Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:39

fjordjes schreef:
Heeft iemand een artikel over waarom mestonderzoek onzin is en gevaarlijk? (of een site waar ik dat kan vinden)

Ik denk niet dat mestonderzoek compleet onzin is - diverse parasieten of hun eitjes of larvae zijn er in te vinden. Maar er zijn ook parasieten die NIET via mestonderzoek te achterhalen zijn. Ik heb hierover een kleine emaildiscussie gehad met de heer Holland van het laboratorium Het Woud waarin ik dit opmerkte en tot de constatering kwam dat mestonderzoek alleen niet afdoende bescherming biedt en of het niet beter zou zijn zowel bloed- als mestonderzoek aan te bevelen om alle parasieten te vinden.. kreeg ik geen antwoord meer.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:18

Jannepauli schreef:
fjordjes schreef:
Heeft iemand een artikel over waarom mestonderzoek onzin is en gevaarlijk? (of een site waar ik dat kan vinden)

Ik denk niet dat mestonderzoek compleet onzin is - diverse parasieten of hun eitjes of larvae zijn er in te vinden. Maar er zijn ook parasieten die NIET via mestonderzoek te achterhalen zijn. Ik heb hierover een kleine emaildiscussie gehad met de heer Holland van het laboratorium Het Woud waarin ik dit opmerkte en tot de constatering kwam dat mestonderzoek alleen niet afdoende bescherming biedt en of het niet beter zou zijn zowel bloed- als mestonderzoek aan te bevelen om alle parasieten te vinden.. kreeg ik geen antwoord meer.

Laat daarom de producenten van wormenkuren aan de slag gaan met die zogenaamde resistentie (bewijzen? ik kan ze niet vinden).
En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we bang worden gemaakt om helemaal niks; onze hobby is toch geen vleesprodukt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:23

cricket schreef:
Resistentie is een probleem, dat is duidelijk. Misschien veel meer aandringen op een mestonderzoekje voordat ontwormen plaatsvindt? De dierenarts kan de leefomstandigheden zeker bekijken en eventueel de nodige aanbevelingen doen ter verbetering, maar de gezondheid van het individuele dier is hier niet afdoende mee afgehandeld en het resulteert meestal nog steeds in een botte bijl methode die niet veel bijdraagt aan resistentie-vermindering. Ik heb paarden die volgens regelmatig mestonderzoek al 8 jaren vrij zijn van wormen. Ik geef deze paarden wel af en toe preventief Equimax omdat dit een ingredient bevat tegen lintwormen, die moeilijk zijn te constateren via een mestonderzoek. Paarden met een intact imuun systeem en een gezonde leefomgeving kunnen zelf redelijk tot zeer goed wormen afweren.

Ik heb mijn paarden doorgaans bij huis, maar als ik tijdelijk in een pensionstalling sta, dan kost het soms moeite om met logica de dogma's te doorbreken. Men wil dan dat ik ontworm of kan aantonen dat het paard recentelijk ontwormt is. Als ik dan middels aantoonbaar mestonderzoek vertel dat mijn paard vrij is van wormen en ik dus geen wormenkuur hoef te geven (immers geen wormen, geen kuur nodig), dan is het soms nog een beetje een karwei om uiteindelijk vrijstelling van de "wormenkuur ronde" te krijgen. Ik begrijp dat het een zeer ingebouwd idee is om via de kalender te ontwormen, maar het is onlogisch om iets te geven als het dier vrij is van de aandoening die het middel moet bestrijden.

Mestonderzoeken zijn relatief goedkoop en kunnen bijvoorbeeld in eerste instantie iedere 8 weken plaatsvinden en wanneer het dier vrij is van wormen kan de interval een langere periode bedragen, in overleg met de dierenarts.

Een zeer goede methode inderdaad, mestonderzoek, maar helaas door vaak onkundig gebruik onjuist geïnterpreteerd waardoor er valse conclusies zijn gemaakt. Ik ben zelf ook voor het feit dat men mag minderen met het overbodig toedienen van anti-wormmiddelen als het niet nodig zijn, mits de wormonderzoeken juist worden toegepast.

