Draver Derek Buitenzorg krijgt eigen kerstnummer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:11

super leuk!

balance
Moderator Over Paarden

Re: Draver Derek Buitenzorg krijgt eigen kerstnummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:30

Leuk hoor, dat de vertaling er nu bijstaat en dat past ook wel bij het hele verhaal denk ik. Af en toe wat info over de drafsport... ik denk dat ik het topic maar blijf volgen. En ik geef er niks om als ik ook nog wat Fries mag bijleren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:34

De tijd zal leren of Derek het echt gaat redden in de drafsport.
En anders zal er met sponsoring van Omroep Fryslan vast wel een mooi pension/pensioenadres gevonden worden.
Alleen zo jammer dat een overgroot deel van alle gefokte draversveulens deze toekomst niet geboden wordt/kan worden....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:43

@Cassidy, zoveel draverveulens worden er niet meer gefokt. De aantallen gaan per jaar hard achteruit. Als het zo doorgaat, kunnen ze over een paar jaar de hele drafsport in Nederland wel opdoeken.
Het wordt steeds onaantrekkelijker om te fokken. De koersen worden niet meer massaal bezocht, er wordt minder gegokt dus lagere totalisatoromzetten maar het houden en trainen van dravers wordt alleen maar duurder en duurder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:49

Ik rij dagelijks langs een draversstal waar toch ieder jaar weer de weilanden volstaan met veulens, waarvan negen van de tien de drafbaan niet halen...er wordt genoeg gefokt....meer dan de markt aankan.
Voor het overschot rest helaas maar een laatste gang, en dat is de slager.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:53

Je rijdt er langs en dan weet je al dat negen van de tien de baan niet halen? Da kan nie :D Je hebt er geen zicht op, en veel veulens vinden via de Unitrot-veilingen een nieuwe eigenaar die ze vervolgens in training zet en uitbrengt. Het is verschrikkelijk onrendabel om maar raak dravers te fokken, enig idee wat je kwijt bent aan dekgeld en bijkomende kosten?
Voor het moment wordt er nog "genoeg" gefokt maar binnen vijf jaar hebben we gebrek aan jonge koerspaarden.
Gezien de hoge kosten van het totale dekgeld (na de geboorte ben je een fors bedrag aan veulengeld kwijt om er papieren bij te krijgen) is er geen hond meer die maar raak fokt met uitzichtloze merries en er duizenden in steekt, om een veulen te fokken. Om je even een indruk te geven:

Incredible Crafts, dekgeld 600,- veulengeld 950,-
Passing Renka, dekgeld 600,- veulengeld 1000,-
Eilian Donnon, dekgeld 600,- veulengeld 1000,-

Diepvries, enkele uitschieters:
Abano As, dekgeld 1000,- veulengeld 2.500,-
Adrian Chip, dekgeld op aanvraag veulengeld 4.500,-

Zomaar een greep uit het aanbod van een dekstation.
Voor wie nog meer wil schrikken klik op deze link.

http://www.flevofarm.nl/hengsten.htm

Erg duur dekgeld voor slachtpaardenfokkerij, is het niet? Overigens gaan er niet veel dravers naar de slacht. Het merendeel wat verder gezond is maar alleen niet mee kan komen op de baan gaat weg als rijpaard of recreatiemenpaard. Dan leveren ze meer op dan wanneer ze in de worst gaan ;)
Dravers die kunnen tólten zijn bij de oosterburen erg geliefd en brengen daar goed geld op.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:07

echt mooi gedaan :D :)* is weer iets anders dan flapie

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:05

Kunnen jullie ontopic blijven aub? Het gaat hier niet om of Derek de baan wel of niet haald.
En het gaat al helemaal niet over het fokken van dravers, en wie daarvan de baan halen.
Het gaat over het kerstnummer over/voor Derek Buitenzorg. ;)

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:50

echt hartstikke leuk gedaan dit +:)+ Ik hoop dat ze veel plezier van het paard zullen hebben :j

Weet iemand mischien hou oud derk is? :)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:55

Geboren op 21 mei 2010.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:21

Ik vind "al dat gedoe" rond Derek erg leuk :j Lied maakt mensen ook nog meer betrokken!
Hoe tof zou het zijn als het een topper blijkt te zijn?