Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Re: Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:24

1e foto begrijp ik met dit weer, maar hoop dan wel dat ze ergens droog kunnen staan en schuilen??
De 2e foto vind ik wel erg, maar ook daar hetzelfde.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:33

Met zoveel water is er bijna niet aan te ontkomen op sommige plaatsen. Het bericht vertelt niet of de paarden 's nachts binnen staan (dus droge lig/staplaats). Als dat het geval is, wil de eigenaar de paarden niet ophokken maar laat ze igg de benen strekken....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:38

Ik heb het even in Google maps gegooid, het adres dus.... het is inderdaad een wat 'gek' hoekje om paarden te houden, maar zo van boven af gezien ziet het er betrekkelijk 'normaal' uit.
Kan me wel voorstellen dat water daar niet makkelijk wegzakt.
Het is hier vlakbij....

Het is wel midden in een woonwijk, en ik acht de kans ook erg groot dat een aantal mensen dit aangrijpt om de dieren weg te krijgen..... wellicht wordt er dus schromelijk overdreven?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:40

Ik vind de foto's ook niet zorgwekkend, behalve als ze echt geen enkele plek hebben om droog te gaan staan. Hier ziet de winterweide er nog een stuk erger uit (is wel een halve hectare, maar kleigrond en nu dus echt verzadigd door dit gekke weer), maar ze hebben 2 droge stallen waar ze genoeg gebruik van maken, al zie ik ze ook regelmatig lekker door de modder spelen.

Als de paarden de keuze hebben om droog te staan, vind ik hier niets vreemds aan.
Maar als het eigenlijk over iets helemaal anders gaat, zoals smurfje zegt, dan is het gewoon stemmingsmakerij.
Toen mijn paarden nog op een kleiner land stonden, hebben ze er ook een tijdje in de modder bij gestaan. Ze konden altijd droog op stal of op een droge paddock, maar vonden dat niet altijd nodig (het blijven paarden he?). Wat heb ik toen een klachten gekregen van de voorbijgangers die niets van dieren kenden...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:42

Ze hebben ook altijd wat te zeiken..

Nu is het weer te nat, anders staan ze de heledag in hokken bla bla bla...

Er zijn terminste nog mensen die ze met dit weer even hun benen laten strekken..

ze gaan echt niet dood om even in de modder te staan..

Als wij hier de paarden naar buiten doen is het 1 speel uurtje voor hun lekker stampen en uitgebreid er in rollen..Tja als ze dan hier komen kijken zullen wij ook 100% aan de mishandeling doen hahahah Tjonge !
*\o/*
...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:43

Origineel bericht kan ik ook niet echt objectief noemen :n :

Paardenleed
Regio | 04 januari 2012 | Ingezonden door: eelko
HILVERSUM - De gemeente Hilversum staat nog steeds toe dat op haar eigen terrein paarden en andere dieren worden verwaarloosd.

Op het terrein van de gemeente Hilversum achter de gemeentewerf tussen de Liebergerweg en de Arendstraat worden al jarenlang illegaal diverse dieren gehouden. De gemeente is hiervan op de hoogte maar blijft dit oogluikend toestaan.

Hierdoor is inmiddels wel een heel dieronvriendelijke situatie ontstaan. Een aantal paarden moet de dag daar diep weggezakt in het water en de modder doorbrengen.

De eigenaar, duidelijk geen dierenliefhebber, maakt het kennelijk niet uit hoe z`n beesten erbij staan. De gemeente op haar beurt zou nu eindelijk haar verantwoordelijkheid eens moeten nemen en aan deze misstand direct een einde maken. De foto`s spreken voor zich.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:48

zo te zien is het een soort zandgrond, netjes omheind, mits ze snacht op stal staan, of een droge schuilstal hebben zie ik geen probleem hoor

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:49

Ze krijgen zo te zien in ieder geval goed te eten. Ik kan er verder niet echt iets zinnigs over zeggen, het ligt blijkbaar achter de huizen... dus het is me nooit opgevallen.
Overigens denk ik dat een paard liever met natte voeten buiten staat, dan dag en nacht binnen.
Op Google Maps zie je ook stallen, dus de dieren zullen vast niet de gehele dag zwemles krijgen...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:52

Eerlijk gezegd staan onze paarden ook een paar uur in de nattigheid nu.. Maar ik wil ze het ook niet onthouden door ze de hele dag op stal te laten staan. 's Nachts staan ze wel droog binnen.

Aan de hand van deze foto's kan ik niet oordelen of dit dieronvriendelijk is.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:58

Mijn tinkertje vind het geweldig om nu buiten in de paddock buitenbak te lopen.. Heerlijk stampen in de plassen des te harder des te leuker.. Helaas is ze dus ook erg vies :P Ik had van de week een pipi langkous paard met al die stippen :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:58

Niet te geloven dat mensen dit nu nog goed gaan praten ook!
Dit is echt niet alleen van een weekje regen..