[edit] Een goede conclusie trekken uit een wormonderzoek kan alleen als het onderzoek is gedaan van mest dat van 4 dagen achter elkaar is opgevangen en dan apart van elkaar getest wordt, dit moet dan om de 6-8 weken herhaald worden om goede conclusies te kunnen trekken. Maar omdat dit vaak in de praktijk niet wordt gedaan, worden er een hele hoop foute conclusies getrokken en dus foute adviezen gegeven.

MarvanTom schreef:
Citaat:
Diergeneesmiddelen voor voedselproducerende middelen zijn, in principe, alleen op recept van een dierenarts te verkrijgen. Één van de redenen om ontwormmiddelen op recept te zetten had te maken dat steeds meer wormen resistent bleken te zijn tegen de huidige ontwormmiddelen. De overheid is van mening dat een dierenarts de meest juiste persoon is om te beoordelen of een paard een ontwormmiddel nodig heeft. Op deze manier probeert men te voorkomen dat er teveel en te onnodig vaak ontwormmiddelen worden toegediend of onjuist worden toegediend waardoor de kans op resistente wormen toeneemt.

Waarom laten ze de producenten van de wormmiddelen zich niet buigen over deze resistentie?
Dat is hun vak.

Toen de producten net op de markt kwamen, werkten ze prima. Totdat menig paardenhouder begon met over doseren waardoor diverse wormsoorten ontzettend snel resistent werden, hetzelfde verhaal als het feit dat er waarschijnlijk over enkele (tientallen) jaren geen werkende antibiotica meer is.

Sonja schreef:
Ten derde hebben inmiddels meerdere stallen waar ik kom bloedworminfecties door dat achterlijke mestonderzoek/niet-ontwormenbeleid.

Geen achterlijk mestonderzoek, maar een onjuist uitgevoerd mest onderzoek. Dit wordt zo vaak geroepen, maar het is niet de schuld van het mestonderzoek dat er onjuiste conclusies worden getrokken, maar de schuld van de uitvoerenden/uitvoerder. Want als het onderzoek wordt uitgevoerd zoals de bedoeling is, dan kan er een waterdichte conclusie worden getrokken (ik zal kijken of ik de exacte cijfers nog terug kan vinden). Maar een juiste uitvoer methode betekend dus 4x een mestonderzoek achterelkaar iedere 6-8 weken opnieuw. Dus in één jaar betekend dat 26-34 mestonderzoeken en dat wil men er weer niet aan uitgeven.

fjordnina schreef:
fjordjes schreef:

Ik ben er nooit een site over tegen gekomen (ook niet naar gezocht overigens), maar hou wel in de gaten dat bovenstaande ervaringen grotendeels uit de eerste hand zijn. Deze mensen hebben dus netjes het advies opgevolgd en zitten nu met de ellende van dat zelfde advies.

Eerder onjuist geconcludeerd advies als ik de verhalen zo goed lees.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:14

MarvanTom schreef:
KasparovX schreef:
MarvanTom:
Waarom laten ze de producenten van de wormmiddelen zich niet buigen over deze resistentie?
Dat is hun vak.

Producenten van ontwormingsmiddelen zijn bedrijven met winstoogmerk. We kunnen niet van hen verwachten dat ze de volksgezondheid in de gaten houden.

Zij zijn daardoor juist gebaat bij het vinden van een oplossing toch? ;)

Het deel "de bescherming van de volksgezondheid" is niet geheel duidelijk uitgelegd.
Een wormenpaard lijkt mij schadelijker of heb ik het nu mis?

Ze maken winst op elke verpakking die ze verkopen, ze zijn niet gebaat bij een oplossing waarbij minder ontwormd wordt.
Wel zit er veel kennis bij deze organisaties. Ik hoop dat ze deze gebruiken om het algehele wormbeleid te verbeteren.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:19

Ik voer altijd mestonderzoek uit tot nu toe bevalt het mij uitstekend. Wat ik daarbij extra doe is 2 keer per jaar een uitgebreid bloedonderzoek. Dit om zeker te weten dat. 4x ontwormen in het jaar 'omdat we dat allemaal doen' wordt door mijn DA ten zeerste afgeraden.

