Capverplichting voor Canadese dressuurruiters in 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:45

eenitraM schreef:
_O_

En nu bokt nog. Geen rijfoto's/filmpjes meer zonder cap.

Jaaaa! Goed initiatief, temmen zonder cap!! haha.

En Canada, topland!!!!!!

Browniee

Re: Capverplichting voor Canadese dressuurruiters in 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:50

Ik rijd NOOIT zonder cap, k heb maar 1 hoofd en het is een kleine moeite om m op te doen.
Mijn oud-instructrice had een paard dat wegens een blessure een tijd op stal had moeten staan, na 3 hele lange weken mocht hij van de DA van stal af en ze ging hem vorzichtig rijden, beest moest zoveel energie kwijt dat ie is gaan rennen en ging bokken tot hij moe was, toen heeft ze hel veel aan dr cap gehad.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:56

Browniee schreef:
Ik rijd NOOIT zonder cap, k heb maar 1 hoofd en het is een kleine moeite om m op te doen.
Mijn oud-instructrice had een paard dat wegens een blessure een tijd op stal had moeten staan, na 3 hele lange weken mocht hij van de DA van stal af en ze ging hem vorzichtig rijden, beest moest zoveel energie kwijt dat ie is gaan rennen en ging bokken tot hij moe was, toen heeft ze hel veel aan dr cap gehad.

Tsja dat soort dingen kun je dan zelf wel inschatten lijkt mij. Als je een paard van 14 in het zzzwaar hebt lopen en je bent zelf 35. Dan is het toch te gek voor woorden dat als je zonder cap rijd dat bokt met zijn vingertje gaat staan zwaaien.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:02

Ja natuurlijk, je moet het eigenlijk ook zelf weten, maar het is antuurlijk veiliger met cap.
Maar ik vind buiten zonder cap nog gevaarlijker dan in de bak.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:12

Anthonia_ schreef:
Browniee schreef:

Tsja dat soort dingen kun je dan zelf wel inschatten lijkt mij. Als je een paard van 14 in het zzzwaar hebt lopen en je bent zelf 35. Dan is het toch te gek voor woorden dat als je zonder cap rijd dat bokt met zijn vingertje gaat staan zwaaien.

Op een moment dat jij zzzwaar bent en foto's daarvan plaatst heb je ook een voorbeeldfunctie voor andere, vaak jonge, ruiters. Die kijken nou eenmaal op tegen ruiters die in hun ogen erg goed zijn en willen doen wat jij ook doet.
Maar zo heb ik me jaren geleden, in Nijmegen nog, ontzettend op staan winden over de clinic van Van Baalen op de gratis woensdagmiddag waarbij haar jeugdruiters zonder cap op een demonstratie gaven.
Maar in de paardenwereld lijkt alleen eigen verantwoordelijkheid te tellen, wil men wel gezien worden, maar vergeet men dat er ook zoiets als een voorbeeldfunctie bestaat...

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:06

Ik vind dit zeker niet verkeerd, en dus hoop ik dat er snel meer landen volgen.

dredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:09

Een cap zal, evenmin als de gordel in de wagen, je leven redden als je dag gekomen is. Maar gelukkig gaat niemand voor zijn tijd :D
Tijdens dressuurwedstrijden of trainingen heb ik nog nooit iemand levensgevaarlijk weten verwond raken.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:22

ilse86 schreef:
hoi schreef:
Zelfs de konigin kan beter deze wet volgen, want die rijd nooit met cap(of zelden, heb haar nooit met cap gezien). Dus hopelijk dat Nederland ook deze wet zal gaan opvolgen.

Een pluspunt dus al voor de Canadezen.