Je weet dat het een keer winter word, je weet dat het in nederland veel en vaak regent.
Draineer of bestraat je paddock dan...

Modder heeft niets met de bodem etc. te maken. Onze buurman roept ook tja het is nu eenmaal klei dus dat word modder, dus ik kan er niets aan doen dat de paarden tot de knieën in het water en de blub staan.
Frappant dat een huis verder bij ons dat totaal niet het geval is dan....

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:01

Tja bij ons op stal ziet de paddock er nu ook bijna zo uit , wel met minder water maar ze staan toch echt met hun hoeven in de modder , zodra het beter weer word is de paddock wel een stuk droger .
Ze komen wel buiten en der is eiglijk pas niet zand bijgestord maar draineren gaat het hier niet worden en bestraten ook niet we gaan eind van het jaar toch verhuizen met de hele stal :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:03

Gypsy schreef:

Nou, er is gewoon een foto genomen van een deel van de paddock. Verderop zie je dat het droger is.
Ik zeg niet dat alles in de haak is, ik zeg alleen dat mij uit deze foto's niet onmiddellijk duidelijk wordt dat het hier om wantoestanden gaat.

Zoiets kan gebeuren met een weekje regen, en niet zomaar regen, nee... de buitensporige regenval van de laatste dagen die er zelfs voor zorgt dat landsdelen ontruimt moeten worden.
Zelfs bij mij, hooggelegen/ zandgrond, staan er voor het eerst flinke plassen en heb ik blubber. Dit is normaal gesproken nooit zo.

Enfin, je kunt niet stellen dat het dierenmishandeling is, en je kunt niet stellen dat alles 100% in de haak is daar... Daarvoor is het artikel te vaag, en de foto's niet duidelijk genoeg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:06

Mijn paarden staan overdag ook in de bagger op het moment. Ik spoel ze af om te kijken of er mok o.i.d. zit, tot nog toe niet. Ze kunnen op een (klein) droog stukje staan, maar kiezen zelf voor de bagger. 's Nachts gaan ze naar binnen en kunnen lekker opdrogen.

Ik vind dat er soms wel erg overdreven wordt. Zolang ze naar binnen gaan 's nachts of een droog stukje wei hebben, valt het allemaal reuze mee.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:07

Ik vind dat je het niemand kan kwalijk nemen dat ze zo in de blubber staan. Er moeten nota bene mensen geëvacueerd worden in Groningen vanwege het water. Lijkt me dat je er onder deze omstandigheden niet echt over kan oordelen en dat de eigenaars dit ook liever anders zien. Bij ons in de buurt zien zowat alle bakken en paddocks er zo uit op dit moment.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:08

Je wilt niet weten hoeveel paarden nu droog en geisoleerd in een hun eigen uitwerpselen staan op de stal.
Maar ja dat zie je niet.;-)

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:11

Helemaal mee eens..
Er Staan ook genoeg paarden nu 24 uur per dag binnen omdat mensen niet willen dat ze vies worden of omdat ze denken dat het zielig is om ze in de modder te zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:12

Gypsy schreef:

Je weet dat het een keer winter word, je weet dat het in nederland veel en vaak regent.
Draineer of bestraat je paddock dan...

Modder heeft niets met de bodem etc. te maken. Onze buurman roept ook tja het is nu eenmaal klei dus dat word modder, dus ik kan er niets aan doen dat de paarden tot de knieën in het water en de blub staan.
Frappant dat een huis verder bij ons dat totaal niet het geval is dan....

praat niks goed, maar niet iedereen heeft simpelweg de mogelijkheid om te bestraten of te draineren.
gebrek aan materiaal,kennis, geld, of eigen land, kunnen er allemaal voor zorgen dat dit niet mogelijk is.
Mijn paard staat momenteel in modder die dieper is dan dat, helaas kan ik er niks aan veranderen, want het is mijn land niet, heb momenteel niet de financiele mogelijkheden om eigen land te kopen, en er zijn in de buurt ook geen stallen vrij die aan mijn basiseisen voldoen (dwz: 24/7 buiten en voldoende ruwvoer, wat ik momenteel wel heb)
Feit is wel: we hebben op een klein stukje concasse gegooid, er was al een betonplateautje, en er is een stal met betonnen ondergrond, voldoende ruwvoer, en het grootste deel van de dag droog stro (toch tot ze wat heen en weer gelopen hebben of het stro opeten ipv het hooi :+ )
Mits de paarden hierboven enkele uren per dag in een droge stal kunnen opdrogen, of een droge schuilstal hebben, en voldoende voer, zie ik geen enkel probleem.

