Lester Vador overleden tijdens concours in La Coruña

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:45

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:03

Best bizar dat er nu weer eentje overlijd tijdens concours.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:09

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:40

In de krant werd dit sterfgeval ook in verband gebracht met het overlijden van Hickstead. Vind ik een slechte zaak om op deze manier de springsport in een kwaad daglicht te zetten, het een heeft niks met het ander te maken en het kan mij als recreatieruiter ook gebeuren. Ik ben ook een paar keer met paard en al ten val gekomen, dit is steeds gelukkig goed afgelopen. Maar je hoeft maar net heel ongelukkig terecht te komen en het is einde oefening. Dit is gewoon dikke pech, dit wens je niemand toe.

LianeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:13

Iedereen roept, het is de 3e al...

Wie horses.nl volgt kan vinden dat het nu de 5e al is.
Vorige week een beroemde men-pony (maar blijkbaar is dat niet zo spannend dat het het nieuws haalt, ook een gescheurde aorta maar dan tijdens een rustig buitenritje)
Enkele weken daarvoor een Dressuurpaard die op het voorterrein bezweek.

Als het maar geen (door) gefokt probleem gaat worden, want dan gaat strax de hele fokkerij op zn gat.
Ik denk wel dat het een vaker voorkomend probleem is, maar idd zoals ik al eerder las, als jouw buurman/buurvrouw zoiets overkomt is er geen publiciteit hierover.

Het is voor een ieder zwaar om afscheid te nemen van zn dier op welke manier dan ook, helemaal treurig als het in de ring gebeurd waar honderden mensen over je schouder mee kijken hoe jij plotseling die gebeurtenis voor je kiezen krijgt.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:28

LianeS schreef:
Iedereen roept, het is de 3e al...

Wie horses.nl volgt kan vinden dat het nu de 5e al is.
Vorige week een beroemde men-pony (maar blijkbaar is dat niet zo spannend dat het het nieuws haalt, ook een gescheurde aorta maar dan tijdens een rustig buitenritje)
Enkele weken daarvoor een Dressuurpaard die op het voorterrein bezweek.

Als het maar geen (door) gefokt probleem gaat worden, want dan gaat strax de hele fokkerij op zn gat.
Ik denk wel dat het een vaker voorkomend probleem is, maar idd zoals ik al eerder las, als jouw buurman/buurvrouw zoiets overkomt is er geen publiciteit hierover.

Het is voor een ieder zwaar om afscheid te nemen van zn dier op welke manier dan ook, helemaal treurig als het in de ring gebeurd waar honderden mensen over je schouder mee kijken hoe jij plotseling die gebeurtenis voor je kiezen krijgt.

Een paard dat valt en zijn schouder breekt is geen gefokt probleem hoor!! Da's gewoon dikke pech.
Daarnaast horen we ook wel nieuws van over de hele wereld; anders zou nooit de dood van een menpony of een australisch paard in het nieuws gekomen zijn, hier toch niet. Zoals je al zei eigenlijk :)
En dat Hickstead en cypriano op de zelfde manier sterven is puur toeval denk ik, hoe erg het ook is.

karijn

Re: Lester Vador overleden tijdens concours in La Coruña

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:51

Hmmm...Okidoki was toch ook gevallen? Vallen en iets breken is gewoon hele domme pech.
Het scheuren van aorta's is een probleem dat nog wel eens voorkomt bij topsporters. Denk bijvoorbeeld aan atleten (hardlopers), wielrenners. Hickstead, de menpony en het dressuurpaard uit Australië zijn allen topsporters geweest.
Of stress, supplementen en andere externe factoren (in geval van wielrenners mogelijke doping etc) de reden zijn voor het scheuren van de aorta? Ik denk eerder dat een vergroot sporthart ten grondslag ligt aan veel leed. En dan de bijkomende factoren. Gribaldi stierf thuis. Was toch ook iets met het hart/aorta?