Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:01

Kan heel veel soep van gekookt, kun je duizenden mensen mee voeden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:54

vivana schreef:
Tja banketstaaf gedachten dit....mensen hebben geen eten en je kunt het niet maken om je paard wél eten te geven daarom je paard maar afmaken.... (

Maar hij mag zijn leven riskeren voor een oorlog die niet van hem is, maar van de mensen! Echt belachelijk.

Vreselijk dat paarden ingezet werden voor de oorlog. Ik wil er niets over weten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:58

Dat was in een tijd waar het een machtig middel was (1914 - 1918). Soldaten voeren ook een oorlog die niet van hen is. Oorlog is erg, punt.
Geweest is geweest, het gebeurt allang niet meer sinds de opkomst van tanks etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:00

Langcara schreef:
vivana schreef:
Tja banketstaaf gedachten dit....mensen hebben geen eten en je kunt het niet maken om je paard wél eten te geven daarom je paard maar afmaken.... (

Maar hij mag zijn leven riskeren voor een oorlog die niet van hem is, maar van de mensen! Echt belachelijk.

Vreselijk dat paarden ingezet werden voor de oorlog. Ik wil er niets over weten.

Wat pas ziek is, is dat mensen niet inzien dat er ook vreselijk veel mensen de dupe zijn van die oorlogen... Alsof menig mens in die tijd (laat staan nu!) gevraagd heeft om oorlog!!!

Misschien eens kijken op deze site: http://necrometrics.com/20c5m.htm
Voordat je gaat roepen over dieren die de dupe zijn van de oorlog van de mensen!

Aantal doden eerste wereldoorlog, geschat(!!!) 15 miljoen...
Aantal doden tweede wereldoorlog, geschat 66 miljoen!

En jij klaagt over dieren die worden ingezet? Wat een gebrek aan respect zeg...

Edit:

Nog een link: http://www.wereldoorlog1418.nl/statistieken/index.html
Totaal aantal MILITAIRE!! slachtoffers, meer dan 35 miljoen... Ik weet niet in hoeverre de eerste link klopt met wat ik heb gezegd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:06

Janine1990 schreef:
Wat pas ziek is, is dat mensen niet inzien dat er ook vreselijk veel mensen de dupe zijn van die oorlogen... Alsof menig mens in die tijd (laat staan nu!) gevraagd heeft om oorlog!!!

Misschien eens kijken op deze site: http://necrometrics.com/20c5m.htm
Voordat je gaat roepen over dieren die de dupe zijn van de oorlog van de mensen!

Aantal doden eerste wereldoorlog, geschat(!!!) 15 miljoen...
Aantal doden tweede wereldoorlog, geschat 66 miljoen!

En jij klaagt over dieren die worden ingezet? Wat een gebrek aan respect zeg...

Ik heb geen gebrek aan respect voor mensenlevens. Dat maak jij ervan. En uit jouw conclusie leid ik af dat jij geen respect voor dierenlevens hebt omdat je het feit dat iemand anders dat wel heeft bekritiseert.

Oorlog is vies en lelijk. Het haalt vaak ook nog het slechtste in de mens naar boven. Kinderen die als wapen worden ingezet, vrouwen die worden verkracht, onschuldige burgers die nog niet eens ergens om gevraagd hebben maar de volle laag krijgen.

Alle onschuldigen die er in om komen, of dat nu mensen of dieren zijn, dat is toch altijd verschrikkelijk? MAar jij vindt dus alleen mensenleed erg?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:06

gekvanfleur schreef:
Nee, dat is hoe het hoort! En hij heeft wel de nuance die bokkers volledig missen...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

_/-\o_ hier ga ik helemaal in mee.
Ik vraag me af of menige bokker ook zo denkt als zijn kinderen verhongert.
Mijn kinderen gaan toch echt voor met eten en dan staat paardje op het menu mocht er hongersnood zijn :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:07

Langcara schreef:
Ik heb geen gebrek aan respect voor mensenlevens. Dat maak jij ervan. En uit jouw conclusie leid ik af dat jij geen respect voor dierenlevens hebt omdat je het feit dat iemand anders dat wel heeft bekritiseert.

