Rugpijn bij paarden bediscussieerd tijdens lezing in Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:31

Ik denkt dat meer dan 75% niet door de keuring komt. Alle paarden met slecht passende zadels hebben last van hun rug en daar lopen er nogal wat van rond. En dan heb je er nog een hoop die slecht gereden worden of gevallen zijn en daardoor last heben etc etc etc... Vind het ook een beetje overdreven want is veel gevallen zijn rugproblemen op te lossen door behandeling, goed rijden en een passend zadel.

Linedel

Re: Rugpijn bij paarden bediscussieerd tijdens lezing in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:14

Het is een interessant stuk. In het artikel beweren ze dat het aangeboren is. Zouden ze dat nog verder gaan onderzoeken?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:36

EvelienH schreef:
Ik denkt dat meer dan 75% niet door de keuring komt. Alle paarden met slecht passende zadels hebben last van hun rug en daar lopen er nogal wat van rond. En dan heb je er nog een hoop die slecht gereden worden of gevallen zijn en daardoor last heben etc etc etc... Vind het ook een beetje overdreven want is veel gevallen zijn rugproblemen op te lossen door behandeling, goed rijden en een passend zadel.

En inderdaad, dat maakt het ook zo lastig.
Maar goed, soms is het ook aanleg, of door een (ernstig) ongeluk. En ik denk dat je dierenartsen heeeeeeel veel moet leren, wil je het ze allemaal leren (alles zien, weten hoe erg het is, etc.).
Ik ben me er ook van bewust dat de osteo die ik heb laten kijken, niet alles ziet. Maar ik zie zelf ook redelijk wat, en wilde het gewoon uitsluiten dat ze hele grote problemen had. Hij heeft namelijk een stuk meer kennis.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:00

Interessant!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:17

Cayenne schreef:
Agossie schreef:
Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Zeer interessant. Bedankt voor het posten!

Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.

Ja ben benieuwd!
Kissing Spines en de behandeling ervan is nog altijd een niet compleet helder onderwerp.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:39

het hangt denk ik ook van de graad van ks af.. die van ons (4 jarige) zat er ook botwoekering tussen. opvallend omdat hij misschien in totaal een maand een zadel op zijn rug heeft gehad. hij was als jaarling achterover geklapt op een harde ondergrond. de da wijtte het daar aan. al met al had ons vriendje te veel pijn om hem een pijnloos leven te geven. beide ouders hebben het dus niet...

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:42

met een keuring zitten rug foto's en onderzoek er niet bij, ze kijken alleen naar de benen en hoe het paard beweegd.
mocht je de rug wel op de foto willen hebben dan kan dat maar dan moet dat specifiek aangegeven worden. weet niet of ze m afkunnen keuren als er ks aanwezig is en de benen goed want standaard keuring gaat over 22 foto's van de benen.. maar dan weet je het wel als je m koopt..

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:54

Cayenne schreef:
Agossie schreef:
Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Zeer interessant. Bedankt voor het posten!

Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.

Ik zou ook graag weer lezen..

Mijn paard word al 2,5 jaar behandeld aan kissing spines. Ism een andere manier van rijden, zadel aanpassen, oefeningen ed. Dat ging heel goed.
Helaas is hij inmiddels zo verslechterd, dat ie na een behandeling niet meer goed is. Dan moet hij 2 of 3x behandeld worden en dat elke 3 maanden. Ook komt het steeds sneller terug, dus over een poosje moet hij elke week bij wijze van.
Ik heb zijn dossier en foto's doorgestuurd naar een 2nd opinion, als die hetzelfde zegt, is het eind verhaal..

Er zijn maar zo weinig dierenartsen die aan de rug denken en al helemaal die behandelingen weten en uitvoeren. Ik vind het heel erg jammer dat die problemen zo onderschat worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:03

Ik heb meer informatie aangevraagd maar hou er aub wel rekening mee dat het even kan duren :)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:13

nou de mijne heeft ook ks,maar gaat gelukkig erg goed. Maar inderdaad, je moet een hoop dingen aanpassen. Veel laag over de rug rijden, ik longeer twee keer per week en al met al gaat het nu erg goed. Er zijn natuurlijk mensen die dat niet voor hun paard over hebben, en dan is het gauw gebeurd.
Maar laten we eerlijk zijn, het is ook een beetje logisch dat dit soort dingen gebeuren. Een paard is natuurlijk niet gemaakt om op die rug te gaan zitten. Wij vinden dat leuk en doen dat, maar het kan natuurlijk nooit goed zijn, soms zie ik ook nog mensen bonken in die rug, en rijden op een paard met een totaal weggedrukte rug, dus totaal geen vering in die rug, mensen met aanzienlijk overgewicht, ach zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die ks ontdekken bij hun paard en er heel wijs mee omgaan, Die paarden mogen zich gelukkig prijzen met hun eigenaar.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:31

Cayenne: geen probleem. Ik wacht geduldig af!

Vegass: daar heb je helemaal gelijk in. Mijn arts zei ook, als jij niets zo consequent was geweest had je m al weg kunnen brengen. Hij zei ook dat het bij heel veel mensen zo gaat, wat ik echt ongelijk vind!
Maar als ik dan hoor hoeveel mensen tegen mij zeggen: joh verkoop m gewoon, hier kun je toch niets mee, dan besef ik dat meer mensen dan je denkt, zo in elkaar zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:32

misschien handig om ook de rug bij keuringen mee te nemen. Ik ken iemand die heeft een (deze zomer) ggk merrie KWPN waarbij afgelopen herfst kissing spine is geconstateerd. Ze wilde er mee gaan fokken. _-:(

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:06

Morganlefay schreef:
misschien handig om ook de rug bij keuringen mee te nemen. Ik ken iemand die heeft een (deze zomer) ggk merrie KWPN waarbij afgelopen herfst kissing spine is geconstateerd. Ze wilde er mee gaan fokken. _-:(

En dat kan/mag volgens jou niet?