De meeste mensen uit mijn kennisen kring doen ook mestonderzoek. Eentje doet het al 8 jaar en heeft 1 keer in al deze jaren preventief een wormspuit gegeven. Al deze paarden zien er goed uit, goede conditie, goed in de haren, geen terugval. Tevens worden er ook gewoon wedstrijden op gereden. Wat Marga aangeeft is waar, je moet het goed toepassen en daar laat het vaak te wensen over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:21

KasparovX schreef:
Ze maken winst op elke verpakking die ze verkopen, ze zijn niet gebaat bij een oplossing waarbij minder ontwormd wordt.

Daar geloof ik niet stellig in. Ontwormingsmiddelen blijven geneesmiddelen en daar is het winstoogmerk toch anders dan bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld hoofdstellen. Overigens zijn die fabrikanten helemaal niet gebaat bij de toekomstproblemen als dit zo door gaat (volledige resistentie), want dit is wat er nu wel aan het gebeuren is bij antibiotica in de humane geneeskunde (die resistentie vindt ook een oorsprong in de vleesindustrie).

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:21

Maar als je ervanuit gaat dat dit het gebied is waar een veearts verstand van heeft, dan vaar je toch in eerste instantie op het advies van de veearts? Als ze tijdens het weideseizoen twee maal mestonderzoek doen en hier komt uit dat er geen besmetting is? Juist, dan vertrouwen de meeste mensen op de veearts. Dat blijkt dat de meeste veeartsen een zeer 'vreemd' ontwormings schema hanteren laat ik dan nog maar achterwege. En idd, 26-34 mestonderzoeken is geen optie, dat kan menig persoon zich niet veroorloven. Ik koop zelf bv. een spuit Equimax voor EUR 10,- en dat is de duurste...sorry maar voor de bedragen van zoveel mestonderzoeken (waarna blijkt dat je alsnog moet ontwormen) kan ik vijf paarden hun leven lang van ontworming voorzien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:26

En dat is waar het probleem zit. Dierenartsen voeren het juiste beleid niet uit en eigenaren vertrouwen op de dierenartsen (want daarvoor neem je een dierenarts in dienst).

En ja, het is veel geld en dat wordt vaak niet uitgegeven aan mestonderzoek. Maar geef dan niet het mestonderzoek de schuld maar de uitvoerenden. Persoonlijk vindt ik het belangrijker als paarden hun leven lang zonder chemicaliën rondlopen (als het moet dan moet het, maar anders niet) dan preventief maar te ontwormen wat nu dus resistentie in de hand werkt.

Het mes snijd aan twee kanten in dit geval. Aan de ene kant hebben we de dierenartsen die het beleid voor een groot deel onjuist uitvoeren, aan de andere kant de eigenaren die de benodigde kennis (nog) niet hebben en daardoor of over doseren of verkeerd advies uitvoeren en in het midden de paarden die uiteraard gezond willen leven. Waar pak je deze vicieuze cirkel aan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:35

Indomitable schreef:
Ik voer altijd mestonderzoek uit tot nu toe bevalt het mij uitstekend. Wat ik daarbij extra doe is 2 keer per jaar een uitgebreid bloedonderzoek. Dit om zeker te weten dat. 4x ontwormen in het jaar 'omdat we dat allemaal doen' wordt door mijn DA ten zeerste afgeraden.

en wat kost dat wel niet? Ik ben nog geen 40 euro per jaar kwijt aan gewoon goed ontwormen. Daar kan geen mestonderzoek of bloedonderzoek tegenop. En ja, ik kijk naar m'n portemonnee. Mijn dierenarts zegt dat gewoon 4 keer per jaar ontwormen het beste werkt.

magda_90

Re: Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:39

Maar waarom preventief ontwormen (het blijven chemicaliën) als het niet nodig is en zo deelnemen aan het feit dat resistentie in de hand wordt gewerkt? Ik begrijp jouw beweegredenen dat je kijkt naar het financiële plaatje, maar ik probeer even het onderste uit je redenatie te halen als je snapt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:23

magda_90 schreef:
Maar waarom preventief ontwormen (het blijven chemicaliën) als het niet nodig is en zo deelnemen aan het feit dat resistentie in de hand wordt gewerkt? Ik begrijp jouw beweegredenen dat je kijkt naar het financiële plaatje, maar ik probeer even het onderste uit je redenatie te halen als je snapt.

omdat er menig paard met een zware worminfectie staat na negatief mestonderzoek.
Resistentie werk je voornamelijk in de hand door onderdoseren...er is zelfs een onderzoek geweest dat regelmatig van werkzame stof veranderen zeker geen resistentie voorkomt.
Wel het juiste middel gelang het jaargetijde en weertype en geen onderdosering.

