Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:29

Brr doet mij inderdaad denken aan hickstead, sterkte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:30

Vind dat hier wel weer snel allerlei conclusies getrokken worden over de oorzaak. Daar is toch helemaal nog niets over bekend? Bovendien weten we niet eens wat het paard te eten kreeg, laat staan aan supplementen. Kan net zo goed aangeboren zijn.
Bij friese paarden komt dit wel regelematig voor.
Maar het blijft heel erg dat zo'n jong paard zo plotseling sterft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:31

Viel wichtiger ist, dass das Pferd prinzipiell in der Lage ist, dieses angebotene Futtereiweiß in körpereigenes Eiweiß umzuwandeln. Hierfür sorgt normalerweise die gesunde Leber als Umbauorgan. Leider ist dieses wichtige Entgiftungs- und Aufbauorgan durch mit Schimmelpilzen belastetes Grundfutter, künstliche Futterzusätze und Stress stark belastet. Zudem kommt, das die Entgiftung der Muskulatur von Milch- und Harnsäure optimiert und sämtliche Nährstoffe vorhanden sein sollen, die eine Reinigung und Entspannung des Bindegewebes befördern. Nur ein mit einer guten Stoffwechselsituation ausgestattete Muskel ist in der Lage, sich aufzubauen und sich zu regenerieren. Das gilt für jeden kleinsten Körpermuskel und ebenso für die glatte Muskulatur um die Arterien. Eine übersäuerte, verspannte Muskulatur und ein unelastisches Bindegewebe führen zu einer regelrechten "Verholzung" des Pferdes. Ein großer prophylaktischer Schritt zur Gesunderhaltung der Blutgefäße liegen wirklich in der Entsäuerung und Regenerationsfähigkeit der Muskulatur und des Bindegewebes.

An erster Stelle für den gesunden Muskelstoffwechsel ist bekannterweise das Magnesium zu nennen, das wenn, dann in hochbioverfügbarer organischer Bindungsform, zum Beispiel als Citrat nicht nur die Entspannung der Muskulatur fördert sondern auch basenbildend wirkt. Mindestens genau so wichtig ist aber auch das Spurenelement Mangan, welches als Bestandteil antioxidativer und leberentgiftender, sowie bindegewebsaufbauender Enzyme für eine gute Beweglichkeit der Muskulatur und gleichzeitig des Bindegewebes sorgt. Vitamin E gilt schon von jeher als das Leistungsvitamin. Nur in seiner natürlichen Form und nicht als synthetisches Vitamin gelangt es auch in die Peripherie der Zellen und sorgt dort für einen gesunden Stoffwechsel und eine rasche Regeneration der Muskulatur. Neben Zink, Kupfer und Selen sind auch Sekundäre Pflanzenstoffe aus Kräutern an antioxidativen Prozessen beteiligt, die notwendig sind, dass gerade im Sport, beim Abruf von Leistung und im Muskelaufbau erhebliche Energien umgesetzt werden die zu Bildung von freien Sauerstoffradikalen führen. So entstandene freie Radikale können einen regelrechten Flächenbrand im Körper verursachen. Diese antioxidativen Prozesse zerstören die die Blutgefäße umgebende Muskulatur und das Bindegwebe und schwächen deren Elastizität.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:33

Verschrikelijk zeg, helaas heeft hij maar 8 jaar oud mogen worden, |(
Waarom gaan een aantal mensen :n hier over zijn doodsoorzaak speculeren.
Ik neem aan dat jullie er zelf niet bij waren, ;)
Hoe hij aan zijn einde is gekomen, niet echt netjes om te dit gaan doen,
In dit topic, als de eigenaar van dit paard dat straks nog een keer trug gaat lezen,
Ik had het zelfde gevoel er ook bij dat, ik meteen aan hickstead moest gaan denken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:41

@ Mindfields - Natuurlijk volstrekt OT in dit topic maar jouw interpretatie dat supplementen de boosdoener zouden zijn, is toch echt niet juist. Mw Weyrach ( zij is toch de voedingsdeskundige van Hippolyt?) wijt het eerder aan 'verzuring' door middel van onjuiste voeding en het ontbreken van de juiste niet-synthetische toevoegingen (VitE) in combinatie met de (sport)prestaties die het paard moet leveren. Volgens haar interpretatie zou verzuring en dien ten gevolge het ontstaan van oxidanten, het gezond functioneren van de lichaamscellen dan verhinderen met als gevolg het mogelijk scheuren van de aorta.. tja, en dan biedt zij vervolgens een aantal supplementen aan zoals magnesium en mangaan.

Mindfields

Re: Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:42

Dat zei ik net ook in mijn eerste post erover, dat bepaalde dingen juist ook niet gegeven worden die wel belangrijk zijn.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:44

Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Eigenlijk vind ik het allemaal een commerciele boel. Als je een beetje normaal paarden houdt/rijdt moet je kunnen volstaan met een onbeperkt goed stengelig hooi, beetje basisbrok en een goed strobed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:50

Whoknows schreef:
Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Eigenlijk vind ik het allemaal een commerciele boel. Als je een beetje normaal paarden houdt/rijdt moet je kunnen volstaan met een onbeperkt goed stengelig hooi, beetje basisbrok en een goed strobed.