Interessant stuk!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:11

kerlijn, zo is het inderdaad. De mijne merk je helemaal niets aan, zou hem zo in kunnen ruilen bij een of andere handelaar, hij loopt z dus zeg je gewoon dat je opnieuw wil beginnen. Ongelooflijk maar het gebeurt overal om je heen. Ik hou hem lekker en stuur op mijn manier door, hou van hem wil het beste voor hem. Maar een hoop "paardeliefhebbers"geven zo'n paard gewoon een duw de handel in, heel zielig. Maar .....mijn volgende paard gaat voor de aankoop zeker ff onder de rontgen met zijn rug. Dat heb ik er wel van geleerd. Heel veel succes iedereen met de rugpatiertjes.....

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:41

Niet alleen naar de benen inderdaad! Ook de rug........,,

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:49

Foto zegt nog lang niet alles, mijn paard had een heel erg probleem bij de overgang lendenwervels-heiligbeen (miste een tussenwervelschijf) en (waarschijnlijk daardoor) artrose aan het SI-gewricht. En tja, dat kun je niet op de foto zetten...
Haar rug is 2x op de foto gezet, beide keren niks te zien.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:22

Vegass: zo heb ik mijn paard gekocht. Hij was Z2 en ik zocht een leerpaard. Hij blijkt al jaren last te hebben gehad. Alleen hij had geen klachten, dus waarschijnlijk wisten ze het nieteens. Volgende paard gaat inderdaad ook op de foto met zijn of haar rug.

Pansy: je kunt ook niet alles zien en ook niet uitsluiten, maar dat ene fotootje van de rug erbij wil ik voortaan wel. Nouja paar foto's. Naar in vergelijking met alle foto's van de benen is het niet veel extra.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:27

ja, ik heb in het verleden ook vaak gehoord,verkoop haar toch, of ruil haar in bij de manege, kan ze voor straf (!) haar rondjes lopen.....dat zeiden ze als ze moeilijk was...(is moeilijk ontspannen) Het is ook een echte karaktermerrie. Heel eenkennig, maar voor mij zo ontzettend lief.
Kreeg pasgeleden nog een respect van de fysiotherapeute, omdat ik vorig jaar niet opgegeven heb, want zij, de kliniek en nog meer mensen, hadden er een hard hoofd in, en het gaat nu zo goed met haar,ze is weer vrolijk, zit prachtig in haar glimmende vachtje ... ik hou van haar, en doe er alles aan. Maar net wat VEGASS zegt, het is idd zo dat veel mensen zo'n traject niet in willen: veel stappen, in het begin alleen longeren, dan langzaam het rijden weer introduceren, veel stapwerk, als dat goed gaat pas draven.. heel rustig aan, vooral ontspanning, en lang en laag idd. veel mensen hebben/ of willen de tijd er niet voor nemen. maar gelukkig met mij ook veel wel!!!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:32

Heel interessant! Ben benieuwd naar de extra info :)

Even over dat KS, ik denk dat het met erfelijkheid wel meevalt. Een paard zou er aanleg voor kunnen hebben, ja. Maar daar komen dan ook nog een heleboel omgevingsfactoren bij kijken, waarom de moeder het bijv. niet heeft en het veulen wel.
Zoals bijvoorbeeld je vader of moeder rugklachten hebben. Dat wil niet zeggen dat jij dat dan ook hebt, de kans dat je er last van krijg is wat groter, maar ik denk dta preventie heel belangrijk is.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:34

De kliniek heeft mijn merrie een veulen afgeraden, omdat ze bij mijn merrie wel denken dat het erfelijk is.. :n

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:39

martine2610 schreef:
De kliniek heeft mijn merrie een veulen afgeraden, omdat ze bij mijn merrie wel denken dat het erfelijk is.. :n

waar kunnen ze dat op baseren dan? want veel onderzoek naar erfelijkheid bij ks is er niet.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:52

@kimberleyhof: ben er toen niet verder op ingegaan, het was zo'n moeilijke tijd toen, omdat niet duidelijk was of ze ooit nog onder het zadel zou komen, en toen werden er allemaal opties genoemd, wel/niet opereren, ergens in Frankrijk op het land zetten, met haar fokken.... toen werd me dat me afgeraden, omdat de kliniek toen ook zei dat KS vaak erfelijk is, en dat mijn merrie dan ook weer een veulen KON krijgen met ks, èn dat een drachtigheid niet goed voor haar is, omdat die buik ook zwaar is voor haar rug....

(onze paardjes lijken een beetje op elkaar <3 die van mij is alleen helemaal donkerbruin en heeft geen witte voetjes..)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-01-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:54

Ik vind ook dat er veel meer naar de rug gekeken moet worden.
zeker in de wedstrijd sport vind ik dat je paard eens in de zoveel tijd nagekeken moet worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:48

Ik vind het ook erg jammer dat er niet voldoende na gekeken word.
Wel IK DENK ik dat er via een goede trainings methode ( lang laag) LDR ( Alleen is dit voor mijn mening voor de jongere paarden niet goed voor hun hals, aangezien de groeischijven in de hals als een van de laatste sluiten, veel proberen verholpen/voorkomen kunnen worden.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:03

@whySoWhite: ik ben het helemaal met je eens, dat een goede trainings methode zoals jij zegt, heel veel kan helpen.
Maak het nu zelf mee met mijn merrie.