Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hier over zijn doodsoorzaak speculeren.

Whoknows schreef:Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Eigenlijk vind ik het allemaal een commerciele boel. Als je een beetje normaal paarden houdt/rijdt moet je kunnen volstaan met een onbeperkt goed stengelig hooi, beetje basisbrok en een goed strobed.
Anne_GTI schreef:Whoknows schreef:Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Eigenlijk vind ik het allemaal een commerciele boel. Als je een beetje normaal paarden houdt/rijdt moet je kunnen volstaan met een onbeperkt goed stengelig hooi, beetje basisbrok en een goed strobed.
Da's wel heel kort door de bocht. Een menselijke athleet zal zijn voeding ook aanpassen op de te leveren prestatie. Zo fietst een wielrenner beter op pasta dan op boerenkool met worst of een bak sla. Een topsportpaard is ook een athleet en die moet je met de juiste voersamenstelling naast goede training ondersteunen om zijn prestaties te kunnen leveren.
Anne_GTI schreef:Mindfields schreef:Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden
Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.
Da's de Duitse Eric Laarakkers als ik die site zo bekijk. Die preekt ook voor eigen parochie.
Whoknows schreef:Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Jannepauli schreef:Zo zie je maar dat er door een onjuiste interpretatie van een tekst opeens allerlei doemscenarios uit de kast komen en supplementen in het verdomhoekje gezet worden. Natuurlijk kan gesteld worden dat oxidanten schade opleveren aan de lcihaamscellen maar die oxidanten worden niet door oxidanten veroorzaakt. En om nou maar meteen te beweren dat oxidatieve stress kan leiden tot het scheuren van de aorta... nou nee.

Mindfields schreef:Dat zei ik ook niet
Ik zei dat er een artikel was over het ontstaan van aortascheuringen, aangezien de dood van dit paard heel erg leek op die van Hickstead.
Mindfields schreef:Dan nog zit er heel veel waarheid in haar tekst.