En vooral de weilanden dagelijks schoonmaken en de stal.....anders heb je continue een herbesmetting.
Daar kan geen wormkuur tegen op.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:30

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd. Het is in Nederland niet toegestaan om ontwormingsmiddelen te kopen zonder een recept van de dierenarts. Het is op Bokt niet toegestaan om die middelen zonder recept te koop te zetten en het is ook niet toegestaan om aan te geven waar je ontwormingsmiddelen zonder recept kunt kopen, dit soort berichten zullen dus worden verwijderd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:41

geerke schreef:
omdat er menig paard met een zware worminfectie staat na negatief mestonderzoek.
Resistentie werk je voornamelijk in de hand door onderdoseren...er is zelfs een onderzoek geweest dat regelmatig van werkzame stof veranderen zeker geen resistentie voorkomt.
Wel het juiste middel gelang het jaargetijde en weertype en geen onderdosering.

En vooral de weilanden dagelijks schoonmaken en de stal.....anders heb je continue een herbesmetting.
Daar kan geen wormkuur tegen op.

Zoals eerder aangehaald zijn de meeste mestonderzoeken foutief uitgevoerd waardoor er vaak paarden zijn die alsnog besmet zijn, dit gebeurd en is onjuist. Maar stel dat het nieuwe beleid gaat zorgen voor uitstekend uitgevoerde mestonderzoeken zoals het hoort, waar wil jij dan liever in investeren? Gesteld uit nieuwsgierigheid.

Weet je toevallig nog een titel/auteur etc. van dat onderzoek? Ik ben nieuwsgierig namelijk. Resistentie werk je overigens ook in de hand door overdosering, want parasieten kunnen dan gewend raken aan het product. Hoe die precies zat kan ik indien nodig ook opzoeken.

Naast een correct uitgevoerd ontwormingsbeleid is een correct stalmanagement altijd nodig. Zonder het een, lukt het ander ook niet je hebt hier een causaal verband waarbij beiden in evenwicht moeten zijn voor optimaal resultaat.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:45

magda_90 schreef:
Weet je toevallig nog een titel/auteur etc. van dat onderzoek? Ik ben nieuwsgierig namelijk. Resistentie werk je overigens ook in de hand door overdosering, want parasieten kunnen dan gewend raken aan het product. Hoe die precies zat kan ik indien nodig ook opzoeken.

Graag, dit is nieuw voor mij namelijk en ik ben wel benieuwd naar de redenatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:50

magda_90 schreef:

en ik laat me ook preventief inenten. Dus dat is hetzelfde.
Mestonderzoek is gevaarlijk en iets preventief nemen is nu niet meteen einde van de wereld+dat ik wel om m'n portemonnee denk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:52

truselientje schreef:
magda_90 schreef:

Graag, dit is nieuw voor mij namelijk en ik ben wel benieuwd naar de redenatie.

Ik heb net gezocht maar ik kan het niet vinden,het was op Thehorse.com maar een tijd geleden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:57

germie schreef:
magda_90 schreef:

en ik laat me ook preventief inenten. Dus dat is hetzelfde.
Mestonderzoek is gevaarlijk en iets preventief nemen is nu niet meteen einde van de wereld+dat ik wel om m'n portemonnee denk.

Mestonderzoek is niet gevaarlijk, het moet alleen goed uitgevoerd worden, maar dat maakt mestonderzoek niet gevaarlijk. Het zijn de onderzoekers waarbij de kwaliteit in twijfel getrokken moet worden, niet het mestonderzoek an sich.

Preventief inenten, humaan, wordt minder frequent gedaan waardoor het risico kleiner is op resistentie dan bij het ontwormen van paarden (frequenter en regelmatig verkeerde werkzame stof/dosering). Dus naar mijn inziens is dit niet helemaal hetzelfde.

geerke schreef:
Ik heb net gezocht maar ik kan het niet vinden,het was op Thehorse.com maar een tijd geleden.

