Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:16

geerke schreef:
ik denk niet dat een pony bijna dood neervalt van niet enten hoor....er zal wel iets meer aan de hand zijn geweest.
Mijn fries is al vier jaar niet meer geent(medische redenen),die is verre van dood.
Verbieden die markten...dieronvriendelijk vermaak voor de mens.

Als de oorzaak van het neervallen tetanus is (wat kan, want door tetanus kan een paard acuut neerstorten), dan kan dat wel degelijk een gevolg zijn van niet enten.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:40

Ninx schreef:
aerdenhout1 schreef:
Als de pony zo verschrikkelijk ziek was, dan had de koper er ook weinig tot geen verstand van.
Ik ben sowieso tegenstander van paardenmarkten.
Vaak word er in een opwelling gekocht en beland zo'n dier bij iemand die er geen verstand van heeft.

Mee eens.... volstrekt achterhaald gebeuren. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds 'paardenliefhebbers' trekt....
De meeste dieren, welke toch niet geschikt zijn voor verkoop, staan nodeloos te wachten totdat ze aan het einde van de dag alsnog de vrachtwagen van de slager in gaan... ondertussen hebben ze dan wel bijna 20 uur op de benen gestaan en alle stress en herrie moeten verduren....

Ik vind het een schande en hoop dat die middeleeuwse zooi een keer opgedoekt wordt.... paardenliefhebbers? Me neus!

Helemaal mee eens!!!

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

Nou, ik vind dat het wel wat minder kan met de kritiek op paardenmarkten.
Het zal echt wel zo zijn dat er ook heel veel 'slecht spul' wordt verkocht, maar ik heb wel eens geholpen op een paardenmarkt en het is echt niet zo dat het daar zo slecht aan toe gaat.. Er staan ook gewoon veel eerlijke mensen, die je wel eerlijk inlichten en die je wel het (onvervalste) paspoort laten zien.
Begrijp me goed, ik kan heel goed in jullie standpunt komen hoor, omdat er ook heel veel ellende is op paardenmarkten. Maar neit alle mensen en alle paardenmarkten zijn zo.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:00

Gerdagorter schreef:
De paarden op een paardenmarkt zijn meestal paarden die bijna niemand meer wil hebben.

Dit is ook dikke onzin... Er zijn genoeg mensen (zoals wij) die er jonge paarden kopen. half jaar, tot 1,5 jaar. Bij oudere paarden kan ik me voorstellen dat je die niet koopt op de markt. Daar zal vast en zeker het 1 en ander mee gebeurd zijn..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:01

Waarom is iedereen toch zo tegen een paardenmarkt en vol lof over een (veulen) veiling?
Ik vind het enigste bezwaar tegen een paardenmarkt dat er veel mensen zijn die weinig tot niets investeren in hun dieren. Dat is bij een veiling anders. Wat serieuzer volk komt daar vaak.

En dan al die insinuaties over niet enten e.d. Grote flauwekul!
Sommige dieren worden nooit geent en worden probleemloos 30 en andere gaan dood op hun 3e terwijl ze alle mogelijke spuiten in hun lijf hebben gehad.

Ik ken ook het verhaal van iemand die een fries veulen van de fokker kocht dat 2 dagen later bezweek aan hartfalen. Was aangeboren. 'kan gebeuren' word er dan gezegd. Was hetzelfde dier van een markt gekomen, dan was het schandalig, markten moeten verboden worden, blablabla

superbaloe11

Re: Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:08

maar wat zo vreemd is, voor je een paard koopt, wordt het gekeurd, is dat wel gebeurd bij die shet??? :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:11

wat je op dat soort markten koopt wordt niet gekeurd hoor

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:12

superbaloe11 schreef:
maar wat zo vreemd is, voor je een paard koopt, wordt het gekeurd, is dat wel gebeurd bij die shet??? :?

Wanneer het keuren duurder is dan de pony zelf wordt dat niet vaak gedaan.
Ook kwam dit dier van de markt. Daar wordt ook gekeurd maar dan door de nieuwe eigenaar zelf ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:21

Of een dier is ingeënt kan je zelf controleren door in het boekje te kijken!
Het klopt natuurlijk niet wat die handelaar heeft gedaan, maar de koper is hier toch zeker niet onschuldig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:25

Akhal_Teke schreef:
Of een dier is ingeënt kan je zelf controleren door in het boekje te kijken!
Het klopt natuurlijk niet wat die handelaar heeft gedaan, maar de koper is hier toch zeker niet onschuldig.