Dinopino: precies, je hoort allemaal verhalen van mensen die hun paarden MOETEN op stal zetten, omdat een beetje modder sielug is, en dan hun beesten in een klein donker hok pleuren en niet deftig uitmesten en voeren ...
wat is zieliger?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:13

Het is dat het al donker is als ik klaar ben met werk, anders had ik er even heen gereden en fotos gemaakt/gekeken hoe het erbij ligt.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:15

Bij ons zijn de paddocks ook al een tijdje niet goed. Vooral 1 paddock is erg. De drainage is niet zo goed meer. Maarja daarom hebben ze het toch niet gelijk slecht? Er word toch nog wel voor ze gezorgd. Zeker als ze wel gewoon een dekentje op hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:18

Ik zie geen verschil tussen de bak van onze buren en deze?!
In deze tijd regend het gewoon wat meer, vandaar dat je z'n bak hebt :o
Maar als ze niks te schuilen hebben is het een ander verhaal

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:18

Even kijken.. mijn pensionstal. Gaan zomer en winter naar buiten. Meestal staan ze droog. Maar zeker 1.80 meter oergrond, en dan de ondoordringbare kleilaag. Ook nog een behoorlijk eind.

Enig idee wat het kost om een paar ha land zo te dreineren dat het zoden aan de dijk zet als je zo'n eind moet boren Gypsy? Waarschijnlijk niet.

Dus dan wordt het een paar dagen per jaar kiezen uit twee kwaden. Ze wel buiten zetten (goed voor de longe, frisse lucht) en ze zelf laten kiezen om in de blub te gaan staan en niet op het enige droge stukje. Of je zet ze in een altijd minder frisse stal op een stuk je van 2.80 x 2.80.

Ik kies dan altijd voor optie 1.
En dat gaat al jaren zo terwijl ik meer dan gezonde paarden heb ;)
Nooit mok gehad bijvoorbeeld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:22

Ook dit is weer allemaal goedpraten. Een paard in een paddock met zoveel modder is gewoon onacceptabel. Of het nu voor een half uurtje is of een hele dag, not done. :n

In een modderig en nat land als nederland zul je gewoon voor een bestraat stuk moeten zorgen, of heel goed draineren in combinatie met zand.

Zelf heb ik dus eerst een goed onderkomen geregeld, en toen pas een paard gekocht. Geen geld voor goed onderkomen? Geen paard. Ik zal niet ontkennen dat er in haar paddock ook een paar plassen staan, daar zul je mij ook niet over horen. Maar het grootste deel van haar paddock is gewoon prima in orde.
Je koopt toch ook geen paard als je de veearts niet kunt betalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:28

Gypsy schreef:
Ook dit is weer allemaal goedpraten. Een paard in een paddock met zoveel modder is gewoon onacceptabel. Of het nu voor een half uurtje is of een hele dag, not done. :n

In een modderig en nat land als nederland zul je gewoon voor een bestraat stuk moeten zorgen, of heel goed draineren in combinatie met zand.

Zelf heb ik dus eerst een goed onderkomen geregeld, en toen pas een paard gekocht. Geen geld voor goed onderkomen? Geen paard. Ik zal niet ontkennen dat er in haar paddock ook een paar plassen staan, daar zul je mij ook niet over horen. Maar het grootste deel van haar paddock is gewoon prima in orde.
Je koopt toch ook geen paard als je de veearts niet kunt betalen.

Soms heb je gewoon geen andere mogelijkheid hoor. mijn paard staat 9 op de 12 maanden per jaar ideaal, mooi droog, in het vol gras, droge schuilstal, onbeperkt eten etc.
helaas met de regen van afgelopen weken kun je er niet echt vanuit, zijn verrast geweest door het weer, en dan moet je soms grijpen naar noodoplossingen (paarden altijd binnenhouden, of enkele uren buiten in de modder)
zolang ze een plaats hebben om droog te staan en te liggen zie ik echt het probleem niet hoor (zeker als je dan die varkens van mij ziet die op beton droog kunnen eten, in stal droog kunnen liggen, maar dan vrolijk gaan staan soezen met de kogels in de modder, of languit in een plas gaan liggen rollen en slapen in de modder. dan vraag ik me soms af waarom ik zoveel moeite doe? :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:31

gypsy de enige oplossing waarin jij je zou kunnen vinden is gewoon nederland overdekken ;-)

Heb je meerdere paarden bijelkaar staan en is je drainage nog zo goed aangelegd dan nog kan je paddock onder water komen te staan en je wei. Meestal gaat het de eerste 3 jaren goed maar dan zal het meestal toch wel een modderzooitje worden. Maakt niet uit hoeveel geld je ertegen aangooit. Over bovenstaande foto heb ik geen mening omdat we er gewoon te weinig van af weten. Maar dat er nu paarden in de blubber staan lijkt me vrij logisch.