Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoolgangster schreef:Tegenwoordig is het regel om sectie te plegen op sportpaarden, vooral als ze tijdens wedstrijden overlijden. Daardoor komt aan het licht wat de exacte doodsoorzaak is, wat dus al een paar keer een gescheurde aorta was, terwijl men vroeger zonder sectie waarschijnlijk aan een hartstilstand dacht. Oftewel: het zal vroeger vaker gebeurd zijn, overlijden door een gescheurde aorta, zonder dat men dat wist, omdat sectie niet gebruikelijk was.
Akhal_Teke schreef:Dit is idd de zoveelste. Zou de samenstelling van het voer veranderd zijn.
Gisteren was ik bij een slipjacht en ook daar viel een paard gewoon dood neer. Latere conclusie was OOK een gescheurde aorta of een hartaanval.
De vele gevallen op Bokt zijn bij iedereen bekend, maar er zullen er dus nog veel meer zijn buiten de media om.
Er zou een onderzoek naar moeten komen vind ik. Het worden er nu wel absurd veel.
Shirley__ schreef:De zoveelste die aan een gescheurde aorta overlijd.
Ik krijg steeds meer de neiging om te denken dat die paarden helemaal kapot worden getraind en dat dit het uiteindelijke resultaat is...
Kan het ook mis hebben.
Erg voor de ruiter
Langcara schreef:Akhal_Teke schreef:Dit is idd de zoveelste. Zou de samenstelling van het voer veranderd zijn.
Gisteren was ik bij een slipjacht en ook daar viel een paard gewoon dood neer. Latere conclusie was OOK een gescheurde aorta of een hartaanval.
De vele gevallen op Bokt zijn bij iedereen bekend, maar er zullen er dus nog veel meer zijn buiten de media om.
Er zou een onderzoek naar moeten komen vind ik. Het worden er nu wel absurd veel.
Dat is ook toevallig. Was dat in Hezingen-Mander-Vasse?
Overigens overleed die aan iets anders.
Sjolvir schreef:Shirley__ schreef:De zoveelste die aan een gescheurde aorta overlijd.
Ik krijg steeds meer de neiging om te denken dat die paarden helemaal kapot worden getraind en dat dit het uiteindelijke resultaat is...
Kan het ook mis hebben.
Erg voor de ruiter
Nou, kapot getraind was het paardje op een ander forum dat plots overleed niet,
1 1/2 jaar oud diertje fjord stond gewoon lekker met vriendjes in de wei.
(ook ontzettend sneu!)
Zwakke plek in de aorta, tja, dat is een bom die op barsten staat, eens gaat 'ie, wanneer weet niemand.
Denk dat het vroeger ook wel voorkwam en ook bij paarden die niet in de topsport lopen, maar die halen het nieuws niet.