maar de echte Bommelaars haalden de schouders op. Onze buurman van dik 90 kon nog aanwijzen hoe hoog het water zou komen. Hij had het al eens meegemaakt. En met dat soort hoogtes, durf ik best te blijven.
Voor de Maas zou ik echt niet vluchten. Daar langs wonen is niet vergelijkbaar met de Waal. En die was de reden van het vertrekken. En ook daar hebben de dijken het keurig gehouden.

Russell. Helemaal mee eens. Maar ja, wel vreemd, dat hij de enige was die zijn paardjes nog niet op het droge had. Er lopen er toch echt meer in de uiterwaarden en die hebben duidelijk beter opgelet. Het kan zeker snel gaan, maar deze man heeft er wel heel erg lang vertrouwen in gehad. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:27

1995 heb ik gelukkig niet meegemaakt. Maar toch waren ze gelukkig wel zo wijs het te doen...iedereen en al het vee was op tijd weg...hoor van buren dat het een geweldige onderneming was en dat iedereen elkaar hielp en dat alle boeren op het droge spontaan stalruimte aanboden..

Zo ging mijn buuf met een auto vol kippen, de ponies en schapen waren al weg....lachen toch.

Overigens heb ik een paard dat als de schemer in valt gaat jagen en alles op jaagt de hele boel kapot rent en desnoods over het hek springt...

Hoe het verhaal met die boer zit, weet ik niet, bij Maurik staan vaak jaarlingen en vorig jaar liepen ze tijdens de vorst er ook nog, de sloot was bevroren ze konden zo de weg op...want er is geen omheining maar een sloot, dat begrijp je ook niet....

Maar veel boeren hebben snel de neiging te denken dat het allemaal wel meevalt.

Maar deze keer bleef het wel lang regenen en ik woon gelukkig aan de goede kant, daar zetten ze op tijd een sluis open.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:31

Waarom waren ze zo wijs? Er is toch niks gebeurd? als ze echt wijs waren geweest, hadden ze 10 jaar ervoor al geluisterd naar de bewoners en de dijken op tijd verzwaard. Dat heeft de politiek toen behoorlijk op zijn beloop gelaten. Eerst moeten we met ons allen wegrennen voor het wanbeleid van de regering en dan pas gaan ze er wat aan doen. Als ze echt wijs waren geweest, had het helemaal al niet gehoeven!
Het was een geweldige onderneming en er waren er veel die elkaar hielpen, maar ik heb ook schrijnende burenruzies gezien. Eén ging zelfs zo ver, dat wij de pony naar een veiliger heenkomen brachten en de buren vertrokken een uur later met de huisraad in hun 2 paards trailer. Ze waren ook echt 2 keer op en neer gereden voor 3 pony's, dus de pony van de buren had makkelijk zat meegekund. Maar dát doen we dan weer niet. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:36

ik weet niet hoe de voorspelling was, maar kennelijk waren er meerderen van mening dat het water zou gaan blijven stijgen en wellicht waren ergens zwakke plekken in dijken...of waren de weersvoorspellingen erger.

Ik denk dat dat een geld kwestie is geweest, zo hebben ze onlangs alle vaarten uitgebaggert, dan heeft veel geld gekost, maar de conclusie is dat alle oevers kapot zijn gegaan, wij zijn al 1 meter van onze grond kwijt, de zijkanten zijn kapot gegaan omdat de vaart ook is verbreed. Er is geen geld voor de 5000 claims die er zijn gelegd...mooi is dat en terwijl de belastingen in het rivierengebied enorm hoog liggen, is er toch geen geld.

Overigens vind ik het in de bommelerwaard toch armoetroef, als je ziet hoe alles wordt bijgehouden...triest. Bij ons is de afwatering ook triest...als het hard regent kan de riolering het niet aan en loot de weg vol, modderzooi overal, slechte verlichting, te laat maaien.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:43

nouja ik snap het denk ik wel hoor.
voordat het water op het land begint te stijgen betekend dat dat de grond al verzadigd is en daar dus al water zat in zit. dan kan je neem ik aan ook niet meer met je trailertje door die kleibagger het land op om je paarden te halen, daar zak je zo in weg...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:13

Nou, ik heb het ook meegemaakt, de evacuatie toen. En inderdaad, een hoop schade doordat dieren die niet mee konden vanwege transport ingeslapen werden om ze verder lijden te besparen, terwijl ze normaal op stal nog met wat hulp mee konden komen.
En tuurlijk, verhuisstress is niet goed, maar beter dan de kans op verdrinking. Als boerendochter heeft het meer effect gehad omdat wij juist geen huisraad mee konden nemen en alleen aan onze dieren dachten. Alleen belangrijke papieren en kleren, weet nog goed dat ik maar beperkt mee mocht nemen. In onze 2 paards trailer stonden 3 pony's en de honden in de benchen gestapeld voorin de trailer. Vond het verschrikkelijk. Ik ben juist blij dat we gegaan zijn. Zou het mezelf nooit vergeven als ik was gebleven en er was wél wat gebeurd. En het ging snel met het water toen, heel snel!

Ik kan me overigens nog heugen dat het in regio Tiel echt wel tot de 2e verdieping zou komen als de dijk doorbrak. Of zit ik nu mis?

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:43

Rot weer, wel een betere actie! Gelukkig!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:48

in de telegraaf word deze boer aardig afgezeken en met de uitspraken die er in staan van de boer kan ik het me ook wel voorstellen dat er zo negatief gereageerd word.
Weet hetechte verhaal niet natuurlijk maar als het waar is zoals het in de krant staat dan vind ik het hoogstpersoonlijk niet erg datdeze kerel een behoorlijke boete krijgt of alle gemakte kosten moet betalen.
Mocht dit niet het gevalzijn dan heb ik niets gezegd.
Wile ventueel het verhaal indekrant hier wel neerzetten zodat jullie het zelf kunnen lezen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:31

Op nu.nl staat een artikel dat de reddingsactie in totaal 5000 heeft gekost... Het is onduidelijk of deze kosten verhaald worden op de eigenaar of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:56

De telegraaf, wordt die kant nog gelezen??

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:34

russel ja die lees ik dus hahahahah