Ik ben ondertussen ook aan het zoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:00

preventief enten bij mensen kun je niet vergelijken....daar worden stoffen gebruikt die veel langer in het lichaam blijven zitten....zoals tetanus blijft meen ik wel 10 jaar werkzaam.
Als de womkuren zolang zouden werken was het ook niet nodig om zo vaak te ontwormen.
De pramox werkt wel drie maanden geloof ik.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:02

Mijn da raadde mestonderzoek af, omdat dit te veel een momentopname is. Geen wormeieren is niet hetzelfde als geen wormen en daarnaast zijn lang niet alle wormen goed of zelfs niet zichtbaar (lint- en rodebloedworm). Ook wordt het veel te kostbaar bij een aantal van zo'n 15 paarden. Laat staan als je dat dan 26-34 keer per jaar moet doen. Als je 1 paard hebt, doe je dat mss maar bij grote aantallen echt niet.

Ik ontworm nu preventief 2x per jaar met pramox en moxidectine. Als er aanleiding voor is de jonge paarden ook nog een keer met pyrantel, maar die was er dit jaar niet. Vervolgens bekijk ik na het ontwormen 2 dagen lang alle poepjes om na te gaan of er dode wormen inzitten. Als dat het geval is, ontworm ik opnieuw na 14 dagen. Is er niks te zien, dan ontworm ik een half jaar niet.

In de winter lopen de paarden in paddocks (wormeieren overleven in zand niet en we halen dagelijks de mest weg), voordat ze de weides ingaan wordt er eerst gemaaid zodat we weer een schone wei hebben. Ook zetten we andere grazers zoals schapen in. De weides, paddocks en stallen zijn zo wormvrij mogelijk, waardoor ontwormen tot een minimum kan worden beperkt. Als er een nieuw paard op mijn stal komt, wordt deze idd preventief ontwormd en een paar dagen apart geweid/gehouden. Het risico is me veel te groot dat een nieuweling m'n hele worm- en stalbeleid om zeep helpt.

De resistentie waarover gesproken wordt, heeft betrekking op fenbendazole en spoelwormen voor ivermectine. Voor zover mij bekend is er geen andere resistentie aangetoond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:07

Marion71 schreef:
Mijn da raadde mestonderzoek af, omdat dit te veel een momentopname is. Geen wormeieren is niet hetzelfde als geen wormen en daarnaast zijn lang niet alle wormen goed of zelfs niet zichtbaar (lint- en rodebloedworm).

Bovenstaand blijft onterecht een misverstand. Correct uitgevoerd mestonderzoek is én geen momentopname én zeer betrouwbaar. Door de uitvoerder(s) worden de resultaten echter onbetrouwbaar omdat het niet goed uitgevoerd wordt, waardoor er verkeerde conclusies getrokken worden en dus een verkeerd advies. Hetzelfde geldt voor bloedonderzoek. Dat het kostbaar is, dat is een feit, maar dat is maar net waar je als eigenaar waarde aan hecht.

Verder, het blijft kostbaar, hoe dan ook. Als er een goedkopere manier is dan wordt deze ook toegepast, daar is vaak geen speld tussen te krijgen. Als deze trend (het totaalbeeld) alleen zo door blijft gaan, dan blijft de resistentie toenemen. Nu is het inderdaad alleen nog fenbendazole en ivermectine, maar ook pas sinds kort. Wie weet hoe lang dit nog duurt? Daarom snap ik de maatregelen van de factsheet, want op lange termijn is het huidige beleid vragen voor problemen.

[edit] Ik ben via het internet terecht gekomen op het verslag "Veldonderzoek naar Cyathostominae in de provincies Utrecht en Noord-Holland" geschreven door studenten van de Universiteit Utrecht. Hieronder de inleiding van het onderzoek in de quote:

Citaat:
Op 1 juli 2008 is de receptplicht ingevoerd. De paardenhouder heeft sindsdien voor het kopen van anthelmintica een recept nodig van een dierenarts. Een van de belangrijkste redenen voor de invoering van deze receptplicht is om de ontwikkeling van resistentie tegen antiparasitica tegen te gaan (Staatscourant 28 januari 2008, nr. 19 / pag. 37). Er wordt namelijk veel te vaak ontwormd. Zo wordt wel gedacht dat het nodig is om (volwassen) paarden vier keer per jaar of zelfs iedere zes tot acht weken te ontwormen. Echter, het veelvuldig gebruik van ontwormingsmiddelen versnelt de resistentieontwikkeling. Bij de Cyathostominae komt bijvoorbeeld al vele jaren resistentie voor tegen benzimidazolen (Boersema et al. 1991) en resistentie tegen pyrantel wordt in de VS veelvuldig gevonden (Kaplan, 2002). Voor Parascaris equorum is resistentie beschreven tegen ivermectine en moxidectine (beiden macrocyclische lactonen) (van Doorn et al. 2007). Voor deze laatste werkzame groep is ook resistentie aangetoond van Cyathostominae bij paarden in Brazilië (Molento et al. 2008).

Veel paardenhouders blijken niet op de hoogte te zijn van een juist ontwormingsbeleid. Veelvuldig ontwormen lijkt vele paardeneigenaren de juiste oplossing en dit is in het verleden ook zo gepropageerd. De ingevoerde receptplicht zou dit grootschalige gebruik moeten terug kunnen dringen omdat er een tussenkomst van een dierenarts noodzakelijk is. Echter, in de praktijk blijkt iets anders. Er wordt namelijk op grote schaal wormmiddelen verkocht via internet. Het effect van de receptplicht lijkt daarom onvoldoende. Om na te gaan hoe paardeneigenaren hun middelen verkrijgen is dit meegenomen in de vragenlijst die was opgesteld om af te nemen tijdens het bedrijfsbezoek.

Kijkend naar de levenscyclus van maagdarmwormen bij paarden is het onwaarschijnlijk dat het nodig is om paarden die geen weidegang hebben vele malen per jaar te ontwormen. Toch wordt deze strategie door veel paardenhouders en dierenartsen toegepast. Het doel van het onderzoek was dan ook om een beter inzicht te verkrijgen in de wijze van ontwormen bij volwassen paarden en de effectiviteit hiervan. Daartoe wordt er een inventarisatie gemaakt van het EPG bij volwassen paarden met en zonder weidegang. In dit screeningsonderzoek wordt vervolgens de samenhang gezocht tussen het gevonden EPG en het ontwormbeleid.

Het tweede deel van dit onderzoek bestaat uit het inzetten van een larvenkweek om de aanwezigheid van S. te onderzoeken. S. vulgaris vormde namelijk voorheen een groot probleem bij paarden. Veelvuldig gebruik van ivermectine gedurende meer dan twintig jaar heeft er toe geleid dat S. vulgaris waarschijnlijk niet meer voorkomt op de meeste paardenbedrijven (Eysker et al. 2006).

Om het gebruik van wormmiddelen af te laten nemen en daarmee de ontwikkeling van resistentie te beperken is mestonderzoek alvorens te ontwormen een goed hulpmiddel. Om te bepalen of een paard wel of niet moet worden behandeld is mestonderzoek geïndiceerd. Het behandelingsinterval moet gebaseerd worden op de ERP (Egg Reappearance Period) na een behandeling met een anthelminticum (Boersema et al. 1996). De McMaster methode is de standaard gebruikte techniek bij mestonderzoek van paarden (Vercruysse et al. 2007). Bij deze methode wordt een mestmonster gemengd met een verzadigde zoutoplossing, eventueel aanwezige wormeieren kunnen dan vervolgens worden geteld met behulp van een McMaster telkamer. Om te bepalen hoe betrouwbaar een uitslag is van de McMaster methode, is in het derde deel van dit onderzoek een ‘herhaalbaarheidsproef’ uitgevoerd. Hierbij werd van 25 paarden de mest op drie achtereenvolgende dagen geraapt, onderzocht en met elkaar vergeleken. Tevens werd de herhaalbaarheid binnen één mestmonster gecontroleerd door hetzelfde mestmonster drie keer te analyseren.

Dit onderzoek is gestart omdat bij de auteurs de indruk was ontstaan dat paarden te vaak worden ontwormd en het effect van de receptplicht onvoldoende is gebleken. Er zijn 28 bedrijven bezocht waarbij een uitgebreide vragenlijst is doorgenomen met de paardeneigenaar. Specifiek is er gekeken naar de invloed van het ontwormbeleid op het EPG. De aanwezigheid van Strongylus vulgaris is gecontroleerd door het inzetten van een larvenkweek en de herhaalbaarheid van de McMaster methode is onderzocht.