Wat heeft de handelaar gedaan dan?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:44

Heb dit nog nooit meegemaakt op de paardenmarkt. Ik vind een paardenmarkt mag. Maar dan met giga goeie controle. (normaal hebben ze in goor de paarden/pony's en ezels gecontroleert worden blijkbaar is deze shet +(toen nog eigenaar) zonder problemen er kon zijn.

dialando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:07

De dierenarts zei dat hij er tot 9 uur is geweest , alles wat daarna aangevoerd wordt wordt dus niet nagekeken .De pony deed op het moment van aan koop niks vermoeden over de werkelijke gesteldheid .<
En we zijn geen leken in de paarden wereld we wouden er een shet bij voor onze dochter .Heb ook meerdere handelaren gesproken die beweren dat er geen dierenarts is geweest toen zei om 7 uur aan kwamen . Dus ja wat is waar en wat niet
En wij hebben direct de dierenarts dierenpolitie ingelicht de gewone politie en de dieren bescherming .
En dr zat wel een paspoort bij maar deze was niet van de pony zelf bleek later toen de dierenarts er was
Er moet veel strenger toezicht gehouden worden op paardenmarkten.
Wij hebben er alles aangedaan om het dier in leven te kunnen houden , maar dit mocht helaas niet zo zijn , wij hebben cas zo heet hij in laten slapen dit was de enige oplossing om hem uit zijn lijden te verlossen .Hij heeft nu geen pijn meer .
De politie en wij zelf hebben uren naar de handelaar gezocht met me tranende ogen en kokende bloed maar hij was ineens gevlogen we konden hem nergens vinden .
Maar vinden zal ik hem en hij zal zijn straf krijgen .
Hier komt hij niet mee weg

dialando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:17

Branca schreef:
Men kan ook stickertjes in het paspoort plakken...
De controle zou zo moeten zijn dat een ieder via een ingang gelijk gecontroleerd wordt op papieren en toestand. Maarja :')
Daarbij had beestje misschien pijnstiller gehad en thuis, waar ie eindelijk rust heeft, zakt ie door zn hoeven..
Misschien had de koper er niet veel kijk op, wellicht zocht ie een maatje. Maar beestje is uit zn lijden verlost. Misschien was dat wel weer de opzet van de koper (zorg).. wie zal het zeggen?

Daar dachten wij ook al aan dat cas micchien wel iets heeft gehad tegen de pijn s morgens.

Maar hij is uit zijn lijden verlost

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:03

Hallo, je bent niet verplicht om op een markt te kopen.... Daar ben je toch zelf bij??
Ik heb in het verleden vaak op de markt gekocht, zo ook een vriendin van mij....
Maar we wisten wel dat we risico's namen...
Dat jullie een risico namen, hadden jullie niet ingecalculeerd blijkt.....
Hoe kan een dierenarts de conclusie trekken dat dier nooit geent is, als er verkeerd paspoort erbij zat???

Had die handelaar maar 1 shet bij zich dan, dat hij zomaar ineens gevlogen zou zijn???

Vervelend dat dit zo gelopen is, maar of je echt stevig staat, betwijfel ik...
Heel sneu voor het dier, en sterkte met het verlies en het verdriet...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 06:25

gootje12 schreef:
Was hier op Bokt ook niet iemand die zo'n zieke pony had gekocht.
Zij had er dan wel verstand van, had hem gekocht omdat het beestje op sterven na dood was. maar toch , het stond wel op zo'n markt. Het zou verboden moeten worden.

Ja dat was ik.
Het is te triest voor woorden dat iemand een ziek dier durft aan te bieden. Als je een (in mijn ogen dan) normaal mens ben, zou je niet eens denken om een dier aan te bieden die zoo miserabel is.Helaas zijn er niet veel mensen die eerlijk genoeg zijn om te melden dat hun diertje iets mankeerd en hebben enkel dollartekens in hun ogen.
Als het nu gewoon zo geregeld werdt dat ALLES wat aangeboden wordt een keuring moet ondergaan door een da. dan bedenkt half nederland zich wel om zomaar van alles op elkaar te zetten en te verkopen.

Ik hoop dat de man achterhaald kan worden! voor andere.. maak fotos van de verkopers met hun "waren"
misschien kan je helpen op die manier. Het zou ook een goede manier zijn om alle verkopers bij binnekomst
op een digitale foto te zetten met hun dieren.. zijn ze altijd te achterhalen en is de anonimitijd weg.
Er kan zoveel, maar er gebeurd zo weinig!

