'Het bos is te klein voor honden en paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:14

hier paarden die goed hond mak zijn maar ik roep altijd naar de mensen "voorkant kan de achterkant heb ik niet onder controle dan willen ze nog wel eens uithalen".

Wel passeer ik netjes in stap gaan we zelfde kant op dan op ruime afstand in een rustig drafje. maar altijd opletten wat de hond gaat doen. Komen ze naar me toe sta ik stil. Dit zijn de paarden gewend hond betekend stilstaan zolang baasje het zegt.

maar als iedereen rekening houdt met elkaar moet het goed gaan maar dat is overal en met alle gebruikers van deze aardbodem

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:15

Ik zal eerlijk zijn, mijn honden lopen ook op plekke los waar het niet mag. Waarom? omdat mijn honden los horen en niet aan een lijn. Ze luisteren goed en doen niemand kwaad. Ik lijn mijn honden altijd aan als ik paarden aan zie komen, omdat eentje het nogal spannend vind en dan nog wel is bananen in haar oren heeft. Maar ik lijn mijn honden ook altijd aan als ik een andere hond tegen kom die aan de lijn loopt. En als ik fieters of wandelaars aan komen, roep ik ze ook altijd bij me en dan moeten ze even blijven zitten. Maar ruiters zijn ook niet altijd netjes, want die gaan soms in volle galop langs je heen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:17

Nou weet ik niet wat de regels zijn in die bossen, maar bij ons horen honden officieel sowieso aangelijnd te zijn.
Iedereen laat ze alsnog los, daar niet van. Maar dan moet je als hondenmens ook niet gaan mekkeren over paarden, jij mocht je hond sowieso niet loslaten in de eerste plaats. Het minste wat je dan kunt doen is je hond op tijd bij jou houden.
Net zoals dat jouw hond niet op een ruiterpad hoort, dus heb jij hem ook weg te roepen.
Dat gezeur en egoisme word ik echt niet goed van. En let op: ik heb zelf ook twee honden hoor. Die ik ook weleens los laat in het bos, maar zodra ik andere honden of paarden zie of kinderen dan roep ik mijn honden bij me. Andere mensen hoeven geen last te hebben van mijn honden, net als dat ik met mijn paard aan de kant ga wanneer ik op een pad rijd dat niet voor paarden is.
Beetje sociaal rekening met elkaar houden mag wel of niet dan? Of leven we voortaan echt alleen nog maar voor onszelf en ons eigen plezier...

loonew

Re: 'Het bos is te klein voor honden en paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:59

Ik stop ook altijd, wacht rustig maar soms kan het niet anders en schiet me pony toch weg, dan doe ik zo snel mogelijk halt houden. Tenzij ze happen , dat betekent stil staan en trappen , heb zelf ook honden en die gaan er niet achteraan.
Me paarden doen ook niets, mits ze echt in het nauw zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:55

nowornever schreef:
Ik zal eerlijk zijn, mijn honden lopen ook op plekke los waar het niet mag. Waarom? omdat mijn honden los horen en niet aan een lijn. Ze luisteren goed en doen niemand kwaad. Ik lijn mijn honden altijd aan als ik paarden aan zie komen, omdat eentje het nogal spannend vind en dan nog wel is bananen in haar oren heeft. Maar ik lijn mijn honden ook altijd aan als ik een andere hond tegen kom die aan de lijn loopt. En als ik fieters of wandelaars aan komen, roep ik ze ook altijd bij me en dan moeten ze even blijven zitten. Maar ruiters zijn ook niet altijd netjes, want die gaan soms in volle galop langs je heen.

Ik vind dat je jezelf tegen spreekt in je tekst :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:57

Vaak is een vriendelijke blik naar een ander al meer dan genoeg om elkaar te begrijpen.
Boosheid ontstaat vaak door "onkunde",de een weet alles over honden,en de ander weet alles over paarden.
Dus met een vriendelijk gebaar en een stukje tekst komen we al een heel eind.
We willen toch allemaal genieten van de natuur,en onze dieren ook.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:09

loonew schreef:
Wat versta je onder paarden hondmak maken? Heb nog nooit een paard door de bosjes zien rennen om een hond aan te vallen, wel andersom!

