Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:21

Puur technisch gezien is een kloon eigenlijk geen exacte genetische copie van het origineel aangezien alleen het DNA in de celkern wordt gebruikt.
Het DNA in de mitochondriën wordt niet meegenomen. Het gaat hier maar om een zeer kleine fractie van het totale DNA. Maar op de keper beschouwd zijn beide dieren genetisch niet exact identiek.
Het mitochondriaal DNA wordt enkel via de eicel doorgegeven en dus enkel via de moeder.
Nu zijn er 2 mogelijkheden :
- Men heeft de mitochondriën verwijderd uit de receptor cel, dan stopt de lijn van mitochondriaal DNA dat enkel via de moeders wordt doorgegeven.
- Men heeft dit niet verwijderd en dan bezit de kloon het mitochondriaal DNA van de merrie die de eicel leverde en niet dit dat van de echte moeder van Quidam DR afkomstig is.
Er werd steeds aangenomen dat dit DNA nooit werd gebruikt als genetische blauwdruk en dus eigenlijk inactief was; maar in de jaren negentig zijn er virussen ontdekt waarvan het DNA enkel in deze mitochondriën voorkomt en die zich toch konden vermenigvuldigen. M.a.w. dit mitochondriaal DNA is wel degelijk actief .... .

X__Trees

Re: Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:25

& in welk opzicht beïnvloed dit mitochondriaal DNA het eindresultaat?
Waar zit dan het verschil?

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:47

'tja, dat is nu juist de hamvraag.
Maar vermits deze fractie mitochondriaal DNA, hoe minuscuul ook, effectief wordt gebruikt door een cel wordt er "iets" doorgegeven rechtstreeks van de moeder op haar nakomelingen.
Dit DNA neemt ook niet deel aan de recombinatie en blijft daarom "onveranderlijk" terugkomen in de nakomelingen via de moederlijn.
Ik betwijfel of dit "iets" nu zo belangrijk is, maar feit blijft dat een kloon via de huidige technieken genetisch nooit 100% gelijk is aan het oorspronkelijke individu.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:54

Interessant. Het kàn dus dat een bepaalde moeder een erfelijke ziekte meegeeft? Of dat deze moeder misschien net positieve invloed heeft?

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:57

Eigenlijk is het in dit geval trouwens een puur theoretische discussie.
Aangezien spermacellen geen mitochondriên hebben en dus enkel het DNA uit de kern meezeulen naar de eicel maakt het bij een dekking met een kloon eigenllijk niet uit.
Indien je een merrie zou klonen met de huidige techniek maakt het echter wel een verschil.

brucehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:59

kan iemand zeggen of deze hengst onder zadel loopt daar hij 7 jaar word gaat hij toch al geprobeerd zijn

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:16

czar schreef:
Eigenlijk is het in dit geval trouwens een puur theoretische discussie.
Aangezien spermacellen geen mitochondriên hebben en dus enkel het DNA uit de kern meezeulen naar de eicel maakt het bij een dekking met een kloon eigenllijk niet uit.
Indien je een merrie zou klonen met de huidige techniek maakt het echter wel een verschil.

Dus bij Poetin bestaat er dus wel een verschil?

http://www.harasdehus.com/poetin-z-cl2- ... 18151.html
dit is overgens haar kloon.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:24

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:56

Ja zoals reeds gezegd zit er over het totale hoeveelheid DNA een miniem verschil op.
Maar het gaat hier wel degelijk om een miniem verschil. Want ik heb de indruk dat impakt hiervan overschat wordt.
Bij poetin is het eventueel mogelijk dat zij zelf de bevruchte eicel leverde (als ik het goed heb heeft men ze niet onmiddellijk laten inslapen, dus zouden er eventueel eicellen kunnen zijn uitgespoeld) waarvan de celkern is vervangen door een van haar eigen stamcellen. In dat geval zou de kloon ook wat mitochondriën betreft identiek zijn.

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:03

Misschien heb ik het niet goed geformuleerd:
Er bestaat wel degelijk een miniem genetisch verschil tussen Quidam en zijn kloon en tussen Chellano en zijn kloon. Het maakt alleen niet uit of je dekt met quidam zelf of met zijn kloon, aangezien er via de vader nooit mitochondriën worden doorgegeven.
Voor een gekloonde merrie maakt het echter wel een verschil omdat zij de mitochondriën via de eicel zowel aan haar mannelijke als aan haar vrouwelijke nakomelingen doorgeeft. En dit kunnen bij een gekloonde merrie eventueel deze zijn van de eicel donor (waarvan dus enkel de kern geswitched wordt).