Oorlog is vies en lelijk. Het haalt vaak ook nog het slechtste in de mens naar boven. Kinderen die als wapen worden ingezet, vrouwen die worden verkracht, onschuldige burgers die nog niet eens ergens om gevraagd hebben maar de volle laag krijgen.

Alle onschuldigen die er in om komen, of dat nu mensen of dieren zijn, dat is toch altijd verschrikkelijk? MAar jij vindt dus alleen mensenleed erg?

Je doet dus hetzelfde als ik ;)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:19

Nou, bij mij komt eerst mijn paard en dan mensen . Dus wat jullie ook denken,.........je bent verantwoordelijk voor je dieren. Die kunnen niet voor zichzelf zorgen, mensen wel.Oorlog of niet , dat weet ik van mijn moeder . Die heeft de oorlog van ''40-45'' meegemaakt . Die zou er niet over denken om haar beesten op te eten. heeft ze dan ook niet gedaan. Haar familie had 3 paarden en daarvan hebben er 2 het overleefd.Èèn is omgekomen bij een bomaanslag.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:21

gekvanfleur schreef:
...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

:? Dat wordt toch niet gezegd? Het staat er zoals LA_woman al zegt "een beetje knullig". Tussen "paard eten-->mensen hongerdood" en "paard hongerdood,-->mensen eten" zitten volgens mij nog heel wat meer varianten, want er is een behoorlijk gat in de niche van mens en paard qua eten. Het staat er nu alsof dat beest letterlijk doodgehongerd is en dat zou toch wel sneu zijn voor zo'n oorlogsheld. Maar ik begrijp dat er als laatste opoffering ook soep van gekookt kan zijn. Nou dan heeft dat dier door al die ontberingen gerend (en overleefd) om als "fast" food te eindigen, helemaal prima als je daarmee mensen in een oorlog eten kan geven.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:27

Ik denk dat als regeringsleiders een beetje eerlijk zijn en iedereen in hun eigenwaarde laat dat, dat al een hoop scheelt.
en ja je hebt debielen lopen zoals hitler en kaddafi, maar als iedereen een beetje aardig is tegen andere maakt dat de wereld al een stuk beter.

xxnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

mooi verhaal _/-\o_

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

zo is dat !!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:33

Oorlog is altijd ongelooflijk vresselijk.
Wij kunnen ons onmogelijk voorstellen hoe het geweest moet zijn om in die tijd te leven.
Persoonlijk vind ik het voor alle goede mensen en voor alle dieren (alle, omdat er geen slechte dieren bestaan) het zo ongelooflijk erg dat dit hen aangedaan is, dat ik er niet de passende woorden voor kan vinden.
Dat is onmogelijk, pas wanneer je het zelf meemaakt kan je zeggen dat je zoiets kan begrijpen hoe het is om in een oorlog te moeten leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:42

gootje12 schreef:
Nou, bij mij komt eerst mijn paard en dan mensen . Dus wat jullie ook denken,.........je bent verantwoordelijk voor je dieren. Die kunnen niet voor zichzelf zorgen, mensen wel.Oorlog of niet , dat weet ik van mijn moeder . Die heeft de oorlog van ''40-45'' meegemaakt . Die zou er niet over denken om haar beesten op te eten. heeft ze dan ook niet gedaan. Haar familie had 3 paarden en daarvan hebben er 2 het overleefd.Èèn is omgekomen bij een bomaanslag.

Dan moet je maar even na lezen over de hongerwinter.
Duizenden mensen gingen dagen lopen (in hartje winter) om aan eten te kunnen komen.
Op het platteland was er nog wel (wat) te eten voor de mensen, maar in de steden was alles op.

Mijn opa (nu 86) heeft ook nog (eigen) dieren geslacht in de oorlog om deze mensen eten te kunnen geven.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:47

Brainless schreef:
Mijn opa (nu 86) heeft ook nog (eigen) dieren geslacht in de oorlog om deze mensen eten te kunnen geven.

Sneu voor de dieren, maar uithongeren is ook niks. Respect, hij zal er een heleboel mensen mee hebben geholpen, super toch!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:11

Eigenlijk moeten we hopen dat hij nog in goede gezondheid was op zijn 33e en niet mager, dan hadden mensen er nog een beetje aan. Als hij nou 5 of 10 jaar was dan zou het best 'cru' zijn maar hij is notabene 33 jaar geworden! Hij heeft gediend in de oorlog en er hebben mensen van kunnen eten!