Dialando.. succes! Ik hoop zoo dat je een goede beschrijving heb waar ze iets mee kunnen! Want het is moeilijk.

dialando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:42

Rascha schreef:
Hallo, je bent niet verplicht om op een markt te kopen.... Daar ben je toch zelf bij??
Ik heb in het verleden vaak op de markt gekocht, zo ook een vriendin van mij....
Maar we wisten wel dat we risico's namen...
Dat jullie een risico namen, hadden jullie niet ingecalculeerd blijkt.....
Hoe kan een dierenarts de conclusie trekken dat dier nooit geent is, als er verkeerd paspoort erbij zat???

Had die handelaar maar 1 shet bij zich dan, dat hij zomaar ineens gevlogen zou zijn???

Vervelend dat dit zo gelopen is, maar of je echt stevig staat, betwijfel ik...
Heel sneu voor het dier, en sterkte met het verlies en het verdriet...

De chip kwam niet overeen met cas zodoende weet je dan dat het paspoort er niet bij hoort als een dierenarts de chip uitleest.
Ik weet dat hhet niet makkelijk wordt om hem te vinden maar ik doe er alles aan .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:45

Maar wat had de pony nu?
Kon de da daar niets over zeggen?
Snot/koorts/hoesten...?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:57

E. Schep _ 11-09-08 _ Paardenmarkten van grote waarde
Je hoort wel eens zeggen dat paardenmarkten maar beter afgeschaft kunnen worden, omdat deze niet goed zouden zijn voor het welzijn van de paarden. Dit betwist ik ten zeerste. Paardenmarken zijn zeker zinvol en zelfs van grote waarde. De onderlaag moet ook verkocht worden en de markt maakt dat gedeelte zichtbaar. Daar is namelijk sociale en veterinaire controle.
Door de Sectorraad Paarden, de Dierenbescherming en de grootste paardenmarkten in Nederland is een protocol opgesteld met regels waar paardenmarkten zich aan moeten houden. Dat houdt in dat er veterinaire controle is bij de ingang, dat er watervoorzieningen moeten zijn enzovoort. Als paarden naar de markt komen, komt op dat moment verwaarlozingen en mishandeling direct aan het licht. Anders blijft dat onzichtbaar!

De paardenmarkt is niet voor mijn handel, maar voor de markt zijn altijd paarden geweest en zal er altijd aanbod blijven. De markt voor slachtpaarden is vrij moeilijk omdat in die handel nog maar een paar grote paardenslagers actief zijn. Een gewone paardenmarkt zorgt voor concurrentie en dat is weer goed voor een beetje prijszetting. Jaarlijks worden er door de paardenmarkten toch behoorlijk wat paarden en pony’s afgezet. Zo gingen dit jaar via de markten in Elst en Bemmel veel paarden naar het buitenland, vooral naar Italie en Spanje. Dat ruimt ook nog eens op. Via de grootste paardenmarkten Zuidlaren, Hedel, Elst en Bemmel worden toch altijd meer dan 6.000 paarden omgezet en daarbij komen nog de ongeveer 150 paarden op de wekelijkse markt in Barneveld. Vooral in deze tijd, nu de handel door de economische recessie slecht loopt, is het echt een verlossing voor eigenaren als ze op een paardenmarkt wel van hun dieren afkomen, al is het dan voor weinig.

Excessen op het gebied van verwaarlozing of mishandeling zitten vrijwel altijd in het gebied waar geen controle is. Dat is dan bij mensen die bij geen enkele organisatie of club zijn aangesloten. Deze groep blijft zelfs moeilijk te traceren als het beoogde registratiesysteem in werking gaat. De voorlichting en rapporten die worden uitgegeven door de Sectorraad en via de onderliggende organisaties verspreid, komen gelukkig wel bij verreweg de meeste paardenhouders aan, maar juist niet bij die onbekende groep. Al denk ik wel dat deze niet te traceren groep slechts klein is.

In mijn ogen zorgen de paardenmarkten juist voor een transparant circuit. Het is goed voor de afzet en zeker voor het welzijn van de paarden.

Egbert Schep, (op)fokker en paardenhandelaar
Deze column verscheen vrijdag 9 september 2011 in De Paardenkrant.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:06

Het verhaal wat ik hier lees had net zo goed die van mijn ponietje kunnen zijn, hij leeft gelukkig nog.
Ik heb ook zo'n hoopje ellende staan, komt van de markt in Zuidlaren en woog amper 20kg toen we zijn uitgemergelde lichaampje in de trailer tilde. De handelaar komt hier op bokt, staat ook als handelaar geregistreerd en heeft nota bene een koetsenhouderij ! Rijd dus vrolijk rond met bruidspaartjes terwijl zijn handelwaar staat te vermageren in het weiland :( Helaas valt niet te bewijzen dat mijn ponietje in zijn zorg zo vermagerd is maar wat zo iemand bezielt ermee op de markt te gaan staan is mij een raadsel.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:13

geerke schreef:
Maar wat had de pony nu?
Kon de da daar niets over zeggen?
Snot/koorts/hoesten...?