Da's wel heel kort door de bocht. Een menselijke athleet zal zijn voeding ook aanpassen op de te leveren prestatie. Zo fietst een wielrenner beter op pasta dan op boerenkool met worst of een bak sla. Een topsportpaard is ook een athleet en die moet je met de juiste voersamenstelling naast goede training ondersteunen om zijn prestaties te kunnen leveren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:53

De tweede al...vreselijk... |(

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:56

wat erg, de tweede in zo'n korte tijd :n

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:58

Anne_GTI schreef:
Whoknows schreef:

Da's wel heel kort door de bocht. Een menselijke athleet zal zijn voeding ook aanpassen op de te leveren prestatie. Zo fietst een wielrenner beter op pasta dan op boerenkool met worst of een bak sla. Een topsportpaard is ook een athleet en die moet je met de juiste voersamenstelling naast goede training ondersteunen om zijn prestaties te kunnen leveren.

Ja dat is ook best kort door de bocht. Ik zeg ook als je een beetje "normaal" paarden houdt/rijdt.
Met "Topsport" kom je al gauw terecht in de de wereld van uitersten.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:18

nou nou...topsport een wereld van uiterste?? Tamelijk kort door de bocht...wij hebben een stal vol "athleten"zoals jullie noemen....het ene paard heeft gewoon meer iets extraas nodig en de ander kan zonder...het is echt niet zo dat we de paarden maar volpompen met allerlei suplementen hoor...daar komt toch een behoorlijke dosis advies en ervaring bij om de hoek kijken van mensen die echt wel weten wat ze doen... zou simpel zijn...geef hem wat suplementen en hij springt 1 meter hoger!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:25

Anne_GTI schreef:
Mindfields schreef:
Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden

Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.

Da's de Duitse Eric Laarakkers als ik die site zo bekijk. Die preekt ook voor eigen parochie.

Inderdaad.
Komop zeg, hier geloof je toch niet in.....
Puur geleuter zonder achtergronden. Eerst zeggen dat er te veel rotzooi ingestopt wordt en dan 20 potjes supplementen uit eigen winkel aanprijzen {:)-:(

Sneu wat er gebeurd is. Ik zou liever zien dat stamboeken dit gaan registreren aangezien aneurisma bij mensen super erfelijk is.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:28

mamendt schreef:
...wij hebben een stal vol "athleten"zoals jullie noemen....

Wat doen jouw paarden als ik vragen mag :)

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:29

Wat verschrikkelijk. Lijkt me toch wel je ergste nachtmerrie als ruiter zijnde.

Whoknows schreef:

Dat klopt als je normaal paardrijden bedoelt 2 keer in de week een bosritje en 2 keer in de maand een L of M proefje rijden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:31

Zo zie je maar dat er door een onjuiste interpretatie van een tekst opeens allerlei doemscenarios uit de kast komen en supplementen in het verdomhoekje gezet worden. Natuurlijk kan gesteld worden dat oxidanten schade opleveren aan de lichaamscellen maar die oxidanten worden niet door supplementen veroorzaakt. En om nou maar meteen te beweren dat oxidatieve stress kan leiden tot het scheuren van de aorta... nou nee.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 11-12-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:36

Jannepauli schreef:
Zo zie je maar dat er door een onjuiste interpretatie van een tekst opeens allerlei doemscenarios uit de kast komen en supplementen in het verdomhoekje gezet worden. Natuurlijk kan gesteld worden dat oxidanten schade opleveren aan de lcihaamscellen maar die oxidanten worden niet door oxidanten veroorzaakt. En om nou maar meteen te beweren dat oxidatieve stress kan leiden tot het scheuren van de aorta... nou nee.

Helemaal mee eens. _/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:49

Jeetje wat vreselijk, ben benieuwd naar de echte oorzaak.
Sterkte aan de eigenaren!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:52

Jeetje, alwéér, wat vreselijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:13

Volgens mij is het toch een duidelijk verhaal dat chemische stoffen waar het lichaam niks mee kan, schade aan lever en nieren veroorzaken, is ook niks nieuws. En duidelijk is ook dat topsportpaarden vaak volgepompt worden met supplementen. Dat daar dan scheve verhoudingen van ontstaan in het lichaam lijkt me ook niet gek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:13

maar dat zegt niet dat het hier de doodsoorzaak is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:14

Dat zei ik ook niet ;)
Ik zei dat er een artikel was over het ontstaan van aortascheuringen, aangezien de dood van dit paard heel erg leek op die van Hickstead.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:21

Mindfields schreef:
Dat zei ik ook niet ;)
Ik zei dat er een artikel was over het ontstaan van aortascheuringen, aangezien de dood van dit paard heel erg leek op die van Hickstead.

Dat valt onder een mooi ingepakte reclame, geen artikel. Er worden namelijk geen verwijzingen, referenties of onderzoeksresultaten genoemd. Wel minstens 5 potjes supplementen die je zou moeten kopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:21

Dan nog zit er heel veel waarheid in haar tekst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:28

Mindfields schreef:
Dan nog zit er heel veel waarheid in haar tekst.

Dat heet marketing. Een stukje waarheid als lintje om gebakken lucht.

Ik ben ook geen voorstander van doelloos dingen erin stoppen, maar haal dan een stukje van internet waar geen commercieel stickertje op zit. Deze mevrouw promoot in haar stuk juist het geven van extra vitamineE, selenium, magnesium en mangaan, alleen zijn hasr potjes beter dan alle andere potjes. Sorry Mindfields, ik vind je een meer dan respectabele bokker maar hier ben je imo gewoon in een slimme reclame getrapt.