Er zijn toch veel mensen die hun (oude) paarden slachten als het oud is of lijdt?

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:36

Nog wat meer info:
Minder bekend is dat naast de vele miljoenen soldaten, die in de loop van WO1 in en bij de loopgraven zijn omgekomen, vooral veel paarden het leven lieten. Naar schatting waren dat er ongeveer een miljoen. Daar is nu onlangs een boek in het Engels over verschenen met als titel “War horses: The tragic fate of a million horses in the First World War”, geschreven door Simon Butler.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:38

picobello schreef:
Mooi verhaal :)
Wij mensen in deze tijd hebben geen idee van de ellende van toen, echt geen enkel benul. Knap van die man dat hij een paard in die tijd naar die leeftijd heeft geloodsd.

Maare... Paardenbiefstuk van 30 jaar oud lijkt me niet te knagen hoor ... ;)

Edit, knipoog toegevoegd

Helemaal mee eens.

:') Vast een beetje taai maar wel lekkerder dan bloembollen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:42

Ook taai vlees is mals te krijgen en zeker in de oorlog wisten ze wel hoe.
Lang genoeg stoven of in het zuur.

Mooi verhaal.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:55

Wat een wereld paard! Zoals hij geleefd heeft is hij ook gestorven. Met respect _O_

gootje12 schreef:

Whoeps? Wat ben ik blij dat ik je niet ken.. Ik keur dit volledig af :n

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:02

eenitraM schreef:
Whoeps? Wat ben ik blij dat ik je niet ken.. Ik keur dit volledig af :n

Dat vind ik erg bekrompen van je. Er zijn ergere meningen dan deze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:02

Eerlijk gezegd vind ik het bekrompener om te roepen 'ik wil er niets van weten'.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:05

R.X. schreef:
Oorlog is altijd ongelooflijk vresselijk.
Wij kunnen ons onmogelijk voorstellen hoe het geweest moet zijn om in die tijd te leven.
Persoonlijk vind ik het voor alle goede mensen en voor alle dieren (alle, omdat er geen slechte dieren bestaan) het zo ongelooflijk erg dat dit hen aangedaan is, dat ik er niet de passende woorden voor kan vinden.
Dat is onmogelijk, pas wanneer je het zelf meemaakt kan je zeggen dat je zoiets kan begrijpen hoe het is om in een oorlog te moeten leven.

We kunnen wel stellen dat we verrekte veel mazzel hebben in dat opzicht. De generaties voor ons hebben allemaal wel een keer oorlog meegemaakt, zonder uitzondering. We kennen niet de angst om alles kwijt te raken wat we hebben, dat we overvallen worden, verkracht en afgemaakt, bommen op ons dak etc.

Sterker, de meesten van ons kennen de emotie "angst" niet eens. Tenzij uit een nachtmerrie, je weet wel, het gevoel dat je leven direct dreigend gevaar loopt.

En als we dan buiten de grenzen gaan kijken, en dan zelfs nog binnen de grenzen van ons werelddeel, zijn daar bevolkingen die nog steeds geen generatie hebben die nooit oorlog hebben meegemaakt. Totale genocides hebben plaatsgevonden. We zeiden na WO II "dit mag nooit meer gebeuren".
MAar dat was gewoon gel.l. Want het gebeurt nog steeds en we laten het gebeuren.

Iemand ooit Hotel Ruanda gezien?
Laatst bijgewerkt door Langcara op 02-01-12 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:06

Janine1990 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het bekrompener om te roepen 'ik wil er niets van weten'.

En waar zou ik volgens jou niets van willen weten?

JIj vindt het vreemd als ik me af wil sluiten voor vreselijke ellende waar ik totaal geen invloed op heb? Ellende die mij overstuur kan maken en uit mijn slaap kan houden?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:07

Ik denk dat niemand van ons er echt een oordeel over kan vellen, we hebben gelukkig geen van allen een oorlog meegemaakt.
En we kunnen ons er ook nauwelijks een voorstelling van maken hoe het is om in zo'n tijd te (over) leven.