Muahahaha _O- ik zie ineens een paard door het struikgewas sluipen op zoek naar loslopende honden :')

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:15

funnyhorses schreef:
nowornever schreef:

Ik vind dat je jezelf tegen spreekt in je tekst :=

Vind ik niet, want ze luisterd altijd heel erg goed, behalve als ze een paard ziet.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:57

nowornever schreef:

Als er een verplichting is om ze vast te hebben en jij doet dat niet en er gebeurd wat dan is het logisch dat je als hondeneigenaar schuldig bent. De hond kan immers niet naar een paard toe rennen als het bij voorbaat al aan de lijn zat.

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat menige ruiter absoluut niet netjes en/of beschaafd zijn naar wandelaars en fietsers.

Wij zijn een hond kwijt geraakt omdat er 2 pony's in volle galop uit de bosjes kwamen zetten en over het wandelpad heen rende ipv het ruitenpad. De hond die netjes aan de lijn liep en totaal niet reageerde op andere mensen en dieren werd zo verrast dat hij onder de eerste pony terecht kwam en het niet heeft overleefd. De reactie van de ouders van de 12 jarige ruiter was dat hun dochter niet schuldig was want ze was nog te jong om daar op te letten. Ons antwoord was dat ze dan hun dochter niet alleen of met een vriendin naar buiten hoorden te laten gaan.

Mijn mening is dat hondeneigenaren de hond hoort vast te hebben waar het verplicht is en in de gaten horen te houden waar ze los mogen en onder controle te hebben ( ik weet dat kan moeilijk zijn sinds menige hond spontaan doof wordt als hij wat leuks ziet :j ).
De ruiter is wel net zo verantwoordelijk als de hondeneigenaar sinds de ruiter ook acties kan ondernemen om problemen te voorkomen. Zoals gas terug nemen en rustig gaan stappen en aan de andere kant van het pad gaan lopen dan de hond.
Beide partijen zijn verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid maar ook voor die van de ander.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:02

Beetje overdreven zeg.. Ik rijd er ook weleens en als iedereen op de voor elkaar bestemde paden blijft kom je elkaar 2-3 keer even tegen.
Ik kom elke keer wel mensen met een hond tegen die gewoon het ruiterpad volgen...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:12

Mijn paard is prima opgevoed wat manieren op de weg betreft, dat geld ook voor honden. Echter merk ik wel dat ik als ruiter vaak als boosdoener word gezien. Zelfs meegemaakt dat er een keffer in mijn paards been hing, dat mijn paard even zijn been optilde als waarschuwing dat hij het niet pikt, dat ík de schuld kreeg, want o wee dat hondje gewond raakt. Nou, dan krijg ik ook wel neigingen om af te stappen en de hond eigenhandig die trap te geven die mijn paard niet geeft.

Ik vind dat zowel paarden- als hondeneigenaren hun dier moeten opvoeden, dan is er ook geen enkel probleem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:06

Jeetje Malakay wat erg zeg! ;(
En nee ruiters horen ook niet in een absurd tempo door het bos te racen.Onverantwoord zeg. :(
Germ arme hond. :(:)

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:29

Hier een honden- en paardenmens..... zelf loop ik met mijn (paardmakke en goed luisterende) hond veel in het bos waar het in de openingspost om gaat. Eerlijk gezegd vind ik de situatie in het Purmerbos niet ideaal want veel ruiterpaden lopen direct langs of kruizen de voetpaden in de losloopgebieden van de honden, dit is voor mij dan ook een reden om niet met mijn (hondmakke) paard in het Purmerbos te gaan rijden. Dieren blijven nu eenmaal dieren en kunnen soms toch heel anders reageren dan je in eerste instantie zou verwachten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:50

Zowel mijn honden als mijn pony's zijn goed opgevoed en luisteren ook.