Daar was ik ook benieuwd naar....

Citaat:
En wij hebben direct de dierenarts dierenpolitie ingelicht de gewone politie en de dieren bescherming .

Dierenpolitie = ook "gewone" politie, zijn politiemensen die een extra opleiding hebben gehad. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:33

Nou, dan is de heer Egbert Schep nog nooit in Zuidlaren geweest... of nog veel erger: Hedel.
Hoeveel bloedende dieren heb ik daar niet gezien? Met het schuim op het lijf van de stress. Handelaren die onophoudelijk met hun houten stokken staan te meppen (die ik graag in hun h*l douw), ook al staat een paard kalmpjes te staan.
Al die zatte idioten die rondlopen en die dieren voor de grap op hun kont slaan, het tetteren van de kermis, al die drukte... kinderwagens die moeders recht achter de paarden langs duwen.... (willen ze van hun kind af ofzo?) {:)-:( {:)-:( {:)-:(
GEKKENWERK....

Nee, weg ermee! Weet je wat lekker opruimt? Selectief fokken met verstand van zaken, ruiters eens een beetje geduld aanleren zodat paarden het iets langer blijven doen zonder kapotte pezen en slachten in eigen land.

Er staan inderdaad best fraaie paarden tussen, maar die moet je zoeken met een lampje.
En dan nog: die raken mensen toch ook wel op een andere manier kwijt? Of is het internet nog niet overal doorgedrongen in NL?
Mensen die om paarden geven willen ze niet blootstellen aan zoveel uren stress....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:48

ninx@ _/-\o_

heb hier niets aan toe te voegen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:34

Ninx schreef:
Nou, dan is de heer Egbert Schep nog nooit in Zuidlaren geweest... of nog veel erger: Hedel.
Hoeveel bloedende dieren heb ik daar niet gezien? Met het schuim op het lijf van de stress. Handelaren die onophoudelijk met hun houten stokken staan te meppen (die ik graag in hun h*l douw), ook al staat een paard kalmpjes te staan.
Al die zatte idioten die rondlopen en die dieren voor de grap op hun kont slaan, het tetteren van de kermis, al die drukte... kinderwagens die moeders recht achter de paarden langs duwen.... (willen ze van hun kind af ofzo?) {:)-:( {:)-:( {:)-:(
GEKKENWERK....

Nee, weg ermee! Weet je wat lekker opruimt? Selectief fokken met verstand van zaken, ruiters eens een beetje geduld aanleren zodat paarden het iets langer blijven doen zonder kapotte pezen en slachten in eigen land.

Er staan inderdaad best fraaie paarden tussen, maar die moet je zoeken met een lampje.
En dan nog: die raken mensen toch ook wel op een andere manier kwijt? Of is het internet nog niet overal doorgedrongen in NL?
Mensen die om paarden geven willen ze niet blootstellen aan zoveel uren stress....

Whoahhhhh AMEN _/-\o_ +:)+

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:06

Via internet deze paarden verkopen is vaak geen optie, wat daar aan klanten op af komt wil (zoals hier ook aan iedereen wordt geadviseerd) laten keuren, het overgrote deel van de paarden die op de markten verschijnen mankeren iets wat ze niet bruikbaar maakt voor het beoogde gebruiksdoel. Dus wat dan vaak nog rest is de markt waar handelaren grote aantallen paarden kopen voor export en slacht. (deze mannen zoeken niet op internet naar 1 paardje)

Het is absoluut waar dat selectiever fokken beter is maar helaas is dat de afgelopen jaren niet echt gebeurt.
Een voordeel van de huidige economische crisis is dat er in deze tijden veel en veel minder paarden gefokt worden en dus hebben we over een aantal jaren minder overschot aan paarden en wat er is van hogere kwaliteit zodat ze niet naar de markt hoeven...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:34

Maar ook als dit beestje niet op de markt was geweest, was dit gebeurd - alleen had het dan nooit de krant gehaald....Met andere woorden: paardenmarkten zijn niet geweldig, mar met het verbieden ervan los je echt geen enkel probleem op. Je ziet alleen nóg minder wat voor ellende er is aan het ondereind van de paardenstapel in Nederland - nou ja, voor sommige mensen is dat misschien prettiger: wat niet weet wat niet deert...