cricket schreef:Resistentie is een probleem, dat is duidelijk. Misschien veel meer aandringen op een mestonderzoekje voordat ontwormen plaatsvindt? De dierenarts kan de leefomstandigheden zeker bekijken en eventueel de nodige aanbevelingen doen ter verbetering, maar de gezondheid van het individuele dier is hier niet afdoende mee afgehandeld en het resulteert meestal nog steeds in een botte bijl methode die niet veel bijdraagt aan resistentie-vermindering. Ik heb paarden die volgens regelmatig mestonderzoek al 8 jaren vrij zijn van wormen. Ik geef deze paarden wel af en toe preventief Equimax omdat dit een ingredient bevat tegen lintwormen, die moeilijk zijn te constateren via een mestonderzoek. Paarden met een intact imuun systeem en een gezonde leefomgeving kunnen zelf redelijk tot zeer goed wormen afweren.
Ik heb mijn paarden doorgaans bij huis, maar als ik tijdelijk in een pensionstalling sta, dan kost het soms moeite om met logica de dogma's te doorbreken. Men wil dan dat ik ontworm of kan aantonen dat het paard recentelijk ontwormt is. Als ik dan middels aantoonbaar mestonderzoek vertel dat mijn paard vrij is van wormen en ik dus geen wormenkuur hoef te geven (immers geen wormen, geen kuur nodig), dan is het soms nog een beetje een karwei om uiteindelijk vrijstelling van de "wormenkuur ronde" te krijgen. Ik begrijp dat het een zeer ingebouwd idee is om via de kalender te ontwormen, maar het is onlogisch om iets te geven als het dier vrij is van de aandoening die het middel moet bestrijden.
Mestonderzoeken zijn relatief goedkoop en kunnen bijvoorbeeld in eerste instantie iedere 8 weken plaatsvinden en wanneer het dier vrij is van wormen kan de interval een langere periode bedragen, in overleg met de dierenarts.
Een zeer goede methode inderdaad, mestonderzoek, maar helaas door vaak onkundig gebruik onjuist geïnterpreteerd waardoor er valse conclusies zijn gemaakt. Ik ben zelf ook voor het feit dat men mag minderen met het overbodig toedienen van anti-wormmiddelen als het niet nodig zijn, mits de wormonderzoeken juist worden toegepast.
[edit] Een goede conclusie trekken uit een wormonderzoek kan alleen als het onderzoek is gedaan van mest dat van 4 dagen achter elkaar is opgevangen en dan apart van elkaar getest wordt, dit moet dan om de 6-8 weken herhaald worden om goede conclusies te kunnen trekken. Maar omdat dit vaak in de praktijk niet wordt gedaan, worden er een hele hoop foute conclusies getrokken en dus foute adviezen gegeven.
MarvanTom schreef:Citaat:
Diergeneesmiddelen voor voedselproducerende middelen zijn, in principe, alleen op recept van een dierenarts te verkrijgen. Één van de redenen om ontwormmiddelen op recept te zetten had te maken dat steeds meer wormen resistent bleken te zijn tegen de huidige ontwormmiddelen. De overheid is van mening dat een dierenarts de meest juiste persoon is om te beoordelen of een paard een ontwormmiddel nodig heeft. Op deze manier probeert men te voorkomen dat er teveel en te onnodig vaak ontwormmiddelen worden toegediend of onjuist worden toegediend waardoor de kans op resistente wormen toeneemt.
Waarom laten ze de producenten van de wormmiddelen zich niet buigen over deze resistentie?
Dat is hun vak.
Toen de producten net op de markt kwamen, werkten ze prima. Totdat menig paardenhouder begon met over doseren waardoor diverse wormsoorten ontzettend snel resistent werden, hetzelfde verhaal als het feit dat er waarschijnlijk over enkele (tientallen) jaren geen werkende antibiotica meer is.
Sonja schreef:Ten derde hebben inmiddels meerdere stallen waar ik kom bloedworminfecties door dat achterlijke mestonderzoek/niet-ontwormenbeleid.
Geen achterlijk mestonderzoek, maar een onjuist uitgevoerd mest onderzoek. Dit wordt zo vaak geroepen, maar het is niet de schuld van het mestonderzoek dat er onjuiste conclusies worden getrokken, maar de schuld van de uitvoerenden/uitvoerder. Want als het onderzoek wordt uitgevoerd zoals de bedoeling is, dan kan er een waterdichte conclusie worden getrokken (ik zal kijken of ik de exacte cijfers nog terug kan vinden). Maar een juiste uitvoer methode betekend dus 4x een mestonderzoek achterelkaar iedere 6-8 weken opnieuw. Dus in één jaar betekend dat 26-34 mestonderzoeken en dat wil men er weer niet aan uitgeven.
fjordnina schreef:fjordjes schreef:Heeft iemand een artikel over waarom mestonderzoek onzin is en gevaarlijk? (of een site waar ik dat kan vinden)
Ik ben er nooit een site over tegen gekomen (ook niet naar gezocht overigens), maar hou wel in de gaten dat bovenstaande ervaringen grotendeels uit de eerste hand zijn. Deze mensen hebben dus netjes het advies opgevolgd en zitten nu met de ellende van dat zelfde advies.
Eerder onjuist geconcludeerd advies als ik de verhalen zo goed lees.