Helena17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:33

mijn paard is daar een zoon van (de echt dan )...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:41

iloonaa__ schreef:
is er eigenlijk een foto van het gekloonde paard?
lijkt me wel apart (neem aan dat hij er dan ook exact uitziet zoals de orginele Quidam)

Nee dat klopt niet. :)
De witaftekening kan heel anders zijn. Dit omdat daar 'blijkbaar' ook nog andere factoren in meespelen die ze nog niet helemaal duidelijk hebben.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:44

Persoonlijk zou ik het niet durven om een rietje te gebruiken van een hengst die gekloond is.... :n
Eerst maar kijken wat en hoe de dieren het in de toekomst doen. (gezondheidstechnisch gezien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:47

En waarom niet?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:48

Ik vind het onderzoek naar dergelijke klonen wel interessant, maar het ter dekking stellen gebeurt wel behoorlijk snel. Natuurlijk is het iedereen zijn eigen portemonnee, maar ik zou liever een x aantal jaren afwachten om te zien wat een hogere leeftijd en veroudering met hun lichaam doet. Je gebruikt toch het materiaal van een kloon, die genetisch ouder is dan het originele individu. Vooralsnog is het voor mij niet bewezen of klonen een meerwaarde voor de fokkerij kunnen zijn, of juist het tegenovergestelde.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:59

Iris82 schreef:
iloonaa__ schreef:
is er eigenlijk een foto van het gekloonde paard?
lijkt me wel apart (neem aan dat hij er dan ook exact uitziet zoals de orginele Quidam)

Nee dat klopt niet. :)
De witaftekening kan heel anders zijn. Dit omdat daar 'blijkbaar' ook nog andere factoren in meespelen die ze nog niet helemaal duidelijk hebben.

ik denk dat daar de epigenetica een rol speelt..

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:09

Toetsenbord schreef:
Persoonlijk zou ik het niet durven om een rietje te gebruiken van een hengst die gekloond is.... :n
Eerst maar kijken wat en hoe de dieren het in de toekomst doen. (gezondheidstechnisch gezien)

Daar ga ik volledig in mee!

Zo heb ik van iemand een theorie gehoord i.v.m een experiment in Holstein.Niet betrouwbaar genoeg om hier neer te zetten,maar in combinatie met enkele dingen die ik zelf gezien heb,wel voldoende reden om héél sceptisch tegen het hele 'kloon' gedoe aan te kijken!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:24

Ben erg benieuwd naar foto's van beide paarden nast elkaar.
Ik kan me niet voorstellen dat ze echt identiek zijn ondanks dat ze dezelfde of bijna dezelfde goede verzorging hebben gehad,

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:32

ik denk dat de kloon van Quidam, als ik met niet vergis, eerst door het leven ging als 'Paris-Texas', klopt dit?

Wat betreft exact hetzelfde uitzicht, dit klopt niet!

Of een paard al dan niet 'wit' in zijn genen heeft (witte benen en witte aftekening op het hoofd etc), is genetisch bepaald, waar dit wit tot uiting komt is dat niet, en dus kan het zijn dat Paris-texas andere aftekeningen heeft dan Quidam (wat ook het geval is)!

hier enkele foto's als veulen:
http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... as_en&l=en

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:42

nog wat:
stel, je koopt goedkoop sperma van de kloon, krijgt een veulen, en vervolgens beweer je dat het een nakomeling is van Quidam zelf, da's toch alle poorten open zetten voor fraude, aangezien niemand kan bewijzen van welke hengst het zaad nu werkelijk afkomstig is?!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:53

lunaster schreef:
nog wat:
stel, je koopt goedkoop sperma van de kloon, krijgt een veulen, en vervolgens beweer je dat het een nakomeling is van Quidam zelf, da's toch alle poorten open zetten voor fraude, aangezien niemand kan bewijzen van welke hengst het zaad nu werkelijk afkomstig is?!

Ik neem toch aan dat er gewerkt wordt met dekbewijzen? Want idd genetisch kan je geen verschil aantonen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:19

Het maakt toch ook niks uit? Het sperma is hetzelfde. Zal dus ook wel even duur zijn als van het origineel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:36

@yamcha: Dat gok ik eigenlijk van niet. Het zou me niet verbazen als de weerstand die ik hier lees bij (een deel van) de fokkers ook aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:46

Die weerstand is puur emotioneel, nergens op gebaseerd, sperma is sperma, en sperma van een kloon gebruiken is geen fraude, want het is hetzelfde.
Ik snap de weerstand wel, ik vind klonen ook raar, maar denk wel dat mensen zich bewust moeten zijn.dat het een emotioneel iets is en niet rationeel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:10

Wat hier natuurlijk heel erg speelt is nature en nurture. De 'originele' hengst heeft zich dankzij deze combinatie bewezen in de springsport. Daar hij ook al een succesvol vaderdier is geeft aan dat hij zijn kwaliteiten mee geeft en dan is het dus wel interresant om zo'n genenpoel te behouden in een kloon. De prestaties van de kloon doen er dan niet toe en hoeven zeker niet vergelijkbaar te zijn, want de genen zijn het belangrijkste. Ik ben heel benieuwd hoe de nakomelingen van deze kloon gaan presteren. En zou geen moeite hebben een kloon te gebruiken als dekhengst.