Maar als je zoveer haarlak in hebt, is die cap overbodig ;)

Dus veel haarlak hebben is dus ook een optie? :+

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:47

Het is heel veilig, maar zal wel de echte dressuur missen.. Bij de dressuur hoord gewoon de hoed!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:52

Ik rijd mijn merrie altijd zonder cap, behalve als het regent, want dan wordt mijn bril nat!
Ik blijf nog zo lang het kan met mijn hoedje rijden. Totdat het echt niet meer mag.
Dan blijft mijn Charles Owen ook nog wat langer netjes!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:41

Queen Elizabeth II daarintegen (85 jaar)... Niks geen capje:

Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:33

Ach, ze zit toch al te lang op die troon :7
Nee, cap helemaal iedereen verplichten hoeft voor mij niet zo. Maar lazert iemand er af zonder cap; jammer, kosten voor diegene persoonlijk

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:38

Juut schreef:
Nee, cap helemaal iedereen verplichten hoeft voor mij niet zo. Maar lazert iemand er af zonder cap; jammer, kosten voor diegene persoonlijk

Helemaal met je eens en dat risico wil ik wel nemen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:47

dredie schreef:
Een cap zal, evenmin als de gordel in de wagen, je leven redden als je dag gekomen is. Maar gelukkig gaat niemand voor zijn tijd :D
Tijdens dressuurwedstrijden of trainingen heb ik nog nooit iemand levensgevaarlijk weten verwond raken.

En toch zijn er voorbeelden genoeg, hoor.

Een cap hoeft m'n leven ook niet te redden. Hij moet eventueel letsel bij een val voorkomen of beperken. Want daarmee moet ik verder leven, totdat m'n tijd gekomen is. :)* Of wordt het wel of niet oplopen van letsel ook hierboven bepaald?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:50

Nee, dat is aan jezelf. Hij biedt alleen handvatten om door het leven te gaan.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:32

manic schreef:
Queen Elizabeth II daarintegen (85 jaar)... Niks geen capje:

:D die kent haar pappenheimers onderhand wel :D

geweldige foto!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:58

Tendance schreef:
Juut schreef:

Helemaal met je eens en dat risico wil ik wel nemen!

Ruim je de rotzooi achteraf dan ook zelf op? Dat hoort namelijk ook bij 'eigen verantwoordelijkheid'.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:08

Welke rotzooi?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:09

koenborias schreef:
Het is heel veilig, maar zal wel de echte dressuur missen.. Bij de dressuur hoord gewoon de hoed!

Echte dressuur heeft volgens mij niets met uiterlijk (en dus die cap) te maken. Wel alles met een correct bewegend paard ;)

Ik vind het prima. Rij zelf tegenwoordig altijd met cap. Op mijn vorige stal was dat ook verplicht i.v.m. veiligheidscertificaat. Huidige stal niet. Was even wennen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:12

Echte dressuur heeft alles met show en showelementen te maken. Tenslotte moet het paard dansen. Daar hoort het hoedje gewoon bij!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:10

Ik wil een mooi hoedje vanaf het Z {:)-:( die BETAALBAAR is mocht hij persee een veiligheidscertificaat MOETEN hebben. Dat er dan een bandje aanzit boeit me niet zo.

Maar dat er met cap gereden/getraind moet worden ben ik het wel mee eens.. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:17

Dus je wilt een hoedje, maar als die geen veiligheid biedt, dan ga je er niet mee rijden.....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:25

Mocht die regel doorkomen in NL mag je niet meer met hoed rijden die geen veiligheid bied... dus dan moet je wel een andere aanschaffen. En dan mag je met de oude niet meer rijden.

Mocht ik voor die tijd in het Z komen met de nieuwe doe ik gewoon de "ouderwetse" hoed op hoor Tendance ;) Moet alleen mijn blauwe zien te verslijten en aan een zwarte zien te komen. :')

Ik bedoelde meer.. als je persee met cap of veiligheidshoed moet starten is het wel prettig als hij enigzins betaalbaar is :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:37

Ohhhhh nu met meer tekst begrijp ik je!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:54

Een hoed vind ik wel mooier. Ik zien Anky niet snel met cap een proef rijden. Maar ja, op den duur zal het beeld van de cap wel wennen.