Maar als er een los lopende hond denkt mijn jongste pony te kunnen benaderen komt ie van een koude kermis thuis. :D De jongste vind dit soort gevallen erg aantrekkelijk om mee te voetballen. Vooral bijtgrage hondjes. ~~}> En deze vliegen echt tussen de benen van pony lief door. O:)

Bij deze pony roep ik bij voorbaat al naar honden eigenaren dat ze de hond vast moeten houden om dat pony lief ze grijpt. Dat werkt meestal wel. Al kom ik wel eens eigenwijze eigenaren tegen. Heb je gewaarschuwd.

Veel hondenbezitters beseffen vaak niet dat een hond een jager is (zelf de kleinste keffer) en een paard een prooidier is. Dus (meestal) gaat vluchten als er een hond op ze af komt. Puur natuur eigenlijk.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:51

Malakay schreef:
Mijn mening is dat hondeneigenaren de hond hoort vast te hebben waar het verplicht is en in de gaten horen te houden waar ze los mogen en onder controle te hebben ( ik weet dat kan moeilijk zijn sinds menige hond spontaan doof wordt als hij wat leuks ziet :j ).

Dat ben ik helemaal met je eens en ik ga als het maar even kan ook naar een losloopgebied, omdat ik wil dat mijn honden los lopen. In nederland zijn steeds minder losloopgebieden, die naar mijn inzien heel goed losloopgebied kunnen zijn. Mensen moeten ook op hun honden letten in een losloopgebied, want dan roep ik ze ook altijd bij me. Maar wij waren van de zomer in limburg op vakantie, op de kaart zie je alleen maar groen en er was echt heel veel bos, maar er bleek geen losloopgebied in de buurt te zijn. Sorry maar dan gaan ze bij mij toch gewoon los en als ik dan gecontroleerd wordt, betaal ik de boete wel.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:57

mijn paarden vinden het super om op de honden te jagen.......
maar ik laat mijn paarden niet los in het bos! dus dat valt dan weer mee voor de loslopende honden

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:01

Ik vind ook wel dat je niet over her voetpad moet gaan racen, ook al niet toen ik 12 was!
Hou rekening met elkander , bedoel dat soort dingen leer je op je manege! Ben wel van het crossen in een bos, gewoon even gassen, dus tja daarin tegen hoop ik geen honden tegen te komen, ik ga dan natuurlijk niet dicht bij de voet paden in eens gassen , maar dat er stukken zijn waar ik het wel zal doen is zeker, puur dat ik niet zoveel in bos kom.
Ik draaf of stap langs andere paarden af, en dan een rustig drafje, of ik wacht tot ik voorbij ben , ik stap langs fietsers en voetgangers , dit heb ik allemaal geleerd bij mijn ruiterbewijs , ik weet niet ik denk ook dat t inderdaad meer door fatsoen komt dan iets anders, als jij een ervaring heb gehad met iemand die ze hond los liet op jou paard, denk jij al gauw van tja , volgende keer denk je van ja dikke doei! En anders om ook , als jij een aantal x als honden eigenaar, rennende paarden voor bij ziet komen, denk ook hij nou nu hou ik hem niet meer bij me.
Waarschijnlijk komt t daardoor, daarnaast is het vaak kat en muis spel, zoals hierboven genoemd, paarden prooidier en honden jacht dier.

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:44

als iedereen gewoon op zijn eigen pad blijft lopen kan er weinig gebeuren. Als je een hond ziet stap je er rustig langs en andersom als je een stuk langs een ruiterpad loopt dan hou je, je hond aangeleid. Ik vind trouwens wel dat een hond gewoon los kan lopen als de hond het paard negeert, dus dat de hond niet op het paard afrent. Ik denk dat een hond dat ook kan worden aangeleert.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:06

Dat kan ook, mits je hond vaak genoeg in aanraking komt met paarden!