Voor de geïnteresseerden is via deze link het volledige verslag te lezen: http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... olland.doc

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:15

marijeD schreef:
Ik heb nou een jaar lang mest laten onderzoeken van 14 paarden en alle 14 waren elke keer schoon dus ik kreeg geen wormenkuur mee omdat de mest elke keer schoon was. maar ik vond dat een paar paarden een beestje invielen en dus nogmaals mest na laten kijken en dat was weer schoon. toen liep het uit de hand dus maar een bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat mijn paard bloedworm had wat ze dus een jaar lang niet in de mest hebben gezien. Mijn conclusie is dus dat bloedworm niet te zien is in de mest en als je een goed mest onderzoek wil moet je 4x elke maand het mest wegbrengen wat dus veel duurder is dan een wormenkuur of een bloedonderzoek wat dus ook veel duurder is. En ik vind het heel jammer dat dit nergens erbij staat want de meeste mensen denken dat ze 4x per jaar mest moeten laten na kijken en aan de hand daar van ontwormen maar zo is het dus niet. En bloedworm wat dodelijk voor een paard kan zijn is dus niet te zien in mest.

Door deze nieuwe regels heb ik een heleboel paarden ziek gekregen wat mij veel meer geld kost en het duurt zo verschrikkelijk lang voordat de paarden er weer mooi uitzien. Ik snap best als er resistentie is dat ze andere regels maken maar ze moeten wel de waarheid vertellen

Hier hetzelfde verhaal... Helaas. Gelukkig bloedonderzoek laten doen (ondanks dat het werd afgeraden (!!!) door de dierenarts (Hij vond het onnodig)), anders dan was mijn paard nog verder achteruit gegaan. Nu, 2 week verder, begint hij eindelijk weer een beetje op te knappen, al is hij nog steeds niet de vrolijke oude. Nog steeds wat ingevallen, beetje triest blik in de ogen, minder energiek...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:21

Mijn da maakt deel uit van een gerenommeerde kliniek. Zij laten mestonderzoeken uitvoeren door Het Woud. Als zij niet eens in staat zijn tot het correct uitvoeren van onderzoeken.....

15 paarden x gemiddeld 30 onderzoeken per jaar x € 10 = € 4.500! Dat heeft niks te maken met waaraan je waarde hecht, maar dit is onbetaalbaar. Goed stal- en weidebeleid is veel zinvoller dan mestonderzoek, maar daarover lees ik niks in de factsheet.

Feit blijft dat lintworm niet en bloedworm lang niet altijd zichtbaar zijn in de mest. Dan moet je dus nog aanvullend bloedonderzoek doen. Rode bloedworm vormt de grootste bedreiging voor onze paardenstapel, veel groter dan het gevaar voor resistentie. Ik kies dan simpelweg voor de meest kwade van de 2.
Als je alleen obv onderzoek wilt ontwormen, moet je bloed- en mestonderzoek laten uitvoeren en niet kiezen voor de helft en dat prediken. Paarden gezond houden, wordt op die manier wel heeeeeeel kostbaar.

De resistentie voor/tegen ivermectine spoelwormen en fenbendazole is al jaren een feit. Da's niet iets van de laatste jaren. Resistentie wordt vooral in de hand gewerkt door onderdoseren en niet door overdoseren. De factsheet is geldklopperij en bangmakerij, niet meer en niet minder.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:32

En een stuk conclusie uit dat verslag:

Citaat:
Deze studie laat zien dat de herhaalbaarheid binnen één monster groter is dan de herhaalbaarheid tussen monsters van verschillende dagen. Er is dus een grotere spreiding van de EPG-uitslag wanneer er op meerdere dagen wordt bemonsterd. Dit is te verklaren doordat de ei-uitscheiding op verschillende dagen niet constant is. Binnen één monster is de EPG-uitslag niet altijd gelijk omdat de wormeieren niet homogeen in een mestmonster verdeeld zijn. Er blijkt dus enige variëteit in de uitslag maar dit heeft in de praktijk vrijwel geen gevolgen. De variëteit neemt toe naarmate de EPG-uitslag hoger is. Als grens voor wel of niet ontwormen wordt bijvoorbeeld op http://www.parasietenwijzer.nl 200 EPG aangehouden. In figuur 2 en 3 is af te lezen dat de spreiding rondom 200 EPG niet hoog is, maar rondom deze grenswaarde zou wel een onterecht besluit kunnen worden genomen om een paard wel of niet te ontwormen. Deze kans is klein en heeft bij deze EPG-uitslag geen klinische gevolgen. Bij hogere EPG-uitslagen is een grotere variëteit waarneembaar, maar deze paardeneigenaren kregen bij weidegang al het advies te ontwormen.

Het Woud wordt vaker genoemd, ik had hem inderdaad al verwacht. Feit blijft dat mestonderzoek niet betrouwbaar is bij éénmalig uitvoeren, dit moet meerdere keren gebeuren wil je een sluitende conclusie krijgen. Dus ja, ik heb mijn twijfels bij Het Woud.

Daarnaast is goed stal- en weidebeleid niet belangrijker dan een goed ontwormingsbeleid, het is beiden belangrijk. Deze balans moet in evenwicht zijn voor een optimaal resultaat.

Citaat:
Feit blijft dat lintworm niet en bloedworm lang niet altijd zichtbaar zijn in de mest. Dan moet je dus nog aanvullend bloedonderzoek doen.

En daarom moet onderzoek ook niet éénmalig worden uitgevoerd, maar meerdere keren achter elkaar.

Citaat:
Als je alleen obv onderzoek wilt ontwormen, moet je bloed- en mestonderzoek laten uitvoeren en niet kiezen voor de helft en dat prediken. Paarden gezond houden, wordt op die manier wel heeeeeeel kostbaar.

Klopt, kostbaar maar dat is wat je er voor over hebt (en dat is ieder zijn persoonlijke mening).

Citaat:
De resistentie voor/tegen ivermectine spoelwormen en fenbendazole is al jaren een feit. Da's niet iets van de laatste jaren. Resistentie wordt vooral in de hand gewerkt door onderdoseren en niet door overdoseren. De factsheet is geldklopperij en bangmakerij, niet meer en niet minder.

Licht er aan hoe je "laatste jaren" opvat, ik meen mij te herinneren dat in de tijdlijn dat deze middelen op de markt zijn, ze allebei vrij snel resistent zijn geworden, dat is wat ik daarmee bedoel.

Je zegt vooral onderdoseren, maar overdoseren speelt ook een rol. Dit mag niet vergeten worden.

En nee, het is geen geldklopperij, de dierenwereld moet zich bewust worden wat men aan het doen is. Qua wormenbeleid gaan we dezelfde kant op als met het antibiotica beleid. Dat werd in het begin stadium ook niet erkend en moet je nu zien.

[edit] Nog een onderzoeksverslag: http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... slagaf.doc "Onderzoek naar mogelijke resistentie van Cyathostominae voor macrocyclische lactonen bij paarden in Nederland". Wel een pittig verslag voor de liefhebber, qua woordkeuze.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:05

Dus mestonderzoek werkt wel (voor een aantal soorten wormen), mits aantal dagen achter elkaar en elke 1.5-2 maanden gedaan. Dat geld heb je er denk ik rap uit als je zelf een microscoop aanschaft en leert hoe het moet. Ik weet dat bv sommige geitenhouders in de VS dit al doen.

En helaas komt de overheid inderdaad niet veel verder dan regels maken, maar een simpele en duidelijke folder met hoe en wat qua ontwormingsbeleid heb ik nog niet gezien. (Wel 1 van een DA, maar die was hier en daar ook niet compleet). Er mist zowel bij DA's als bij eigenaren een hoop basiskennis op dit punt, wanneer komt er eens een boek waar al dit soort basis noodzakelijke kennis voor eigenaren, pensionhouders, etc. in staat? Nu is al die kennis lastig te vinden en wat er aan fatsoenlijke boeken te vinden is bevat niet alles wat je als eigenaar moet weten (en je betaald er helaas de hoofdprijs voor).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:09

Dus zal het resultaat straks zijn: men ontwormt gewoon niet meer, te duur. En kijkt wel waar het schip strandt. Klinkt hard, maar dit gaat gebeuren, let maar op.